Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Finnair-konserni Osavuosikatsaus 1.1.-31.3.2007.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Finnair-konserni Osavuosikatsaus 1.1.-31.3.2007."— Esityksen transkriptio:

1 Finnair-konserni Osavuosikatsaus

2 Rohkaiseva alkuvuosi Reittiliikenteen kysyntä vahvaa, erityisesti Aasia vetää Finnairin markkinaosuus Suomesta lähtevässä kansainvälisessä liikenteessä kasvussa Yksikkötuotot vakiintuivat, yksikkökustannukset laskivat Matkustajaliikenteen kannattavuus parani Myös Finnair Tekniikka ja FlyNordic petrasivat selvästi Polttoaineen hinta edelleen korkealla tasolla FlyNordic osaksi Norwegian Air Shuttlea, tuloksena vahva Skandinaavinen lentoyhtiö

3 Finnair myi FlyNordicin Norwegianille
Esisopimus huhtikuussa, lopullinen sopimus toisella neljänneksellä Vastikkeena osakkeita, Finnairin osuus Norwegian Air Shuttlesta nousee yli viiteen prosenttiin Optio mahdollistaa omistuksen nostamisen noin kymmeneen prosenttiin vuoden 2008 loppuun mennessä FlyNordicin tilauslentoliikenteen tuottojen jako 50/50-suhteessa lokakuuhun 2008 Yhteistyösopimus Finnairin ja Norwegianin välillä Aasian-syöttöliikenteessä

4 Tehostamisohjelma konkretisoituu
Tavoite 80 MEUR, josta puolet henkilöstökuluista Kohteet määritelty kokonaisuudessaan Säästöt painottuvat loppuvuodelle Tulosvaikutus vuodelle 2007 noin 40 MEUR Täysi tulosvaikutus 2008 alkaen Henkilöstövähennykset tähän mennessä noin 300 henkeä, koko vuonna noin 600 henkeä Lentotoimintaryhmään rekrytoitu yli 200 Kokonaishenkilöstömäärä pysyy lähes ennallaan

5 Keskeisimmät tehostamiskohteet
Tekniikan kilpailukykyohjelma Lentävän henkilöstön sopimukset Säästöt tukitoiminnoista Laivaston käytön tehostuminen verkoston uudistuksella Poikkeustilanneprosessien hallinta Syöttöliikenneuudistus Yhdistämiset matkatoimistoverkostossa (SMT+Area) Jakelukustannusten leikkaus

6 Polttoaineen osuus viidennes liikevaihdosta
Reittiliikenteen polttoaineostoista suojattu 70 % seuraavalta kuudelta kuukaudelta, siitä alenevasti 30 kuukautta. Lomalentojen tulevan kesäkauden ohjelman mukaisesta kulutuksesta suojattu 60 %.

7 Markkinat ennakoivat polttoaineiden kallistumista

8 Matkustajaliikenne ja tekniikka paransivat tulosta
Q1/2007 Q1/2006 Muutos% Liikevaihto, milj.€ 528,5 480,3 10,0 EBITDAR ilman myyntivoittoja, johdannaisten käyvän arvon muutoksia ja järjestelykuluja 54,8 40,9 34,0 EBIT ilman myyntivoittoja, johdannaisten käyvän arvon muutoksia ja järjestelykuluja 5,8 -5,1 - Myyntivoitot 1,9 0,0 Johdannaisten käyvän arvon muutos 6,0 -0,1 Liikevoitto/-tappio (EBIT) 13,7 -5,2 Tulos ennen veroja 13,4

9 Yksikkökulut laskussa Muutos edelliseen vuoteen
% Yksikkötuotot (EUR c/RTK) Yksikkökustannukset (EUR c/ATK) 2006 2002 2003 2004 2005 2007

10 Polttoainekustannus tasaantunut
Q1/2007 2006 Lentotoiminnan yksikkökulut* c/ATK -2,1% +1,8 % Lentotoiminnan yksikkökulut ilman pa-kuluja* c/ATK -3,7% -3,5 % Palkat ja henkilösivukulut c/ATK +0,2% -4,1 % Polttoaineet c/ATK +3,6% +24,1 % Liikennöimismaksut c/ATK +1,1% -3,9 % Maaselvitys- ja catering-kulut €/matkustaja +1,7% -1,0 % Myynti- ja markkinointikulut €/matkustaja +16,0% -7,9 % Lentokoneiden lease-maksut ja poistot c/ATK -3,9% +1,9 % Muut kulut c/ATK -7,6% -3,1 % * ilman johdannaisten käyvän arvon muutoksia ATK = Available Tonne Kilometer = tarjottu tonnikilometri

11 Kasvusta huolimatta henkilöstömäärä lähes ennallaan
Henkilöstö keskimäärin

12 Tuottavuus parantunut

13 Kassaa pienennetty investoinneilla
Rahavirrat tammikuu - maaliskuu Rahavirtalaskelma (milj. euroa) Q1/2007 Q1/2006 Liiketoiminnan rahavirta 1 - 33 Investointien rahavirta -58 -20 Investoinnit -52 -49 Ennakkomaksujen muutos/muut -6 -29 Rahoituksen rahavirta Likvidien varojen muutos -63 -59 Likvidit rahavarat kauden alussa 273 339 Likvidit rahavarat kauden lopussa 210 280

14 Vahva tase Omavaraisuusaste ja oikaistu nettovelkaantumisaste
% Omavaraisuusaste Oikaistu nettovelkaantumisaste, Adjusted Gearing

15 Aasia etenee ennätysluvuin
Kysyntä kasvoi tammi-maaliskuussa 35,4 %, matkustajamäärä 29,9 % ja rahdin määrä 19,7 % Matkustajakäyttöaste 78,2 %, bisnes-luokan kysynnän kasvu 38,8 % Aasian-liikenteen tuotot kasvoivat yli 40 %, keskihinta edelleen nousussa Kesäkuussa nelinkertaistetaan liikenne Intiaan, uutena kohteena Mumbai Tänä kesänä 59 lentoa viikossa Aasiaan Suorat lennot 10 kohteeseen, kuuteen päivittäin Aasian-liikenteen kasvu usealla erilaisella markkinalla hajauttaa riskiä Loppuvuoden tarjonta kasvaa yli 30 %

16 Finnairin kaukoliikenne 2001
Tokyo 2 7 New York Beijing 3 Helsinki Bangkok 4 Singapore 4

17 Kaukoliikenneverkosto - kesä 2007
Tokyo 4 Nagoya 4 7 New York Osaka 7 Beijing 7 Shanghai 7 Guangzhou 4 Hong Kong 7 Helsinki Bangkok 7 Delhi 7 Mumbai 5

18 Aasian tarjonta on kasvanut nopeasti
Kiinaan 2001: 3 vuoroa/vko 2007: 22 vuoroa/vko Japaniin 2 vuoroa/vko 15 vuoroa/vko

19 Yli kolmannes tuotoista Aasiasta
Reittiliikenteen matkustaja- ja rahtituotot tammi-maaliskuu (Finnair Oyj) Kotimaa Eurooppa Aasia Amerikka

20 oneworld vahvistui oneworld on laatuyhtiöiden muodostama ja ainut voittoa tuottava allianssi. Kolme uutta jäsentä liittyi huhtikuun 2007 alussa. Japan Airlines, suurin Aasiassa ja Tyynenmeren alueella Royal Jordanian, täydentää verkostoamme Lähi-idässä Unkarin Malev on partnerimme Keski-Euroopassa

21 Uudet koneet mahdollistavat kasvua jatkossakin
Vuosina neljä aiemmin tilattua A340-konetta kuusi A /300 tai konetta neljä optiota ennestään yksi A340 yhteensä enintään 15 koneen A330/A340-laivasto Vuosina yhdeksän aiemmin tilattua Airbus A350XWB-konetta kaksi lisätilausta yhteensä enintään 15 koneen A350-laivasto

22 Modernein Eurooppa-laivasto
Finnairin Eurooppa-laivaston keski-ikä alle neljä vuotta 29 Airbus A320-perheen konetta Uudet Embraer 170/190 -koneet lisäävät joustavuutta, parantavat käyttöastetta, vähentävät kustannuksia ja ovat ekotehokkaita Kymmenen pienempää ja kaksi isoa Embraer-konetta laivastossa, kahdeksan isompaa konetta tulossa Kahdeksan koneen kaukoliikennelaivasto Kaksi uutta Airbus A340 -konetta vuosittain

23 Arvioita tulevasta kehityksestä
Korkea suojausaste vakauttaa polttoaineen kustannuksia loppuvuonna Laajarunkolaivaston uudistaminen käynnistyy Uudet avaukset asettavat hetkellisesti paineita Aasian liikenteen käyttöasteille Kaksi MD-11- ja neljä ATR-konetta myynnissä Yksikkökustannukset edelleen laskussa Rakennemuutos etenee, tuloksia jo nähtävissä Uudet työehtosopimukset syksyllä, neuvottelut ovat jo käynnissä Edellytykset ylittää vuoden 2005 toiminnallinen liiketulos

24 Liitteet

25 Käänne kannattavuudessa
Liikevoiton muutos vuosineljänneksittäin (ilman käyttöomaisuuden myyntivoittoja, johdannaisten käyvän arvon muutoksia ja järjestelykuluja) MEUR Liikevoiton muutos vuosineljänneksittäin (ilman käyttöomaisuuden myyntivoittoja, johdannaisten käyvän arvon muutoksia ja järjestelykuluja) 2002 2003 2004 2005 2006 2007

26 Keskituotot ja -kulut eur c/RTK & eur c/ATK
Yksikkötuotot (EUR c/RTK) Yksikkökustannukset (EUR c/ATK) 2002 2003 2004 2005 2006 2007

27 Lentotoimintapalvelut plussalle Q1 2007
Liikevoitto imlan myyntivoittoja, johdannaisten käyvän arvon muutoksia ja järjestelykuluja 2007 2006 Q1 MEUR Reittiliikenne -0,3 -4,4 Lomaliikenne 5,6 6,2 Lentotoimintapalvelut 3,3 -3,6 Matkapalvelut 1,3 0,3 Kohdistamattomat erät -4,1 Yhteensä 5,8 -5,1

28 Investoinnit ja liiketoiminnan nettorahavirta
MEUR Liiketoiminnan nettorahavirta Investoinnit

29 Lentokoneiden vuokravastuut
MEUR Joustavuus, edullisuus, riskien hallinta kaikki vuokrasopimukset ovat operatiivisia vuokrasopimuksia. Mikäli lentokoneiden vuokravastuu pääomitetaan tavanomaisella menetelmällä (= vuosittainen lentokoneiden vuokra x 7), olisi näin oikaistu nettovelkaantumisaste ,5 %

30 Sijoitetun ja oman pääoman tuotto rullaava 12 kk
% ROE oman pääoman tuotto ROCE sijoitetun pääoman tuotto

31 Päästökauppa tulee lentoliikenteeseen
EU:n lentoliikenteen osuus maailman kaikista CO2 päästöistä on 0,5 % Finnair suhtautuu myönteisesti päästökaupan periaatteisiin EU:n ehdotus asettaa lentoyhtiöitä jossain määrin eriarvoiseen asemaan reittiverkoston rakenteesta riippuen Tulisi olla maailmanlaajuinen Kilpailuneutraali Tehdyt investoinnit tulee huomioida Avoin päästökauppa

32 Asiakas voi jo nyt tehdä lentäessään ympäristömyötäisiä valintoja
Valitsemalla lentoyhtiön jolla on moderni laivasto Tekemällä suoria reittivalintoja ilman turhia välilaskuja – lyhyimmät lentoajat saastuttavat vähiten Välttämällä isoja ruuhkaisia lentokenttiä Näillä valinnoilla polttoainetta säästyy ja päästöt vähenevät parhaimmillaan jopa 30 %!

33 Finnair taloudelliset tavoitteet
”Kestävä, arvoa luova kasvu” Liikevoitto Liikevoittomarginaali vähintään 6% => milj. € lähivuosina EBITDAR-% vähintään 17% => yli 300 M€ EBITDAR-tason saavuttaminen lähivuosina EBITDAR Tavoitteena tuottaa positiivista taloudellista lisäarvoa yli 8 %:n pääomakustannuksen (ennen veroja) Taloudellinen lisäarvo Oikaistu netto-velkaantumisaste Leasevastuilla oikaistun nettovelan suhde omaan pääomaan enintään 140% Osinkosuhde Vähintään kolmasosa vuosituloksesta maksetaan osinkoina

34 Finnairin taloudelliset tavoitteet Mittareiden kuvaus
Liikevoitto (EBIT) Liikevaihto + liiketoiminnan muut tuotot – liiketoiminnan kulut EBITDAR Tulos ennen poistoja, lentokaluston leasemaksuja ja myyntivoittoja Taloudellinen lisäarvo Taloudellinen lisäarvo jää kun liikevoitosta vähennetään sitoutuneen pääoman kustannus Oikaistu netto-velkaantumisaste (Korolliset velat + 7* vuosittaiset leasingvuokrat – likvidit varat) / (Oma pääoma + vähemmistöosuus) Osinkosuhde Osakekohtainen osinko / osakekohtainen tulos

35 www.finnair.fi/sijoittaja Finnair-konserni sijoittajasuhteet
puh: fax:


Lataa ppt "Finnair-konserni Osavuosikatsaus 1.1.-31.3.2007."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google