Lähiympäristön metsä - projekti Suunnittelu: Liisa Ansala, Kati Reinikka & Anette Valtanen.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Yhteistyö elinkeinoelämän kanssa: Opettajien kehittämiä malleja Anne Laajaniemi Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta.
Advertisements

INFO.
1 Maantiede tieteenalana ja oppiaineena
TEKSTIILITYÖ sisällöt Raija Ojama
Viikko 15 (9. – ) Maanantai: (9.4.) -2. PÄÄSIÄISPÄIVÄ; ei koulua Tiistai: (10.4.) LK: Valinnaisaine-INFO auditoriossa klo Keskiviikko:
Kunnon kulttuuriympäristöt Euroopan rakennusperintöpäivien 2012 oppimateriaali: Motivointi T eema: liikunta- ja urheiluympäristöt Diasarja 2: Kotiseudun.
Lasten Kuvataide & Kädentaito
Viikko 14 (2. – ) Maanantai: (2.4.) -9B: Pankkivierailu (lähtö klo 9.45) Tiistai: (3.4.) -9.LK: Ammattistarttiin tutustuminen ilmoittautuneille.
Viikko 18 (29.4. – 3.5.) Maanantai: (29.4.) - Tiistai: (30.4.) -9.LK: Rästikoe klo 8 luokassa C LK: Susiniemi -9.LK: Tanssiaiset klo Keskiviikko:
Viikko 17 (22. – 26.4.) Maanantai: (22.4.) - Tiistai: (23.4.) - Keskiviikko: (24.4.) LK: Tapporumpu-esitys salissa klo Torstai: (25.4.)
Viikko 41 (8.10. – ) 9.LK TET Maanantai: (8.10.) LK: LV-tunti klo 10 Tiistai: (9.10.) -7.LK: LV-tunti klo 10 Keskiviikko: (10.10.) -6A:
Opetussuunnitelmat Opetushallitus antaa opetussuunnitelmien perusteet
Viikko 7 (11. – ) Maanantai: (11.2.) - Tiistai: (12.2.) Avoimien ovien päivä klo LK: Yrityskylä-päivä Keskiviikko: (13.2.) -Rästikoe.
Viikko 8 (18. – 22.2.) Maanantai: (18.2.) -Kulttuuripolku/Taidemuseo 8D klo , 8E klo Tiistai: (19.2.) -TET-info auditoriossa 8ABC klo.
Minna Saarenpää, Tiia Virtanen, Riikka Trygg, Pauliina Kielinen
Case-tehtävä Metsäprojekti päiväkodissa
Viikko 10 (4. – 8.3.) Maanantai: (4.3.) -Kulttuuripolku/Taidemuseo 8A klo Lähtö 9.40 Tiistai: (5.3.) - Keskiviikko: (6.3.) -Rästikoe klo 8.00.
Tutustumispäivä  8.00 aamukahvi  8.05 tervetuloa kouluun, rehtori Vesa Malin  8.10 Kuparivuoren koulussa opiskelusta, Vesa Malin  8.40 oppilaan.
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Katajanokka oppimisympäristönä Osallistavaa ja monipuolista opetusta omassa kaupunginosassa Tavoitteena on hyödyntää Katajanokkaa oppimisympäristönä monipuolisesti.
Farkut kiertoon -projekti tekijä: Nina Kivimäki Munkkiniemen yhteiskoulu 2008.
Keke-kasvatus: kriittistä tarkastelua & onnistumisen avaimia
Kirjastomme lainausajat alaluokille: MA – TO klo – PE klo – Muista ottaa lainauskorttisi mukaan! Välipala ma-to klo 13 (myös alakoulun.
Versolan pääsivu Paluu Takaisin Versolaan Soteversot Koulunkäyntiavustajan ammatti.
Iida Salminen & Laura Päärni, VAKA-12C
KuvataideKuvataide. 8.Lk Muotoilu -rakennellaan ja muotoillaan -työstetään eri materiaaleja mm. Lasia, savea, jäätä jne. Tehdään: -pienoismalleja -käyttöesineitä.
YMPÄRISTÖ JA LUONTO  Lisätään luonnon tuntemusta ja arvostusta  Tutkimisen ja itse tekemisen iloa  1. kurssi 8. luokalla  2. kurssi 9. luokalla  Voi.
Tytöt teknologian taitajiksi
Joulujuhlan ohjelmanumero
2014 Outi Kokkonen ja Kirsi Urmson
TVT projekti esikoululaisille
Metsän puut ja kasvit-projektisuunnitelma päiväkotiin
Viikko 35 (27.8. – 31.8.) Maanantai: (27.8.) -7B: Susiniemi Tiistai: (28.8.) -7D: Susiniemi -1.LK vanhempainilta klo Keskiviikko: (29.8.) -7A: Susiniemi.
Teemapäivä Linturetki 5. luokka. Vastuu ympäristöstä, hyvinvoinnista ja kestävästä kehityksestä Oppilas oppii: ymmärtämään ympäristönsuojelun välttämättömyyden.
Monialaiset oppimiskokonaisuude t ja valinnaisaineet VESO-PÄIVÄ LIISA RUONTI.
Uusi, nuoria aktivoiva ympäristökasvatusohjelma luokkien, yläkoulun ja toisen asteen opetukseen! Ympäristöreportterit.
Ylöjärven opetussuunnitelma luokka 7. LUOKAN OPETUSSUUNNITELMA Keskeiset sisällöt oppiaineittain.
Ylöjärven opetussuunnitelma luokka 2. LUOKAN OPETUSSUUNNITELMA Keskeiset sisällöt oppiaineittain.
Mankalan koulun vanhempainilta ti Opetussuunnitelmauudistus valinnaiset Sari Juuti.
Mummolaan kun pyöräilemme, pilvenhattaraa ei näy. Tea Luukkonen, Jenina Pyhäjärvi & Hanna-Kaisa Rautio.
Opetussuunnitelma muuttuu MITÄ SE TARKOITTAA?. Opetussuunnitelma tuo oppilaalle lisää vapautta ja vastuuta.
Vanhempien mielipiteitä
ME-hengen kehittäminen
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
Tässä on kuva kivikautisesta asumuksesta
Uuden opetussuunnitelman mukainen arviointi Mukkulan koulussa
Lapsen osallisuus sosiaalityössä
Tämä on mun juttu – yrittäjyyskasvatusta alakoululaisille
Ympäristö, aikuisverkosto, välineet
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa
KUVATAIDE Anna-Rosa Uusitalo, NYK 7C.
© Petteri Elo OPS-koulutus 2016
Valinnainen 8 – 9 lk 2h/ viikko Lisäkurssi 8 – 9 lk 2h tai 1 h/ viikko
KOTOUTTAMISPERHELUOKKA
Yhteistyö elinkeinoelämän kanssa: Opettajien kehittämiä malleja
Renkomäen koulun oppimisympäristöjen kehittäminen
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
Tutkimuskohteena Vesi.
vesi ILMIÖITÄ TUTKIMAAN draama ai sadutus bi, ge julisteet ge, ks ku
Tammikuu 2010 MAANANTAI TIISTAI KESKIVIIKKO TORSTAI PERJANTAI LAUANTAI
4. LUOKAN OPETUSSUUNNITELMA
Lapsen osallisuus sosiaalityössä
Tammikuu 2010 SUNNUNTAI MAANANTAI TIISTAI KESKIVIIKKO TORSTAI
Ekaluokalle 2017.
Lajintuntemus Kurssin sisältö ja tavoiteet
YMPÄRISTÖ JA LUONTO Lisätään luonnon tuntemusta ja arvostusta
Kirjoittajaprofiilit
Elokuu 2009 MAANANTAI TIISTAI KESKIVIIKKO TORSTAI PERJANTAI LAUANTAI
Soveltavat valinnaisaineet 1h valinta (8.-9.lk)
TOIMINTAOHJELMA SYKSY 2019
Esityksen transkriptio:

Lähiympäristön metsä - projekti Suunnittelu: Liisa Ansala, Kati Reinikka & Anette Valtanen

Lähiympäristön metsä -projekti Projekti toteutetaan yhteistyössä Metsähallituksen ja palvelupiste Etiäisen (Metsähallituksen Lapin toimipiste) kanssa. Projekti on toteutettavissa koko koululle. Painopiste 5 LK.

Tavoitteet Projektin tavoitteena on tutustuttaa oppilaat lappilaiseen luontoon ja luonnonsuojeluun. Tavoitteiden sisällöt löytyvät aihekokonaisuuksien tavoitteista ja perusopetussuunnitelmasta.

Aihekokonaisuudet Vastuu ympäristöstä, hyvinvoinnista ja kestävästä tulevaisuudesta: ympäristötietoisuuden, ekologisuuden ja ympäristönsuojelun korostaminen. Kulttuuri-identiteetti ja kansainvälisyys: keskitytään suomalaiseen ja lappilaiseen kulttuuri-identiteettiin. Minkälainen asema luonnolla on kulttuurissamme? Aihekokonaisuudet linkittyvät toisiinsa kestävän kehityksen ajatuksen kautta

Oppiaineiden tavoitteet Ympäristö- ja luonnontieto: ”oppilas oppii tuntemaan oman lähiseudun luontoa ja rakennettua ympäristöä sekä havaitsemaan niissä tapahtuvia muutoksia sekä hahmottamaan kotiseutunsa osana Suomea ja Pohjoismaita” ”Oma lähiympäristö, kotiseutu ja maapallo ihmisen elinpaikkana: kotiseutu ja oma maakunta, niiden luonnonolot ja maisemat sekä rakennettu ympäristö ja ihmisen toiminta”

Biologia ja maantieto ”oppilas oppii tuntemaan eliölajeja, niiden rakennetta ja elämää sekä eliölajien sopeutumista elinympäristöihinsä, liikkumaan luonnossa sekä havainnoimaan ja tutkimaan luontoa maastossa” ”oppii kehittämään ympäristölukutaitoaan, toimimaan ympäristöystävällisesti, huolehtimaan lähiympäristöstään ja suojelemaan luontoa”

Kuvataide ”oppilas oppii tuntemaan oman kulttuurinsa ja omassa kokemuspiirissään olevien vieraiden kulttuurien kuvallista perinnettä, nykytaidetta, suomalaista rakennusperinnettä sekä oman kotipaikkakuntansa tärkeitä rakennuksia ja luonnonympäristöjä, arkkitehtuuria ja muotoilua” ”oppilas oppii valokuvausta tai video- ja digitaalista kuvausta”

Projektin kulku Maanantai: lapset saavat kotiläksyksi tehdä luontoon ja luonnossa kulkemiseen liittyviä kysymyksiä seuraavan päivän vierailijalle. Tiistai: koululla käy vierailija Metsähallituksesta (Etiäinen), joka kertoo Lappilaisesta luonnosta ja valmistelee luokkaa seuraavanpäivän retkeä varten.

Keskiviikko: Retki luontopolulle. Retki pyritään järjestämään yhdessä vanhempien kanssa. 5 ja 6 luokkalaisten tehtävä ottaa valokuvia kauniista ja lappilaisista asioista 3 ja 4 tekivät tehtäviä seinätauluista

Torstai: Retkellä otettujen kuvien analysointia. Kuvien kautta retken läpikäymistä. Kirjoitetaan runoja kuvien pohjalta.

Projektiin tarvittavat materiaalit ja etukäteisvalmistelut: Aineistoa Etiäisestä (Internetistä), vierailija Metsähallituksesta, resurssit bussimatkaa varten, eväät koululta ja digikamera.

Teemaviikon toteutusaikataulu klomatiketope 8-9 LIUELI Lähdemme luontopolulle! KU kuvien työstäminen MA 9-10 UEBG/MT vierailija Metsähallituksesta LI Vanhemmat saavat tulla mukaan! AI runoja kuvien pohjalta MA AIHYEN luontopolulla BG/MT Tutustutaan kotiseudun luonnonoloihin. Materiaali metsähallituksella Internetissä MAMUAI luontopolulla ENKäsityö Lappilaisiin käsitöihin tutustuminen MAMUAI luontopolulla KÄ Kotiläksy: tee kysymyksiä vierailijalle aiheeseen liittyen. KU luontopolulla