TAMPEREEN ENORSSI-SEMINAARI OHJAAJAKOULUTTAJAT
1.1 OHJAAJAKOULUTUKSEN JATKAMINEN JA KEHITTÄMINEN Koulutuksia järjestetään seuraavasti: kevyitä mentorointi- koulutuksia uusille ohjaajille ja moduuli 1:een (Ohjauksen perusteet) perustuvia koulutuksia koulukohtaisesti, moduuli 2 alueellisena yhteistyönä (Jyväskylä ja Itä-Suomen yo, osallistujia myös Treelta) Pilotoidaan erilaisia teemamoduuleja koulukohtaisesti Saatetaan valmiiksi erilaisia teemamoduuleja ja opintopiirejä. UUSI SUUNNITELMA: päivän pituisia foorumeja yhteisten ohjauskysymysten pohdintaan ja ohjauskäytänteiden jakamiseen. Joko aineryhmä-/luokka-astespesifejä tapaamisia tai yleisiä ohjauskysymyksiin liittyviä teemoja. Voi olla vain muutaman yksikön yhteisiä tapaamisia tai valtakunnallisia tapaamisia (vrt. LUTO-hankkeen aineryhmäkohtaiset tapaamiset).
1.1 OHJAAJAKOULUTUKSEN JATKAMINEN JA KEHITTÄMINEN Ohjaajakouluttajien kouluttaminen: keväällä Helsingin eNorssi-seminaarin yhteydessä ohjaajakouluttajien yhteinen prepäivä. Keskitytään oman teoreettisen ymmärryksen ja käytännön kouluttajataitojen kehittämiseen. Resurssointitarve : asiantuntijaluennot ja tilavuokrat ym. kulut
1.2 HARJOITTELUN OHJAUKSEN KEHITTÄMINEN Kehitetään ja laajennetaan edelleen ohjaajakoulutusportaalia ohjaajien, ohjaajakouluttajien ja opettajaopiskelijoiden työvälineeksi ja materiaalipankiksi.
1.3 OHJATUN HARJOITTELUN PALAUTEJÄRJESTELMÄN KEHITTÄMINEN Lukuvuoden aikana jatketaan valtakunnallisen kyselylomakkeen uudistamisprosessia yhdessä TutKoKe-ryhmän kanssa. Uusittu kysely otetaan käyttöön Tehdään ohjatun harjoittelun kartoitus, jossa kerätään tiedot eri yksiköiden harjoittelun sisällöistä ja laajuudesta. Kartoitusta voidaan hyödyntää valtakunnallisen palautteen uudistamisprosesissa. Harjoittelukyselyn tuloksia hyödynnetään koulun toiminnan kehittämisessä ja koulukohtaisten ohjaajakoulutusten sisällöissä.
TOIMINTASUUNNITELMA syksy 2015 syyskuu: harjoittelun sisältöjen koonti syys-marraskuu: täydennetään kirjallisuuslistaa ja niihin liittyviä tehtäviä lokakuu: harjoittelukyselyn kehittäjät kokoontuvat Helsingissä kevät 2016 helmikuu: harjoittelukyselyn kehittäjät kokoontuvat Oulussa helmi-maaliskuu: harjoittelukyselyn kommentointikierros? helmi-maaliskuu: prepäivän ohjelma valmis huhtikuu: prepäivä ohjaajakouluttajille Helsingissä eNorssi-seminaari. Uudistettu harjoittelukysely esitetään. toukokuu: Toteutuneiden moduulien kuvaukset portaaliin.
OPS-TEHTÄVÄ: MONIALAISET OPPIMISKOKONAISUUDET Mitä tehdään kouluissa: eri aineiden integrointi, jonkun teeman työstäminen tiiminä. AO-LO - yhteistyö. "Tiimiohjaajuudesta tiimiopettajuuteen" –muutos menossa annetaan harjoittelijoille malli siitä, että tehdään yhdessä. Ohjaajakoulutukseen: tehdään tiimiohjaajuudesta ja tiimiopettajuudesta osio teemamoduuli 4:een --> teoriaa ja käytänteitä. Esimerkeiksi erilaisia toimintamalleja eri norsseista.
OPS-TEHTÄVÄ: ARVIOINTI Miten annamme mallin moninaisesta arviointikulttuurista? --> koko koulun yhteinen keskustelu/koulutus esim. teso-päivänä. Kun arviointikeskustelu on ensin käyty omassa koulussa, voidaan miettiä, miten arvioinnin muutokset voidaan tuoda ohjaukseen. Atjosen luennot pohjalle kaikissa norsseissa sama teoriapohja kaikille