RUOTSIN KIELEN OPETUKSEN KEHITTÄMINEN KORKEAKOULUISSA (=ROKK-HANKE) Heidi Rontu, FT, dos. (Aalto) & Taina Juurakko-Paavola, FT, dos. (HAMK) Hanasaari
Tämän seminaarin tavoitteet Kokonaiskuvan kirkastaminen Teemaryhmien tavoitteiden selkiyttäminen: kehittämistyön yhteinen suunnittelu teemaryhmän sisällä Teemaryhmien konkreettiset suunnitelmat tavoitteiden saavuttamiseksi Lyhyet esittelyt teemaryhmittäin tavoitteista lv julkaistaviksi hankkeen kotisivuille
Porinatehtävä Kerro muutamalla lauseella kesälomaan liittyvistä muistoista seuraavien aisteihin liittyvien sanojen avulla Kuva Teko Tuoksu Maku Ääni
Hankkeen tavoitteet 1) Opetuksen kehittäminen: ruotsin opetuksen kokonaisvaltainen pedagoginen kehittäminen korkeakouluopetuksessa 2) Verkostoituminen: verkostoitumisen ja konkreettisen yhteistyön lisääminen yliopistojen kielikeskusten ja ammattikorkeakoulujen ruotsin opettajien välillä yhteistyön jatkuminen myös hankkeen päätyttyä 3) Osaamisen kehittäminen: Oman osaamisen kehittäminen ja jakaminen yhdessä kollegoiden kanssa Konkreettiset tuotokset: suosituksia ja malleja
Palautetta keväältä 2015 ROKK-seminaari OKM-tapaaminen Futuuri-konferenssi
Kehittämisen painopisteet 1)Joustavat oppimispolut 2)Integrointimallit 3)Arviointikäytänteet
Joustavat oppimispolut Tavoitteena on laatia valtakunnalliseen käyttöön erilaisia malleja korkeakoulujen ruotsin kielen opetuksen perustaksi ja opiskelumateriaalia Työelämätarpeiden pohjalta Erilaisia oppimispolkuja
Joustavat oppimispolut: kehittämishankkeet lv Hanna-Leena Ainonen, Oulun yliopisto & Anneli Asunmaa, Saimaan amk: Jag kan – portfolio Melina Bister, Helsingin yliopisto & Maria Tuunanen, Jyväskylän amk: Ohjattu itsenäinen kurssi Mari Huvitus, Aalto & Eija Tapio, Diakonia-amk: Joustavan opintopolun mallipohja – Verkkopohjainen tomintamalli kirjallisen ja suullisen taidon kehittämiselle Anne-Maria Kuosa, Turun yliopisto & Merja Öhman, Karelia-amk : Involvera, delegera och publicera!
Integrointimallit Tavoitteena on kehittää erilaisia integrointimalleja, kokeilla niitä käytännössä ja täten selvittää niiden hyviä ja huonoja puolia käytännön kokemusten avulla Integroinnin vahvuuksia: työelämälähtöisyyden korostuminen autenttiset sisällöt ja menetelmät kielitaidon siirtovaikutukset muuhun oppimiseen vahvistuvat kielen käyttö oppimisen ja viestinnän välineenä
Integrointimallit: kehittämishankkeet lv Hilkka Bergman, Turun amk & Sara Kirla-Balazs, HY& Liisa Wallenius, Haaga-Helia amk: Helposti lähestyttävä työelämälähtöinen integrointi Karita Katto,TaY & Teija Lehto, Laurea-amk & Nina Niemelä, TTY: Integrointikurssin mallintaminen Riina Uusikulku, HY & Anne Wähä, Vaasan amk: Case-menetelmällä kohti asiantuntijuutta – De rätta sakerna på rätt sätt
Arviointikäytänteet Tavoitteena on laatia yhteiset suositukset siitä, millä menetelmillä ruotsin kielen suullista ja kirjallista kielitaitoa tulisi arvioida korkeakouluopinnoissa KORU-hankkeessa (ks. tark. Elsinen & Juurakko-Paavola 2006) luotiin yhteiset arviointikriteerit, tarpeen vaatiessa päivitys Opintojakson arviointi vs. työelämässä tarvittavan kielitaidon arviointi Ruotsin kurssin/opintojakson arvioinnin eriyttäminen korkeakoulujen tutkintotodistukseen vaadittavan ruotsin kielen taidon osoittamisesta
Arviointikäytänteet: kehittämishankkeet lv Päivi Franzon, Kymenlaakson amk & Sinikka Koivurova, LY: Suullisen taidon itse- ja vertaisarviointi Sari Hanska-Aare, Tampereen amk & Camilla Jauhojärvi-Koskelo, JYU & Tiina Männikkö, TaY: Argumentoivan blogitekstin kirjoittaminen ryhmissä Mirja Järvinen, Metropolia & Ritva Saira, Mikkelin amk & Taija Votkin, Aalto: Suullisen taidon työelämälähtöinen arviointi
Työskentelyn aikataulu ja tavoitteet Lv Lv Syksy 2016 Väliseminaari Loppuseminaari lokakuu 2016 Ohjausryhmätyöskentelyä Koordinaattorityöskentelyä TYÖRYHMÄTYÖSKENTELYÄ ROKK- seminaari
Hankekokonaisuus KokonaisuusTeemaryhmätTyöparit Hankesuun- nitelma 1. Joustavat oppimispolut 2. Integrointi 3. Arviointikäy- tänteet Työ- pari 1 Työ- pari 3 Työ- pari 2 Työ- pari 4
Teemaryhmätyöskentelyn tavoitteet Lv : tavoitteena tehdä pieniä opetuskokeiluja/-uudistuksia esim. tuntitasolla (esim. työparitaso), joita voi esitellä toukokuun 2015 seminaarissa sekä suunnitella lv Lv : tavoitteena tehdä jokin isompi opetuskokeilu/-uudistus/-muutos esim. opintojaksotasolla (esim. koko teemaryhmän tasolla), jonka voi esitellä hankkeen loppuseminaarissa ja jonka tulokset voi jakaa jollakin tavalla
Tavoitteet ja aikataulu: syksy 2015 KuukausiTavoiteTeemaryhmätOhjausryhmä Elokuu Kokonaiskuva ja kehittämistavoitteet lv Seminaari Syyskuu Kehittämishankkeiden suunnittelu ja toteutuksen aloitus Verkko-ohjaussessiot teemaryhmittäin Verkkokokous Lokakuu Työskentelyä Verkko-ohjaussessiot teemaryhmittäin Verkkokokous Marrasku u Työskentelyä Verkko-ohjausta tarpeen mukaan Joulukuu Työskentelyä, väliraportointi Yhteinen verkkokokousVerkkokokous
Tavoitteet ja aikataulu: kevät-syksy 2016 KuukausiTavoiteTeemaryhmätOhjausryhmä Tammikuu Kehittämishankkeen toteutusta Yhteinen verkkokokousVerkkokokous Helmikuu Kehittämishankkeen toteutusta Verkko-ohjausta tarpeen mukaan Maaliskuu Kehittämishankkeen toteutusta Verkko-ohjausta tarpeen mukaan Verkkokokous Huhtikuu LoppuraportointiVerkko-ohjaussessiot Verkkokokous Toukokuu Loppuraportointi Yhteinen verkkokokous Lokakuu Kehittämistyön tuloksien jako Esitys seminaarissaSeminaari
Mihin hankeresurssia käytetään syksyllä 2015? n. 40 t Koko hankkeen yhteiset tapaamiset (n. 16 t) Kick off (14 t) Verkkokokous joulukuussa (2 t) Oman teemaryhmän yhteiset tapaamiset (n. 2 t) Verkkokokouksia 2x1 t Työpari-/pienryhmätyöskentely (n. 22 t) Suunnitelma (n. 2 t) Konkreettinen toteutus ja yhteistyö (n. 20 t)
Mihin hankeresurssia käytetään keväällä 2016? n. 40 t Koko hankkeen yhteiset tapaamiset (n. 3 t) Verkkokokous tammikuussa (1,5 t) Verkkokokous huhtikuussa (1,5 t) Oman työryhmän yhteiset tapaamiset (n. 5 t) Verkkokokouksia n. kerran kuukaudessa 1 t Työpari-/pienryhmätyöskentely (n. 32 t) Opetuskokeilujen toteutus ja yhteistyö (n. 24 t) Loppuraportin valmistelu (n. 8 t)
Itsearviointi lv Miten oma työskentelysi tuki hankkeen tavoitteiden toteuttamista lv ? Missä onnistuit? Mitä voisit vielä kehittää? 2.Miten olette edistäneet teemaryhmänä hankkeen tavoitteiden toteutumista mielestäsi?