Satu Sjöholm/Liikuntatoimen ylitarkastaja/Länsi-ja Sisä-Suomen Aluhallintovirasto.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OJANIITTUTALON MONITOIMIJAHANKE - MONIPUOLINEN OSAAMISKESKUS 2016.
Advertisements

HALLITUSOHJELMAN KÄRKIHANKKEET Osaaminen ja koulutus Nuorisotakuusta yhteisötakuun suuntaan Martti Rantalan ote OKM kärkihankemateriaalista.
TORNION KAUPUNGIN NUORISOPALVELUT STRATEGIA
Innokylä 2.1 – Innovatiiviset julkiset hankinnat Innokylään
Ryhmäkysymys 1 SDG, eettinen vastuu, vihapuhe… Miten integroidaan opetukseen ja oppimiseen? Kokemuksia ja esimerkkejä: Kestävä kehitys ja kestävän tulevaisuuden.
Innovatiiviset hankinnat vauhdittamaan SOTE-kehitystä Kansliapäällikkö Päivi Sillanaukee STM, Meritulli.
Muutosta liikkeellä! TEHYLI 2020 & HAO kärkihanke/Liikkuva koulu HYTE-AVI-kokous , THL Kulttuuriasiainneuvos Päivi Aalto-Nevalainen Opetus- ja.
Kunta ja yhdistykset kumppaneina Pohjois-Karjalan järjestöpäivät Sivistysjohtaja Marjut Ahokas.
ALOITUSINFO PROJEKTIKOORDINAATTORI SARI ÅGREN Toimintakulttuurin kehittäminen.
Alueverkoston ohjelma Rovaniemen Järjestötalon esittely, Suvimaria Saarenpää Sote-uudistus Lapissa, Sanna Hiltunen Sote-uudistuksen valtakunnallinen.
TIEDOTUSTILAISUUS Rakokiven koulun rakennushanke Nastolan valtuustosali Susanna Kulonen, rehtori Sivistystoimiala.
Fiilistä asumiseen Fiilistä asumiseen Hankkeen helmet.
Kirsi Verkka POL Peruskoulujen ympäristöjärjestelmä Ympäristökartoitus 2005 > 2009 Ympäristöohjelma Toimenpiteet Seuranta ja arviointi.
Helmikuu RANUAN YLÄKOULU NIVELVAIHE ALAKOULUSTA YLÄKOULUUN TAVOITTEENA: ”Onnistunut, yhteistyössä toteutettu siirtyminen alaluokilta yläluokille Maaliskuu.
Wäinö Aaltosen koulun Ylikylä-rakennus
Etelä-Pohjanmaan tietopaketti
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI
Th, TtM, kehittämispäällikkö Ulla Korpilahti
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Varhaiskasvatuksen liikuntasuositukset
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
Painotetun opetuksen kuvaaminen koulun opetussuunnitelmassa
Pirjo Lehtinen /
Fyysisen aktiivisuuden lisääminen oppilaitosten arjessa
10%:n sääntö opettajien lukumäärä Tehtyjä kokeiluja Muuttuva oppimaisema Innovaatiot *Tuote / vuosi Perusaste ,6 Lukio
Miten koulu ympäristönä edistää terveyttä, turvallisuutta ja toiminnallisuutta
Lehtisaaren koulun sisäilmasto-oirekysely
Nopolan koulu Opettajien veso
Alueellisen ELO-toiminnan kehittämisestä
Tervetuloa Innokylään
Datan avaamisen ohjeistus
Meidän koulumme on Liikkuva koulu
Ops-iltapäivä Raumanmeri
Opiskelijayhdistys toiminta
Jämsän ammattiopiston opiskelijayhdistys on perustettu
Opetustoimi osana Jyväskylää
Oppilaitoksen nimi Päivämäärä
Kieli- ja musiikkiluokkainfo
Ekaluokalle 2017.
Tampereen seutukuntien päiväkotihoidon kustannusvertailu 2016
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry
Datan avaamisen ohjeistus
Liikuntaluokalle Nurmon yläasteelle syksyllä 2018
Etelä-Pohjanmaan tietopaketti
Ryhmäytyminen nivelvaiheissa
Esityksen nimi / Tekijä
Sosiaalisen kuntoutuksen valtakunnallinen kehittämishanke SOSKU
Oma tupa, oma lupa - Kotona asuvan ikääntyvän itsemääräämisoikeuden tukeminen palveluilla Keski-Suomen hankesuunnitelma vanhuslain toimeenpanoon varattuun.
Sosiaalihuollon ammattihenkilöiden valvontaa 1. 3
Terve Kunta –verkoston toiminnan kehittäminen
Jyväskylän kaupungin valinnanvapauskokeilu ja sen laajennus
Terve Kunta –verkoston toiminnan kehittäminen
TULOKSET OPINNOISTA-TÖIHIN WEBROPOL-KYSELY SYKSY 2017
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Koulu palveluna –kokeilu Aalto-yliopiston kampuksella
Ryhmänohjaajien palaveri
Syksyn 2016 vanhempainiltoihin
Yhteistyöllä vesistöt kuntoon Ikaalisten reitillä
Kirjoita omia muistiinpanoja tähän
Tervetuloa Haukkavuoreen!
Liikuntaluokalle Nurmon yläasteelle syksyllä 2019
Keski-Suomen ELY-keskuksen ESR-haku
Monikulttuurisuustyön avainhenkilöverkoston
Yhdistyksen liikuntatoiminnan arviointi ja kehittäminen
HYVINVOINTITIEDON KLINIKKA
Osallisuutta ja yhteisöllisyyttä tukeva toimintakulttuuri 20. 3
KESKI-SUOMEN MAAKUNNAN SOSIAALIPÄIVYSTYKSET 2008
Matkalla ympäri vuoden
Järjestö 2.0 hankkeiden jatkosuunnitelma
Salla Turpeinen, Virpi Inkinen, Kaarlo Laine
Esityksen transkriptio:

Satu Sjöholm/Liikuntatoimen ylitarkastaja/Länsi-ja Sisä-Suomen Aluhallintovirasto

 Järjestetään yhteistyössä liikunnan aluejärjestöjen kanssa  Lokakuu 2015: Liikkuva koulu seminaari JKL  Tammikuu 2016 Tampereen Liikkuva koulu seminaari  Helmikuu 2016 Kokkolan Liikkuva koulu seminaari

 Eri valtionavustusten hakuja on keskitetty yhteen aluehallintovirastoissa (aikuisliikunta ja lasten ja nuorten liikunta)  KÄRKIHANKERAHOITUS KEVÄÄLLÄ 2016  HUOM! olosuhdepainotus  Jatkohankkeilla oli mahdollisuus hakea rahoitusta keväälle 2016, uudet hankkeet vasta kärkihankerahoituksesta keväällä 2016  Liikuntapaikkarakentamisen ja maahanmuuttajien liikunnan avustukset säilyvät erillisinä

 Liikutaan tunti päivässä laajentamalla Liikkuva koulu ‐hanketta valtakunnalliseksi.  Liikunnallistetaan oppiminen eri oppiaineissa.  Tavoitteena on tukea harrastamisen monipuolisuutta, harrastamisen mahdollisuuksien tasa‐arvoa, alhaisempia kustannuksia ja helpottaa perheiden ajankäyttöä.  Ohjataan resursseilla ja tiedolla kuntia kunnostamaan ja varustamaan koulupihat liikunnallisuutta tukeviksi.  Ohjelma toteutetaan laaja‐alaisessa poikkihallinnollisessa yhteistyössä.  Ohjelma toteutetaan edistämällä peruskoulun aktiivista ja oppilaita aktivoivaa toimintakulttuuria myös esiopetuksessa, kerhotoiminnassa, aamu‐ ja iltapäivätoiminnassa sekä parantamalla koulurauhaa.  Liikunnallistetaan opetusta ja laajennetaan Liikkuva koulu ‐ohjelma valtakunnalliseksi.  Valtionhallinnossa mukana ovat kaikki keskeiset hallintokunnat (liikunta, opetus, sosiaali‐ ja terveys, nuoriso, ympäristö ja  liikenne) sekä kolmannen sektorin toimijat.

1. Laajennetaan liikkuva koulu hanke valtakunnalliseksi tavoitteena, että jokainen peruskoululainen liikkuu vähintään tunnin päivässä. Toteuttamistapa on koulujen omissa käsissä. Levitetään hyviä, jo kokeiltuja käytäntöjä esimerkiksi pidennetystä välitunnista ja kolmannen sektorin kanssa tehdystä yhteistyöstä. Otetaan käyttöön STM:n istumisen vähentämisensuositukset. 2. Osana pedagogiikan uudistamista lisätään muualla kuin luokassa tapahtuvaa liikunnallista oppimista. Puretaan koulutilojen liikuntakäyttöön liittyviä esteitä ja lisätään kolmannen sektorin mahdollisuuksia toimia koulujen tiloissa aamu‐ ja iltapäivisin.

Aikataulu (kk/vvvv) ja vaiheistus  Vaihe 1 Suunnittelu on valmista ja toteutus voi alkaa. 1–3/2016  Vaihe 2 Liikkuva koulu ‐toiminnan laajentaminen valtakunnalliseksi aloitetaan. Haku liikunnallista oppimista edistävien toimenpiteiden toteuttamiseksi. 1-5/2016  Liikkuva koulu ohjelman kokeilut toisen asteen oppilaitoksiin. 1/2017  Vaihe 3 Väliarviointi 12/2017  Vaihe 4 Hyvien käytäntöjen kokoaminen ja loppuraportointi 8–12/2018  Vaihe 5 Suunniteltu toimenpide on toteutettu. 12/2018 Panostukset  2016: 7,0 milj. euroa  2017: 7,0 milj. euroa  2018: 7,0 milj. euroa  Yhteensä: 21,0 milj. euroa

 Alavus  Ilmajoki  Kauhajoki  Kauhava  Seinäjoki  Ähtäri  Kannus  Kokkola  Hankasalmi  Jyväskylä  Kannonkoski  Karstula  Kivijärvi  Kyyjärvi  Luhanka  Muurame  Saarijärvi  Ikaalinen  Kangasala  Lempäälä  Nokia  Punkalaidun  Ruovesi  Sastamala  Tampere  Laihia  Maalahti  Pedersöre  Vaasa

 Toiminnan edistämisessä useat eri tahot (OH, OKM, Aluehallinto, SLU-alueet, yliopisto, Linet jne.)  Rohkaisevat tulokset  Koulupäivän liikunnallistaminen ei välttämättä maksa mitään (asenteet, toimintakulttuurin muutos)  Huomio liikuntaolosuhteisiin esim. koulujen pihat ja uudis- tai korjausrakentamiseen