Korkeakoulujen kehittäminen Satakunnassa Markku Linna.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Ammatillinen koulutus elinkeinoelämän näkökulmasta
Advertisements

S OSIAALIALAN T YÖNANTAJAT RY 1 Kohti hyvinvoivaa Suomea Sosiaalialan Työnantajat ry:n linjauksia tulevalle hallituskaudelle
Perjantai, 27. kesäkuuta 2014 SOVELTAVAA TUTKIMUSTA TYÖ- JA ELINKEINOELÄMÄN TARPEISIIN Ammattikorkeakoulut osana suomalaista innovaatiojärjestelmää Arenen.
PÄIJÄT-HÄMEEN LIITTO Lahden yliopistokeskus: Helsingin yliopisto Teknillinen korkeakoulu Lappeenrannan teknillinen yliopisto Tampereen teknillinen yliopisto.
Projektipäällikkö Raija Hirvonen ARVO Kehittyvä ammattikorkeakoulu ja moniammatillinen opettajuus sekä työelämäosaaminen vanhustyön alueella.
TL 4 -projektien työkokous Porissa
Ammattikorkeakoulujen TKI-toiminta Kuinka rajata ja määritellä TKI-opintopisteet? Kaisu Piiroinen.
AMKIT- alueellinen vaikuttaja Rovaniemi Tarja Koskimies.
SYL:n tiede- ja yliopistopoliittiset kärkitavoitteet tulevalle hallituskaudelle.
KORKEAKOULUT PARHAIMMILLAAN VUONNA 2012 Korkeakoulujen rooli alueellisessa kehittämisessä, Helsinki, Valtiosihteeri Heljä Misukka.
Yliopistojen näkökulma avoimen yliopiston alueelliseen tehtävään. Erno Lehtinen Turun yliopisto.
Vakka Verkostoon – Vanhustyön koulutuksen kehittäminen ja arviointi Seminaari Tampere.
Yliopistojen uusi rahoitusmalli TEKin näkemyksiä
Kokkolan yliopistokeskus Chydenius
Länsi-Suomen Diakonialaitoksen juuret
Vaasan yliopisto Arviointiprojektin käynnistysseminaari Ilkka Virtanen Kauppatieteiden ja liiketalouden korkeakoulutuksen arviointi-
Hallituksen sote- linjaukset kehysriihessä
YLIOPISTO- KESKUKSET Esittely KUUSI YLIOPISTOKESKUSTA Yliopistokeskukset ovat osa suomalaista korkeakoulujärjestelmää. Ne toimivat kuudella.
HUOMENNA AVOIN YLIOPISTO Puheenjohtaja Kari Seppälä Yliopistojen aikuiskoulutusverkosto
Tutkimustoiminta perusterveydenhuollossa työn kehittämisen ja koulutuksen näkökulmasta Marjukka Mäkelä, FinOHTA Jukka Mattila, Kotka.
OPETUSMINISTERIÖ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto Yliopistoyksikkö/Ari Saarinen/pmm/ /1. YLIOPISTOKESKUSPÄIVÄT KAJAANI Yliopistokeskukset.
Eija Hautala OAMK Toward Active Old Age ”Kohti Aktiivista Vanhuutta” TAOA.
OHJAUSJÄRJESTELMÄN KEHITTÄMISPROSESSIN KÄYNNISTYS Case: Hämeen ammattikorkeakoulu Tapani Pöykkö ja Birgitta Varjonen
INSSI-KEHITTÄMISSEMINAARI Teknillisen korkeakoulutuksen kehittämisen tilanne Johtaja Hannu Sirén.
Laatua verkko-opetukseen Vopla-hankkeella Helsingin yliopisto Kuopion yliopisto Lappeenrannan teknillinen yliopisto.
O PETUSMINISTERIÖ/Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto/Ammattikorkeakouluyksikkö/as / /1. Rakenteellinen kehittäminen Ammattikorkeakouluja muodostettaessa.
Ajankohtaista ammatillisessa koulutuksessa Ammatillisen koulutuksen säädöksiin muutoksia – opetussuunnitelmat tarkasteluun Jyväskylä Opetusneuvos.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
Sunnuntai, 29. maaliskuuta 2015 KORKEAKOULUJEN RAKENNEMUUTOKSEN VAIKUTUKSET AMMATTIKORKEAKOULUJEN KIRJASTOIHIN FinELib-päivä Timo Luopajärvi.
VAPAA SIVISTYSTYÖ Eeva-Inkeri Sirelius
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Valtakunnallinen konteksti Valtioneuvoston periaatepäätös julkisen tutkimusjärjestelmän rakenteellisesta kehittämisestä.
Innova Länsi-Suomen akk
Hallitusohjelman arviointi Juha Kettunen.
O PETUSMINISTERIÖ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto Yliopistoyksikkö /Markku Mattila/ tk / /1 ELINIKÄINEN OPPIMINEN YLIOPISTOISSA -TYÖRYHMÄ.
© 2010 Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys AMKE ry. Ammatillinen koulutus Suomessa 2015 toimitusjohtaja Petri Lempinen Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys.
Aikuiskoulutus ammattikorkeakoulussa Opetusministeriön Koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnitelma 2003 – 2008: Yhtenä painoalueena aikuisten koulutusmahdollisuuksien.
Ammattikorkeakoulusta yliopistoon Siltaopinnot maisteriopintoihin ja erillisiin maisteriohjelmiin kasvatusalalla Tapio Varmola
IKÄÄNTYVÄN VÄESTÖN TOIMINTAKYVYN JA ITSENÄISEN SELVIYTYMISEN EDISTÄMINEN Korkeakoulujen aluekehitysstrategia Koulutus ja tutkimus Opetusministeriön.
SeAMK kehittämisohjelma Kehittämisseminaari Tapio Varmola.
Kokkolan yliopistokeskus Chydenius On yksi Suomen kuudesta yliopistokeskuksesta. Kokkolan yliopistokeskuksessa yhteistyötä tekevät Jyväskylän, Oulun ja.
W w w. h a m k. f i / a o k k Jatko-opintomahdollisuuksia Eveliina Grönberg, opintojen ohjaaja HAMK Ammatillinen opettajakorkeakoulu.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Tulossopimus vuosiksi 2004– Konteksti Tulossopimusneuvottelujen pohjana valtioneuvoston kehyspäätös Tapahtumassa Yliopistolain.
O PETUSMINISTERIÖ /Jukka Lehtinen / / 1. Ammatillisen koulutuksen tuloksellisuuden kehittäminen Koulutuspoliittisia tavoitteita:
Musiikin koulutusseminaari - valtakunnallinen koulutusrakenne ja työnjako Maija Innola Korkeakoulu- ja tiedepolitiikan osasto.
Duaalimallin lyhyt historiikki. Duaalimalli näkökulmia 1) Instituutiolähtöinen Yliopistolla ja ammattikorkeakouluilla erilaiset tehtävät, tavoitteet,
Pirjo Virtanen Etelä-Suomen läänin ennakointikatsaus  Ennakointikatsauksen tavoitteet  Ennakointikatsauksen sisältö  Käytetyt ennakointiaineistot.
Ajankohtaista opetusministeriöstä Johtaja Anita Lehikoinen
ONKO SUKUPUOLELLA MERKITYSTÄ TYÖELÄMÄSSÄ? Korkeakoulututkinnon suorittaneiden naisten ja miesten työelämään sijoittuminen Päivi Vuorinen AMK-tutkimuspäivät.
Rakenteellinen kehittäminen, Lapin malli Rehtori Pentti Tieranta
SAJO Riika KOULUJEN JA OPPILAITOSTEN TURVALLISUUTTA EDISTÄVÄ VALTAKUNNALLINEN KEHITTÄMISVERKOSTO.
Koulutusyhteistyöpäivä Henkilöstöjohtaja Timo Tammilehto.
www.yhteisokeskus.fi Järjestöjen ja kuntien välinen yhteistyö Milja Karjalainen Satakunnan yhteisökeskus Sirpa Kynäslahti Porin kaupunki.
TIETOHALLINTO: KOHTI KUMPPANUUTTA TALOUSHALLINNON TIETOJÄRJESTELMÄRATKAISUISSA Seppo Sirkemaa Tutkimusprofessori Turun kauppakorkeakoulu, Porin yksikkö.
Keskiviikko 28. lokakuuta 2009 ESTEETÖN OPISKELU AMMATTIKORKEAKOULUISSA ESOK-PÄÄTÖSSEMINAARI HELSINKI
Tietoja Korson suuralueelta Tiedot päivitetty
Verskostojen huomioita yhteistyöryhmän vierailuilta (KOOTuki) Kati Kettunen, Tuomas Orama, Antti Mäki , KOOTuen kokous.
Kehittämissuunnitelma ja ennakointi Päijät-Hämeen ennakointiverkosto
Sosionomin koulutus ja TKI-toiminta nyt ja 2025 Sosiaalialan verkostopäivät ylitarkastaja Sanna Hirsivaara.
Kokkolan yliopistokeskus Chydenius
Erityisavustus korkeakouluille korkeakoulutuksen kehittämiseen
Koulutustaso ja osaaminen
Sosiaalialan koulutus ammatti korkeakouluissa: Arene: Selvitys projektin suunnitelma Päivi Karttunen vararehtori Arenen SOTELIKA –verkoston pj.
Turun ammattikorkeakoulu on osaajan yhteisö – tulevaisuuden teknillinen korkeakoulu ja hyvinvoinnin kehittäjä. Koulutamme käytännön huippuosaajia.
Savonia-ammattikorkeakoulu
Lähde: Tilastokeskus; TuKKK, Porin yksikkö
Satakunnan TE-toimisto
Ammattikorkeakoulujen yhteiset verkostohankkeet
Kokemusasiantuntijakoulutuskyselyn tuloksia
Ajankohtauskatsaus OPSO ry:n kevätseminaari, Vaasa
Toward Active Old Age ”Kohti Aktiivista Vanhuutta”
Esityksen transkriptio:

Korkeakoulujen kehittäminen Satakunnassa Markku Linna

Satakunnan kehitysnäkymät Väestö vähenee vuoteen 2030 mennessä noin 3,5% Työpaikat vähenevät Koulutustaso on alhaisempi kuin maassa keskimäärin T&K toiminnan osuus BKT:sta on alhaisempi kuin maassa keskimäärin Työllisyystilanne on parantunut viime vuosina

Satakunnan korkeakoululaitos Satakunnan ammattikorkeakoulu Porin yliopistokeskus ( TTY,TuKKK, TY,TaY,TAIK) Turun yliopiston Rauman opettajankoulutuslaitos Diakonia ammattikorkeakoulun Porin yksikkö

Valtakunnalliset linjaukset Korkeakouluja kehitetään ns. duaalimallin mukaisesti Tavoitellaan vähemmän ja suurempia yksiköitä sekä parempaa profiloitumista Korostetaan yhteistyötä ja työnjakoa kaikilla tasoilla Ammattikorkeakoulut vastaavat ensisijaisesti alueellisiin tarpeisiin Korostetaan kansainvälisyyttä

Tilannearvio Korkeakoulutuksen tehostamiseen Satakunnassa on tarvetta Satakunnan yhteinen näkemys puuttuu Yhteistyössä on puutteita Koulutuksen vetovoima on eräiltä osin heikko Yksikköjen koko on pieni Profilointi on puutteellista

Yhteistyön lisääämisellä voidaan: Luoda yhteinen näkemys Kehittää suurempia yhteisöjä Parantaa näkyvyyttä ja vetovoimaa Laajentaa koulutuksen ja tutkimuksen kattavuutta Parantaa koulutuksen ja tutkimuksen laatua

Yhteistyörakenne Yhteistyö rakennetaan SAMKin ympärille SAMK yhtiöitetään Yliopistokeskuksessa toimivat yliopistot mukaan yhtiön hallintoon Laaja koulutus- ja tutkimusvaliokunta Yhteinen palvelukeskus Yhteiset kampukset Porissa ja Raumalla

Muita ehdotuksia, SAMK Selkeämpi profilointi Liiketalouden ja tekniikan aloituspaikkoja vähennettävä Lisäpaikkoja sosiaali- ja terveysalalle Huittisten yksikkö lakkautettava Lisää kansainvälisyyttä

Muita ehdotuksia, Yliopistokeskus Valtakunnallinen arviointi toteutettu YO-pohjaista koulutusta syytä jatkaa toistaiseksi Rahoitus varmistettava pidemmällä tähtäimellä Profilointia ja yhteistyötä kehitettävä Johtamista kehitettävä Kansainvälisyyttä lisättävä

Muita ehdotuksia, DIAK ja OKL Yhteistyötä SAMKin ja Yliopistokeskuksen kanssa parannettava Profilointia parannettava Kansainvälisyyttä lisättävä OKL:n yhteiskuntasuhteita kehitettävä Kehittämistoimet arvioitava

Valtakunnallisia näkökohtia Duaalimallia ei pidä väärin käsittää Yliopistokeskusten olemassaolosta päättävät yliopistot Ammattikorkeakouluille lisää päätösvaltaa Rakenteellisten muutosten siirtymävaiheiden rahoittaminen Kesäyliopistojen tilanteen arviointi Tilastoinnin kehittäminen

Aikatataulu Kaikkien korkeakoulujen on uudistettava strategiansa vuoteen 2010 mennessä Aikaa ei ole tuhlattavaksi Satakunnassa on kehittämistoimiin ryhdytty Kehittämisaloite on syytä pitää omissa käsissä

Aluepolitiikka Onko aluepolitiikkaa syytä sotkea korkeakoulupolitiikkaan?