Hallinnon kehittämisosasto - Valtion IT-toiminnan johtamisyksikkö 1 Julkisen hallinnon tietopolitiikan kohteita ja yhteentoimivuuden tasot (EIF)

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
SUOMEN SEUTUVERKOT –SEMINAARI Yksikön päällikkö Esko Vainio
Advertisements

Kokonaisarkkitehtuuri osana laatutyötä KA-pilotti ohjausryhmä
KAOS KAOS WORLD CAFE VALTIOVARAINMINISTERIÖSSÄ: JHS179 UUDISTUS Cafe 1 – Toiminta-arkkitehtuuri.
Avoin tieto – keskusteluteemoja Mitä avoin tieto julkishallinnossa tarkoittaa? Mitä siihen sisältyy? Mitä esteitä on tiedon avoimuudelle? Missä kulkevat.
Julkaisujärjestelmät Mitä seuraavaksi? Rami Alanko.
Kansallinen digitaalinen kirjasto Pitkäaikaissäilytys Kirjastoverkkopäivä Esa-Pekka Keskitalo.
Finna ja avoimen metadatan lisenssi Finnan konsortioryhmä Tapani Sainio, Kansalliskirjasto.
Verkko-opetuksen kehityssuuntia Pohjois-Savon tietoyhteiskuntastrategiaseminaari Ulla Voutilainen vararehtori.
Tiedon hallinnan viitearkkitehtuuriryhmän kokous to
Julkisen hallinnon ICT-näkymiä HAKA-Virtu tilaisuus Tuomo Ahjokannas
Helsingin ja seudun menestys – entä riskit? Helsinki Region Infoshare Asta Manninen Avoimen tiedon ohjelma Avoin data ja avoin tieto.
Tiedon hallinnan viitearkkitehtuurit Verkostoryhmä Anne Kauhanen-Simanainen.
JulkICT Lab ja Dataportaali Avoin data ja palvelukokeilut Pelvelukehityksen ekosysteemi julkisessa hallinnossa Mikael Vakkari – JulkICT/YRO.
Avoimen tieteen palvelut ATT-palvelutyöryhmän pj. Ville Tenhunen © 2015 OKM ATT 2014–2017 -hanke Lisensoitu.
Toimittajanäkökulma XDW-tietomalliin Olli Nokso-Koivisto –
Julkisen hallinnon tietoarkkitehtuuri Tavoitteet ja tehtävät Anne Kauhanen-Simanainen
Hallinnon kehittämisosasto - Valtion IT-toiminnan johtamisyksikkö Data – Informaatio – Tieto – Ymmärrys – Tietopääoma Tietovarantojen hallinta.
Palvelujen käyttäjät Tiedon tuottajat 1 ”Yhteentoimivuus- palvelut ” Yhteentoimivuuspalvelujen käyttö Kansallinen avoimen datan portaali Julkishallinnon.
Yhden luukun palvelumalli tiedon hyödyntämiseen. Palveluiden käyttäjälähtöisyys kasvaa. Palvelut tehostuvat ja toiminnan tuottavuus kasvaa. Tiedon laatu.
Tiedon hallinnan viitearkkitehtuurit Verkostoryhmän työskentelyn käynnistyminen Anne Kauhanen-Simanainen.
Tiedon hallinnan viitearkkitehtuurit Verkostoryhmän työskentelyn käynnistyminen Anne Kauhanen-Simanainen.
Julkisen hallinnon tietoarkkitehtuuri - tietovarantoryhmä
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Erkki Tolonen Kuva: Joel Nokelainen, Helsingin kaupunginmuseo,
Yhteentoimivuus ja avoin tieto Tietohallintolaki ja PSI-direktiivi Mikael Vakkari Neuvotteleva virkamies VM / JulkICT.
Timo Valli, ICT-johtaja, ylijohtaja
Avoimen tiedon ohjelman viestintäsuunnitelma. Viestinnän periaatteet  Toimintasuunnitelmasta nostetaan tärkeimmät viestintää vaativat toimenpiteet viestintäsuunnitelmaan.
KARTOITA JA SELVITÄ Työ tehdään osana kokonais- ja tietoarkkitehtuurityötä Määritä avaamisprosessin vastuut tarvittavan asiantuntemuksen ja osaamisen mukaan.
Tietoarkkitehtuuriryhmän tilannekatsaus Anne Kauhanen-Simanainen
Avoindata.fi Avoindata.fistä myös yhteentoimivuuden portaali.
JHKA tietoarkkitehtuuriryhmän työskentely Teemojen ja tiekartan työstäminen Anne Kauhanen-Simanainen.
Semanttinen yhteentoimivuus tietoarkkitehtuurikuvauksissa
Ennen ohjelmaa Ohjelma Ohjelman jälkeen
Avoimen tiedon toimintalinjaukset vuoteen 2020
JHKA 2.0 tilanne JHKA-työryhmän kokous JulkICT.
Asetus kokonaisarkkitehtuurin kuvauksista ja määrityksistä
Julkisen hallinnon paikkatiedon viitearkkitehtuuri
Julkisen hallinnon paikkatiedon viitearkkitehtuuri
Kohti yhteentoimivaa metatietoa
Oikeuksien hallintaan liittyvät metatiedot -työryhmän tuloksia
Mikael af Hällström KMR/YSR Verohallinto
Kansallinen palveluväylä PERTIVA-kokous
Sosiaali- ja terveydenhuollon organisaatio- ja palvelutiedon hallinta
Tietopolitiikan rakentaminen
Julkisen hallinnon paikkatiedon viitearkkitehtuuri
Metatietopalvelut Elementit Mikael Vakkari, neuvotteleva virkamies. VM.
Asetus kokonaisarkkitehtuurin kuvauksista ja määrittelyistä
Asetus kokonaisarkkitehtuurin kuvauksista ja määrittelyistä
Palvelut ja tiedot käytössä Yhteenveto
Tavoitteet ja mittarit 2015
Sote-tieto hyötykäyttöön -strategia 2020 ja sen toimeenpano - Kori 3: Tiedon jalostaminen ja tiedolla johtaminen.
Kuntatieto –ohjelman Muutosseminaari
Tiedon hyödyntämisen verkostotyöpaja avaus
Anne Kauhanen-Simanainen
Tietopolitiikka ja julkisen hallinnon ICT
Tiedon hallinnan viitearkkitehtuurin osa-alueet
Julkisen hallinnon metatietopalvelu
Ajankohtaista yhteentoimivuuden näkökulmasta
Yhteentoimivuuspalvelujen käyttö
Avoimen tiedon tavoitteet
Tiedon hallinnan sanastoa
JHKA tietoarkkitehtuurin kehittämispolku 2018
Tiedon hallinnan viitearkkitehtuurin osa-alueet
Avoimen tiedon ohjelman tavoitteet ja toiminnan kohteet keväälle 2015
Vauhtia kiinteistö- ja rakentamisalan digitalisaatioon.
Avoimen tiedon ohjelma > Avoindata
SOTE tietojen toissijaisen käytön KA
Avoimen tiedon ohjelma Tilannekatsaus ja suunnitelma 2014
Avoimen tiedon palvelukokonaisuus
Digitiekartta ja Luova- laboratorio
Julkisen hallinnon tietoarkkitehtuuriryhmän toimintasuunnitelma 2014
Esityksen transkriptio:

Hallinnon kehittämisosasto - Valtion IT-toiminnan johtamisyksikkö 1 Julkisen hallinnon tietopolitiikan kohteita ja yhteentoimivuuden tasot (EIF) Avoin tietoYhteentoimivuus Tiedon hallinta Lainsäädäntö Tietojärjestelmät ja teknologia Semantiikka, käsitteistö Organisaatiot ja niiden toiminta Poliittinen tahtotila

Hallinnon kehittämisosasto - Valtion IT-toiminnan johtamisyksikkö Linjausalueiden tavoitteet VISIO 2020: PALVELUT JA TIEDOT KÄYTÖSSÄ  Innovaatiot vauhdittamaan kehitystä  Palveluille elinkaaren mittainen rahoitus ja ohjaus 2  Vauhtia tiedon avaamiseen  Tietovarannot käyttöön  Yhteentoimivuutta yhteisiin palvelu- pisteisiin  Nostetaan osaamisen tasoa  Rakenteet selkeiksi  Yhteentoimivuutta tietohallintolailla  Keskittämisellä tehokkuutta valtionhallintoon  Julkisen hallinnon yhteinen tieto- liikenneverkko Palvelu- innovaatioiden ekosysteemi 1 Avoin tieto ja tiedon yhteiskäyttö 2 Kyky hyödyntää ICT:tä 3 Selkeät tietohallinnon rakenteet 4 Toimintavarma ja kustannustehokas ICT-infrastruktuuri 5  Käyttäjän tarvitsemat palvelut ja tiedot saatavilla ja käytettävissä helposti ja turvallisesti.  Julkisen hallinnon organisaatioiden, yritysten ja käyttäjien yhteistyöllä kehityksen kärkeen. VISIO 2020: PALVELUT JA TIEDOT KÄYTÖSSÄ

Hallinnon kehittämisosasto - Valtion IT-toiminnan johtamisyksikkö Vastaus tietotarpeeseen Arvo Merkitys Sisältö Laatu Luotettavuus Ymmärrettävyys Esteettömyys Käytettävyys Löytyvyys Yhteentoimivuus Pääsy, saatavuus Uudelleen käytettävyys Avoimen tiedon edellytykset 3 Lainsäädäntö Tietosuoja Tietoturvallisuus Maksuttomuus Koneluettavuus Käyttöehdot Metatiedot Dataluettelot Hakupalvelut Metatietopalvelut Tietorakenteet Käyttöliittymät Esitystapa Käsitteet Kieli Viestintä Visuaalisuus Havainnollisuus AjantasaisuusOikeellisuus Avoin data Avoin informaatio Avoin tieto Tieto käytössä Avoin data Avoin informaatio Avoin tieto Tieto käytössä

Hallinnon kehittämisosasto - Valtion IT-toiminnan johtamisyksikkö 4 Tiedon hallintajärjestelmä Julkaisu ( publishing ), jakelu ( distribution ), tietopalvelut (information services) Julkaisu ( publishing ), jakelu ( distribution ), tietopalvelut (information services) Ryhmätyö ( collaboration ) Taltiointi ( capture ) Tuottaminen ( authoring ) Tietoaineistojen hallinta ( content management ) Asiakirjahallinta ( records management ) Arkiston hallinta ( archive management ) Prosessinhallinta, tiedon ohjaus ( workflow ) Metatietojen hallinta ( metadata management ) Sisältöyksiköiden tietovaranto ( repository ) Yhteiset tekniset ja toiminnalliset tukipalvelut Avoimen tiedon hallinta ( open data management ) t Palvelut henkilöille ja järjestelmille (services)

Hallinnon kehittämisosasto - Valtion IT-toiminnan johtamisyksikkö Tiedon hallinnan tuloksellisuuden esteitä ja riskejä toiminnan näkökulmasta  Toiminnan johtamisen ja kehittämisen näkökulmaa ja organisaatioiden erilaisuutta tai samanlaisuutta ei oteta riittävästi huomioon asianhallinnan kehittämisessä.  Siilomainen ja päällekkäinen tiedon käsittely (paperimaailman toimintamallit)  Vanhentunut ja epäyhtenäinen käsitteistö, yhteisen kielen puute  Kokonaisarkkitehtuurikuvausten eriytyminen toisistaan (toiminta, tieto, tietojärjestelmät, teknologia), jolloin ne eivät tue yhteentoimivuutta ja kokonaisuuden johtamista ja kehittämistä  Ammattikuntien eriytyminen, viestinnän puutteet  Ohjaus- ja vastuuroolien epäselvyys  Tietokäytäntöjen vakiintumattomuus  Tietojärjestelmien käytettävyysongelmat (usablility)  Tiedonhallintasuunnitelmat eivät ajan tasalla ja tunnettuja, tietoarkkitehtuurit vielä alkuvaiheessa 5