REL.SL övning SOM = joka, jotka Minulla on luento, joka on mielenkiintoinen (föreläsning) Jag har en föreläsning som är intressant Annalla on työ, joka.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Persoonapronominit.
Advertisements

Prepositiot ajanilmauksissa
PREPSUT ja vähän muuta -kertausta. Jag heter Åsa. Jag bor ____ familjen Salonen.hos Vi bor ____ Vahakaskatu ____ Nokia.påi Välkommen ____ min koja! Det.
Ruotsin kielen verbien käyttö
Ruotsin kielen verbien käyttö
sanajärjestys etusivu päälause sivulause liikkuvat määreet tehtäviä
PERSOONAPRONOMINIT.
Relatiivipronominit ja relatiiviset adverbit
EPÄSUORA KYSYMYSLAUSE
PÄÄLAUSEEN SANAJÄRJESTYS PÄÄLAUSEITA OVAT 1. VÄITELAUSEET Sofia har en hund. 2. KYSYMYSLAUSEET Vad gör du? Spelar du gitarr? 3. KÄSKYT JA KEHOITUKSET Ring.
Relatiivipronominit ja relatiiviset adverbit
Adjektiivin taivutus ja käyttö. Adjektiivilla on yleensä kolme muotoa: En-sukuEtt- sukuMonikko/Määräinen storstortstora suuri.
Palaute ”Min mobiltelefon” 5411_H07 TFM Puhelin = en mobil, en telefon, en mobiltelefon, en smarttelefon Nykyinen = nuvarande (tpm) Aikaisempi = tidigare,
Miten kerron koulutuksestani ja työkokemuksestani suomeksi?
Det här m å s t e ni kunna i provet! Omistusrakenne: Omistus + ADJ -a/*-e + SUBST: epäm.  USA:s ekonomiska kris  Miljöutsläppens farliga konsekvenser.
Suomi 2B Häät Millaiset ovat traditionaaliset häät sinun kotimaassa/kulttuurissa? Milloin häitä juhlitaan? Ovatko häät kirkossa vai maistraatissa.
Adjektiv + substantiv Hur de passar ihop och vilka former som används.
Case-esimerkit Tutorleiri 2014 Jyväskylän yliopiston ylioppilaskunta.
APUVERBIT JA APUVERBIEN KALTAISET VERBIT. Käännä ja taivuta. 1. osata, voida______ ______ ______ ______ 2. saada______ ______ ______ ______ 3. haluta______.
APUVERBIT TRÄNA GENOM ATT ÖVERSÄTTA. Minun pitää mennä kirkkoon. Jag bör gå till/in i kyrkan. Minun pitäisi istua hiljaa. Jag borde sitta stilla/tyst.
Det-pronomini Den, det, de = se, ne  sekä ilman substantiivia ja subst. kanssa Den dagen glömmer jag aldrig = Sitä päivää (korostaa) Det året åkte jag.
5411_H05 ELEC  E-post. Sanasto: opiskelu Opiskelen … automaatio- ja systeemitekniikkaa … elektroniikan korkeakoulussa … Aalto-yliopistossa Jag studerar.
Den 13 november 2016sc/EK KIELIOPIN PERUSKÄSITTEITÄ: Lauseet: Päälause: hallitseva lause Jag åker hem efter att jag har blivit färdig med detta. Väitelause:
VERB Rosenberg – VT2016. Ordklasser Tempus INFINITIIVI On verbin perusmuoto. Usein vaatii virkkeessä eteensä ”att” –infinitiivimerkin. PREESENS Ilmaisee.
SIVULAUSEESSA AINA SUORA SANAJÄRJESTYS! SUBJEKTI ENNEN PREDIKAATTIA!! Alistuskonjunktiolla alkavat sivulauseet.
Opetusteknologia. Kysymykset Voisitko kertoa työstäsi? Kytöharju työskentelee Tampereen yliopiston tietohallinnossa. Onko työsi mielestäsi mielenkiintoista?
Som (joka, jotka) -viittaa edellä olevaan sanaan Esim. :Lasse har en bil som är billig och bra. (Lassella on auto, joka on halpa ja hyvä.) Han har vänner.
Adjektiivin vertailu.
Keskustele kaverin kanssa:
Indefiniittipronominit
Substantiivin taivutus ja käyttö
Käskymuoto.
Relatiivilause.
Pronominit (pronomen)
Persoonapronominit.
OMISTUS + (adj –A) + subst
Pronominit.
Apuverbit.
Oppimispäiväkirja (PPT)
Interrogatiivipronominit
Infinitiivi.
Epäsuora kysymyslause
Adjektiivin taivutus ja käyttö
FINSKÝ INTENSIVNÍ  Titta Hänninen.
5410_H10 Agumenterande text.
Palaute e-post 5411_H06 eny rym
Konditionaali.
Att visa vägen Tien neuvominen
Pronominit man ja det.
SIVULAUSEEN SANAJÄRJESTYS
Sanajärjestys.
Kie Toisen kotimaisen kielen kokeen suullinen osio
Ryhmä h07 Töölö, sanni heinzmann
Det här m å s t e ni kunna i provet!
Demonstratiivipronominit
Tekstinhuoltoa 3.
Suomi 2A 2. tunti.
Epäsuora kysymyslause
PERFEKTI.
Interrogatiivipronominit
Millainen? Hurdan, hurdant, hurdana? Hur?
OSA IV SÄÄSTÄMINEN JA TALOUDEN SUUNNITTELU
Infinitiivi ATT GÖRA något lätt som en plätt!!!.
Adjektiivin vertailu.
Persoonapronominit.
TULOKSET OPINNOISTA-TÖIHIN WEBROPOL-KYSELY SYKSY 2017
Työpaikkamme sanoo EI rasismille! Vår arbetsplats är MOT rasism!
Relatiivilause.
Epäsuora kysymyslause
Päälauseen sanajärjestys
Esityksen transkriptio:

REL.SL övning SOM = joka, jotka Minulla on luento, joka on mielenkiintoinen (föreläsning) Jag har en föreläsning som är intressant Annalla on työ, joka on mielenkiintoinen Anna har ett jobb som är intressant Kadulla seisoo teekkareita, jotka ovat humalassa (en teknolog 3, full) På gatan står teknologer som är fulla Siellä oli taloja, jotka romahtivat (finnas IV, rasa I) Där fanns hus som rasade.

Vars (yks. ja mon.), (vilkas vain mon.) Aalto-yliopisto, jonka neljä teknistä korkeakoulua ovat 1234, on Suomen paras yliopisto Aalto-universitetet, vars fyra tekniska högskolor är 1234, är Finlands bästa universitet Laitoksella, jonka johtaja ei ole XX, on monta tutkijaa (chef/VD) Institutionen, vars chef/vd inte är XX, har många forskare Ylioppilaskunta, jonka palveluita en käytä, on minulle tärkeä Studentkåren, vars tjänster jag inte använder, är viktig för mig HOAS tarjoaa asuntoja, joiden koko vaihtelee (variera I) HOAS erbjuder bostäder vars/vilkas storlek varierar

Vilket/något som = kun viitataan koko lauseeseen Minä opiskelen fysiikkaa, mikä on myös hauskaa Jag studerar fysik vilket/något som också är roligt Hän sai monia tuloksia, mikä oli professorin mielestä hienoa Han/Hon fick många resultat vilket/något som professorn tyckte var fint/bra Minulla on liian vähän vapaa-aikaa, mikä on tavallisesti tylsää Jag har för litet fritid vilket/något som är vanligtvis tråkigt

Allt vad (yleensä)  kuitenkin: allt som (kun tarvitaan som tekijäksi) Kaikki mitä sinä teet on fantastista Allt vad du gör är fantastiskt Täällä on kaikkea mitä voi (vain) kuvitella (tänka II sig) Här finns allt vad man kan tänka sig Sinä sanoit kaiken mitä ei pitänyt sanoa (säga IV, passiivi) Du sa(de) redan allt som inte skulle sägas Kalle osti kaiken mitä tarvittiin (behöva II, passiivi) Kalle köpte allt som behövdes

Där, dit, då Luennolla, jossa minä viihdyn, on hauskaa (trivas I, s-verbi) På föreläsningen, där jag trivs, är det roligt Laitoksella, jossa hän myös työskentelee, on paljon tutkijoita På/vid institutionen, där han också arbetar, finns många forskare Laitos, jonne hän oli matkalla, on suuri (på väg) Institutionen, dit han var på väg, är stor Kesällä, jolloin minun ei tarvitse opiskella, olen kesätöissä (sommarjobba) På sommaren, då jag inte behöver studera, sommarjobbar jag