Korkeakoulujen kehittäminen Satakunnassa Markku Linna
Satakunnan kehitysnäkymät Väestö vähenee vuoteen 2030 mennessä noin 3,5% Työpaikat vähenevät Koulutustaso on alhaisempi kuin maassa keskimäärin T&K toiminnan osuus BKT:sta on alhaisempi kuin maassa keskimäärin Työllisyystilanne on parantunut viime vuosina
Satakunnan korkeakoululaitos Satakunnan ammattikorkeakoulu Porin yliopistokeskus ( TTY,TuKKK, TY,TaY,TAIK) Turun yliopiston Rauman opettajankoulutuslaitos Diakonia ammattikorkeakoulun Porin yksikkö
Valtakunnalliset linjaukset Korkeakouluja kehitetään ns. duaalimallin mukaisesti Tavoitellaan vähemmän ja suurempia yksiköitä sekä parempaa profiloitumista Korostetaan yhteistyötä ja työnjakoa kaikilla tasoilla Ammattikorkeakoulut vastaavat ensisijaisesti alueellisiin tarpeisiin Korostetaan kansainvälisyyttä
Tilannearvio Korkeakoulutuksen tehostamiseen Satakunnassa on tarvetta Satakunnan yhteinen näkemys puuttuu Yhteistyössä on puutteita Koulutuksen vetovoima on eräiltä osin heikko Yksikköjen koko on pieni Profilointi on puutteellista
Yhteistyön lisääämisellä voidaan: Luoda yhteinen näkemys Kehittää suurempia yhteisöjä Parantaa näkyvyyttä ja vetovoimaa Laajentaa koulutuksen ja tutkimuksen kattavuutta Parantaa koulutuksen ja tutkimuksen laatua
Yhteistyörakenne Yhteistyö rakennetaan SAMKin ympärille SAMK yhtiöitetään Yliopistokeskuksessa toimivat yliopistot mukaan yhtiön hallintoon Laaja koulutus- ja tutkimusvaliokunta Yhteinen palvelukeskus Yhteiset kampukset Porissa ja Raumalla
Muita ehdotuksia, SAMK Selkeämpi profilointi Liiketalouden ja tekniikan aloituspaikkoja vähennettävä Lisäpaikkoja sosiaali- ja terveysalalle Huittisten yksikkö lakkautettava Lisää kansainvälisyyttä
Muita ehdotuksia, Yliopistokeskus Valtakunnallinen arviointi toteutettu YO-pohjaista koulutusta syytä jatkaa toistaiseksi Rahoitus varmistettava pidemmällä tähtäimellä Profilointia ja yhteistyötä kehitettävä Johtamista kehitettävä Kansainvälisyyttä lisättävä
Muita ehdotuksia, DIAK ja OKL Yhteistyötä SAMKin ja Yliopistokeskuksen kanssa parannettava Profilointia parannettava Kansainvälisyyttä lisättävä OKL:n yhteiskuntasuhteita kehitettävä Kehittämistoimet arvioitava
Valtakunnallisia näkökohtia Duaalimallia ei pidä väärin käsittää Yliopistokeskusten olemassaolosta päättävät yliopistot Ammattikorkeakouluille lisää päätösvaltaa Rakenteellisten muutosten siirtymävaiheiden rahoittaminen Kesäyliopistojen tilanteen arviointi Tilastoinnin kehittäminen
Aikatataulu Kaikkien korkeakoulujen on uudistettava strategiansa vuoteen 2010 mennessä Aikaa ei ole tuhlattavaksi Satakunnassa on kehittämistoimiin ryhdytty Kehittämisaloite on syytä pitää omissa käsissä
Aluepolitiikka Onko aluepolitiikkaa syytä sotkea korkeakoulupolitiikkaan?