Sipoon valiokuntamalli Sibbos utskottsmodell Kaj lindqvist 16.12.2015.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Lautakuntatyön tulevaisuus. Kuntien lautakunnat toimialoittain
Advertisements

Lasten oikeudet. Lapsen oikeuksien sopimus Maailman laajin ihmisoikeussopimus Hyväksyttiin 1989, Suomessa voimaan maata hyväksynyt, vain Yhdysvallat.
Kaikissa malleissa tärkeää: – kuntalain mukaiset oikeudet ja velvoitteet – kunnan omista tarpeista lähtevän mallin ja toimintatavan kehittäminen – mallin.
TORNION KAUPUNGIN NUORISOPALVELUT STRATEGIA
Esteetön opiskelu Jyväskylän yliopistossa Hannu Puupponen Hakija- ja opiskelijapalvelu (T256)
Siun sote TUOTANTO Toimitusjohtaja Paikallisohjaus Yhtymävaltuusto SOTE-kuntayhtymäKunnat Hallitus Tark omistajaohjaus Paikalliset neuvottelukunnat JÄRJESTÄMISMALLI.
Vanhuspalvelulain, eli Lain Ikääntyneen väestön toimintakyvyn tukemisesta sekä iäkkäiden sosiaali- ja terveyspalveluista myötä Kunnan on asetettava ikääntyneen.
Innovatiiviset hankinnat vauhdittamaan SOTE-kehitystä Kansliapäällikkö Päivi Sillanaukee STM, Meritulli.
Kuntalain mahdollistamat toimielin- ja hallintomallit ja sote/itsehallintoalueuudistuksen vaikutukset Kirkkonummi Nyholm Inga Neuvotteleva virkamies,
Arvot Ammattikorkeakoulun perusarvoja ovat luottamus, yhteistyökykyisyys ja muutoskykyisyys. Arvot Ammattikorkeakoulun perusarvoja ovat luottamus, yhteistyökykyisyys.
Organisaatiotoimikunnan tehtävään liittyviä kysymyksiä Kunnanhallituksen § 117 asettama organisaatiouudistusta valmistelema toimikunta Keijo.
LOHJAN KAUPUNGIN UUSI ORGANISAATIO Uudet ideat siirretty hallintosääntöön Alueiden johtokunta
VALTIONEUVOSTON JOHTAMISJÄRJESTELMÄN MALLIKUVAUS
Valtuustotyön arviointi
Yhteistyösopimuksen laadinta
Sote-tiimi / Eija Rintala
Vammaisneuvostojen asema uudessa kuntalaissa
A) Nykyinen luottamushenkilöorganisaatio
Kempeleen kunnan johdon organisaatio
Kunta Jäsenyys Perusjäsenet (kotikunta) ja muut jäsenet (esim. kiinteä omaisuus, yritys) Perusjäsenillä oikeuksia mm. äänioikeus oikeus käyttää kunnan.
Skeema Ihminen on sosiaalinen olento Motivointi 2: Hullunkuriset perheet Luovaa työskentelyä ihmissuhteiden vaikutuksesta.
Hyvinvointityö osana kaupunkistrategiaa
Periaatepäätöksen valmistelun organisointi
Organisaatioiden yhteistyö
Luottamushenkilöorganisaation rakenne
Jaoston jäsenten linjauksia vuoden 2014 työsuunnitelmaan valmistelun tueksi JHKA-jaoston kokous
Malli B Pihtipudas Kaupungin-/kunnanvaltuusto Keskusvaalilautakunta
FibRobotics Ohjausryhmän 1. kokous Ravintola Newton, TTY
Savikko.
OSUMA-Visio syntynyt työpajassa
”tässähän alkaa tulla kiire”
Esteellisyys KA-työryhmissä
POHJOISEN KESKI-SUOMEN KUNTARAKENNESELVITYS OHJAUSRYHMÄ
Kuntoutuksen kuumat perunat
Sote- ja maakuntauudistus
Maakunnille siirtyvät tehtävät ja henkilötyövuodet
Terve Kunta –verkoston toiminnan kehittäminen
VALTIONEUVOSTON JOHTAMISJÄRJESTELMÄN MALLIKUVAUS
Terve Kunta –verkoston toiminnan kehittäminen
OT-keskus Erityistaso
Etelä-Savon maakuntaliitto
(yksilöasioiden jaosto)
YTY AKATEMIA: MIHIN SUUNTAAN KUNTOUTUS? YTY & STM
Esteellisyys KA-työryhmissä
Maakunnan hallintosääntö
IKINÄ – kaatumisten ehkäisyn implementointi Vanhusten palveluiden ja kuntoutuksen vastuualueella Iiris Salomaa
Uuden teknologian vaikutukset työpaikoille
Suomen Punainen Risti Varsinais-Suomen piiri
Päijät-Hämeen maakunta- ja sote-uudistus
Salon kaupunki Kuntaliitos
Seuraparlamenttityöryhmä klo 17-19
Ohjaus ja yhteistyö: toimeenpanosuunnitelman tilanneraportti Maritta Korhonen (puheenjohtaja) Minna Saario (sihteeri)
Tilapäinen työskentely ei-laillistettuna sosiaalityöntekijänä kunnassa – Talentian linjaus
Suunnittelu Vain hyvällä suunnittelulla päästään vapaaehtoistoiminnassakin tuloksiin. Suunnittelun perustana on tilanteen analysointi. Analyysin jälkeen.
Kunta matkalla tulevaisuuteen
Tilapäinen työskentely ei-laillistettuna sosiaalityöntekijänä kunnassa – Talentian linjaus
HAAGA-HELIA amk Liiketalouden koulutusyksikkö Pasila
Lionsklubin muutosjohtaminen
Tervetuloa työelämätoimikuntatyöhön
Kehittämispäällikkö Eija Lappalainen
POTKA-verkoston arviointi - kyselyn tulokset
RYHMÄ 5. IDEOITA MAAKUNNALLISEN VANHUSNEUVOSTON PERUSTAMISEEN PJ
Kirkolliskokous Liite 1 Keskushallinnon hallintokaavio
Työelämätoimikuntien tehtävät pähkinen kuoressa
Hallinto ja laki -työryhmä: Tiedotettavat asiat
Luonnos sääntömuutoksista Kehitysvammaisten Tukiliitto
Kentän uudet nettisivut Kentän
-Yksi kuntamuoto: KUNTA
Osaamisen ennakointifoorumi
OmaLahti –yhdistystapaaminen Monitoimitalo Onni Yhteisen työskentelyn tulokset.
Esityksen transkriptio:

Sipoon valiokuntamalli Sibbos utskottsmodell Kaj lindqvist

2

Personalorganisation 8/2014 KOMMUNDIREKTÖREN UTVECKLINGS- OCH PLANLÄGGNINGSCENTRALEN EKONOMI- OCH FÖRVALTNINGSCENTRALEN Ledningsgruppen Ekonomitjänster Förvaltningstjänster IT-tjänster Personaltjänster Gemensamma kundtjänster Planläggningsenhet Förvaltnings- och strategienhet SOCIAL- OCH HÄLSO- VÅRDSAVDELNINGEN BILDNINGS- AVDELNINGEN AVDELNINGEN FÖR TEKNIK OCH MILJÖ Förvaltning och ekonomi Tjänster för barn, unga och familjer Tjänster för befolkningen i arbetsför ålder Tjänster för äldre Kostservice Administrations- tjänster Tjänster för småbarns- fostran Utbildnings- tjänster Idrott s-och ungdomstjänster Kulturtjänster Byggnadstillsyn Ekonomi och förvaltning Miljövård Gator och grönområden Vattentjänster Lokalitets- förvaltning Mätnings- och fastighetsenhet

Henkilöstöorganisaatio 8/2014 KUNNANJOHTAJA KEHITYS- JA KAAVOITUSKESKUSTALOUS- JA HALLINTOKESKUS Johtoryhmä Talouspalvelut Hallintopalvelut IT-palvelut Henkilöstöpalvelut Yhteiset asiakaspalvelut Kaavoitusyksikkö Hallinto- ja strategiayksikkö SOSIAALI- JA TERVEYSOSASTO SIVISTYSOSASTO TEKNIIKKA- JA YMPÄRISTÖOSASTO Hallinto ja talous Lasten, nuorten ja perheiden palvelut Työikäisten palvelut Ikääntyneiden palvelut Ruokapalvelut Hallintopalvelut Varhaiskasvatuspa lvelut Koulutuspalvelut Liikunta- ja nuorisopalvelut Kulttuuripalvelut Rakennusvalvonta Talous ja hallinto Ympäristönsuojelu Katu- ja viheralueet Vesihuolto Toimitilat Mittaus- ja kiinteistöyksikkö

Hallintosääntö Kunnan luottamushenkilöorganisaation muodostavat valtuusto, kunnanhallitus, valiokunnat, lautakunnat ja jaostot: Valiokunnilla on kuntalain mukaan sama asema kuin lautakunnilla. 5

Kunnanhallitus Kunnanhallituksessa on yksitoista jäsentä ja yhtä monta henkilökohtaista varajäsentä. Kunnanhallituksen jäseniksi ja varajäseniksi valitaan vain valtuutettuja ja varavaltuutettuja. Puheenjohtajaksi ja varapuheenjohtajiksi valitaan vain valtuutettuja. Kunnanhallituksen toimikausi on kaksi vuotta. 6

Maankäyttöjaosto Kunnanhallituksessa on maankäyttöjaosto, johon kuuluu seitsemän jäsentä ja yhtä monta henkilökohtaista varajäsentä. Maankäyttöjaoston jäseneksi, ei kuitenkaan puheenjohtajaksi, voidaan valita myös muu henkilö kuin kunnanhallituksen jäsen tai varajäsen. 7

Valiokunnat Sivistysvaliokunnassa on yhdeksän jäsentä ja yhtä monta henkilökohtaista varajäsentä. Sivistysvaliokunnan varsinaisiksi jäseniksi valitaan vain valtuutettuja ja varavaltuutettuja, jollei valtuusto ennen valiokunnan nimeämistä toisin päätä. Puheenjohtajaksi ja varapuheenjohtajaksi valitaan vain valtuutettuja 8

Valiokunnan jaostot Jaostoissa on viisi jäsentä ja yhtä monta henkilökohtaista varajäsentä. Jaoston jäseneksi, ei kuitenkaan puheenjohtajaksi, voidaan valita myös muu henkilö kuin valiokunnan jäsen tai varajäsen. Valiokunnan puheenjohtaja ei voi olla jaostojen jäsenenä 9

Tarkastuslautakunta Lautakunnassa on puheenjohtaja ja varapuheenjohtaja sekä kolme muuta jäsentä. Jokaisella jäsenellä on henkilökohtainen varajäsen. Puheenjohtaja ja varapuheenjohtaja ovat valtuutettuja. 10

Vuonna 2007 Johtosääntötoimikunta »Tehtävä; tehostaa poliittista päätöksentekoa Todettiin että yhteistyö valtuuston, kh:n ja lautakuntien välillä ei toimi tarpeeksi hyvin »Yhteinen visio puuttuu ja yhteiset strategiat Työskentelytavat kaipaavat muutosta Todettiin että valtuutetuilla ei ole tarpeeksi päätäntävalta Demokratia = ne jotka kansalaiset ovat valinneet myös päättävät Vertailtiin muita Pohjoismaita Kokouspalkkioista kuukausipalkkioihin »Kokonaisvaltainen tehtävä (ei vain kokouksia) 11

Tavoitteet Kuntademokratian vahvistaminen »Demokratia = ne jotka kansalaiset ovat valinneet myös päättävät Vahvistaa valtuuston asemaa Parantaa valtuutettujen tietoa ja tiedonkulkua Helpottaa valtuustotyöskentelyä Nopeuttaa päätöksentekoa 12

Valiokuntamalli Periaatepäätös valtuustossa Hallintosääntö hyväksyttiin marraskuussa 2008 Siirryttiin kuukausipalkkioihin

+ / - Plussat Valtuutetut aikaisessa vaiheessa mukana valmistelussa Kaikilla valtuutetuilla on mahdollisuus tietoihin aikaisemmin (kaikki valtuutetut saavat kaikki esityslistat ja kaikki materiaalit) Yhteistyö parantanut - yhteinen linja – kokonaisvastuu Demokratia toimii (valtuutetut päättävät) Jokainen valtuutettu ”joutuu” ottaa vastuuta ja saa käytännössä valiokunta-/jaostopaikan Varavaltuutetuilla suurempi rooli Vähemmän kokouksia Konserniohjaus ja muu ohjaus paranee 14

+ / - Miinukset Voi olla vaikeuksia täyttää kaikki paikat ja täyttää hallintosäännön vaatimuksia »Esim. pienet ryhmät/sukupuolikiintiö »Esim. tarkastuslautakunnan pj, vpj ja jäsenet »pätevyyskeskustelu Demokratiavaje – vähemmän tehtäviä »Ei voi valita muita esim. ”asiantuntijoita” Miten ”kouluttaa” uusia luottamushenkilöitä Valtuutettuja jotka eivät halua muita tehtäviä Aika ei riitä – työmäärä lisääntyy? 15

Työmäärä Jokaisella valtuutetulla on yksi muu luottamustehtävä Jokaisella varavaltuutetulla on yksi muu luottamustehtävä Lisääntyykö työmäärää? 16

jälkeen? Uskon ettei kukaan tänään halua luopua valiokuntamallista tai ei ainakaan siirtyä vanhaan malliin 17