Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Finnair-konserni Osavuosikatsaus

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Finnair-konserni Osavuosikatsaus"— Esityksen transkriptio:

1 Finnair-konserni Osavuosikatsaus 1.1.-30.6.2006

2 Järki palaa pätkittäin, lentoalallekin
Monet lentoyhtiöt edelleen hatarassa taloudellisessa kunnossa Kilpailu jatkuu kovana Pohjoismaissa, mutta kannattamattomia reittejä jo lakkautettu Suomen markkinoilta poistunut kaksi yhtiötä Menestyjillä vahva talous, toimiva strategia ja kustannukset hallinnassa Vahvat investoivat uusiin, vähemmän polttoainetta kuluttaviin, lentokoneisiin

3 Rakennemuutoksen vuosineljännes
Finnairin kasvava rooli Aasia-Eurooppa-liikenteessä heijastuu yhtiön rakenteeseen Rakennemuutoksen kertaluonteiset järjestelykulut 15,2 MEUR, tulos selvästi alle edellisvuoden tason Uusien koneiden käyttöönotto heikensi väliaikaisesti tuottavuutta alkuvuonna Lentolippujen keskihinta laski Hyvä kehitys kysynnässä Matkustajakäyttöasteet ennätyslukemissa

4 Henkilöstövähennyksistä sovittu
670 työpaikkaa vähenee vuosina Pääpaino Finnair Tekniikassa sekä hallinnollisissa tukitoiminnoissa Suunnitelluilla tehostamistoimilla tavoitetaan 80 MEUR vuosittaiset kustannushyödyt Tehostustoimia koko organisaatiossa, suoria irtisanomisia mahdollisimman vähän

5 Henkilöstö keskimäärin
Toimintaa sopeutettu johdonmukaisesti, Aasian kasvu vaatii lisää henkilöstöä Henkilöstö keskimäärin 1996/ / / / Henkilöä 8

6 Rakennemuutos painoi tulosta
Q2/ Q2/2005 Muutos % Liikevaihto, milj.€ 494, ,4 5,4 EBITDAR ilman myyntivoittoja, johdannaisten käyvän arvon muutoksia ja järjestelykuluja 68,2 73,5 -7,2 EBIT ilman myyntivoittoja, johdannaisten käyvän arvon muutoksia ja järjestelykuluja 18,2 30,0 -39,3 Myyntivoitot ,9 1,8 5,6 Johdannaisten käyvän arvon muutos ,6 3,5 -82,9 Liikevoitto/-tappio (EBIT) 5,5 35,3 -84,4 Tulos ennen veroja ,3 36,3 -

7 Polttoainelasku kasvoi alkuvuonna yli 50 MEUR
Q2 /2006 Q1-Q2/2006 Lentotoiminnan yksikkökulut* c/ATK +6,5% +8,3 % Lentotoiminnan yksikkökulut ilman pa-kuluja* c/ATK +1,4% +2,1 % Palkat ja henkilösivukulut c/ATK +8,4% +5,4 % Polttoaineet c/ATK +29,7% +37,4 % Liikennöimismaksut c/ATK -4,5% +0,1 % Maaselvitys- ja catering-kulut €/matkustaja -4,8% -3,5 % Myynti- ja markkinointikulut €/matkustaja -5,2% -5,7 % Lentokoneiden lease-maksut ja poistot c/ATK +13,3% +5,8 % Muut kulut c/ATK +9,5% +8,8 % * ilman johdannaisten käyvän arvon muutoksia ATK = Available Tonne Kilometer = tarjottu tonnikilometri

8 Polttoainekulut kasvavat
2003: 10,2 % liikevaihdosta 2004: 12,5 % liikevaihdosta 2005: 15,6 % liikevaihdosta 2006: ~20,0 % liikevaihdosta nykyhintatasolla ja suunnitellulla liikenteen kasvulla Reittiliikenteen polttoaineostoista suojattu 62 % seuraavalta kuudelta kuukaudelta, siitä alenevasti 18 kuukautta. Lomalentojen talvikauden ohjelman mukaisesta kulutuksesta suojattu 60 %.

9 Historiallinen totetunut hinta & swap-hintoja eri aikoina 31.7.2006

10 Lentojen keskihinnan ja polttoaineen hinnan kehitys 2001 - 2006

11 Yksikkökustannukset +6,5 %, ilman polttoainetta +1,4% Muutos edelliseen vuoteen
2002 2003 2004 2005 2006 % 1 1

12 Modernein Eurooppa-laivasto
Boeing MD-80-koneet poistettu emoyhtiön reittiliikenteestä heinäkuussa Suuren suosion saaneet uudet Embraer 170/190 -koneet lisäävät joustavuutta, parantavat käyttöastetta, vähentävät kustannuksia ja ovat ekotehokkaita Uusi Embraer kuukausittain vuoden loppuun, ensi vuonna neljä uutta konetta (yht. 16) Kahdeksas kaukoliikennekone, Finnairin ensimmäinen Airbus 340, liikenteeseen heinäkuussa Uudet Airbus A340/350 konetta korvaavat nykyisen laajarunkolaivaston

13 Vahva tase Omavaraisuusaste ja oikaistu nettovelkaantumisaste
% 1996/ / / / % 42,9 46, , ,1 42,9 16

14 Konsernilla edelleen hyvä kassa Rahavirrat tammikuu-kesäkuu

15 Aasian menestystarina jatkuu
Kysyntä (tammi-kesäkuu) kasvoi 23,3 %, matkustajamäärä 24,4 %, matkustajakäyttöaste 3,3 %, rahdin määrä 17,2 % Kesäkuussa avattiin reitti Nagoyaan ja lokakuussa Delhiin. Ensi vuonna Kuala Lumpur, jolloin 11 kohdetta Aasiassa Kiinaan jo yli 100 lentoa kuukaudessa Loppuvuoden tarjonta kasvaa 30 % Vuodeistuimet asennettu koko kaukoliikenteen business-luokkaan

16 Reittiliikenteen matkustaja- ja rahtituotot, Q1-Q2/2006
Aasian osuus kasvussa Reittiliikenteen matkustaja- ja rahtituotot, Q1-Q2/2006

17 Finnair merkittävä tekijä Aasian ja Euroopan välisessä liikenteessä
Tänä vuonna kaksi uutta konetta kaukoreiteille ja henkilöstöä rekrytoidaan lisää Laajarunkolaivastoa kasvatetaan lähivuosina Aasian-liikenteen kysynnän tyydyttämiseksi 1-2 uutta Aasian-kohdetta vuosittain, lisävuoroja nykyisiin kohteisiin Uusia syöttöreittejä Euroopan-verkostossa Kysyntä jatkuu vahvana hyvällä hintatasolla Markkinaosuus kasvaa edelleen, Finnairin Aasian-myynti Ruotsissa kasvanut 60 %

18 Arvioita tulevasta kehityksestä
Matkustaja- ja rahtikysyntä kasvaa edelleen Kotimaan ja Euroopan-liikenteessä kilpailu pysyy kireänä Joustava kapasiteetti => käyttöasteet paranevat Aasian-liikenteen laajentuminen etenee määrätietoisesti Vuoden 2006 tulos arvioidaan olevan voitollinen, mutta alle edellisvuoden tason Korkeat matkustajakäyttöasteet ja vahva varaustilanne antaa perusteet hintatason paranemiselle Tuottavuutta parannetaan rakennemuutoksella Hyvät edellytykset kannattavuuden vahvistumiselle jatkossa

19 Liitteet

20 Rakennemuutoksen neljännes Liikevoiton muutos vuosineljänneksittäin (ilman käyttöomaisuuden myyntivoittoja, operatiivisen tulevan kassavirran suojauksia ja järjestelykuluja) MEUR 2002 2003 2004 2005 2006 1 1

21 Keskituotot ja-kulut eur c/RTK & eur c/ATK
2002 2003 2004 2005 2006 1 1

22 Konsernin liiketoiminta-alueiden kehitys
LIIKEVOITTO ILMAN MYYNTIVOITTOJA,JOHDANNAISTEN KÄYVÄN ARVON MUUTOKSIA JA JÄRJESTELYKULUJA 2006 2005 Q2 MEUR Reittiliikenne 21,7 25,2 Lomaliikenne 1,0 2,4 Lentotoimintapalvelut -1,5 10,6 Matkapalvelut 0,9 2,0 Kohdistamattomat erät -3,9 -10,2 Yhteensä 18,2 30,0

23 Investoinnit ja liiketoiminnan nettorahavirta
MEUR

24 Lentokoneiden vuokravastuut kehittyneet strategian mukaisesti Joustavuus, edullisuus, riskien hallinta kaikki vuokrasopimukset ovat operatiivisia vuokrasopimuksia. Mikäli lentokoneiden vuokravastuu pääomitetaan tavanomaisella menetelmällä (= vuosittainen lentokoneiden vuokra x 7), olisi näin oikaistu nettovelkaantumisaste ,6 %

25 Sijoitetun ja oman pääoman tuotto rullaava 12 kk
%

26 Tuotteen ylivoima Suoraan 50 kohteeseen maailmalla
ei aikaa vieviä vaihtoja ruuhkaisilla kentillä Parhaimmat aikataulut aamu-ilta konsepti Euroopan täsmällisin ja vähiten peruutuksia Palvelutaso Euroopan huippua oneworld - kattavin ja laadukkain allianssi Uudet koneet Euroopan liikenteessä

27 Finnair taloudelliset tavoitteet ”Kestävä, arvoa luova kasvu”
Liikevoitto Liikevoittomarginaali vähintään 6% => mill. € lähivuosina EBITDAR-% vähintään 17% => yli 300 M€ EBITDAR-tason saavuttaminen lähivuosina EBITDAR Tavoitteena tuottaa positiivista taloudellista lisäarvoa yli 8 %:n pääomakustannuksen (ennen veroja) Taloudellinen lisäarvo Oikaistu netto-velkaantumisaste Leasevastuilla oikaistun nettovelan suhde omaan pääomaan enintään 140% Osinkosuhde Vähintään kolmasosa vuosituloksesta maksetaan osinkoina Finnairin keskeisenä tavoitteena on kaksinkertaistaa arvo siihen sijoittaneille osakkeenomistajille viiden vuoden aikana. Tämä merkitsee keskimäärin noin 15%:n vuotuista kokonaistuottoa osakkeenomistajalle. Kokonaistuotto sisältää sekä osakkeen arvonnousun että osakkeelle maksetut osingot. Välitavoitteena kohti arvoa luovaa kasvua on se, että yhtiön markkina-arvostus vastaa osakekohtaisen oman pääoman määrää. Edellytykset vähintään oman pääoman tasoiselle markkina-arvolle ovat olemassa, kun käytetylle pääomalle saadaan vähintään sen kustannusta vastaava tuotto. Pääoman kustannusta vastaava tuotto merkitsee noin 6%:n liikevoittotasoa, eli noin M€ liikevoittoa lähivuosina. Vastaavasti EBITDAR-%:n tavoitetaso on 17%, mikä lähivuosien tavoitteena merkitsee vähintään 300M€:n EBITDAR:ia. Liikevoitto- ja EBITDAR-tasojen ero on 11% johtuen strategian mukaisesti hankitusta vuokratun laivaston merkittävästä määrästä. Taloudellisen lisäarvon osalta tavoitteena on parantaa taloudellista lisäarvoa ja saada se kestävästi positiiviseksi viimeistään vuonna 2004. Future growth value... Finnairin osinkopolitiikan tavoitteena on maksaa suhdannesyklin aikana keskimäärin vähintään kolmasosa osakekohtaisesta tuloksesta osinkoina. Yhtiön kulloinenkin tuloskehitys ja –näkymät sekä rahoitustilanne ja pääomatarpeet pyritään ottamaan huomioon. Velkaantumisaste (nettovelan suhde omaan pääomaan) saa olla enintään 0,6 ja omavaraisuusasteen (oma pääoma/taseen loppusumma) pitää olla vähintään 30%.

28 Finnairin taloudelliset tavoitteet Mittareiden kuvaus
Liikevoitto (EBIT) Liikevaihto + liiketoiminnan muut tuotot – liiketoiminnan kulut EBITDAR Tulos ennen poistoja, lentokaluston leasemaksuja ja myyntivoittoja Taloudellinen lisäarvo Taloudellinen lisäarvo jää kun liikevoitosta vähennetään sitoutuneen pääoman kustannus Oikaistu netto-velkaantumisaste (Korolliset velat + 7* vuosittaiset leasingvuokrat – likvidit varat) / (Oma pääoma + vähemmistöosuus) Osinkosuhde Osakekohtainen osinko / osakekohtainen tulos Finnairin keskeisenä tavoitteena on kaksinkertaistaa arvo siihen sijoittaneille osakkeenomistajille viiden vuoden aikana. Tämä merkitsee keskimäärin noin 15%:n vuotuista kokonaistuottoa osakkeenomistajalle. Kokonaistuotto sisältää sekä osakkeen arvonnousun että osakkeelle maksetut osingot. Välitavoitteena kohti arvoa luovaa kasvua on se, että yhtiön markkina-arvostus vastaa osakekohtaisen oman pääoman määrää. Edellytykset vähintään oman pääoman tasoiselle markkina-arvolle ovat olemassa, kun käytetylle pääomalle saadaan vähintään sen kustannusta vastaava tuotto. Pääoman kustannusta vastaava tuotto merkitsee noin 6%:n liikevoittotasoa, eli noin M€ liikevoittoa lähivuosina. Vastaavasti EBITDAR-%:n tavoitetaso on 17%, mikä lähivuosien tavoitteena merkitsee vähintään 300M€:n EBITDAR:ia. Liikevoitto- ja EBITDAR-tasojen ero on 11% johtuen strategian mukaisesti hankitusta vuokratun laivaston merkittävästä määrästä. Taloudellisen lisäarvon osalta tavoitteena on parantaa taloudellista lisäarvoa ja saada se kestävästi positiiviseksi viimeistään vuonna 2004. Future growth value... Finnairin osinkopolitiikan tavoitteena on maksaa suhdannesyklin aikana keskimäärin vähintään kolmasosa osakekohtaisesta tuloksesta osinkoina. Yhtiön kulloinenkin tuloskehitys ja –näkymät sekä rahoitustilanne ja pääomatarpeet pyritään ottamaan huomioon. Velkaantumisaste (nettovelan suhde omaan pääomaan) saa olla enintään 0,6 ja omavaraisuusasteen (oma pääoma/taseen loppusumma) pitää olla vähintään 30%.

29 Finnair konserni sijoittajasuhteet
Finnair konserni sijoittajasuhteet puh: fax:


Lataa ppt "Finnair-konserni Osavuosikatsaus"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google