Finnair Liikennesuunnittelu - kasvun mahdollistaja Petri Vuori Liikennesuunnittelujohtaja Finnair Oyj
Laskentaekonomista liikennesuunnittelun johtajaksi – esimerkki ekonomin urapolusta KTM Laskentatoimi + kauppaoikeus KTM Laskentatoimi + kauppaoikeus Controller´s Assistant UPM Raflatac Controller´s Assistant UPM Raflatac Treasury Analyst Huhtamäki Treasury Analyst Huhtamäki Reporting Analyst Huhtamäki Reporting Analyst Huhtamäki Business Controller Draka NK Cables Business Controller Draka NK Cables Sales Director Draka NK Cables Sales Director Draka NK Cables Key Account Manager Draka NK Cables Key Account Manager Draka NK Cables Area VP, Asia Finnair Area VP, Asia Finnair VP Sales Finnair VP Sales Finnair VP Network Planning Finnair VP Network Planning Finnair
Finnair on verkostolentoyhtiö, joka rakentuu tehokkaalle vaihtolentoasemalle Vaihto- asema a a b b c c d d e e f f g g h h a b c d e f g h VerkostorakenneKahden pisteen rakenne Saapuvat lennot A, b, c, d, e, f, g, h Vaihto Lähtevät Lennot A, b, c, d, e, f, g, h Aikataulut sovitettu vaihtoaaltoon Lento a->e Aikataulut toisistaan riippumattomia Lento e->cLento c->g Lento d->gLento g->bLento b->h
4 Liikennesuunnittelu on lentoyhdin ydin, joka mahdollistaa kasvun ja tuloksen teon Konsernin strategia Liikenne- Suunnittelu (2-10v.) Liikenne- Suunnittelu (2-10v.) Laivasto- suunnitelma Liikenne- Ohjelma (0-2v.) Liikenne- Ohjelma (0-2v.) Myynti Markkinointi Hinnoittelu Jakelu Lentoluvat
Pitkä lista 75 kohdetta Valikoituu kohdetta Finaaliin kohdetta 5 vuotis- suunnitelma & S17 kohteet Liikennesuunnitelu ylläpitää suunnitelmaa seuraavalle viidelle vuodelle 5 Lentokentät Oma myynti Historialliset virrat Muu palaute / ideat Mallinnus Finnairin verkostoon Stimulaatiokyky Tuottolaskelma Lentoluvat Laivasto Operatiiviset seikat
Finnairilla on käynnissä historiansa suurin laivastouudistus 6 AIRBUS A340 AIRBUS A321AIRBUS A320AIRBUS A319 AIRBUS A330 EMBRAER E190 * AIRBUS A350 XWB
7 Suorin lentoyhteys Euroopasta Aasiaan kulkee Helsingin yli – kartta antaa väärän kuvan monelle!
8 Alle 24 tunnin edestakainen matka mahdollistaa tehokkaan koneiden käytön Aasia ja Amerikka Eurooppa ja kotimaa Kahdesti päivässä Eurooppaan Iltapäivän kaukolennot Aasian yölennot (SIN & HKG) Yöpyvät kotimaan lennot
Kasvun mahdollisuudet laajat 9 Liikennevirrat Pohjois- ja Itä- Euroopasta Pakettimatkojen kohteita enimmäkseen Hyvät yhteydet jo nyt, vuorojen lisäämisiä lähinnä Useita suuria kaupunkeja ilman Euroopan lentoja Useita suuria kaupunkeja, joista heikot yhteydet Pohjois- ja Itä- Eurooppaan Japani Etelä Pohjois Amerikka Kiina Aasia
Harjoitustehtävä taustatietoja
Matkustajavirrat maailmassa Million Pax* 66 Million Pax 14 Million Pax 43 Million Pax *Excluding Intra-regional Origins/Destinations in Russian Federation Source: DDS Reported + Estimated Passengers, Bi-Directional Total, Travel Period Million Pax 42 Million Pax 6 Million Pax
Asia-Pacific 6,0% Ennakoitu matkustajamäärien kasvu p.a. ( ) Kasvu Euroopan sisäisessä liikenteessä ja mannerten välillä Source: Airbus Global Market Forecast North-America 1,8% Europe 2,9% Middle-East 5,8% Latin America 5,3% CIS 4,3% Africa 6,4% +4,4% +4,6% +4,7% +3,5% +2,8% Intra- Region To/from +4,6%
Kapearunkolaivaston kantama ATR 72 Embraer 190 A319 A320 A321 A321 Sharklet A321LR*
Laajarunkolaivaston kantama A h rotation** A350 (268 t) A340* A350 (272 t)
Lentokoneiden asiakaspaikkojen määrät KonetyyppiBusinessTuristiYhteensä ATR072 E A A A A321 ER A A
Finnairin kohteet 2016:
Harjoitustehtävä Ryhmälläsi on käytettävissä: 2 * kapearunkokoneita 1 * laajarunkokone Tehtävänne on ehdottaa: a)Kesäkaudeksi 2017 (huhti-lokakuu) neljä kapearunkokoneelle sopivaa kohdetta b)Talvikaudeksi 2017 (marraskuu 2017 – maaliskuu 2018) kaksi laajarunkokoneelle sopivaa kohdetta Miettikää ehdotuksessanne esimerkiksi seuraavia asioita: 1)Montako viikkovuoroa kyseiseen kohteeseen lennettäisiin? 2)Millä konetyypillä kannattaisi operoida, jos tavoitellaan 80% täyttöastetta? 3)Mistä maista matkustajat tulisivat eli mikä olisi myyntimaiden mix? 4)Mille asiakassegmentille reitit kohdennettaisiin; turisteille vai liikematkustajille? 5)Miten uudet reitit tukisivat Finnairin strategiaa tai lentoverkostoa?