Toiminta-arkkitehtuurin palvelut Outi Tasala 5.10.2015.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Tietokantakehitys kiinteäksi osaksi modernia ohjelmistokehitystä Vesa Tikkanen |
Advertisements

ohje kuunteluanalyysiin
WinhaPro käyttäjäpäivät 2011
Suomalaisia perinneleikkejä
1 Mittaamisen ja merkityksen ongelma? n Miten mitata –Osumat ja kävijämäärät n uudelleen lataamiset n proxyt n palomuurit –Asiakkaat ja asiakkaan toiminta.
1 Sektorin nimi. 2 Reading times of magazines NRS Finland 2011.
Kirsi Peltonen Graduaiheita Syksy 2012 Kirsi Peltonen
Sukupuolen haasteet uskonnollisille yhteisöille –seminaari
Lauseen sanajärjestys
Today’s Special ENA5 Spring 2015 kirjoita paperiin nimesi kirjoita nimesi oikein älä jaa sanoja otsikon numero on oltava (älä muuta otsikkoa) kirjoita.
Customer projects integrated within curriculum at Media Engineering programmes Erkki Rämö EVTEK University of Applied sciences R&D Seminar Case:
International pages?. Comments yhteystiedot / contact –information ei resursseja kaiken kääntämiseen – linkit vastuuhenkilöille / no enough resources.
Avaussanat – UCEF Markku Markkula: Yliopistollisen aikuiskoulutuksen erityishaasteet Taloudellinen perusta on saatava kestäväksi –Nykyiset markkinat.
Export Marketing Veikko Laine ”Product” = ? - What the producer produces and markets - What the customer buys - Tangible & Intangible - Concrete & Abstract.
ENG Masters, part 2, Citing
Fiksu Opiskelija. Opetusaineisto jätteen synnyn ehkäisystä HSY Jätehuolto. Thoughts about Good Life Collected by Tuovi Kurttio, Pääkaupunkiseudun.
SoberIT Ohjelmistoliiketoiminnan ja –tuotannon instituutti TEKNILLINEN KORKEAKOULU T Käyttöliittymien ja käytettävyyden seminaari Kontekstiherkkyydestä.
INFRA ry Vastuuhenkilö Eija Ehrukainen Ottaa käsiteltäväkseen myös asfalttialan ympäristöasiat Seurataan, vaikutetaan ja ohjeistetaan: Lainsäädännön muutokset.
Prosessiongelmien analysointi- ja ratkaisupohjia Qualitas Fennica Oy Työkaluja | Qualitas Fennica Oy.
Esityksen nimi Esityksen pitäjä / organisaatio tilaisuus, päivämäärä TFEIP 12 May 2015 Use of Point Source Data in the Emission Inventory Example Finland.
Markkinoinnin ja Myynnin perusteet MAR1LH001 Marketing Mix: Palvelutuote Anna Hankimaa 8/1/2015Lähde: Kotler-Armstrong.
© 2010 Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys AMKE ry. IVETA International conference 2014 Helsinki 19 – 21 August 2014 St. Petersburg 22 – 23 August 2014.
A rural experience - launching community network Tuija Riukulehto, CEO, Verkko-osuuskunta Kuuskaista a rural experience - launching community network Tuija.
CAF eTool Rekisteröitymisen kautta maksutta käyttöön Kansallinen laatuhanke /TjV 1.
Overvieuw of Vegetables and Fruit Import to Finland and Quality Requirements Inex as Purchasing Company Inex Quality Policy Quality Requirements Quality.
SUONENJOEN NUORISOTOIMI. Sijainti? Koulukatu Suonenjoki.
Palvelukuvaustyö Pekka Linna, CSC Synergiaryhmä
KNX - DALI harjoitus 2 Ryhmä ECG-ohjaukset TEHTÄVÄNANTO
Koulutuksen ja opetuksen järjestämisen prosessit
Infinitiivi + to-partikkeli
Specification by Example – Vaatimukset ja testaus ketterissä projekteissa Marko Taipale.
Reports in Apply / eAge system
LEED projektityö ohjeet – Porvoo Campus
Edustajiston kokous 10/2016 Council meeting 10/2016
LENTISTÄ LIIKKARILLA LA 5.4.
RELATIIVI- JA INDEFINIITTIPRONOMINIT
Foster care in Helsinki
Verbin perusmuoto 1 ’TO SING’ OR ’SING’.
How should I ask my questions?
What is Direct Carrier Billing?
Yhteiskuntaoppi, oppitunti 3
Reflection in PLE Reflektio PLE:ssä
voida (can, to be able to) & saada (to get, receive)
Yhdessätekemistä yli rajojen
vedestä, ilmasta ja tulesta.
Mitä tapahtuu? Mitä tehdään?
UNIVERSITY EXAM L3 at 4.00 – 8.00 p.m.
Introduction to decision analysis
Risk analysis, risk attitudes
Toiminta-arkkitehtuurin palvelut
UNIVERSITY EXAM L4 at 4.00 – 7.00 p.m.
UNIVERSITY EXAM L3 at 4.00 – 8.00 p.m.
Hierarchical models Biotieteellinen tiedekunta / Henkilön nimi / Esityksen nimi
DIC and BMA in BUGS Biotieteellinen tiedekunta / Henkilön nimi / Esityksen nimi
Probability models and decision analysis
Introduction to decision analysis
Mikko Keränen Director RDI
COURSE: Indoor environment technology (5 ECTS)
Hankalia (?) tilanteita Tammikuu 2014 Keke Tulomäki
vedestä, ilmasta ja tulesta.
vedestä, ilmasta ja tulesta.
vedestä, ilmasta ja tulesta.
SALASSAPITOSOPIMUS NON-DISCLOSURE AGREEMENT
© Haaga-Helia StartUp School
Taiteilijoiden kanssa työskentely Yhteisöprojekteissa
MAR1LK Anna Hankimaa 5/10/2019.
Information for teachers
Lecture slides start on the next page.
Kari Systä Tampere University of Technology / Software Systems
Ei enää jätettä kaatopaikoille 2020!
Esityksen transkriptio:

Toiminta-arkkitehtuurin palvelut Outi Tasala

Korkeakoulukierrokselta saatu palaute palveluista Palvelun määritelmästä o Onko palvelu jotain mitä tuotetaan asiakkaalle, vai palveleeko se sisäisiä prosesseja? Kuka on palvelun tuottaja/omistaja, asiakas? o Kuvataanko nykytilaa vai tavoitetilaa? o Mitä rajattu ulkopuolelle (tutkintoon johtamaton koulutus, kv-asiat) Palveluiden ja prosessien suhde o Onko ajatus että palveluilla tuetaan prosesseja, vai päinvastoin? o Palveluiden ja prosessien välillä toivottiin selkeää linkkiä - palveluluokat ja prosessiluokat voisivat olla yhtenevät. o Tyypillisesti prosessi tuottaa palvelun, eikä päinvastoin. Prosessi joka ei tuota palvelua tai ”tuotetta”, ei ole ainakaan kokonaisarkkitehtuurikuvauksen kannalta mielekäs tai hyödyllinen. 2

Korkeakoulukierrokselta saatu palaute palveluista Palveluiden kuvaukset o Kuvaukset vaativat tarkennuksia. o Palvelut olisi hyvä tuoda abstraktilta konkreettisemmalle tasolle Tulee olla linjassa KOHVIn (kansallinen opintohallinnon viitearkkitehtuuri) kanssa Palveluiden järjestelmäkeskeisyys 3

Palvelun määritelmä Business process: A behavior that groups behavior based on an ordering of activities. It is intended to produce a defined set of products and services This is sometimes described as a ‘customer-to-customer’ process, where ‘customer’ may also be an ‘internal customer’, in the case of subprocesses within an organization. Lähde: ArchiMate® 2.0 Specification 4

Palvelun määritelmä Service as an activity is what is traditionally meant by the term service in the literature. It is a process where someone, for example a service firm, does something to assist someone else, for example a customer, and his or her everyday practices (activities or processes). A cleaner washes and irons a customer’s business shirts and, thus, enables him to go to his office; a lunch restaurant provides a meal for him or her during the lunch break, so that he or she will be able to manage the afternoon’s tasks successfully. In both cases, the firms’ activities are providing something of value for the customer. In this form, a service can be defined as follows: [...] a process that consists of a set of activities which take place in interactions between a customer and people, goods and other physical resources, systems and/or infrastructures representing the service provider and possibly involving other customers, which aims at assisting the customer’s everyday practices. (Grönroos, 2006, p. 323, slightly modified)[2]. Lähde: Christian Grönroos, (2008),"Service logic revisited: who creates value? And who co-creates?", European Business Review, Vol. 20 Iss 4 pp

Service blueprinting -menetelmä Taustaa Asiakaslähtöisyys: “a customer-focused approach for service innovation and service improvement” Auttaa palveluiden visualisoinnissa Auttaa tunnistamaan taustaprosesseja ja näiden linkkejä Tunnistetaan kunkin palvelun… Käytettävät resurssit Palvelunsaajan toiminta Näkyvät toiminnot Taustatoiminnot Lähde: 6

Valmistuminen 7

Service blueprinting -menetelmä Menetelmä auttaa tunnistamaan… o mitä palveluita opiskelijalle ja opettajalle tuotetaan, ja mitä tai millaisia palveluita sisäiset prosessit voivat hyödyntää. o eri palveluiden asiakkuustason o mitä palvelu tuottaa o kenelle palvelu tuottaa lisäarvoa o onko palvelu tukipalvelu, joka auttaa toisen palvelun tuottamisessa Mahdollinen jatkotyöstö: o kukin tunnistettu palvelu voidaan liittää prosessiin o Tuottaako prosessi palvelun o Käyttääkö prosessi palvelua 8

Kuvaamisen taso: Lähde: JHS 152 Prosessien kuvaaminen ( 9