Ympäristösi parhaat tekijät Niiralan asemakaavamuutos, liikenne- ennuste ja toimivuustarkastelut Ennakkoaineisto 13.1.2015 Sito Oy.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Terveiset Nakkilan kirkon vaiheilta
Advertisements

2B Opastimet - ajoneuvo-opastimet - jalankulkuopastimet - polkupyöräopastimet - ääniopastimet Kari Sane 1.
Tiedotustilaisuus Rakennustoimisto Pohjola Oy •Vuonna 1989 perustettu perheyritys •Toiminta-alue Pirkanmaa ja Etelä-Suomi •Liikevaihto n. 35,5.
Vuosaaren tietunneli ja sen liikenteen hallinta
Jokerivalojen toimintaperiaate
Liikennevalojen yhteenkytkentä Harjoitus
Valtatien 4 Oulu – Kemi yhteysvälin kehittäminen
Miehikkälän kunnan, Länsi-Savo Oy:n, ja Kaakonkulman ideointitilaisuus
LIIKENNETURVALLISUUDEN TEHOKAS PARANTAMINEN, Tepa Tieliikenteen turvallisuustoimenpiteiden arviointi ja kokemukset turvallisuus- suunnitelman laatimisesta.
Ajankohtaista kirjastotoimesta Asiakkuus verkossa ja livenä Anneli Ketonen.
Kaupan kehittyminen ja tulevaisuus Pohjois-Savossa ELY –keskuksen näkökulmasta Minne menet, kauppa? Kuopio Ylijohtaja Kari Virranta
KSUHDE ... vanhaa viiniä uudessa astiassa
Liikennevalojen vaihejako Liikennevalosuunnittelu luova vaihe
Joukkoliikenteen palvelutasotavoitteet keskisuurilla kaupunkiseuduilla (LVM julkaisu 54/2007) PLL 38. vuosikokousseminaari Helsinki, Juha-Pekka.
Käyttösuhdelaskenta …Liikenteellisen toimivuuden arviointi.
JALAN JA PYÖRÄLLÄ Opettele liikennesäännöt. Varmista aina oman turvallisuutesi vuoksi myös se, että muut tienkäyttäjät ovat huomanneet sinut.
Akavan Erityisalat Yksityissektorin työmarkkinatutkimus 2009.
Pirkanmaan liikennejärjestelmäsuunnitelman aiesopimuksen julkistaminen Jaakko Erjo Apulaiskaupunginjohtaja Sastamalan kaupunki.
Tampereen kaupunkiseudun 2-kehä KEHITTÄMISSELVITYS
TEN-T rahoitus nelostien kehittämisessä
Valtatie 4 kehittäminen Oulu-Kemi
Valtatien 5 merkitys Pohjois-Savolle ja Suomelle
, Janne Virtanen, Ilmastonmuutos: hillitseminen ja sopeutuminen, toiminta Varsinais-Suomessa.
Valtatien 4 kehittäminen Keski-Suomen alueella
Vanhusten asumis- palveluiden nykytila ja tulevaisuus Hoivabarometri 2008.
Älykkäiden käyttöliittymien käytettävyysvaatimukset Rami Annala T Käyttöliittymien ja käytettävyyden seminaari, Syksy 2002: Kontekstiherkkyydestä.
T Ryhmä ”Tete” Henkilökohtainen SE-harjoitus Marko Nikula (Assesment of Architecture) Arkkitehtuurin arviointi.
Valmistuneiden näkökulmia työelämätaitojen kehittymiseen Reeta Eloranta / U&R.
Monilajimallit YE10. ekosysteemeistä Saalistajat, saaliit, kilpailijat, taudit ym. saattavat vaikuttaa merkittävästi luonnonvaran kasvuun. fysikaalinen.
Tilaisuus alkaa klo 9. #digibarometri2016. Tervetuloa Tuomo Luoma, Verkkoteollisuus #digibarometri2016.
Toimintaympäristö Asuntojen hinnat ja vuokrat Leena Salminen.
OHJEITA MALLIKUVIEN KÄYTTÖÖN (1 – Liikenteen pysäyttäminen) Näitä mallikuvia tulee käyttää silloin kun liikenne joudutaan pysäyttämään tietyissä tapauksissa.
Sisämaan yöjunaliikenne -selvitys Liikenne- ja viestintäministeriö.
OHJEITA MALLIKUVIEN KÄYTTÖÖN (3 – Työ ajoradalla) Näitä mallikuvia tulee käyttää silloin kun työkoneet tai muu kalusto on sijoitettuna joko osittain tai.
OHJEITA MALLIKUVIEN KÄYTTÖÖN (2 – Liikkuva työ) Näitä mallikuvia tulee käyttää silloin kun työ on luonteeltaan liikkuvaa, esim. kaapeleiden auraaminen.
OHJEITA MALLIKUVIEN KÄYTTÖÖN (5 – Työ kevyenliikenteenväylällä) Näitä mallikuvia käytetään kun työskennellään kevyenliikenteenväylällä. Kevyenliikenteenväylät.
Greenpeace tilaisuus : Kestävän energian vallankumous Suomen tuulivoimayhdistyksen kommenttipuheenvuoro Jari Ihonen.
THL-raportoinnin määrittely – yhteenveto
HT Eero Laesterä – KTM Tuomas Hanhela – KTM Katja Pesonen
OHJEITA MALLIKUVIEN KÄYTTÖÖN (6 – Työ risteysalueella)
20. Paikka, nopeus, kiihtyvyys
Liikenne ja autonomistajuus
Maankäyttö, liikenne ja ympäristö Nykytilan kartoitus
Elämänkatsomustiedon oppilasmäärien kehitys
Arvio maan hallituksen 8. 9
Vesivoima.
Kokonaisvoiman laskeminen
LIIKENNE.
Valtatien 3 ja kantatien 67 järjestelyt välillä Kurikankylä- Saarenkylä, Kurikka Toni Hautala.
LIIKENTEENOHJAUSSUUNNITELMA Liikenteen pysäyttäminen
Länsisuunnan metroselvitykset historiallinen katsaus
TILINPÄÄTÖS 2013 valtuusto
Raskaan liikenteen käyttäjäkokemukset valtatiellä 9
Mallinnus Pyritään kuvaamaan todellisia vedessä tapahtuvia ilmiöitä
Suunnittelun tilannekatsaus RATA 2018, Logomo
Liikennevirasto nopeat kokeilut
Liikennevirasto nopeat kokeilut
Saimaan kanavan ratasilta
Liiketoimintasuunnitelma
Väliaikaisten koulureittien turvallisuus Hanke-esittely
Rakennetun ympäristön paikkatiedot RYM-C2004
Turvallisempi koulutie Jyväskylässä
Lielahden päiväkodin asemakaavahanke
Sivistystoimialan palveluverkon muutosesitys
SAARENKYLÄN PALVELUVERKKO
Ennusteet ja seurannan kehittäminen
Kivihiilen kieltämisen vaikutukset Selvityksen tulosten tiivistelmä Pöyry Management Consulting Oy
Maailmantalouden kasvu jatkuu suotuisana
Laurentiustalon tiedote
Turvallisempi koulutie Jyväskylässä
Esityksen transkriptio:

Ympäristösi parhaat tekijät Niiralan asemakaavamuutos, liikenne- ennuste ja toimivuustarkastelut Ennakkoaineisto Sito Oy

Liikenneselvityksen sisältö  Työssä on tarkasteltu Niiralan asemakaava-alueelle suunnitellun maankäytön vaikutuksia liikennemääriin ja liikenteen sujuvuuteen.  Tarkastelu on tehty ennustevuosille 2017 (vaihe 1) ja 2030 (vaihe 2) Perustana on valtatien 9 liikenne-ennusteet (lähde: vt 9 tiesuunnitelma ) Tarkennettu ennuste 2017: KVL Tarkennettu ennuste 2030: KVL herkkyystarkastelu 2030: KVL Maankäytön liikennetuotos on arvioitu tulevan 50 %:sesti valtatien ennusteliikennemäärien lisäksi  Ennustetut liikennemäärät on sijoiteltu tieverkolle ja liittymiin, ja liikennetilannetta on simuloitu Synchro/Simtraffic mikrosimulointiohjelmalla Tarkastelussa on iltahuipputunnin liikennemäärät Valtatien nopeusrajoitus on oletettu 50 km/h koko tarkastelualueella Raskaan liikenteen osuus oletettu pysyvän nykyisellään (8 %) Huipputunti vuonna 2030 on arvioitu olevan noin 9 % vuorokausiliikenteestä Liikenteellistä toimivuutta on arvioitu kuormitusasteen, ajoneuvokohtaisen viivytyksen ja jonopituuksien perusteella.  Tarkastelun tuloksena voidaan todeta sujuviin liikennejärjestelyihin tarvittavat kaistajärjestelyt sekä niiden herkkyys liikenne-ennusteen epävarmuuden suhteen 2

Maankäytön liikennetuotos Liikennetuotoslaskelma: Liikennetuotos on arvioitu tuotoskertoimien avulla (YMP 27/2008). Valtatien eteläpuolella (2030): k-m2 -josta noin k-m2 kauppaa -pt- ja erikoistavarakauppaa -lisäksi muuta liike-, palvelu-, asuin- ja toimitilarakentamista -Vaihe1: kauppa k-m2 Valtatien pohjoispuolella (2030): k-m2 -josta max k-m2 kauppaa -Vaihe1: kauppa k-m2 Liikennetuotos yhteensä vuonna 2030: ajon/vrk (syysarki) ajon/vrk (heinäkuu) -850 ajon/h (iltahuipputunti) Tuotos vastaa noin 900 autopaikan asiakaskäyttöä (3,5 pysäköintiä/vrk/ap). Toimivuustarkastelut on tehty viikon vilkkaimman tunnin liikenteen perusteella. 3

Liikenteen kehittyminen Niiralassa, vt9  Valtatien ennusteliikenne on jaettu työssä kahteen skenaarioon: Vaihe 1 (2017), missä vt9 ennusteliikennemäärä on noin ajon/vrk Vaihe 2 (2030), missä vt9 ennusteliikennemäärä on noin ajon/vrk 4 50 % maankäytön liikennetuotoksesta on lisätty valtatien ennusteliikennemääriin (50 % tuotoksesta on oletettu olevan uuden alueen sisäistä liikennettä, ”hoidetaan useampi asia samalla stopilla”)

Liikenteen kausi- ja tuntivaihtelu, LAM Niirala 5

Vaihe 1, ennustetilanne 2017 Maankäytöstä toteutunut noin 30 % valtatien eteläpuolella, 50 % valtatien pohjoispuolella Uusi rinnakkaisyhteys ei toteutettu 6

Liikenne-ennuste vaihe1,  Liikenteen suuntajakauma jaettu tasaisesti sekä valtatien liikenteen että maankäytön tuotoksen suhteen ”nykytila” =väistötila ryhmittymiskaistat

Liikenne-ennuste vaihe 1, 2017 IHT 8  Kaistakohtaiset kuormitusasteet (0,00 – 1,00)

Liikenne-ennuste vaihe 1, 2017 IHT 9  Jonopituudet (keskimääräiset, maksimit) max 18m max 22m

Liikenne-ennuste vaihe1, 2017 IHT 10  Ajoneuvokohtaiset keskimääräiset viivytykset (s/ajon) Ei yli 10s viivytyksiä verkolla

Vaihe 2, ennustetilanne 2030 Maankäyttö 100 % molemmin puolin valtatietä Uusi rinnakkaisyhteys toteutettu 11

Liikenne-ennuste vaihe 2, 2030 IHT 12  Liikenteen suuntajakauma jaettu tasaisesti sekä valtatien liikenteen että maankäytön tuotoksen suhteen

Liikenne-ennuste vaihe 2, 2030 IHT 13  Kaistakohtaiset kuormitusasteet (0,00 – 1,00)

Liikenne-ennuste vaihe 2, 2030 IHT 14  Jonopituudet (keskimääräiset, maksimit) max 27m max 58m

Liikenne-ennuste vaihe 2, 2030 IHT 15  Ajoneuvokohtaiset keskimääräiset viivytykset (s/ajon)

Vt9/mt500 vaihtoehdot, vaihe 2  Työssä on tarkasteltu mt500 liittymän osalta kahta kaistavaihtoehtoa 16 1 kaista pohjoisesta 2 kaistaa pohjoisesta (30m kaista)

Vaihe 2, ennustetilanne 2030 Herkkyystarkastelu, vt 9 KVL

Liikenne-ennuste vaihe 2, 2030 IHT Herkkyystarkastelu, KVL  Kaistakohtaiset kuormitusasteet (0,00 – 1,00) Vrt. perusennuste

Liikenne-ennuste vaihe 2, 2030 IHT Herkkyystarkastelu, KVL  Jonopituudet (keskimääräiset, maksimit) max 27m max 58m

Liikenne-ennuste vaihe 2, 2030 IHT Herkkyystarkastelu, KVL  Ajoneuvokohtaiset keskimääräiset viivytykset (s/ajon)

Toimivuustarkastelu, yhteenveto (1/2)  Arvioitu uuden maankäytön tuotos on merkittävä suhteessa valtatien liikennemääriin. Valtatien ennusteliikenne on Vuonna 2017 noin 1,5-kertainen nykytilanteeseen nähden Vuonna 2030 noin 3-kertainen nykytilanteeseen nähden Herkkyystarkastelussa tutkittu lisäksi 4-kertainen liikennemäärä nykyiseen verrattuna Liikenne-ennusteet ovat mieluummin yläkanttiin kuin alakanttiin arvioituja, mutta rajaliikenteen liikennemäärien muutokset voivat olla nopeita riippuen monista seikoista. Maankäytön liikenteen ja rajaliikenteen kasvun yhteisvaikutus on huomioitu, voidaan todeta olevan ”varmalla puolella” liikennetarkastelun tulosten suhteen  Valtatien KVL ollessa ajon/vrk (vaihe 1) Kuormitusasteet pysyvät alhaisina (<0,3) kaikilla tulosuunnilla  hyvä palvelutaso Jonopituudet valtatien vasemmalle kääntymiskaistalla on maksimissaan noin 18 metriä. Kaikkien liittymien palvelutaso valtatiellä on hyvä.  Valtatien KVL ollessa ajon/vrk (vaihe 2) Kuormitusasteet ovat nousseet sivusuunnilla: 0,73 (mt 500) ja 0,41 maankäytön liittymissä Uuden maankäytön liittymät eteläpuolella toimivat edelleen melko hyvin, viivytysten ollessa molemmissa liittymissä keskimäärin noin 15s/ajon. Jonopituus mt 500 tulosuunnassa on kasvanut selvästi. Viivytyksiä ei silti keskimäärin juurikaan synny.  Valtatien KVL ollessa ajon/vrk (herkkyys) Sivusuuntien toimivuus edelleen tyydyttävä Valtatien liittymien häiriöherkkyys on kasvanut selvästi suurempien liikennemäärien johdosta. Jonopituudet kasvaneet selvästi, liittymien maksimivälityskyky alkaa lähestyä. 21

Toimivuustarkastelu, yhteenveto (2/2)  Esitetään seuraavat toimenpiteet, jotta valtatien liittymien turvallisuus ja sujuvuus säilytetään hyvänä maankäytön kasvusta riippumatta: Pääsuunnan vasemmalle kääntyvien kaistat uusissa maankäytön liittymissä (nykyinen väistötila riittää nykyisessä liittymässä, kun 2-3 autoa mahtuu odottamaan ajokaistojen välissä) (vaihe 1)  myöhemmin varaudutaan muuttamaan väistötila aidoksi kääntymiskaistaksi selkeyden ja turvallisuuden vuoksi Maankäytön liittymissä sivusuunnilla omat ryhmittymiskaistat vasemmalle ja oikealle (vaihe 1) Mt500 liittymään oma kääntymiskaista valtatielle länteen kääntyville (min m) (vaihe 2) Pääsuunnan nopeusrajoitus lasketaan 50 km/h:iin (helpottaa sivusuunnan liittymistä päävirtaan, parantaa turvallisuutta ja sujuvuutta). (vaihe 1) Maankäytön liittymissä liittymäkielto tonteille 50m lähempänä valtatietä Valtatien rekkakaistalla ei ole oleellista vaikutusta ajoneuvoliikenteen sujuvuuteen tilanteessa jossa rekkajonoja ei ole  rekkakaistaa voidaan/kannattaa hyödyntää liittymien kääntymiskaistoina. 22