Opiskelun ja opetuksen digitaalisten palveluiden tutkimus- ja osaamisverkosto ja oppimisanalytiikan kansallisen palvelun kehitys Antti Mäki 28.1.2016,

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Korkeakoulujen, OKM:n ja CSC:n tietohallintoyhteistyö RAKETTI –hankkeen jälkeen Ilmari Hyvönen
Advertisements

Tietohallintolaki edellyttää, että julkisen hallinnon viranomaisten on tietojärjestelmien yhteentoimivuuden mahdollistamiseksi ja varmistamiseksi suunniteltava.
Korkeakoulujen ICT-palveluiden arkkitehtuurin kannalta huomioitavat muut arkkitehtuurit Korkeakoulujen tietohallinto- ja ICT-ohjausryhmä, Ilmari.
Opiskelun ja opetuksen tietovirrat
Korkeakoulusektorin tiedot Kansalaisen palvelunäkymään VIRTA-opintotietopalvelusta Paula Merikko
ONKO VERKKO-OPPIMINEN RIKKI ?. PERUSOPETUKSEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN OPETUSKÄYTÖN SEKÄ OPPILAIDEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN PERUSTAITOJEN KEHITTÄMISSUUNNITELMA.
Opetushallinnon tietojärjestelmät ja kansallinen yhteistoiminta Antti Mäki , OTM-hankkeen seminaari.
EXAM-pilottikäytön kokemuksia TTY:llä Marjut Anderson.
Ammatillisen koulutuksen kysymykset ja silta työelämään VAMPO toimenpiteet 64, 65, 66 Opiskelijoille suunnatut tukitoimet ja erityisopetus yleisissä ammatillisissa.
EuroSTAT:n tutkintoliikkuvuustilastointi: Korkeakoulututkinnon Suomessa suorittaneiden liikkuvuus Paula Merikko
Jouni Paakkinen Perusopetuksen päätelaiteprojekti.
Kansainvälinen liiketoiminta Digitalisaatio ja digitaaliset oppimisympäristöt Pepe Vilpas.
ORCID-tutkijatunnisteen käyttöönotto Hanna-Mari Puuska Julkaisutiedonkeruuseminaari
Opetus- ja koulutusyhteistyöhön liittyvä korkeakoulujen tietojärjestelmien yhteentoimivuuden kehittäminen ja arkkitehtuurityö – HAHMOTELMAA
CSC:n tietovarastoihin liittyvä toiminta Tietovarastofoorumi
Tutkimustietovaranto
Koulutuksen ja opetuksen järjestämisen prosessit
OKM keskitettyjen palveluiden rahoittajana CSC:n kautta: yhteistyöryhmien rooli ja arkkitehtuurityö Ilmari Hyvönen
Ammattiopisto on mylly elinikäisen oppimisen virrassa
Tutkimuksen tuen ja hallinnon verkosto TUHA
VARDA-tietovirrat: Varhaiskasvatuksen tietojen siirtyminen tiedon tuottajilta tiedon hyödyntäjille.
Työelämäosaajana OKM.
Ristiinopiskelun kehittäminen -hanke
Henkilökunta Tavoitteet Visio Lapsi Laadukas vaka, eo, po Vanhemmat
OPETUS- JA KULTTUURIMINISTERIÖN
TOIMINTA-REFLEKTIO-OPPIMINEN.
06/16.
korkeakoulutuksen ja tutkimuksen ICT:n
Fyysisen aktiivisuuden lisääminen oppilaitosten arjessa
Tutkimusinfrastruktuurien tietopankki
korkeakoulutuksen ja tutkimuksen ICT:n
OKM:N HALLINNONALALLE
Toimintasuunnitelma 2017 FinELib-konsortio.
Arkkitehtuurit ohjaavat Valtakunnalliset, keskitetyt ICT-palvelut
raportointi ja tietojen
Tutkimustietovaranto – Virran tuomaa Työpaja
Korkeakoulutuksen ja tutkimuksen
VIRTA-julkaisutietopalvelu ja tutkijan tietovirrat
Kati Kettunen, Helsingin yliopisto
Julkaisusyöttöpalvelun toteutus
Opetuksen ja tutkimuksen viitearkkitehtuurit yhteentoimivuuden ja yhteistyön mahdollistajina Nestori Syynimaa.
Opetustoimi osana Jyväskylää
AVOP-työpaja: Päätössanat
Koulutuksen järjestämisen ja opintojen järjestämisen prosessit
Korkeakoulujen opiskelun ja opetuksen tukipalveluiden ja hallinnon yhteistyöryhmä (KOOTuki) – Kehittämishankkeiden avuksi Ammattikorkeakoulujen opintoasiainpäälliköiden.
Opetus- ja kulttuuriministeriö Lukiouudistuksen maakuntakiertue
Unifin opetusvararehtoreiden 13. 9
OKM AJANKOHTAISTA
Ristiinopiskelun kehittäminen -hanke
Joustavuutta oppimiseen, Merja Rui
Avainresurssit ja kyvykkyydet
Ajankohtaista VIRTA-opintotietopalvelussa Oppijan tietovirtojen ja VIRTA-opintotietopalvelun ohjausryhmän kokous Helena Majamäki Jukka Haapamäki.
Digityökalujen valmistelu järjestämistehtävää varten
Kiinni työelämään elinikäisen oppimisen avulla
Koulutus- ja opetusyhteistyö ja VIRTA-tiedot
Helsinki Metropolia University of Applied Sciences
Koulutus- ja opetusyhteistyö Opintohallintoon ja kirjauksiin liittyviä kysymyksiä Taustamateriaali kokoukseen (OKM, Ristiinopiskeluhankkeet,
Asiakas- ja potilastietojen toissijaisen käytön kokonaisarkkitehtuuri
KTPO:n palvelukokonaisuuksien tiivis esittely
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Kehittämishankkeista Virtaa ja Synergiaa
Tervetuloa työelämätoimikuntatyöhön
Olemme osa hallituksen OTE-kärkihanketta
Koonnut Henriikka Mustajoki Kehittämispäällikkö TSV
Korkeakouluille visuaalista analytiikkaa tarjoava Alasin-palvelu – työkaluja korkeakoulujen tiedolla johtamisen tueksi Korkeakoulun kehittämisen kannalta.
Avoin tiede ja tutkimus - viitearkkitehtuuri
Ristiinopiskelun kehittäminen -hanke
Ristiinopiskelun kehittäminen -hanke
EXAm sähköinen osaamisen arviointi -ajankohtaista
Ajankohtaista korkeakoulupolitiikassa opetusneuvos Sanna Hirsivaara
Esityksen transkriptio:

Opiskelun ja opetuksen digitaalisten palveluiden tutkimus- ja osaamisverkosto ja oppimisanalytiikan kansallisen palvelun kehitys Antti Mäki , korkeakoulujen valtakunnallisen tietovarannon ja OKM:n tiedonkeruiden ohjausryhmä

Oppijan ja opettajan toiminta huomion kohteena Oppiminen ja opetus, ihmisten vuorovaikutus ja valinnat, ”PLE:t” Johtaminen, organisointi ja fasilitointi eli tuki ja hallinto Oppimis- ja opetusresurssit eri toimijoilta ja ohjaavilta tahoilta: suunnittelu, raha, tilat, työkalut, it-palvelut, kyvykkyydet ja osaamiset… PLE = Personal learning environment: 1)oppijan/tutkijan, 2)opettajan 3)organisaation valitsemia palveluita

Palveluiden valinta ja tarjoaminen: kuluttajistuminen ja kumppanuudet Oppija, opettaja, tutkija valitsee; oma organisaatio tai kolmas osapuoli tarjoaa Organisaatio valitsee; itse tuotettuja / räätälöityjä ratkaisuja Kumppanuudet opetuksessa ja resurssien tuottamisessa, eksostruktuurit; public–private - mallit; liikkuva oppija

Valtakunnalliset liittymät (esim. Opintopolku, VTJ, VIRTA, Puro, EMREX, OILI, HAKA, mPass, TOR, data lakes, MyData…) Koulutus- ja opetusyhteistyö, yksilölliset oppimispolut ja elinikäinen oppiminen: ajasta ja organisaatiosta riippumatta Koulutusyhteistyö Räätälöidyt integraatiot CSC:n tarjoamat liittymät ekosysteemissä

Analytiikan tyyppiAnalyysin taso tai kohdeKuka hyötyy? Oppimis- analytiikka Oppimis- ja opetus- tiedon louhinta (työkalut) Kurssitaso: sosiaaliset verkostot, käsitteelliset mallit ja kehitys, diskurssianalyysi, “älykäs lukujärjestys” Oppija, opettajakunta (”faculty”) Yksikkötaso: ennakoiva mallinnus, onnistumisen/epäonnistumisen Oppija, opettajakunta (”faculty”) Koulutus- toiminnan analytiikka (tuotokset) Instituutiotaso: oppijaprofiilit, opettajan tulokset, tieto- ja tietämysvirrat Hallinto, johto, rahoittajat, markkinointi Alueellinen (maakunta): organisaatioiden vertailu Rahoittajat, johto, hallinto Kansallinen ja kansainvälinenKansalliset hallitukset, opetushallinto Organisaation näkökulmasta henkilökohtaiseen myös analytiikassa Mukaillen Siemens, G. (2011). Learning and Academic Analytics.

Oppimisen, analytiikan ja tutkimuksen kumppanuus Oppiminen Oppijan ja opettajan valinnanvapaus, uudet pedagogiset ratkaisut ja it-palvelut eri toimijoilta, kotimaasta ja kansainvälisesti Tietovarantojen ja avoimen datan, tunnistamisen, henkilön yhteystietojen ja oman datan hallinnan kehittäminen liittymien perustaksi Analytiikka Kansallinen oppimisanalytiikan tallennuspalvelu -konsortio, tieto omaan, organisaatioiden ja tutkimuskäyttöön Tutkimus Tutkimusinfrastruktuurien kokoaminen opettajan ja oppijan käyttöön kaikille koulutusasteille: aineistot, sovellukset, laskentaresurssit Tutkimus, kehitys ja innovaatio mm. kasvatustieteen ja tietotekniikan aloilta soveltavassa yhteistyössä käyttäjien ja ratkaisujen kehittäjien kanssa Kumppa- nuus Liittymien kokoaminen ja avaaminen kolmannen osapuolen kehitystyötä ja integraatiota palvelemaan; palvelun tarjoaminen ilman organisaation tilausta Yrityskumppanuudet ja yhteistyö kaikkien koulutusasteiden kanssa

Tunnistus: HAKA, mPass, EduuniID, (MyData…) Rooli, esim. oppijana kurssilla: VIRTA, Opintopolku, (TOR) Opiskelija, läsnäolo, opintosuoritukset: VIRTA, (TOR) Tarjonta: Opintopolku, Joopas, avoinylopisto.fi Tietojen tuonti [takaisin] organisaatioon: opiskelijat – OILI, opintosuoritukset – Puro ja EMREX Tulosten elinikäisen saatavuuden palvelut: VIRTA, (TOR) Mittaaminen, raportointi: opetushallinnon tilastopavelu Vipunen, (data lakes, oppimisanalytiikka) CSC:n hallussa olevat liittymät (tulevat) prosessin suhteen MyData = OmaData, kärkihankkeet: henkilölähtöinen tiedonhallinta. LVM, MyData-allianssi TOR = todennetun osaamisen rekisteri, kaikki kokoulutusasteet. Opetushallitus

OKM:n toimeksianto arkkitehtuuripaveluiden ja ICT-koordinaation osana: Digitalisoituvan opiskelun ja opetuksen viitearkkitehtuuri ja palvelukehityksen tukeminen (KTPO-CSC) Digitalisoituvan opiskelun ja opetuksen (tuen ja hallinnon) viitearkkitehtuurin kehittäminen ja ylläpito, korkeakoulujen yhteentoimivuusmallin kehittäminen opintohallinnon osalta sekä korkeakoulujen näihin liittyvän yhteistyön ja kansallisten palvelujen käyttöönoton tukeminen erillisen työsuunnitelman mukaan. Erikseen sovittaessa tuetaan kaikille korkeakouluille yhteisten palvelujen kehittämistä (esim. EXAM) alusta alkaen koulusasteiden yhteinen tietovirta- ja sanastotyö CSC:n tuottamana (YVA, AMOS, KTPO - CSC)