Opiskelun ja opetuksen digitaalisten palveluiden tutkimus- ja osaamisverkosto ja oppimisanalytiikan kansallisen palvelun kehitys Antti Mäki , korkeakoulujen valtakunnallisen tietovarannon ja OKM:n tiedonkeruiden ohjausryhmä
Oppijan ja opettajan toiminta huomion kohteena Oppiminen ja opetus, ihmisten vuorovaikutus ja valinnat, ”PLE:t” Johtaminen, organisointi ja fasilitointi eli tuki ja hallinto Oppimis- ja opetusresurssit eri toimijoilta ja ohjaavilta tahoilta: suunnittelu, raha, tilat, työkalut, it-palvelut, kyvykkyydet ja osaamiset… PLE = Personal learning environment: 1)oppijan/tutkijan, 2)opettajan 3)organisaation valitsemia palveluita
Palveluiden valinta ja tarjoaminen: kuluttajistuminen ja kumppanuudet Oppija, opettaja, tutkija valitsee; oma organisaatio tai kolmas osapuoli tarjoaa Organisaatio valitsee; itse tuotettuja / räätälöityjä ratkaisuja Kumppanuudet opetuksessa ja resurssien tuottamisessa, eksostruktuurit; public–private - mallit; liikkuva oppija
Valtakunnalliset liittymät (esim. Opintopolku, VTJ, VIRTA, Puro, EMREX, OILI, HAKA, mPass, TOR, data lakes, MyData…) Koulutus- ja opetusyhteistyö, yksilölliset oppimispolut ja elinikäinen oppiminen: ajasta ja organisaatiosta riippumatta Koulutusyhteistyö Räätälöidyt integraatiot CSC:n tarjoamat liittymät ekosysteemissä
Analytiikan tyyppiAnalyysin taso tai kohdeKuka hyötyy? Oppimis- analytiikka Oppimis- ja opetus- tiedon louhinta (työkalut) Kurssitaso: sosiaaliset verkostot, käsitteelliset mallit ja kehitys, diskurssianalyysi, “älykäs lukujärjestys” Oppija, opettajakunta (”faculty”) Yksikkötaso: ennakoiva mallinnus, onnistumisen/epäonnistumisen Oppija, opettajakunta (”faculty”) Koulutus- toiminnan analytiikka (tuotokset) Instituutiotaso: oppijaprofiilit, opettajan tulokset, tieto- ja tietämysvirrat Hallinto, johto, rahoittajat, markkinointi Alueellinen (maakunta): organisaatioiden vertailu Rahoittajat, johto, hallinto Kansallinen ja kansainvälinenKansalliset hallitukset, opetushallinto Organisaation näkökulmasta henkilökohtaiseen myös analytiikassa Mukaillen Siemens, G. (2011). Learning and Academic Analytics.
Oppimisen, analytiikan ja tutkimuksen kumppanuus Oppiminen Oppijan ja opettajan valinnanvapaus, uudet pedagogiset ratkaisut ja it-palvelut eri toimijoilta, kotimaasta ja kansainvälisesti Tietovarantojen ja avoimen datan, tunnistamisen, henkilön yhteystietojen ja oman datan hallinnan kehittäminen liittymien perustaksi Analytiikka Kansallinen oppimisanalytiikan tallennuspalvelu -konsortio, tieto omaan, organisaatioiden ja tutkimuskäyttöön Tutkimus Tutkimusinfrastruktuurien kokoaminen opettajan ja oppijan käyttöön kaikille koulutusasteille: aineistot, sovellukset, laskentaresurssit Tutkimus, kehitys ja innovaatio mm. kasvatustieteen ja tietotekniikan aloilta soveltavassa yhteistyössä käyttäjien ja ratkaisujen kehittäjien kanssa Kumppa- nuus Liittymien kokoaminen ja avaaminen kolmannen osapuolen kehitystyötä ja integraatiota palvelemaan; palvelun tarjoaminen ilman organisaation tilausta Yrityskumppanuudet ja yhteistyö kaikkien koulutusasteiden kanssa
Tunnistus: HAKA, mPass, EduuniID, (MyData…) Rooli, esim. oppijana kurssilla: VIRTA, Opintopolku, (TOR) Opiskelija, läsnäolo, opintosuoritukset: VIRTA, (TOR) Tarjonta: Opintopolku, Joopas, avoinylopisto.fi Tietojen tuonti [takaisin] organisaatioon: opiskelijat – OILI, opintosuoritukset – Puro ja EMREX Tulosten elinikäisen saatavuuden palvelut: VIRTA, (TOR) Mittaaminen, raportointi: opetushallinnon tilastopavelu Vipunen, (data lakes, oppimisanalytiikka) CSC:n hallussa olevat liittymät (tulevat) prosessin suhteen MyData = OmaData, kärkihankkeet: henkilölähtöinen tiedonhallinta. LVM, MyData-allianssi TOR = todennetun osaamisen rekisteri, kaikki kokoulutusasteet. Opetushallitus
OKM:n toimeksianto arkkitehtuuripaveluiden ja ICT-koordinaation osana: Digitalisoituvan opiskelun ja opetuksen viitearkkitehtuuri ja palvelukehityksen tukeminen (KTPO-CSC) Digitalisoituvan opiskelun ja opetuksen (tuen ja hallinnon) viitearkkitehtuurin kehittäminen ja ylläpito, korkeakoulujen yhteentoimivuusmallin kehittäminen opintohallinnon osalta sekä korkeakoulujen näihin liittyvän yhteistyön ja kansallisten palvelujen käyttöönoton tukeminen erillisen työsuunnitelman mukaan. Erikseen sovittaessa tuetaan kaikille korkeakouluille yhteisten palvelujen kehittämistä (esim. EXAM) alusta alkaen koulusasteiden yhteinen tietovirta- ja sanastotyö CSC:n tuottamana (YVA, AMOS, KTPO - CSC)