Lukujärjestelmät ja muunnokset Jorma 2002
Kantalukujärjestelmät Kymmenjärjestelmäkantaluku 10 Binäärijärjestelmäkantaluku 2 Oktaalijärjestelmäkantaluku 8 Heksadesimaalijärjestelmäkantaluku 16 = = = 7D 16 Muilla ei juuri käytännön merkitystä Mysteereissä voi olla tietenkin mikä tahansa 3F 3.3CE 1B 26.69
Kymmenjärjestelmä Kantalukuna 10 Sisältää numerot 0, 1, 2, … 9 Numeron paikka ilmaisee suuruusluokan 345 = 3 x x x 1 = 3 x x x 10 0 2,83 = 2 x x 0,1 + 3 x 0,01 = 2 x x x Muut kantalukujärjestelmät muodostetaan samalla tavalla
Binäärijärjestelmä Kantalukuna 2 Sisältää vain kaksi merkkiä 0 ja 1 Luvut muodostetaan kuten kymmenjärjestelmässäkin 1011 = 1 x x x x 1 = luku 11 kymmenjärjestelmässä 1011 = 1 x x x x 2 0 Kymmenjärjestelmän luku 105 = = = = =1
Heksadesimaalijärjestelmä Kantalukuna 16 Tarvitaan 16 merkkiä A B C D E F A=10 B=11 C=12 D=13 E=14 F=15 vastaavuudet 10-järjestelmässä = 1 x x = 12C 16 = 1 x x C x 16 0 Käytetään paljon tietotekniikassa Esim. RGB väreissä #FFFFFF = valkoinen, #FFA500 = oranssi
Muunnokset
Muut lukujärjestelmät Roomalaiset numerot esim. MMXVI = 2016 Babylonialaiset numerot, kaksi merkkiä 1 ja 10, näitä toistamalla sen jälkeen paikkamerkki Maya-intiaanien luvut, 1 on piste. 5 on viiva – Kreikkalaiset (joonialaiset) luvut esim =αΜφμα ͵, ρμ ͵ Hebrealaiset numerot, ei nollaa Ja monia muita….