6.1 TOIMINTAMALLIT SISÄILMASTO- ONGELMIEN RATKAISEMISESSA 1,5 H LUENTOJA, OPETUSSISÄLTÖ SUOSITUS 22 DIAA.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Mikrobioni Oy | PL 1188 (Neulaniementie 2) | Kuopio | Puh Kun koulun sisäilma sairastuttaa Sisäilmapaja 3 Forssassa Teija.
Advertisements

Sisäilmayhdistys Allergia- ja Astmaliitto Asumisterveysliitto Hengitysliitto Sosiaali- ja terveysministeriö Ympäristöministeriö Sisäilmayhdistys Allergia-
Mikä vaikuttaa asiakkaiden lojaalisuuteen? Add Value - Asiakaspaneelit Autamme sinua rakentamaan vahvoja asiakassuhteita.
Sisäilmayhdistys Allergia- ja Astmaliitto Asumisterveysliitto Hengitysliitto Sosiaali- ja terveysministeriö Ympäristöministeriö Sisäilmayhdistys Allergia-
Sisäilmatilanne sivistystoimen hallinnassa olevissa kiinteistöissä
MULTIMEDIAN MONET MUODOT
Sisäilmayhdistys ry Sisäilmayhdistys Allergia- ja Astmaliitto Asumisterveysliitto Hengitysliitto Sosiaali- ja terveysministeriö Ympäristöministeriö Sisäilmavuosi.
HUONOSTA SISÄILMASTA OIREILEVAN TUTKIMINEN ONGELMIA JA HAASTEITA
KAUPPAKESKUKSEN TURVALLISUUSRISKIEN ARVIOINTI
Ympäristöterveys s. 162 – 175.
Diskurssi Oy VUOROVAIKUTUS YVA:SSA MÄÄRITELMÄ (YVAL 2 §)  Tavoite:... lisätä kansalaisten osallistumista ja tiedonsaantia  Osallistumisella vuorovaikutusta.
Sisäilmayhdistys ry Sisäilma-asiantuntija Mervi Ahola
ICT muutos kunta- ja palvelurakenne- muutoksessa ICT-vaikutusarvio eri muutosskenaarioissa.
Sisäilmaongelmat OAJ Kanta-Häme
JATKAJAKOULU Jatkajakoulun laadun arviointi. JATKAJAKOULU Kriteeristö ja laadun arviointi 1. arvioinnin kohteena ovat Jatkajakoulun käyneet opiskelijat.
Biologian ja maantieteen pedagogiikka, 5 op
Miten sisäilmaongelmi a ratkotaan? Yhteysopettajaseminaari
Verkko-opetuksen laatukäsikirja Kristiina Karjalainen, Ulla Ritvanen Erika Löfström Laadun teoriasta käytäntöön työpajat
Verkko-opetuksen laadunhallinta- ja laatupalveluhanke (Vopla) Helsingin yliopisto, Kuopion yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto Verkko-opetuksen.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO UNIVERSITY OF JYVÄSKYLÄ 1 Informaatioteknologian tiedekunnan opinto-opas Eija Ihanainen Vesa Lappalainen Miika Nurminen Pekka Rinne.
Verkko-opetuksen laatukäsikirja ja verkostotoiminnan laatu Annika Evälä, Kristiina Karjalainen SVY-yhdyshenkilöpäivä
Ohjelmistotekniikka ja projektinhallinta, 4 op
S Ihminen ja tietoliikennetekniikka Harjoitustyön tutkimussuunnitelma, Ryhmä 2: Simo Hakkarainen, 69085B (ryhmänjohtaja) Antti Ratilainen,
1.2 MIKROBIOLOGIAN ORIENTAATIO 2 H 3+32 DIAA. Saatteeksi opetusmateriaalin käyttöön Opetusmateriaalin keskeisessä osassa ovat rakennuksissa esiintyvät.
5.4 RAKENTEIDEN TOIMIVUUs JA HOMEEN TORJUNTA
1.1 JOHDANTO SISÄYMPÄRISTÖKOKONAISUUTEEN 3H SUOSITUS NOIN 45 DIAA OPETUSSISÄLTÖ.
1.8.2 ILMAN MIKROBISTO TUOTANNOLLISISSA YMPÄRISTÖISSÄ JA TOIMISTOISSA 2 H 3+32 DIAA.
6.3 VIRANOMAISTOIMINTA JA YHTEISTYÖ 1 H LUENTOJA, OPETUSSISÄLTÖ SUOSITUS 7 DIAA.
1.9 KOSTEUSVAURIORAKENNUSTEN MIKROBILAJISTOA 3 H 3+55 DIAA.
1.5 MATERIAALIEN JA PINTOJEN MIKROBISTO 3 H 3+36 DIAA.
2 KEMIALLISET JA HIUKKASMAISET EPÄPUHTAUDET VÄH. 27 H LUENTOJA, OPETUSSISÄLTÖ.
1 Korjausrakentamisen strategian toimeenpano Korjausrakentamisen koulutuksen tila ja kehityssuunnat -iltapäiväseminaari Juha-Pekka Maijala.
5.1 HOMEKORJAUSTYÖMAAN KOSTEUDENHALLINTA 1 H LUENTOJA 3+14 DIAA.
3 TERVEYDELLISEN MERKITYKSEN ARVIOINTI VÄH. 18 H LUENTOJA, OPETUSSISÄLTÖ.
SISÄILMAN LAATU Mika Korpi Sisäilman määritelmä Sisäilma on sisätiloissa hengitettävä ilma, jossa ilman perusosien lisäksi saattaa olla eri.
ILMAN EPÄPUHTAUDET Lähteet, torjunta, mahdolliset terveysvaikutukset.
KOETTU SISÄYMPÄRISTÖ JA SISÄILMASTOKYSELY Opetusmateriaali sisäilma-asioita opiskelevien ammattilaisten käyttöön Osa 7/9.
SISÄILMASTOON LIITTYVÄT MÄÄRÄYKSET SEKÄ TAVOITE- JA TOIMENPIDEARVOT Opetusmateriaali sisäilma-asioita opiskelevien ammattilaisten käyttöön Osa 1/9.
Kangasalan lukio Näytteiden arviointi Eero Palomäki vanhempi asiantuntija, arkkitehti.
Täydennyskoulutus Tuoteturvallisuus ja työura ruoka-alalla
SISÄILMAN LAATU Mika Korpi
Alkutuotannon arvonlisäys Etelä-Pohjanmaan seutukunnissa 2014
JHS 179-uudistushanke Hannu Ojala
TE3 - TUTKIMUS 1-3 hlö:n ryhmissä JOKIN TERVEYSTOTTUMUS
SISÄILMAONGELMAT JA TAIDETEOKSET
Tutkimuksen abc.
6.2 SISÄILMARYHMÄTOIMINTA
Korjausrakentamisen opetus TTY:ssä
5.2 HOMEKORJAUKSEN TYÖSUOJELUNÄKÖKOHDAT
2. Elintarvikkeiden hygieniaa uhkaavat tekijät
K 4.3. Kandidaatin tutkielma ja tutkielmaopinnot (10 op)
- TIETEELLISESTI!! Psyykkinen Biologinen Sosiaalinen ja
SISÄILMAN LAATU Mika Korpi
4.5 RISKINARVIOINTI 4 H LUENTOJA 3+66 DIAA.
Sisäilmaongelmista aiheutuvien terveyshaittojen tunnistaminen sekä toimenpiteiden kiireellisyyden arvioiminen Anne Hyvärinen, Yksikön päällikkö, Dosentti.
4 H 3+53 DIAA SISÄLTÄÄ YHDEN POHDINTATEHTÄVÄN
MVOCit eli mikrobien tuottamat haihtuvat orgaaniset yhdisteet
ENDOTOKSIINIT 1 H 3+18 DIAA.
4.2 Näytteenotto mikrobiologisiin analyyseihin
Kansainvälinen työturvallisuuspäivä -Tunnista altistumisriskit Rauma
1.12 PUNKIT JA ALLERGEENIT 2 H 3+39 DIAA.
Väliaikaisten koulureittien turvallisuus Hanke-esittely
Arvioinnista arkipäivää
Rakennusten sisäilmaongelmien tila nyt
Home, Melu, sisäilma, terveydensuojelu
TOIMINTASUUNNITELMAT 2018
MUUT MIKROBIEN RAKENNEKOMPONENTIT, Mycometer-menetelmä
Työssä olevan työ- ja toimintakyvyn arviointi työterveyshuollossa
6.4 VIESTINTÄ MUKAAN LUKIEN RISKIVIESTINTÄ
AIKATAULU & VIESTINTÄ:
Esityksen transkriptio:

6.1 TOIMINTAMALLIT SISÄILMASTO- ONGELMIEN RATKAISEMISESSA 1,5 H LUENTOJA, OPETUSSISÄLTÖ SUOSITUS 22 DIAA

Saatteeksi opetusmateriaalin käyttöön Opetusmateriaalin keskeisessä osassa ovat rakennuksissa esiintyvät biologiset epäpuhtaudet. Yksittäiset luennot käsittelevät mm. mikrobiologian perusasioita, homeita ja lahoja, erilaisten rakennusten tavanomaisia mikrobistoja, mikrobien ja erilaisten mikrobiepäpuhtauksien näytteenotto- ja analysointimenetelmiä sekä tulkintaohjeita. Mikrobit ovat esimerkkinä Sisäympäristön tutkimukset ja raportointi –osuudessa. Opetusmateriaali sisältää lisäksi yleistä tietoa sisäympäristöstä, kemiallisista epäpuhtauksista, terveydellisen merkityksen arvioinnista, sisäilman laadun hallinnasta korjausprosessissa sekä sisäilmasto- ongelmien hallinnasta yhteistyönä. Materiaali on tarkoitettu oppilaitosten käyttöön ja sitä voidaan hyödyntää sekä täydennys- että tutkintokoulutuksissa, jotka pätevöittävät kosteus- ja homevaurioiden korjaushankkeissa mukana olevia asiantuntijoita (rakennusterveysasiantuntijat, sisäilma-asiantuntijat, kuntotutkijat, korjaussuunnittelijat ja korjaustyönjohtajat). Opetusmateriaalia voidaan hyödyntää kokonaisuutena tai yksittäisinä aihealueina. Jos materiaalista käytetään yksittäisiä sivuja tai taulukoita, on materiaalin alkuperäinen lähde aina ilmoitettava. Opetusmateriaali on tehty kosteus- ja hometalkoiden käyttöön. Opetusmateriaalin sisältöä ovat koonneet ja muokanneet ja siitä vastaavat Marjut Reiman Työterveyslaitoksesta, Anne Hyvärinen Terveyden- ja hyvinvoinnin laitokselta sekä Hannu Viitanen. Aineiston sisältöä saa muokata vain tekijöiden luvalla. Opetusmateriaalissa mahdollisesti olevista virheistä tai puutteista toivotaan palautetta suoraan tekijöille tai kosteus- ja hometalkoiden osoitteeseen Asialliset ja yksilöidyt korjausehdotukset huomioidaan seuraavan päivityksen Lisätietoa / palautteet: Marjut ReimanAnne HyvärinenHannu Viitanen

Sisällysluettelo 1 Biologiset epäpuhtaudet 1.1 Johdanto sisäympäristökokonaisuuteen - opetussisältö 1.2 Mikrobiologian orientaatio 1.3 Mikrobiologian perusteet 1.4 Mikrobien elinkaari homehtuminen ja lahoaminen 1.5 Materiaalien ja pintojen mikrobisto 1.6 Puun homeet ja lahot 1.7 Rakenteiden vauriot ja vioittuminen Ilman mikrobisto asunnoissa, kouluissa ja päiväkodeissa Ilman mikrobisto tuotannollisissa ympäristöissä ja toimistoissa 1.9 Kosteusvauriorakennusten mikrobilajistoa Mykotoksiinit MVOCit Endotoksiinit Muut mikrobien rakennekomponentit 1.11 Muut sisäilman kannalta erityiset mikrobit 1.12 Punkit ja allergeenit 1.13 Sisätilojen tuholaiset 2 Kemialliset epäpuhtaudet – opetussisältö 3 Terveydellisen merkityksen arviointi – opetussisältö 4 Sisäympäristön tutkimukset ja raportointi 4.1 Tutkimusstrategian laatiminen 4.2 Näytteenotto mikrobiologisiin analyyseihin 4.3 Mikrobien analysointi 4.4 Mikrobien ohjearvot ja tulosten tulkinta 4.5 Riskinarviointi 4.6 Sisäympäristön tutkimukset ja raportointi 5 Sisäilman laadun hallinta korjausprosessissa 5.1 Homekorjaustyömaan kosteuden ja puhtauden hallinta – opetussisältö 5.2 Homekorjauksen työsuojelunäkökohdat – opetussisältö 5.3 Siivous- ja homesiivous 5.4 Rakenteiden toimivuus 6. Sisäilmasto-ongelmien hallinta yhteistyönä 6.1 Toimintamallit sisäilmasto-ongelmien ratkaisemisessa – opetussisältö 6.2 Sisäilmaryhmätoiminta – opetussisältö 6.3 Viranomaistoiminta ja yhteistyö – opetussisältö 6.4 Viestintä, ml. riskiviestintä - opetussisältö

Toimintamallien tavoite Sisäilmaongelmat ovat monimutkaisia ja toimintamallien tavoitteena on kuvata sisäilmaongelmien ratkaisua prosessina, jossa on eri vaiheita ja eri toimijoita prosessin eri vaiheissa. Toimintamalleja on monenlaisia. Erilaisia toimintamalleja tarvitaan, koska sisäilmaongelmiakin esiintyy hyvin erilaisissa rakennuksissa.

Opetussisältö Toimintamallien keskeinen sisältö Erilaisten toimintamallien erityispiirteet Suuret kiinteistöt Koulut Asunto-osakeyhtiöt Työsuojelunäkökohdat

Esimerkkejä toimintamalleista Työsuojelun näkökulmasta: Koulujen työpaikka- ja sisäilmaselvitys: a8e3a/koulujen_sisailma.pdf?MOD=AJPERES&CACHEID=9cb6 6a004d6b0cffba25fbf4fd9a8e3a > HUOM. Tämä linkki ei toimi! a8e3a/koulujen_sisailma.pdf?MOD=AJPERES&CACHEID=9cb6 6a004d6b0cffba25fbf4fd9a8e3a Lahtinen, Lappalainen, Reijula: Sisäilman hyväksi - Toimintamalli vaikeiden sisäilmaongelmien ratkaisuun, Työterveyslaitos 2006 Tilaajan ohje sisäilmasto-ongelman selvittämiseen (julkiset kiinteistöt ja isot rakennukset), Kosteus- ja hometalkoot, Tilaajan ohje sisäilmaongelman ratkaisemiseen asunto- osakeyhtiöissä; Kosteus- ja hometalkoot, Kuntaliiton ohje