Kehitystyön pohjana toimivan AIPAL- sovelluksen esittely Joonas Pesonen

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kyselypalautteen kokoamispalvelu Multibase Oy Tämä on kuvaus palvelumallista, jonka avulla voi vaivatta koota asiakaspalautetta, tehdä järjestön jäsentyytyväisyystutkimuksen,
Advertisements

AIPAL - näyttötutkintojen palautejärjestelmä
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Hakulomake Hakulomakkeen luonti, hakeminen ja hakemusten käsittely uudessa palvelussa Marcus Caselius Demotilaisuus.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto VIRTA-PROJEKTI.
Kuntalaispalautteen kokoamispalvelu Multibase Oy Tämä on kuvaus palvelumallista, jonka pohjalta Kauniaisten kaupunki käynnisti pilottiprojektin. palvelumalli:1-3.
Ajankohtaista näyttötutkinnoista Miksi tutkinnon perustetta uudistetaan? Minna Bálint
Näkökulma ammatillisen koulutuksen nykytilaan
Raportointiportaali Vipunen
Kyläsuunnittelumalli
Tulevaisuuden haasteet näyttötutkintojärjestelmälle Olli Vuorinen kehityspäällikkö.
Näyttökumppanuudella ammattilaisia työelämän tarpeisiin Pirkko Rasi ruokapalvelupäällikkö.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
Opintopolku.fi tilannekatsaus
Tilastokeskuksen tiedonkeruut korkeakouluilta Opiskelija- ja tutkintotiedonkeruut Korkeakoulujen valtakunnallisen tietovarannon ja OKM:n tiedonkeruiden.
AJANKOHTAISTA TUTKINTOTOIMIKUNTIEN TOIMINNASTA Seinäjoki
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Tietovarannon.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Opetushallitus ja ammattitaitokilpailujen tulevaisuus Pasi Kankare
AIPAL – näyttötutkintojen opiskelijapalautejärjestelmä
Korkeakoulujen IAM-verkosto Jari Järvinen, HAMK 1/10/20151.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kvalitetskriterier i läroavtalsutbildningen Laatukriteerit oppisopimuskoulutuksessa Pasi Kankare
Laatuseminaari Laadulla tulosta Case – opiskelijapalautteen kerääminen ja käsittely.
Palaute- ja arviointi- vuosikello palaute keskustelu kehittäminen
Oppisopimuskoulutuksen seminaari Rovaniemi Lea Lakio Opetusneuvos, Ammattikoulutus/kehittäminen
Tavoitteena saumaton opiskelun aloitus Lukuvuosi-ilmoittautuminen Paula Merikko.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen perus- ja lisäkoulutuksen valtionavustukset 2013 TIEDOTUSTILAISUUS
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
Työpaikkakouluttajan ABC
Työpaikkakouluttajan ABC
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tieto- hallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto OILI.
Opintopolku.fi KSHJ tutkintoon johtavalle koulutukselle. Missä mennään ja mitä saadaan? Joni Penkari, Opetushallitus
Käyttäjäkysely osana Lahden kaupunginkirjaston palautejärjestelmää Jari Tyrväinen Kirjastotoimen apulaisjohtaja Kansallisen käyttäjäkyselyn keskustelu-
Aikuis- ja työpaikkakoulutusyksikkö Virpi Pikkuaho
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Finna-projektisuunnitelma 2015 ja siirtoresursointi 2015–2016 Konsortioryhmän kokous Kristiina Hormia-Poutanen.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto VIRTA-PROJEKTI.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tieto- hallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Opiskelijaksi-ilmoittuatumis-
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto VIRTA-PROJEKTI.
Opiskelijapalautekyselyt Arvo - opetushallinnon vaikuttavuustietopalvelulla Jonna Korhonen
AVOP-opiskelijapalautejärjestelmä OKM/KTPO Kaisu Piiroinen.
Korkeakoulujen valtakunnallisen tietovarannon hyödyntäminen ARVO - opetushallinnon vaikuttavuustietopalvelussa: yliopistojen kandipalautteen toteutus,
Työpaikalla oppiminen Mobiili käyttöön ! Onnistuneella yhteistyöllä tutkintoon –hanke.
ERITYISTÄ TUKEA TARVITSEVIEN OPISKELIJOIDEN YKSILÖLLISTEN OPINTOPOLKUJEN TUKEMINEN YLEISISSÄ AMMATILLISISSA OPPILAITOKSISSA Opetus- ja kulttuuriministeriön.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi ePerusteet Ops-työkalukoulutus Lukio 02/2016.
Ristiinopiskelun kehittäminen -hanke
Arvo – opetushallinnon vaikuttavuustietopalvelu ja AVOP-kysely
Ammattikorkeakoulujen valmistumisvaiheen palautekyselyn (AVOP) toteutus Arvo - opetushallinnon vaikuttavuustietopalvelulla Tilannekatsaus Paula Merikko.
Henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma (HOS)
OILI-palvelun tilanne
Ristiinopiskelun kehittäminen -hanke
06/16.
Vipunen – korkeakoulujen extranet
OKM:N JA TILASTOKESKUKSEN TIEDONKERUUT VIRTA-OPINTOTIETOPALVELUSTA 2016 Helena Majamäki KOTA-seminaari.
Suomen Akatemia ja VIRTA-julkaisutietopalvelun hyödyntäminen
OKM:n tietovarastopalvelut -kokonaisuuteen liittyvän tiedon avaaminen
Opetushallinnon vaikuttavuustietopalvelu ja ammattikorkeakoulujen valmistumisvaiheen palautekysely (AVOP) Paula Merikko
Lomake-editori Käyttöönottokoulutus
AVOP-työpaja: Päätössanat
Jatkoaskeleet Hallituksen esityksen päälinjat
SISU-koulutus: tutkintorakenteen tekeminen
Oppijan verkkopalvelu eHOPS
Tuotekehitystyön erikoisammattitutkinto 2017
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
ePerusteet Ops-työkalukoulutus
KOSKI-palvelu Esitys 3/2018.
Ajankohtaista VIRTA-opintotietopalvelussa ja oppijan tietovirroissa
= = 62 9 ∙ 7 - 1= 62 8 ∙ = 62 (3 + 5) ∙ 6 = : 2 ∙ (15 – 7) = ∙ = 48 7 ∙ : 3 = 48 ( ) : 3 +
KTPO-CSC-vuosisopimuksen 2018 ja 2019 painotuksia Korkeakoulujen tietohallinto- ja ICT-ohjausryhmän kokous Jukka Haapamäki, Juha Haataja, Ilmari.
Amispalaute ja Arvo – opetushallinnon vaikuttavuuspalvelu
Ristiinopiskelun kehittäminen -hanke
Esityksen transkriptio:

Kehitystyön pohjana toimivan AIPAL- sovelluksen esittely Joonas Pesonen

Mikä AIPAL? Ammatillisten näyttötutkintojen palautejärjestelmä o AIPAL on internetin kautta käytettävä palautejärjestelmä, jolla kootaan tutkinnon suorittajien mielipiteitä näyttötutkintoon hakeutumisesta, tutkinnon suorittamisesta sekä tarvittavan ammattitaidon hankkimisesta. Palautetta käytetään näyttötutkintojärjestelmän toimivuuden seurannassa ja kehittämisessä. Palaute annetaan anonyyminä ja se raportoituu koulutuksen/näyttötutkinnon järjestäjille, tutkintotoimikunnille, Opetushallitukselle sekä opetus- ja kulttuuriministeriölle. 2

3

Miksi AIPAL? Avoimen lähdekoodin hyödyt käytäntöön: ei keksitä pyörää uudelleen Todettu käytännössä toimivaksi ja saanut hyvää palautetta (ollut tuotantokäytössä tammikuusta 2015 lähtien) Opetushallituksen keskitettyjen palvelujen hyödyntäminen o Käyttäjänhallintapalvelu o Koodistopalvelu (esim. tutkintokoodistot) o Organisaatiotietopalvelu 4

Opetushallituksen AIPAL-tehtävät Käyttäjätunnusten antaminen on hajautettu o OPH antaa käyttäjäorganisaation AIPAL-pääkäyttäjälle käyttäjätunnukset ja he antavat käyttöoikeuksia omassa organisaatiossaan Valtakunnallisten kysymysten ja kyselylomakepohjien laatiminen Valtakunnallisten tulosten raportointi Käyttäjäneuvonta, ohjeistuksen laadinta Järjestelmän kehittäminen ja ylläpito 5

AIPALin käyttöönotto käyttäjäorganisaatioissa AIPAL-palautetta keräävä organisaatio: antaa tarvittavat käyttöoikeudet ottaa käyttöön valtakunnalliset kyselylomakkeet ja halutessaan laatii niihin omia lisäkysymyksiä luo vastaajatunnukset opiskelijoille ja jakaa ne; vastaajatunnus on internetlinkki, palaute voidaan antaa PC:llä, tabletilla, mobiililla Raportoi tuloksia o koulutuksen järjestäjäkohtaisia tuloksia saa vain omasta organisaatiosta o lisäkysymysten kautta saatu palaute ei raportoidu muille kuin koulutuksen järjestäjälle itselleen o valtakunnallisia tutkinto- ja opintoalakohtaisia tilastoyhteenvetoja saa kaikista tutkinnoista Palaute on anonyymiä, viiden vastaajan tietosuojarajoite 6

Käyttäjäroolit AIPALissa PääkäyttäjäKäyttöoikeuksien ylläpito VastuukäyttäjäKyselylomakepohjien ylläpito Vastaajatunnusten luonti Raportointi KäyttäjäVastaajatunnusten luonti Raportointi KatselijaRaportointi 7

Kyselyiden rakentuminen AIPALissa 8

DEMO 9 Saa lähettää vastauksen

AIPAL  AVOP Valtaosa tarvittavista ominaisuuksista löytyy valmiina Koulutussektorispesifiset ominaisuudet (esim. tutkintokoodistot) tulee päivittää AMK-sektoria vastaavaksi Aikataulu on tiukka o Lokakuu: määrittely, kehitys o Marraskuu: kehitys, testaus o Joulukuu: testaus, kyselyjen ja kyselykertojen luonti o Tammikuu: käyttöönotto, jatkokehitys 10

AIPAL/AVOP  ”Opetushallinnon vaikuttavuustietopalvelu” Kehitystyön yhteydessä luodaan yleiskäyttöinen ”Opetushallinnon vaikuttavuustietopalvelu” Korkeakoululla on mahdollisuus ostaa erikseen omiin tarpeisiinsa osana CSC:n tietovarastopalvelukokonaisuutta Opetushallinnon vaikuttavuustietopalveluun kuuluvien palautteenkeruun- ja raportointivälineiden käyttöpalvelua ml. tähän liittyvää asiantuntijatukea Mahdollisuus kehittää lisäominaisuuksia yhteishankintana kiinnostuneiden korkeakoulujen kesken niin että CSC koordinoi ja kehitettävä toiminnallisuus tulee osaksi sovellusta Toimintamallit näiltä osin tarkentuvat loppusyksyn aikana 11