RUOTSIN KIELEN OPETUKSEN KEHITTÄMINEN KORKEAKOULUISSA (=ROKK-HANKE) Heidi Rontu, FT, dos. (Aalto) & Taina Juurakko-Paavola, FT, dos. (HAMK) Hanasaari 24.8.2015.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
ECVET tulee, oletko valmis!
Advertisements

Taina Juurakko-Paavola  Pääpaino integrointiteemassa ◦ Vastuuopettajatapaaminen helmikuussa ◦ Tiimin kokoukset keväällä  kokoukset pääasiassa.
AMMATTIKORKEAKOULUJEN KIELTEN JA VIESTINNÄN VASTUUOPETTAJIEN TAPAAMINEN ANNELI AIROLA ESR AHOT-KATSAUS.
Ohjaajakouluttajat Työryhmässä 15 jäsentä, paikalla 10. Lisäksi 5 työryhmän ulkopuolista.
Avoin-Web Pro -projekti SISÄLLÖNTUOTANTO Eija Varis Info
KORKEAKOULUJEN KIELTEN OSAAMISKUVAUSHANKE
KORKEAKOULUOPISKELI- JOIDEN LIIKKUVUUTTA TUKEVAN OHJAUKSEN JA NEUVONNAN LAADUN PARANTAMINEN (SUMOHE)
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
KORKEAKOULUJEN KIELTEN JA VIESTINNÄN OSAAMISKUVAUSHANKE
Opinnäytetyöprosessi Perustutkinnot
Soveltuuko asiantuntijatehtävien luokittelu tutkijoiden, yliopistojen ja rahoittajien käyttöön? RAKETTI-TUTKI / Tietomallityöryhmän seminaari
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
Osaamisperustaisuus korkeakouluissa
FUAS Kielet ja viestintä
Palaute- ja arviointi- vuosikello palaute keskustelu kehittäminen
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
TUTKI Tietomallityöryhmä RAKETTI-TUTKI Tietomallityöryhmä.
OPETUSSUUNNITELMATYÖ POHJOIS-KARJALAN AMMATTIKORKEAKOULUSSA
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi KSHJ workshop Haku- ja valintaprosessi
1 Suomen Numerot Numpac Oy Numeronsiirtotilastot
Helsingin yliopisto Ilona Tanskanen Ammattikorkeakouluasetuksen mukaan opiskelijan on tutkintoa varten kirjoitettava opinnäytetyönsä alalta.
VIIKIN ENORSSI-SEMINAARI OHJAAJAKOULUTTAJAT
TAMPEREEN ENORSSI-SEMINAARI OHJAAJAKOULUTTAJAT
Välkommen att utveckla undervisningen i svenska 1. Tutustu vähintään 2 uuteen kollegaan 2. Miettikää yhdessä hankkeelle nimiehdotuksia.
Työssäoppimisen laajentaminen Määrällisesti Laadullisesti Testattuja toimintamalleja.
Arviointi ja monipuoliset oppimismenetelmät. Peruskoulu  Perusopetuslain mukaan oppilaan arvioinnin tehtävänä on ohjata ja kannustaa opiskelua sekä.
ROKK-HANKE Kevään 2015 työskentelystä Heidi Rontu, FT, dos. (Aalto) & Taina Juurakko-Paavola, FT (HAMK)
Sarana - Työelämän moniammatillinen oppimis- ja kehittämisareena - sosiaalialan pilotoinnista visioita hyvinvointialalle 4/2010-3/ Helsinki.
NIVELVAIHE 2. LUOKALTA 3. LUOKALLE. 2. – 3. LUOKKA Tammikuu Helmikuu Maaliskuu Huhtikuu Toukokuu Kesäkuu Heinäkuu Elokuu Syyskuu Lokakuu Marraskuu Joulukuu.
Vanhempainilta Jakokosken koulu Jakokosken koulu syksyllä 2016 Oppilasmäärä luokka (14+8) 22 oppilasta, opettaja Karl Kakko 3-4 luokka.
ROKK-hanke Yhteinen verkkokokous Heidi Rontu, FT, dos. (Aalto) & Taina Juurakko-Paavola, FT (HAMK)
Kv-liikkuvuustietojen siirto VIRTA-opintotietopalveluun Tilannekatsaus Paula Merikko
Tammikuu Helmikuu Maaliskuu Huhtikuu Toukokuu Kesäkuu Heinäkuu Elokuu
Uuden opetussuunnitelman mukainen arviointi Mukkulan koulussa
Merja Öhman Kielten lehtori Karelia ammattikorkeakoulu
DIGIJOUJOU Suomen ja ruotsin kielen joustava oppiminen ja ohjaus tulevaisuuden työelämän tarpeisiin Tavoite: Uusi digipedagogiikka, joustavat opintopolut.
TAI–E1124 Maisterin opinnäyteseminaari
Pedagogiset aineopinnot lv Tietotekniikka
ABISTA YLIOPPILAS AIKATAULUJA.
Joustavat oppimispolut
Suomen Numerot Numpac Oy Numeronsiirtotilastot
Tammikuu 2010 MAANANTAI TIISTAI KESKIVIIKKO TORSTAI PERJANTAI LAUANTAI
Vuosikellon otsikko Tekstiä tähän Tekstiä
Suomi toisena kielenä opetuksen (S2) vuosiympyrä
Tammikuu 2010 MAANANTAI TIISTAI KESKIVIIKKO TORSTAI PERJANTAI LAUANTAI
RUOTSIN KIELEN OPETUKSEN KEHITTÄMINEN KORKEAKOULUISSA (=ROKK-HANKE): Työskentely lv Heidi Rontu, FT, dos. (Aalto) & Taina Juurakko-Paavola, FT,
Maahanmuuttajaoppilaiden arviointi
Pedagogiset aineopinnot lv
Saattajien tapaaminen
Tammikuu 2010 SUNNUNTAI MAANANTAI TIISTAI KESKIVIIKKO TORSTAI
Katsomuskasvatuksen suunnittelun ja koulutuksen vuosikello
DEMO 5 Sonja Betancourt, FM
"Kyseessä ei ole hyvä ja merkittävä korkeakoulutuksen parissa työskentelevä ryhmä tai verkosto. Vaan paras ja tärkein."
Laadunhallintajärjestelmän kehittäminen Amistossa
Suomen Numerot NUMPAC Oy Numeronsiirtotilastot
TAI–E1124 Maisterin opinnäyteseminaari
Merja Öhman Kielten lehtori Karelia ammattikorkeakoulu
Laadunhallintajärjestelmän kehittäminen Amistossa
Toinen kotimainen kieli, ruotsi
Pasi Lankinen, suomen kielen ja viestinnän yliopettaja
Toinen kotimainen kieli, ruotsi
Toinen kotimainen kieli, ruotsi
Elokuu 2009 MAANANTAI TIISTAI KESKIVIIKKO TORSTAI PERJANTAI LAUANTAI
Tammikuu Joulukuu Helmikuu Marraskuu Maaliskuu Lokakuu Huhtikuu
Suomen Numerot NUMPAC Oy Numeronsiirtotilastot
Voit tulostaa tämän mallin ja käyttää sitä seinäkalenterina
kirjaston toiminnan- ohjausprosessi
Suomen Numerot NUMPAC Oy Numeronsiirtotilastot
RUOKAKASVATUKSEN VUOSIKELLO
Osallisuudesta Tanja Räty.
Esityksen transkriptio:

RUOTSIN KIELEN OPETUKSEN KEHITTÄMINEN KORKEAKOULUISSA (=ROKK-HANKE) Heidi Rontu, FT, dos. (Aalto) & Taina Juurakko-Paavola, FT, dos. (HAMK) Hanasaari

Tämän seminaarin tavoitteet  Kokonaiskuvan kirkastaminen  Teemaryhmien tavoitteiden selkiyttäminen: kehittämistyön yhteinen suunnittelu teemaryhmän sisällä  Teemaryhmien konkreettiset suunnitelmat tavoitteiden saavuttamiseksi  Lyhyet esittelyt teemaryhmittäin tavoitteista lv julkaistaviksi hankkeen kotisivuille

Porinatehtävä  Kerro muutamalla lauseella kesälomaan liittyvistä muistoista seuraavien aisteihin liittyvien sanojen avulla  Kuva  Teko  Tuoksu  Maku  Ääni

Hankkeen tavoitteet 1) Opetuksen kehittäminen: ruotsin opetuksen kokonaisvaltainen pedagoginen kehittäminen korkeakouluopetuksessa 2) Verkostoituminen: verkostoitumisen ja konkreettisen yhteistyön lisääminen yliopistojen kielikeskusten ja ammattikorkeakoulujen ruotsin opettajien välillä  yhteistyön jatkuminen myös hankkeen päätyttyä 3) Osaamisen kehittäminen: Oman osaamisen kehittäminen ja jakaminen yhdessä kollegoiden kanssa  Konkreettiset tuotokset: suosituksia ja malleja

Palautetta keväältä 2015  ROKK-seminaari  OKM-tapaaminen  Futuuri-konferenssi

Kehittämisen painopisteet 1)Joustavat oppimispolut 2)Integrointimallit 3)Arviointikäytänteet

Joustavat oppimispolut  Tavoitteena on laatia valtakunnalliseen käyttöön erilaisia malleja korkeakoulujen ruotsin kielen opetuksen perustaksi ja opiskelumateriaalia  Työelämätarpeiden pohjalta  Erilaisia oppimispolkuja

Joustavat oppimispolut: kehittämishankkeet lv  Hanna-Leena Ainonen, Oulun yliopisto & Anneli Asunmaa, Saimaan amk: Jag kan – portfolio  Melina Bister, Helsingin yliopisto & Maria Tuunanen, Jyväskylän amk: Ohjattu itsenäinen kurssi  Mari Huvitus, Aalto & Eija Tapio, Diakonia-amk: Joustavan opintopolun mallipohja – Verkkopohjainen tomintamalli kirjallisen ja suullisen taidon kehittämiselle  Anne-Maria Kuosa, Turun yliopisto & Merja Öhman, Karelia-amk : Involvera, delegera och publicera!

Integrointimallit  Tavoitteena on kehittää erilaisia integrointimalleja, kokeilla niitä käytännössä ja täten selvittää niiden hyviä ja huonoja puolia käytännön kokemusten avulla  Integroinnin vahvuuksia:  työelämälähtöisyyden korostuminen  autenttiset sisällöt ja menetelmät  kielitaidon siirtovaikutukset muuhun oppimiseen vahvistuvat  kielen käyttö oppimisen ja viestinnän välineenä

Integrointimallit: kehittämishankkeet lv  Hilkka Bergman, Turun amk & Sara Kirla-Balazs, HY& Liisa Wallenius, Haaga-Helia amk: Helposti lähestyttävä työelämälähtöinen integrointi  Karita Katto,TaY & Teija Lehto, Laurea-amk & Nina Niemelä, TTY: Integrointikurssin mallintaminen  Riina Uusikulku, HY & Anne Wähä, Vaasan amk: Case-menetelmällä kohti asiantuntijuutta – De rätta sakerna på rätt sätt

Arviointikäytänteet  Tavoitteena on laatia yhteiset suositukset siitä, millä menetelmillä ruotsin kielen suullista ja kirjallista kielitaitoa tulisi arvioida korkeakouluopinnoissa  KORU-hankkeessa (ks. tark. Elsinen & Juurakko-Paavola 2006) luotiin yhteiset arviointikriteerit, tarpeen vaatiessa päivitys  Opintojakson arviointi vs. työelämässä tarvittavan kielitaidon arviointi  Ruotsin kurssin/opintojakson arvioinnin eriyttäminen korkeakoulujen tutkintotodistukseen vaadittavan ruotsin kielen taidon osoittamisesta

Arviointikäytänteet: kehittämishankkeet lv  Päivi Franzon, Kymenlaakson amk & Sinikka Koivurova, LY: Suullisen taidon itse- ja vertaisarviointi  Sari Hanska-Aare, Tampereen amk & Camilla Jauhojärvi-Koskelo, JYU & Tiina Männikkö, TaY: Argumentoivan blogitekstin kirjoittaminen ryhmissä  Mirja Järvinen, Metropolia & Ritva Saira, Mikkelin amk & Taija Votkin, Aalto: Suullisen taidon työelämälähtöinen arviointi

Työskentelyn aikataulu ja tavoitteet Lv Lv Syksy 2016 Väliseminaari Loppuseminaari lokakuu 2016 Ohjausryhmätyöskentelyä Koordinaattorityöskentelyä TYÖRYHMÄTYÖSKENTELYÄ ROKK- seminaari

Hankekokonaisuus KokonaisuusTeemaryhmätTyöparit Hankesuun- nitelma 1. Joustavat oppimispolut 2. Integrointi 3. Arviointikäy- tänteet Työ- pari 1 Työ- pari 3 Työ- pari 2 Työ- pari 4

Teemaryhmätyöskentelyn tavoitteet  Lv : tavoitteena tehdä pieniä opetuskokeiluja/-uudistuksia esim. tuntitasolla (esim. työparitaso), joita voi esitellä toukokuun 2015 seminaarissa sekä suunnitella lv  Lv : tavoitteena tehdä jokin isompi opetuskokeilu/-uudistus/-muutos esim. opintojaksotasolla (esim. koko teemaryhmän tasolla), jonka voi esitellä hankkeen loppuseminaarissa ja jonka tulokset voi jakaa jollakin tavalla

Tavoitteet ja aikataulu: syksy 2015 KuukausiTavoiteTeemaryhmätOhjausryhmä Elokuu Kokonaiskuva ja kehittämistavoitteet lv Seminaari Syyskuu Kehittämishankkeiden suunnittelu ja toteutuksen aloitus Verkko-ohjaussessiot teemaryhmittäin Verkkokokous Lokakuu Työskentelyä Verkko-ohjaussessiot teemaryhmittäin Verkkokokous Marrasku u Työskentelyä Verkko-ohjausta tarpeen mukaan Joulukuu Työskentelyä, väliraportointi Yhteinen verkkokokousVerkkokokous

Tavoitteet ja aikataulu: kevät-syksy 2016 KuukausiTavoiteTeemaryhmätOhjausryhmä Tammikuu Kehittämishankkeen toteutusta Yhteinen verkkokokousVerkkokokous Helmikuu Kehittämishankkeen toteutusta Verkko-ohjausta tarpeen mukaan Maaliskuu Kehittämishankkeen toteutusta Verkko-ohjausta tarpeen mukaan Verkkokokous Huhtikuu LoppuraportointiVerkko-ohjaussessiot Verkkokokous Toukokuu Loppuraportointi Yhteinen verkkokokous Lokakuu Kehittämistyön tuloksien jako Esitys seminaarissaSeminaari

Mihin hankeresurssia käytetään syksyllä 2015? n. 40 t  Koko hankkeen yhteiset tapaamiset (n. 16 t)  Kick off (14 t)  Verkkokokous joulukuussa (2 t)  Oman teemaryhmän yhteiset tapaamiset (n. 2 t)  Verkkokokouksia 2x1 t  Työpari-/pienryhmätyöskentely (n. 22 t)  Suunnitelma (n. 2 t)  Konkreettinen toteutus ja yhteistyö (n. 20 t)

Mihin hankeresurssia käytetään keväällä 2016? n. 40 t  Koko hankkeen yhteiset tapaamiset (n. 3 t)  Verkkokokous tammikuussa (1,5 t)  Verkkokokous huhtikuussa (1,5 t)  Oman työryhmän yhteiset tapaamiset (n. 5 t)  Verkkokokouksia n. kerran kuukaudessa 1 t  Työpari-/pienryhmätyöskentely (n. 32 t)  Opetuskokeilujen toteutus ja yhteistyö (n. 24 t)  Loppuraportin valmistelu (n. 8 t)

Itsearviointi lv Miten oma työskentelysi tuki hankkeen tavoitteiden toteuttamista lv ? Missä onnistuit? Mitä voisit vielä kehittää? 2.Miten olette edistäneet teemaryhmänä hankkeen tavoitteiden toteutumista mielestäsi?