KANSANTALOUS 3 KYSYNTÄ JA TARJONTA 1© Timo Lindholm, Juhani Kettunen ja Edita Publishing Oy.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Pellervon Päivä , Helsinki Pasi Holm.
Advertisements

Miltä Suomen talouden tulevaisuus näyttää?
Talouden näkymät Suomessa ja Euroopassa Valtakunnallinen luonnonkiviseminaari 2010 Joensuu Pääekonomisti Anssi Rantala OP-Pohjola-ryhmä.
Suhdannekatsaus 1/2010 Elintarvikkeiden hinnat. Ruuan hinta laski • Arvonlis ä veron alentaminen n ä kyi ruuan hinnassa v ä litt ö m ä sti – hintojen.
RUOKAKOUVOLA VIESTINNÄN PROSESSI VISIO RUOKAKOUVOLA TAVOITTEET PÄÄMÄÄRÄT.
3 Kysyntä, tarjonta ja markkinatasapaino
Riista- ja kalatalouden tutkimuslaitos
19.– , Tampereen Messu- ja Urheilukeskus
Y55 Kansantaloustieteen perusteet Yritys kilpailullisilla markkinoilla
Liite 2 Toiminnan ja talouden suunnittelu 2013 – 2015, Investoinnit HUS-Servis Budjettikokous
Vapaa kilpailu hyödyttää kuluttajaa
PTT:n alueellinen asuntomarkkinakatsaus 2009 Petri Mäki-Fränti
Näkökulmia tilastojen tulkitsemiseen Käytä oikeita käsitteitä.
KANS1001 Kansantaloustieteen perusteet K2011
SUOMEN PANKKI | FINLANDS BANK | BANK OF FINLAND Miltä Suomen talouden tulevaisuus näyttää? Petri Mäki-Fränti Ekonomisti.
Hotellingin mallin testaaminen
Kappaleet 7 ja 8: Intertemporaalinen budjettirajoite ja kulutus
2 2 Markkinatilanne  Raakamaito –Tuotanto noussut hieman Euroopassa. Suomessa lasku tasaantunut. Hinnat laskeneet muutamissa maissa alle tuotantokustannusten.
Kappale 10: Makrotalouden tasapaino lyhyellä ajalla
KYSYNTÄ, TARJONTA JA HINTA Markkinat
© Timo Lindholm, Juhani Kettunen ja Edita Publishing Oy
2MARKKINOIDEN TOIMINTA 1 Markkinoiden toiminta Kuinka markkinat toimivat –kysyntä ja tarjonta Markkinatasapaino Kysynnän joustot Markkinoiden toimivuus.
3 KULUTTAJAN VALINTATEORIA
Talouden sisäinen tasapaino: Inflaatio ja työttömyys
Osa 5. Joustoista Kysynnän hintajousto (price elasticity of demand) mittaa, miten kysynnän määrä reagoi hinnan muutokseen = kysytyn määrän suhteellinen.
Osa 7: Markkinat, tehokkuus ja hyvinvointi (Mankiw & Taylor, Ch 7, Pohjolan mukaan) Opimme edellä, että –markkinat ovat tasapainossa silloin, kun hinta.
KANSANTALOUS 8 TALOUDEN SISÄINEN TASAPAINO 1© Timo Lindholm, Juhani Kettunen ja Edita Publishing Oy.
KILPAILUMUODOT Kansantaloustieteen lähtökohta on täydellinen kilpailu. teoreettinen käsitteenä tärkeä Yritykset ovat tuotantoyksiköitä yhdistelevät tuotannontekijöitä.
TALOUSTIETO Markkinat ja hinta Kysyntä ja tarjonta.
KULUTTAJAN VALINTATEORIA (Mankiw-Taylor, luku 21)
1 Osa 12b Oligopoli ja monopolistinen kilpailu (Mankiw & Taylor, Chs 16-17) Oligopoli on markkinamuoto, jossa markkinoilla on muutamia yrityksiä, jotka.
Osa 11. Yritys kilpailullisilla markkinoilla (Mankiw & Taylor, Ch 14) Markkinat ovat kilpailulliset silloin, kun –siellä on niin paljon yrityksiä, että.
Suomen Gallup Elintarviketieto Oy- Maatilojen kehitysnäkymät 2020 © TNS lokakuu 2014 Job: Maatilojen kehitysnäkymät 2020 MTK Varsinais-Suomi.
HINTA MÄÄRÄYTYY MARKKINOILLA + VAPAA KILPAILU s
Y56 Luku 21 Yrityksen teoria: tarjonta
YH2, Kertaus -Kokeesen luettavat peruskäsitteet
Y56 Luvut 24 & 25 Monopoli & Hintadiskriminaatio
Vapaa kilpailu hyödyttää kuluttajaa
Inflaatio.
Maailmantalouden suuret kysymykset Suhdannetilanne ja -näkymät
24 Hintojen vakaus on tärkeää s
Toimitusjohtaja Pasi Holm, PTT Pellervon Päivä Helsinki
INFLAATIO.
Verkoston ulkoisvaikutukset
YH 2 Suomi ja kansainvälinen kauppa
SUHDANNEVAIHTELUT.
Talouden ulkoinen tasapaino Suhdannevaihtelut
Y56 Luku 23 Yrityksen teoria: toimialan tarjonta
Kysynnän ja tarjonnan laki
Hotellingin malli ja monopoli
5 YRITYKSEN KÄYTTÄYTYMINEN
VALUUTTAKURSSIPOLITIIKKA
Inflaation lajit Petra & Natalie.
Finanssipolitiikka = Valtion Budjettipolitiikka ja Rahapolitiikka =Keskuspankin korkopolitiikka TALOUDEN SUHDANTEISSA.
Näkökulmia tilastojen tulkitsemiseen
TALOUSTIETO Kilpailu.
2 MARKKINOIDEN TOIMINTA
Matti Pohjola Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu
6 KANSANTALOUDEN TILINPITO
MAKROTALOUSTIEDE KANSANTALOUDEN TILINPITO
7 TALOUDEN KASVU JA SUHDANNEVAIHTELUT
© Timo Lindholm, Juhani Kettunen ja Edita Publishing Oy
© Timo Lindholm, Juhani Kettunen ja Edita Publishing Oy
9 RAHA, RAHOITUSMARKKINAT JA RAHAPOLITIIKKA
11 KANSAINVÄLINEN TALOUS
1 KANSANTALOUSTIETEEN PERUSKÄSITTEET
HINTA MÄÄRÄYTYY MARKKINOILLA + VAPAA KILPAILU s
INFLAATIO.
SUHDANNEVAIHTELUT.
INFLAATIO.
Esityksen transkriptio:

KANSANTALOUS 3 KYSYNTÄ JA TARJONTA 1© Timo Lindholm, Juhani Kettunen ja Edita Publishing Oy

2 Kuvio 3.1 Kilpailun määrä 2 © Timo Lindholm, Juhani Kettunen ja Edita Publishing Oy

3 Kysynnän laki 3 © Timo Lindholm, Juhani Kettunen ja Edita Publishing Oy

4 Taulukko 3.1 Hampurilaisen hinnan ja kysytyn määrän välinen suhde

© Timo Lindholm, Juhani Kettunen ja Edita Publishing Oy 5 Kuvio 3.2 Hampurilaisen kysyntäkäyrä

© Timo Lindholm, Juhani Kettunen ja Edita Publishing Oy 6 Kuvio 3.3 Rajahyöty- ja kysyntäkäyrät

© Timo Lindholm, Juhani Kettunen ja Edita Publishing Oy 7 Taulukko 3.2 Markkinakysyntäkäyrän johtaminen yksittäisten kuluttajien kysyntäkäyristä

© Timo Lindholm, Juhani Kettunen ja Edita Publishing Oy 8 Kuvio 3.4 Substituutit ja komplementit

© Timo Lindholm, Juhani Kettunen ja Edita Publishing Oy 9 Kuvio 3.5 Käytettävissä olevat tulot

© Timo Lindholm, Juhani Kettunen ja Edita Publishing Oy 10 Kuvio 3.6 Tulevaisuuden odotukset

© Timo Lindholm, Juhani Kettunen ja Edita Publishing Oy 11 Kuvio 3.7 Bensiinin hinnan muutos

© Timo Lindholm, Juhani Kettunen ja Edita Publishing Oy 12 Kuvio 3.8 Väestön määrän kasvu

© Timo Lindholm, Juhani Kettunen ja Edita Publishing Oy 13 Kuvio 3.9 Muodin vaikutus kysyntään

© Timo Lindholm, Juhani Kettunen ja Edita Publishing Oy 14 Tarjonnan laki

© Timo Lindholm, Juhani Kettunen ja Edita Publishing Oy 15 Taulukko 3.3 Hampurilaisen hinnan ja tarjotun määrän välinen suhde

© Timo Lindholm, Juhani Kettunen ja Edita Publishing Oy 16 Kuvio 3.10 Rajakustannukset ja tarjontakäyrä

© Timo Lindholm, Juhani Kettunen ja Edita Publishing Oy 17 Taulukko 3.4 Markkinatarjontakäyrän muodostuminen

© Timo Lindholm, Juhani Kettunen ja Edita Publishing Oy 18 Kuvio 3.11 Markkinatarjontakäyrän muodostuminen

© Timo Lindholm, Juhani Kettunen ja Edita Publishing Oy 19 Kuvio 3.12 Tuotannontekijöiden hintojen vaikutus tarjontaan

© Timo Lindholm, Juhani Kettunen ja Edita Publishing Oy 20 Kuvio 3.13 Odotetun hintakehityksen vaikutus puun tarjontaan

© Timo Lindholm, Juhani Kettunen ja Edita Publishing Oy 21 Kuvio 3.14 Porkkanan hinnan nousu vähentää perunan tuotantoa.

© Timo Lindholm, Juhani Kettunen ja Edita Publishing Oy 22 Kuvio 3.15 Poimintateknologian kehitys lisää mansikan tarjontaa.

© Timo Lindholm, Juhani Kettunen ja Edita Publishing Oy 23 Kuvio 3.16 Kun hotdogien myyjiä tulee lisää, tarjonta kasvaa.

© Timo Lindholm, Juhani Kettunen ja Edita Publishing Oy 24 Kuvio 3.17 Markkinat ovat tasapainossa, kun kysyntä ja tarjonta ovat yhtä suuret.

© Timo Lindholm, Juhani Kettunen ja Edita Publishing Oy 25 Kuvio 3.18 Kuluttajan ja tuottajan ylijäämä

© Timo Lindholm, Juhani Kettunen ja Edita Publishing Oy 26 Taulukko 3.5

© Timo Lindholm, Juhani Kettunen ja Edita Publishing Oy 27 Kuvio 3.19 Kysynnän kasvu ja pieneneminen

© Timo Lindholm, Juhani Kettunen ja Edita Publishing Oy 28 Kuvio 3.20 Tarjonnan kasvu ja pieneneminen

© Timo Lindholm, Juhani Kettunen ja Edita Publishing Oy 29 Kuvio 3.21 Hinta pysyy samana, laskee tai nousee, jos sekä kysyntä että tarjonta kasvavat.

© Timo Lindholm, Juhani Kettunen ja Edita Publishing Oy 30 Kuvio 3.22 Kun kysyntä ja tarjonta supistuvat, hinta laskee, pysyy samana tai nousee.

© Timo Lindholm, Juhani Kettunen ja Edita Publishing Oy 31 Kuvio 3.23 Kun kysyntä kasvaa ja tarjonta vähenee, hinta nousee ja tasapainomäärä pienenee, pysyy samana tai kasvaa.

© Timo Lindholm, Juhani Kettunen ja Edita Publishing Oy 32 Kuvio 3.24 Hinta laskee ja tasapainomäärä pienenee, pysyy samana tai kasvaa, kun kysyntä vähenee ja tarjonta kasvaa.

© Timo Lindholm, Juhani Kettunen ja Edita Publishing Oy 33 Kuvio 3.25 Kuluttajan budjettisuora

© Timo Lindholm, Juhani Kettunen ja Edita Publishing Oy 34 Kuvio 3.26 Hampurilaisten hintojen laskun vaikutus budjettisuoraan

© Timo Lindholm, Juhani Kettunen ja Edita Publishing Oy 35 Kuvio 3.27 Käytettävissä olevien tulojen vaikutus budjettisuoraan

© Timo Lindholm, Juhani Kettunen ja Edita Publishing Oy 36 Kuvio 3.28 Indifferenssikäyrä

© Timo Lindholm, Juhani Kettunen ja Edita Publishing Oy 37 Kuvio 3.29 Hintamuutos ja kysyntäkäyrä

© Timo Lindholm, Juhani Kettunen ja Edita Publishing Oy 38 Kuvio 3.30 Tulojen muutos ja kysyntäkäyrän siirtyminen

© Timo Lindholm, Juhani Kettunen ja Edita Publishing Oy 39 Kuvio 3.31 Tulo- ja substituutiovaikutus