T IEDONHAKUPROSESSI Monta tärkeää vaihetta. M ISTÄ HAKISIT TIETOA ? Sukusi vaiheista Aleksis Kivestä Kauhavan nuorisovaltuuston päätöksistä Lauseennvastikkeista.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Minäkö ulkomaille?  Miksi lähden ulkomaille ja mitä sieltä haen?  Lähdenkö pois jostain, pakenenko jotain tilannetta, ihmissuhdetta, ristiriitaa?  Onko.
Advertisements

Tutkielman teko Esityksen perustana on käytetty dos. Marja-Leena Sorjosen 1998 tekemää ohjetta: Ohjeita tutkielman tekoon. Tuula Marila
Tiedonhaku Internetistä PODCASTING Katarina Andersson TU08se
Internet-hajatelmia Terveysala, Kuopio Seppo Räsänen
INTERNET MEDIANA Pääpiirteitä
Mä mistä löytäisin sen aiheen?
1.luokka 2.luokka 3.luokka 4.luokka 5.luokka 6.luokka
Yhteiskuntaoppi kunnialla läpi!
Luennoitsijan nimi. Olemme olemassa, koska yhteiskunta haluaa varjella elämää, kulttuuria, omaisuutta, toimintaedellytyksiä Arvot, palokuntahyveet, eettiset.
Etsi ja kysele – löydä tiedon lähteet!
Tiedonhaun työkalupakki - tiedonhaun tekniikka haltuun
TYÖN AIHE Oma nimi ja ryhmän tunnus
TIETOVERSTAS KPAMKin tapaan Hanna-Riina Aho Satu Salmela.
TIETOA JA TAITOJA TIEDONHANKINTAAN: Marttaliitto ry:n ja Uudenmaan Marttojen toimiston henkilökunnalle.
Tiedonhaku Tiedonhankinta Tiedonhallinta Äidinkielen opetus 2.0.
Systemaattisen tiedonhankinnan perusteet
Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Kurssityön laatiminen Puolalanmäen lukio VA4 syksy 2006 Anne Lindholm.
AINEISTOPOHJAINEN KIRJOITELMA
 Valitse itseäsi kiinnostava ja sinulle sopiva kirja.  Kannattaa pohtia seuraavia asioita:  Mikä on kirjan aihepiiri?  Onko kirjan pituus sinulle.
Tiedonhaku OUTI-verkkokirjastosta Yläkoulu Oulun kaupunginkirjasto-maakuntakirjasto.
Tiedonhaku OUTI-verkkokirjastosta Yläkoulu Oulun kaupunginkirjasto-maakuntakirjasto.
Aineistoessee Aineiston käyttöä oman tekstin kudelmana Sari Toivakka, Kauhavan lukio 1.
Lähdekritiikki SÄRMÄ S Lähde - alkuperäinen ammennuspaikka.
Aineistoon viittaaminen Intertekstuaalisen kirjoittajan tärkeä taito!
Sosiaalisen median käytöstä Sosiaalisen median käyttö kuuluu nykyajan lapsen elämään. Yhteydenpito ja viestiminen netissä ovat lapsille ja nuorille luonteva.
Tekstin moniäänisyys tutkittavana
Mitä et ole itse tehnyt, voi olla suojattua
Medialukutaito Kuva: Tussitaikurit.
Kirjaston tiedonhaku - yläkoulu
Ohjeita….
LÄHTEIDEN KÄYTTÖ.
Suomen kirjoituskurssi edistyneille
TEKSTITAIDON VASTAUS Ks. Särmä s. 392.
Mitä tehtävänanto voi määrätä?
OIVALTAVA LUKEMINEN: TENTTIIN LUKEMISEN HAASTEET
Tutkimuksen abc.
Juha T. Hakala Gaudeamus – Helsinki Tammer - Paino Oy, Tampere 2005
Tutkimusaihe: luotettavuus ja tutkimuksen teko
Opiskelutaidot ja aineenopettajan ohjaus
Finnan käyttäjäkysely 2016
Askel askeleelta ohjeita tulla ammattivalokuvaaja
Yleisten kirjastojen tulokset
Finnan käyttäjäkysely 2016
Oman alan lehdet (1) Käy lainaamassa oppilaitoksen kirjastosta oman alan lehti. Pohdi ja kirjoita blogiisi (tee oma sivu nimeltään ”Oman alan lehdet”)
Tietoa välittävä puheenvuoro
Artikkelin rakenne Miettikää ryhmissä:
Tutkimusaihe: luotettavuus, tutkimuksen teko
Ohjeita kirjaesitykseen
Henkilökunnan koulutus
Raportointiharjoitus
Miellekartta.
OSAO Myllytulli Taina Kylmänen, Marjo Ahola
Aineistosta kirjoittaminen
Oman alan kirja Käy lainaamassa Myllytullin kirjastosta oman alan kirja. Pohdi ja kirjoita blogiisi (tee uusi artikkeli nimeltään ”Oman alan kirja”) ylös.
Tehtävä 10.2: Kuvan hakeminen verkosta
Oman alani blogit Onko minun alallani opiskelijoita, ammatinharjoittajia ja harrastajia, jotka bloggaavat? Millaisia oman alani blogeja netistä löytyy?
Tieto odottaa käyttäjäänsä - välineitä tiedon löytämiseen-
Suomi 4B 6. luento Jipii!.
Tekstin moniäänisyys tutkittavana
Oman alan lehdet (1) Käy lainaamassa oppilaitoksen kirjastosta oman alan lehti. Pohdi ja kirjoita blogiisi (tee oma sivu nimeltään ”Oman alan lehdet”)
Työnantaja: Näin haet korvausta työterveyshuollon kustannuksista verkossa 2018.
Raportointiharjoitus
Karttamerkit 2
Powerpoint-esitelmä Valitse omaan alaasi liittyvä aihe ja valmistele esitelmä Powerpointilla.
ESITELMÄ OMALTA AMMATTIALALTA
Kirjaston tiedonhaun opetus ja tiedonhakijan reitti
Vinkkejä juridiikan opiskeluun
Paremmat eväät työnhakuun – ohjauksen sähköiset käytänteet
Kirjaston tiedonhaku – yläkoulu ja lukio
Esityksen transkriptio:

T IEDONHAKUPROSESSI Monta tärkeää vaihetta

M ISTÄ HAKISIT TIETOA ? Sukusi vaiheista Aleksis Kivestä Kauhavan nuorisovaltuuston päätöksistä Lauseennvastikkeista MEG-tutkimuksesta Helsingin ja Pietarin juna-aikatauluista Hapsenkakkiaisista Kauhavan lukion opiskelijoiden puhelinmalleista Rakastumisesta Yrityksestä Doktum Omista veriarvoistasi

M ITÄ TIETO OIKEASTAAN ON ? 1.Mikä on tieto-sanan suomenkielinen etymologia? 2.Miten termi tieto voidaan määritellä? 3.Mitä eroa on tiedolla ja informaatiolla? 4.Mitä tarkoittaa termi kokemusasiantuntija? 5.Mitä eroa on tietämisellä ja osaamisella? 6.Mitä eroa on yleistiedolla ja tutkimustiedolla? 7.Miten ihmiskunta saa lisää tietoa asioista ja ilmiöistä? 8.Mikä on luotettavaa tietoa?

1.Ongelma / aihe / tehtävä Tietoartikkeli aiheesta teiniraskaus 2. Tiedonhaun suunnittelu 3. Tiedonhaun toteutus 4. Tulosten arviointi: lähdekritiikki 5. Tulosten arviointi: käyttökelpoisuus 6. Sopivaksi arvioidun tiedon käyttö: muistiinpanot, tiedon käyttö ja lähteiden osoittaminen

2.-3.T IEDONHAUN SUUNNITTELU JA TOTEUTUS Mikä on tavoite? Mihin käytän hakemaani tietoa? Mistä kaikesta tarvitsen tietoa? Mitä hakusanoja voin käyttää, kun haen tietoa?  Miten on viisasta toimia?  Mitä ei kannata tehdä?  Millaisia tietoja tarvitsen? Kokemustietoa, tutkimustietoa, yleistietoa, ajankohtaistietoa?  Mistä lähden liikkeelle?  Mihin etenen?

2.-3.T IEDONHAUN SUUNNITTELU JA TOTEUTUS Tiedonhaun lähteitä: -Internet -Lehdet -Tietokirjat -Haastattelut -TV-ohjelmat -? Kun haet netistä: eri hakupalvelimet, järkevät hakusanat

4. T ULOSTEN ARVIOINTI : LÄHDEKRITIIKKI ELI LUOTETTAVUUDEN ARVIOINTI Luotettavuus lisääntyy, jos: -Tiedot ovat ajan tasalla, tarkista -Kirjoittaja on alansa asiantuntija tai tutkija -Julkaisupaikan maine on hyvä ja luotettava Kysy itseltäsi: o Millä perusteella valitsen tiedot? Miksi juuri niillä? o Mihin voit todella luottaa? Miksi?

5. L ÄHTEEN KÄYTTÖKELPOISUUDEN ARVIOINTI Lue lähteesi huolellisesti. Arvioi:  Mihin ja miten voin tätä käyttää?  Mikä on oleellista, mikä ei?  Onko lähde varmasti paras tavoitteeseen?  Onko aineistoa sopiva määrä?

6. T IEDON KÄYTTÖ : MUISTIINPANOT, LÄHDETIEDON KÄYTTÖ Laadi hyvät muistiinpanot: -Karttoja -Kuvia -Muistilistoja -Muista: omin sanoin muistiinpanot! -Älä varasta, älä plagioi! Yhdistele ja ryhmittele lähteiden tietoa omien ajatustesi kanssa selkeällä tavalla. Muista pitää erillään lähteen tieto ja oma tietosi.

6. L ÄHTEIDEN OSOITTAMINEN OMASSA ESITYKSESSÄ Osoita käyttämäsi lähteet riittävän täsmällisesti lukijallesi: -Tekstiviitteet -Lähdeluettelo Noudata ohjaajan antamaa tapaa.