TAMPEREEN ENORSSI-SEMINAARI 10.-11.9.2015 OHJAAJAKOULUTTAJAT 2015 - 2016.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Potpuri Pereen päiväkodissa
Advertisements

Joensuun seudun Equal: Valtamuuntaja -osahanke LUODAAN KEHITTÄMISTÄ TUKEVA RAKENNE •prosessi etenee tavoitteellisena • sitoutuminen yhteisiin.
Ohjaajakouluttajat Työryhmässä 15 jäsentä, paikalla 10. Lisäksi 5 työryhmän ulkopuolista.
TVT- ja verkko-oppimisen ryhmä
TVT ja verkko-opetus ENORSSI-SEMINAARI JOENSUU
JOENSUU OHJAAJAKOULUTTAJA- TYÖRYHMÄ. 1.1 OHJAAJAKOULUTUKSET A koulukohtaisesti: moduuli 1 B yksiköiden välisessä yhteistyössä: moduuli 2 (Jyväskylä,
Liikunnanopetuksen suunnittelu ja arviointi
Työryhmätyöskentely , TVT ja verkko-opetus Tuomo, Tammi, Ari Myllyviita, Mikko Horila,
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
Ops -ryhmätyöskentelyä
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
Oulun kaupunki: oppilaanohjauksen kehittäminen Oppilaantuntemus oppimisen ja ohjauksen rakennuspuina Työelämä perusopetuksen oppimisympäristönä.
Toimintaa Raportti eNorssin kevätseminaarissa Pasi Hieta Osallistava koulu.
OULU OHJAAJAKOULUTTAJA- TYÖRYHMÄ. 1.1 OHJAAJAKOULUTUKSET Koulutuksia järjestetään tänä vuonna seuraavasti: - moduuli 1:een (Ohjauksen perusteet)
TutKoKe-toimintasuunnitelma Syksy 2014 Tutkoke-ryhmä järjestää yhteistyössä Joensuun normaalikoulun kanssa TutKoKe-symposiumin ja edeltävän.
Kondiittorilajin tiimimäinen toiminta Aktiivinen valmennustoiminta aloitettu v Valmennustoimintaa on järjestetty aktiivisesti 2- vuoden syklein lajipäällikön.
Opiskelijan ohjaus Prosessi- ja ympäristötekniikan osastolla Saara Luhtaanmäki Suunnittelija.
Palaute- ja arviointi- vuosikello palaute keskustelu kehittäminen
Joustavat opetusjärjestelyt Siilitien peruskoulu
Sairaalaopetuksen kehittäminen Helsingissä 2010 Saireke-seminaari Auroran koulussa
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
MAAKUNNALLINEN PALLIATIIVISEN HOIDON TÄYDENNYSKOULUTUSMALLI
www.nuorisokanuuna.fi1 Toimintasuunnitelmasta 2014 poimittua Seinäjoki.
OPETUSSUUNNITELMATYÖ POHJOIS-KARJALAN AMMATTIKORKEAKOULUSSA
RAUMAN ENORSSI-SEMINAARI OHJAAJAKOULUTTAJAT
VIIKIN ENORSSI-SEMINAARI OHJAAJAKOULUTTAJAT
Sosiaalityön käytännön, koulutuksen ja tutkimuksen strategista kumppanuutta Itä-Suomen yliopistossa Katri Savolainen Projektipäällikkö Itä-Suomen yliopisto.
ENorssin syysseminaarI ja TutKoKe-symposium Jyväskylässä SIVISTYS, OPPIMINEN JA OHJAUS OHJAAJAKOULUTUS.
STUDIO-projekti Toimintalinja 3: Osuvuutta ja kysyntälähtöisyyttä aikuisopiskeluun tieto-, neuvonta ja ohjauspalvelujen valtakunnallisella kehittämisohjelmalla.
Vanhempainilta Jakokosken koulu Jakokosken koulu syksyllä 2016 Oppilasmäärä luokka (14+8) 22 oppilasta, opettaja Karl Kakko 3-4 luokka.
TTS OHJAAJAKOULUTTAJA- TYÖRYHMÄ. 1.1 OHJAAJAKOULUTUKSEN JATKAMINEN JA KEHITTÄMINEN Toiminnan sisältöRahoitustarve - Koulutuksia järjestetään.
ENorssin ohjaajakoulutuspalvelut TAVOITTEET LUKUVUODELLE Moduuli 2 Jyväskylä, Joensuu, Savonlinna Moduuli 2 Turku, Tampere, Rauma,
ELO-yhteistyöryhmän kokous
Varhaiskasvatuksen arvioinnin lähtökohtia
Soveltaen taitavaksi.
Olympiakomitea - liikunnan aluejärjestöt - varsinaista toimintaa toteuttavat tahot
Puistokaudun päiväkotikoulu
Pedagogiset aineopinnot lv Tietotekniikka
Maakunnallinen OPS-koordinaatioryhmä
Pedagogiset aineopinnot lv
Minno meets Innokylä - törmäyskohtia
olevansa oman elämänsä tekijä.
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
Vuosikellon otsikko Tekstiä tähän Tekstiä
ELGPN:n toiminnan tulosten ja työkalujen levittäminen ja hyödyntäminen Suomen elinikäisen ohjauksen kehittämisessä Raimo Vuorinen & Jaana Kettunen Jyväskylän.
Kurssit lukion kolmantena vuonna
Följyssä-toiminnan prosessin kuvaaminen
RUOTSIN KIELEN OPETUKSEN KEHITTÄMINEN KORKEAKOULUISSA (=ROKK-HANKE): Työskentely lv Heidi Rontu, FT, dos. (Aalto) & Taina Juurakko-Paavola, FT,
Ops 2016 – Mikä muuttuu?.
Pedagogiset aineopinnot lv
Tietoarkkitehtuurin kehittäminen
Katsomuskasvatuksen suunnittelun ja koulutuksen vuosikello
Automatisoidun talousraportoinnin koulutusohjelma
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
JHL SATAKUNNAN ALUERYHMÄN toimintasuunnitelma 2018
Laaja-alainen arviointi
Oppia niinku töissä Anna-Mari Saarela, Noora Schroderus, Pirkko-Liisa Isoaho, Jussi Hiivala, Jari Niemi.
Selvityksen aikataulu ja alustava työsuunnitelma sekä organisointi
eNorssin kevätseminaari Savonlinnassa 25.–
Osallisuutta tukeva toiminta: Savon OTE
Työpaikkaohjaajakoulutuksen kehittäminen Huippu –hankkeessa 2017
Kehittämisen jatkoyhteistyöstä sopiminen
Kehittämisprosessit VamO-hankkeessa
eNORSSI TYÖSEMINAARI JYVÄSKYLÄSSÄ
Suomen Nyrkkeilyliitto
Kehittämisen jatkoyhteistyöstä sopiminen
kirjaston toiminnan- ohjausprosessi
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
RUOKAKASVATUKSEN VUOSIKELLO
Osallisuudesta Tanja Räty.
Esityksen transkriptio:

TAMPEREEN ENORSSI-SEMINAARI OHJAAJAKOULUTTAJAT

1.1 OHJAAJAKOULUTUKSEN JATKAMINEN JA KEHITTÄMINEN Koulutuksia järjestetään seuraavasti: kevyitä mentorointi- koulutuksia uusille ohjaajille ja moduuli 1:een (Ohjauksen perusteet) perustuvia koulutuksia koulukohtaisesti, moduuli 2 alueellisena yhteistyönä (Jyväskylä ja Itä-Suomen yo, osallistujia myös Treelta) Pilotoidaan erilaisia teemamoduuleja koulukohtaisesti Saatetaan valmiiksi erilaisia teemamoduuleja ja opintopiirejä. UUSI SUUNNITELMA: päivän pituisia foorumeja yhteisten ohjauskysymysten pohdintaan ja ohjauskäytänteiden jakamiseen. Joko aineryhmä-/luokka-astespesifejä tapaamisia tai yleisiä ohjauskysymyksiin liittyviä teemoja. Voi olla vain muutaman yksikön yhteisiä tapaamisia tai valtakunnallisia tapaamisia (vrt. LUTO-hankkeen aineryhmäkohtaiset tapaamiset).

1.1 OHJAAJAKOULUTUKSEN JATKAMINEN JA KEHITTÄMINEN Ohjaajakouluttajien kouluttaminen: keväällä Helsingin eNorssi-seminaarin yhteydessä ohjaajakouluttajien yhteinen prepäivä. Keskitytään oman teoreettisen ymmärryksen ja käytännön kouluttajataitojen kehittämiseen. Resurssointitarve : asiantuntijaluennot ja tilavuokrat ym. kulut

1.2 HARJOITTELUN OHJAUKSEN KEHITTÄMINEN Kehitetään ja laajennetaan edelleen ohjaajakoulutusportaalia ohjaajien, ohjaajakouluttajien ja opettajaopiskelijoiden työvälineeksi ja materiaalipankiksi.

1.3 OHJATUN HARJOITTELUN PALAUTEJÄRJESTELMÄN KEHITTÄMINEN Lukuvuoden aikana jatketaan valtakunnallisen kyselylomakkeen uudistamisprosessia yhdessä TutKoKe-ryhmän kanssa. Uusittu kysely otetaan käyttöön Tehdään ohjatun harjoittelun kartoitus, jossa kerätään tiedot eri yksiköiden harjoittelun sisällöistä ja laajuudesta. Kartoitusta voidaan hyödyntää valtakunnallisen palautteen uudistamisprosesissa. Harjoittelukyselyn tuloksia hyödynnetään koulun toiminnan kehittämisessä ja koulukohtaisten ohjaajakoulutusten sisällöissä.

TOIMINTASUUNNITELMA syksy 2015 syyskuu: harjoittelun sisältöjen koonti syys-marraskuu: täydennetään kirjallisuuslistaa ja niihin liittyviä tehtäviä lokakuu: harjoittelukyselyn kehittäjät kokoontuvat Helsingissä kevät 2016 helmikuu: harjoittelukyselyn kehittäjät kokoontuvat Oulussa helmi-maaliskuu: harjoittelukyselyn kommentointikierros? helmi-maaliskuu: prepäivän ohjelma valmis huhtikuu: prepäivä ohjaajakouluttajille Helsingissä eNorssi-seminaari. Uudistettu harjoittelukysely esitetään. toukokuu: Toteutuneiden moduulien kuvaukset portaaliin.

OPS-TEHTÄVÄ: MONIALAISET OPPIMISKOKONAISUUDET Mitä tehdään kouluissa: eri aineiden integrointi, jonkun teeman työstäminen tiiminä. AO-LO - yhteistyö. "Tiimiohjaajuudesta tiimiopettajuuteen" –muutos menossa  annetaan harjoittelijoille malli siitä, että tehdään yhdessä. Ohjaajakoulutukseen: tehdään tiimiohjaajuudesta ja tiimiopettajuudesta osio teemamoduuli 4:een --> teoriaa ja käytänteitä. Esimerkeiksi erilaisia toimintamalleja eri norsseista.

OPS-TEHTÄVÄ: ARVIOINTI Miten annamme mallin moninaisesta arviointikulttuurista? --> koko koulun yhteinen keskustelu/koulutus esim. teso-päivänä. Kun arviointikeskustelu on ensin käyty omassa koulussa, voidaan miettiä, miten arvioinnin muutokset voidaan tuoda ohjaukseen. Atjosen luennot pohjalle kaikissa norsseissa  sama teoriapohja kaikille