Näin me sitä Lapissa tehdään Helena Kangastie Aikuiskoulutuksen kehityspäällikkö Rovaniemen ammattikorkeakoulu OHJAUS SUOMESSA 2010-SEMINAARI Valtakunnallisen.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Korkeakoulujen yhteiskunnallisen ja alueellisen vaikuttavuuden hyviä käytäntöjä Pohjois-Suomi, Itä-Suomi ja Länsi-Suomi.
Advertisements

TUOTTAVAan aikuiskoulutuksen toimintamalliin
VERHE - Keski-Suomen aikuiskoulutuksen palvelustrategian rakentaminen Päämääränä •parantaa ammatillisen aikuiskoulutuksen toimijoiden kykyä tuottaa työelämälle.
R INNAKKAISOHJELMIEN IDEAT JA OIVALLUKSET, RYHMÄ 2 M YÖTÄTUULESSA – TOIMINTAA JA TULOKSIA AMMATILLISEEN KOULUTUKSEEN Kari Laine
Kokonaisarkkitehtuuri osana laatutyötä KA-pilotti ohjausryhmä
Tampereen kaupunkiseudun kuntayhtymä 2007 / RA-M TAMPEREEN KAUPUNKISEUDUN ALUEKESKUSOHJELMA ”Kasvun haasteita, kilpailukyvyn perustaa: sujuvaa.
Anne Leppänen, Hannele Torvinen & Seija Koskela
Osaamispäällikkö Finn-Savotta Oy:n kumppanina
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
Kv-strategian jalkautus Vahvuutena kansainvälisyys Osa CIMO Lauri Tuomi Lauri Tuomi 2011.
STRATEGIAPROSESSI STRATEGIA Nykytilan analyysi, SWOT Skenaariot
Varsinais-Suomen koulutusstrategia 2015+
Maahanmuuttostrategia
Vakka Verkostoon – Vanhustyön koulutuksen kehittäminen ja arviointi Seminaari Tampere.
Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostaminen Lapissa - LÄPSY Toteuttajatahot Rovaniemen koulutuskuntayhtymä: Lapin ammattiopisto Lapin matkailuopisto.
Projektin alustavat tulokset ja tulevaisuuden kehittämisnäkymät Veikko Torvinen Pietari
Ammattikorkeakoulukirjastojen monimuotoinen toimintaympäristö: Rikkaus ja haaste, osa 1 Maija Koponen Rovaniemen ammattikorkeakoulu FinELib kertoo ja kuuntelee:
Pedagoginen johtaminen ja kehittäminen ammattikorkeakoulussa
Alueellinen koulutustilaisuus Kuopiossa Kunnonpaikka,Vuorela Ulla Voutilainen.
ALUEKESKUSOHJELMAN KULTTUURIVERKOSTO Helsinki Anu Perttunen.
Opin Ovi -hankkeet OSUVUUTTA JA KYSYNTÄLÄHTÖISYYTTÄ AIKUISOPISKELUUN TIETO-, NEUVONTA- JA OHJAUSPALVELUJEN VALTAKUNNALLISELLA KEHITTÄMISOHJELMALLA
Aikuissosiaalityötä käytännössä Aikuissosiaalityön johtava sosiaalityöntekijä ( alkaen) Hanna Tabell
Teija Felt, TM Ohjauspalvelut julkisten työvoimapalvelujen strategiassa Teija Felt, TM
Tutustumistreeni  Nimi, ammatti, mistä tulee,  tilaisuuden teemaan liittyvä ajatus  Mikä oli kauhein kouluruoka?  Kirja, jota parhaillaan luen  Lapsuuden.
ELINIKÄISEN OHJAUKSEN ALUEELLINEN KOORDINAATIO ELOa Pohjois-Savon ELY-keskuksessa Lisää viraston nimi, tekijän nimi ja osasto.
Yritysten tulevat aikuiskoulutustarpeet Ennakointikamari Liikenne- ja kuljetuspalveluala Timo Karkola johtaja, rehtori Ami-säätiö, Amiedu.
OPETUSSUUNNITELMATYÖ POHJOIS-KARJALAN AMMATTIKORKEAKOULUSSA
TYÖELÄMÄN KEHITTÄMIS- JA PALVELUTEHTÄVÄ TykePartner III–hanke 2008 – ohjausryhmä.
W w w. h a m k. f i Kanta-Hämeen haasteita Matala kansainvälistymisen taso Yritystoiminnan rakenne Verkostoituminen ja yhteistyö Palveluliiketoiminta,
Strategiaryhmä (STR) Gardin Mauri, Ansala Matti, Anttila Martti, Kautto Erkki, Anttila Reijo, Pesonen Hannes, Päkkilä Jussi Strategiaryhmä (STR) Gardin.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Hyvien käytäntöjen tunnistaminen ja jakaminen Johdanto iltapäivän työskentelyyn Työskentelyn taustamateriaalia Opetusneuvos.
SeAMK kehittämisohjelma Kehittämisseminaari Tapio Varmola.
Ryhmien tehtävistä : Etelä-Savon elinikäinen oppiminen ja nuorisotakuu Tuija Toivakainen ISO ELO -kokous.
Oulun ammattikorkeakoulu. Sosiaali- ja terveysalan yksikkö Oulu ja Oulainen.
Auli Ryhänen Projektipäällikkö Jyväskylän ammattikorkeakoulu, ammatillinen opettajakorkeakoulu
Rakenteellinen kehittäminen, Lapin malli Rehtori Pentti Tieranta
Aikuisohjaus työelämän voimavarana – Maakunnallista verkostoyhteistyötä aikuisten ohjauspalveluiden kehittämiseksi – Suvi Lehto-Lavikainen,
STUDIO-projekti Toimintalinja 3: Osuvuutta ja kysyntälähtöisyyttä aikuisopiskeluun tieto-, neuvonta ja ohjauspalvelujen valtakunnallisella kehittämisohjelmalla.
Sarana - Työelämän moniammatillinen oppimis- ja kehittämisareena - sosiaalialan pilotoinnista visioita hyvinvointialalle 4/2010-3/ Helsinki.
Salmia ja Laituri-projekti 2013: Koulutus ja kehittämisen tuki ELY:ille Pasi Savonmäki Antti Laitinen TNO-foorumi Koulutus- ja kehittämiskeskus Salmia.
Tavoitteena alueellinen osaamiskeskittymä – matkalla Lapin koulutuskonserniin Lapin korkeakoulukonsernin neuvottelukunnan Tulevaisuusseminaari
Itä-Uudenmaan Opin Ovi Läroporten i Östra Nyland Hankkeen esittely.
ABC – Askeleet nuorten tieto- ja neuvontapalvelun
Ohjaamot alle 30-vuotiaille nuorille Seinäjoki
Seurastrategian lyhyt suunnittelutyökirja urheiluseuroille
Mikkeli Pasi Savonmäki Kohtaamo-hanke
MTI:N PERUSTAMISEN VAIHEET
Elinikäisen ohjauksen kehittämisen koordinointitehtävä
Lapin TNO-palvelut -projektista
Suomalaisen yleisurheilun
Klubin strategia työkalu KST
Yhteinen tavoitteemme
Maakuntauudistus Pohjois-Karjalassa
Sote-uudistus – missä mennään
Sote-uudistus ja Porin kaupunki
Kehityskulkuja Työelämä muuttuu entistä nopeammin
TESSU – Tehdään yhdessä ohjausta –projekti (ESR) –
1. Strategiasta toiminnan kehittämiseen ja arvioimiseen
LUC IT-palveluiden palvelukyselyt henkilökunnalle Arja
Elämää yhteisöstä – kasvua yrityksistä Juupajoen kuntastrategia 2025
AVIen asiakaslähtöinen toiminnan kehittäminen
Kuntainfo Ajankohtaista monialaisten palvelujen kehittämisestä
Strategiatyö 2018 Jyväskylän yliopisto Yliopiston hallitus
Strategiatyö 2018 Jyväskylän yliopisto Yliopiston hallitus
Tiekartta hyviin lähiöihin
POKE Pakolaistaustaisten ohjauksen kehittäminen ELO -foorumi 21. 9
KAnsalainen AMMATTILAINEN Pystyn itse Kyvykkäille käyttäjille
VERTTI Verkostojen suorituskykymittaristo.
Perhekeskustoiminnan työpaja
  Parvessa parempi 2 –hankkeen tavoitteena on kehittää oppilaitosten yhteisöllisyyttä, hyvinvointia sekä edistää osallisuutta. Tähän pyritään esimerkiksi.
Esityksen transkriptio:

Näin me sitä Lapissa tehdään Helena Kangastie Aikuiskoulutuksen kehityspäällikkö Rovaniemen ammattikorkeakoulu OHJAUS SUOMESSA 2010-SEMINAARI Valtakunnallisen strategian operationalisointi aluetasolla

Lapin Opin ovi

Lapin Opin ovi Lapin ammattiopisto & Lapin ELY-keskus Saamelaisalue Itä-Lapin alue Keski-Lapin alue Länsi-Lapin alue OSATOTEUTTAJA Aluekoordinointi Saamelaisalueen koulutuskeskus OSATOTEUTTAJA Aluekoordinointi Itä-Lapin oppimiskeskus OSATOTEUTTAJA Aluekoordinointi Lapin ammattiopisto OSATOTEUTTAJA Kemi-Tornion AMK Lapin maakuntakorkea- koulu OSATOTEUTTAJA Aluekoordinointi Ammattiopisto Lappia AIKUISOHJAUKSEN KOORDINAATIO- PROJEKTI Jyväskylän amk ALUERYHMÄ Kansalaisopisto, TE- toimisto, Yritykset, Kalotin oppimiskeskus, Revontulisäätiö ALUERYHMÄ Kansalaisopisto, Yritykset, TE- toimisto, Itä-Lapin työhön- valmennussäätiö ALUERYHMÄ Kansalaisopisto, Yritykset, TE-toimisto, Lapin ELY-keskus ALUERYHMÄ Yritykset, TE- toimisto, Kansalaisopisto,

Strategiatyön tavoite Maakunnallinen aikuisohjauksen tieto-, neuvonta- ja ohjauspalvelujen strategia Lähdimme liikkeelle nykytilan analyysistä, siivitti kehittämistä Tuotimme SWOTin strategiatyöryhmän työskentelyn perustaksi Laadimme työskentelysuunnitelman strategiatyöryhmälle, työryhmän perustaminen tapahtui ohjausryhmän ohjeistamana

Strategiatyö prosessina Teemana Unelma lappilaisista aikuisten tieto-, neuvonta- ja ohjauspalveluista Teemana Vision kautta strategisille poluille Teemana Asikas(lähtöinen) TNO-palveluissa Teemana Strategian eläminen arjessa Teemana Strategian viimeistely-verkosto vahvuutena

Strategiatyö tuloksina Yhteisellä visiolla vuoteen 2020 Menestyjäksi Lapissa - tietoa, neuvontaa ja ohjausta yhteisvoimin Pohjoisen ihmisen elämänlaajuisen osaamisen vahvistamiseksi ARVOT Ihmisen kohtaaminen Asiantuntijuus Lupaus-sivistys-arvostus

Strategiatyö tuloksina Strategisin askelin kohti vuotta 2020 Painopistealueet Asiakaslähtöiset palvelut Uudistuva TNO-osaaminen Verkostomainen, moniammatillinen toimintatapa Työn alla Strategisten painopistealueiden tarkastelu asiakkuuksien (vaikuttavuuden), prosessien (tapa toimia), oppimisen/uudistumisen (työhyvinvoinnin) ja talous (resurssit) Toimenpiteineen ja vastuineen

Strategian eläminen Jatkuu yhteisen toimintamallin rakentamisella Liitetään rakenteelliseen kehittämiseen (esim. Lapin korkeakoulukonsernin aikuiskoulutusstrategia) Keskeisiä kysymyksiä ja haasteita tulevaisuudessa: MILLAINEN ON TOIMINTAMALLI, JOSSA STRATEGIA TOTEUTUU? MITEN TOIMITAAN VERKOSTOSSA OIKEASTI ASIAKKAAN PARHAAKSI? MITEN OPITAAN UUTTA JA OSATAAN MUUTOKSESSA? (sektoroituneesta kohti poikkihallinnollista, verkostomaisena yhteistyönä tuotettua palvelukokonaisuutta) MITEN VERKOSTON JOHTAMINEN TOTEUTETAAN?