Purjelentokurssi Esittelykurssi = lajin esittely ja esittelylento Tutustumiskurssi = turvallisuustietoa ja lentoja opettajan kanssa n. 50€/lento Purjelentokurssi = sisältää teoriat ja kaikki lennot lupakirjaan saakka
Voit aloittaa kahta tietä Suomen Urheiluilmailuopiston verkkoteoriakurssi jo talvella - JIK järjestää lähiopetuksen ja kokeet Lennot keväällä ja kesällä Tämä maksaa yhteensä 1750€ + SUIOn teoriat Jos et ehdi talvella teoriaopintoihin tai harkitset vielä kurssin aloitusta Voit aloittaa keväällä tai kesällä tutustumiskurssin 50€/lento, jos jatkat lupakirjaan 50 lentoa maksaa 1750€
Lisäkustannukset Teoriakurssi maksetaan SUIO:lle 330€, kerhon ja SIL:n jäsenenä saat alennusta Jos jatkat lupakirjaan, tarvitset lääkärin tarkastuksen ja Trafin todistuksen kelpoisuudesta. Tämä maksaa n.250€ yhteensä. Kerhon jäsenmaksu sisältyy kurssiin ja saman kesän lennoista peritään kurssin jälkeen ….
Vakuutusturva 1.Lentovastuuvakuutus korvaa kolmannen osapuolen vahingot SDR=n € 2.Ilmakuljetusvastuuvakuutus SDR 3.Lento-oppilaalla ja opettajalla istuinpaikkavakuutus SDR = n € 4.Koneella Kaskovakuutus 5.Kerholla vastuuvakuutus SIL:n kautta
Lentokoulutuksen kulku Kerhon opettajat eivät saa korvausta, myös koneiden huollot, vinttaaminen ja kaikenlaiset avustustehtävät tehdään vapaaehtoisesti Pyritään viemään koulutus läpi kohtuullisessa ajassa. Lentopäivän toteutuminen riippuu paljolti säästä Oppilailta edellytetään myös talkootöihin osallistumista – ainakin langanvetoon yms.
Langanveto tulee tutuksi, vinttaamaan pääsee
Aikataulu Lentopäiviä ainakin viikonloppuisin klo 10 – 19 Tarvitaan opettaja, hinaaja ja vähintään kaksi oppilasta – aikatauluja sovitellaan netti- ja whatsApp- keskusteluilla Kyytejä Joensuusta järjestellään samalla
Kentälle mukaan tarvitaan Hyvät eväät, joskus käydään syömässä tai kahvilla Riittävästi vaatteita, kentällä usein tuulista ja viileää. ”Tinttilakki” ei saa olla valkoinen – heijastukset koneen kuomussa haittaavat näkyvyyttä takapenkiltä Kärsivällisyyttä – aina ei suju kuin …
Lentoturvallisuus Kerhon lentoturvallisuushistoria hyvä, mutta turvallisuus tehdään joka päivä uudelleen! Purjelento on tilastollisesti vaarallisempaa kuin tieliikenne (Trafi, harrasteilmailun riskikartoitus) Purjelentokilpailuissa riskitaso koholla – koulutuksessa taas matalahko
Mitä kurssin jälkeen Lupakirja mahdollistaa oppimisen jatkumisen Kentän kierto on mukavaa. ”Eväiden syöminen kilometrin korkeudessa on elämys sinänsä” Matkalennot tuovat uuden loputtoman ulottuvuuden harrastukseen Pilvilennoilla maisemia korkealta Taitolento purjekoneilla, Kiteen ”oma” laji
Esittelylennon ohjelma Turvallinen liikkuminen kentällä ja lentopaikalla( ) Laskuvarjo, asettautuminen koneeseen, kameroiden yms. Sijoittaminen ( ) Ohjaimet ja niiden käyttö – mihin ja milloin ohjaimiin voi koskea ( ) Lentomittarit ( ) Lennon kulku yksityiskohtaisesti ( ) Kaikki tämä opetellaan käytännössä opastettuna!
Tervetuloa ilmailemaan Kuvat: Paavo Koponen Juha Pyötsiä ja Juha Huvilinna
Esittelylennon turvallisuus? ”Polttarilento”, sää sateinen, sovittu juttu… Lahja äidille, joka esiintyy reippaana. Vaatii kuitenkin heti takaisin… Kiireinen opastus, kyyditettävällä kuvaus mielessä… Yllä kolme tapausta, joissa onnettomuus tai läheltä-piti
Lennon sisältö? Taito- tai temppulentoa? Väännetäänkö väkisin nostossa? Kuka voi lentää? Lennätetäänkö ihan ketä tahansa? Kuka katsoo eteen?