VALOKUVAUKSEN PERUSTEITA Päätoimittaja ja valokuvaaja Juha Kinanen CC (ND) Materiaalia saa käyttää Creative Commons –lisenssillä EiMuutoksia. Alkuperäistä.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kuva kuvaan (MS Paint) Avaa molemmat kuvat esikatselusta muokkaustilaan – klikkaamalla hiiren väärällä napilla > Avaa sovelluksessa… > MS Paint Tässä vaiheessa.
Advertisements

Kotisivukoulutus Kirjastotalo Metso Osa 2 Kuvan lisäys ja muokkaaminen.
Venyttely ohjeet CLASSIC E-99.
Opettajien täydennyskoulutusprojekti
Näpäytä hiirtä nähdäksesi diat...
KAMERAVERTAILU Jose Stenman.
Tekijät: Timo Koljonen Heikki Lahtela Vesa Mäntyharju Sami Kaija
Canon PowerShot SX210 IS © Ammattilaiset.
Valokuvaus, 1. tunti.
Hanna Kaijanen, Tuovi Kallinen, Salla Sepponen, Marjut Suursoho
lyhytkurssikoulutus 10 h KymiPro/Osku Kiri
Canon EOS 550D © Ammattilaiset.
OHJEITA VIDEOKUVAAMISEEN
Ohjeet videotarinan tekemiseen
Vaasa-opisto. Kokeva-Orientaatio-M. Tuomivirta-2013
Objektiivin toiminta.
Listening comprehension
Matkakertomus kuvin Loma- ja matkakuvauksen perusteita.
Miten otetaan hyvä valokuva?
14 websuunnitteluvinkkiä!
Kuva verkkolehdessä. Kuvaesimerkkejä Tässä linkki tai yksittäisiä kuvia hs.fi.
Ohjeita animaation tekoon:
Kuvankäsittelyä Photoshopilla tai Gimpillä Fotari multimedialabrassa, kotiin voi Gimpin ladata ilmaiseksi.
Ryhmätyöt Ensi viikosta lähtien ryhmät esittävät valokuvauksellisia tilanteita analysoivat presentaatiot, joiden valokuvat ryhmä tuottaa siihen mennessä.
Näyttely ja Kansio Pirjo Moilanen.
Tiia Hämäläinen Emmi Kankaanpää Sanna-Mari Pulkkinen
KUVAKÄSIKIRJOITUS Leenan ja Leevin lumiukot Veera Tervo, Laura Päärni VAKA 12C.
Maalausalan työturvallisuus, kertaus
Sami Simpanen Opetusteknologiapalvelut - LAMK
KUVAKÄSIKIRJOITUS  Kuvakäsikirjoitus on kuvallinen ja/tai kirjallinen selvitys siitä, millaisin kuvin tarina aiotaan kertoa.  Kirjallisessa muodossa.
Toimisto-ohjelmat TVT osana Sädettä. Tehdään kyselylomake joko tekstinkäsittely- tai taulukkolaskentaohjelmalla. Pilvipalveluita käytettäessä saadaan.
Esityksen ”fonteista” päätteettömät kirjaimet (groteski) erottuvat paremmin kun teksti on suurta, esim. ARIAL on päätteetön kirjaintyyppi päätteelliset.
VIDEOKUVAUKSEN PERUSTEITA
Matkailun nettisivujen analysointi
KUVAKÄSIKIRJOITUS Kuvakäsikirjoitus on kuvallinen ja/tai kirjallinen selvitys siitä, millaisin kuvin tarina aiotaan kertoa. Kirjallisessa muodossa kerrotaan.
Kolarit On vaikea pysähtyä hirvin eteen jo 80Km/h vauhdissa. Reaktio aika on yleensä sekunnin ja siinä ajassa auto on jo ehtinyt kolaroitua hirveen.
1 Turun kaupunki, Sosiaali- ja terveystoimi Investointilaskelma Case: Mobiilijärjestelmän hankinta yhdistyvään kotihoitoon TIIVISTELMÄ Petri.
Pitkät sekunnit JH, MJ, EM & SK Lauantaiyön. Mitä tulee huomioida? Valotusaika Aukko ISO Tuki/seuranta.
KU1 / Akryylimaalaus ”KATSE”
Kuvakäsikirjoitus täytetyt paprikat
Ajatuksesta albumiin Digitaalikameran käytön alkeiskurssi.
Miksi kuvia partiosta Viestinnän kuvakoulutus Hehkuilla elokuu 2015.
Digitaalisen järjestelmäkameran käyttö Kuva-Artesaani Marko Koivistoinen
Sivuston luominen oppilasryhmän käyttöön Matti Lähtevänoja.
#MEDIAISO VIDEO-OHJEITA Hanna
ÄI Kuvan analyysi ja tulkinta Lähtökohtia tulkinnalle: Aihe Tekijä Tekniikka (maalaus, piirros, valokuva, taidegrafiikan menetelmät jne.) Käyttötarkoitus.
Viestintäkoulutus PDG Maija-Liisa Heikkilä.
InfoWeb Mallisivuja Kuva- ja tekstiohjeistusta Tarja Helala, Viestintä 11 / 2013.
Märta Kinnunen1 TUNNE OPPIMISTYYLISI JA KÄYTÄ SITÄ HYVÄKSESI.
Tietoturvaviikko 2013 Esitys 1/5
Taukojumppa Työterveysergonomia.
Moottorin kuluttama sähköenergia
Tekijänoikeudet.
Kurssipäiväkirja Valokuvaus ja graafinen suunnittelu
PDG Maija-Liisa Heikkilä
Revontulivideoista - Ilmakehätapaaminen 20 17
Näpäytä hiirtä nähdäksesi diat...
Ohjelmointi ja laiteympäristö Rovaniemi
ORGANISOINNIN PERUSTEET
TERVE Piirto-ohjeita GIMP-kuvankäsittelyohjelmalle
Askel askeleelta ohjeita tulla ammattivalokuvaaja
PaikkaOppi Mobiilin käyttöohje
Valokuvauksen Kurssipäiväkirja
Näpäytä hiirtä nähdäksesi diat...
Niina Katainen, virtuaaliyliopistohanke
Digitaaliset videokamerat
Petri Kainulainen Savonia-amk, Iisalmi
TERVE Piirto-ohjeita GIMP-kuvankäsittelyohjelmalle
OTA KUVA Tämä on SONY:n uuden teknologian testi.
Esityksen transkriptio:

VALOKUVAUKSEN PERUSTEITA Päätoimittaja ja valokuvaaja Juha Kinanen CC (ND) Materiaalia saa käyttää Creative Commons –lisenssillä EiMuutoksia. Alkuperäistä työtä saa kopioida, välittää, levittää ja esittää, mutta muokkaukseen on pyydettävä tekijän lupa.

Kamera = Musta laatikko + Linssi

KUUSI PERUSASIAA Tunne kamerasi. Pidä kameraa tukevasti. Sommittele kuva. Mene tarpeeksi lähelle. Ota vielä muutama kuva Kerro tarina. Kuvaa tunne.

KUVAUSTILANNE KOOSTUU OBJEKTIIVIN VALINNASTA SOMMITTELUSTA VALOTUKSESTA (AUKKO JA AIKA) VALON KÄYTÖSTÄ

OBJEKTIIVI Periaate Laajakulma kuvaa laajemman alueen Tele tuo kohteen lähemmäksi ja litistää pespektiiviä Käytä laajakulmaa maisemakuvaukseen ja teleä henkilökuvaukseen Mikäli kamerassa ei ole zoomia, toimii kuvaajan jalat Kännykkäkameroihin on saatavilla erilaisia ja varsin edullisia lisälinssejä, jotka laitetaan kännykän linssin eteen esim. kalansilmä, laajakuva, lähikuvaus ja tele

Periaate 3 Käytä pintoja ja linjoja katseen ohjaamiseen SOMMITTELU

Periaate 1 Rajaa kuva. Hyvä kuva on vain sen kohde eikä mitää ylimääräistä Poista turha.

Kuvakoot. Käytä kuvakertomuksissa eri kuvakokoja elävöittämään kertomusta Kansainvälinen 8-portainen kuvakokojärjestelmä perustuu ihmisen mittasuhteisiin ja helpottaa kuva-alan rajausta. ELK, erikoislähikuva LK, lähikuva PLK, puolilähikuva PK, puolikuva SPK, suuri puolikuva KK, kokokuva SKK, suuri kokokuva YK, yleiskuva

9 Periaate 2 Sijoita kuvan kohde keskeltä pois SOMMITTELU

Periaate 4 Käytä perspektiiviä Kokeile erilaisia kuvakulmia Henkilökuvauksessa yläviistosta kuvaus on armelias kohteelle (kaksoisleuka) SOMMITTELU

Elementtien sijoittaminen KUVASSA Lähellä reunaa (kuvaan päin) Helpon liikkeen tuntu Erillään oleva Voimakkaampi kuin ryhmä Keskitetty Tasapainoinen, rauhallinen ja tylsä Ylhäällä Irtonainen, leijuva ja kevyt Alhaalla Raskas, putoaa pois kuvasta Lähellä reunaa (kuvasta ulos) Liikkeen tuntu, vaikea sommitelma Osaksi ulkopuolella Luo jänniteisyyttä Hipaisee reunaa Levoton

VALOTUS Valokuvan valotukseen vaikuttaa kolme asiaa: Aukko Valotusaika ISO eli kennon (filmin) herkkyys Kaikki kolme vaikuttavat toisiinsa. Jos valotusaikaa pidennetään niin joko aukkoa tulee pienentää tai herkkyyttä vähentää, että saadaan samalla lailla valotettu kuva. Kännykän peruskamerassa nämä säätyvät automaattisesti Kännyköihin on saatavilla erilaisia kameraohjelmia, joissa on mahdollista säätää

Objektiivin AUKKO: Perussäännöt ja vinkit Suuri aukko (f ) tarjoaa seuraavaa: Mahdollistaa kuvauksen useinmiten pelkällä luonnonvalolla Auttaa vähentämään jyrkkiä varjoja ja punasilmäisyyttä. Mahdollistaa nopeamman suljinajan ja auttaa näin ehkäisemään liike-epäterävyyttä Pienemmän syvyystarkkuuden erottelu

AUKKO PERIAATE Vaikuttaa syvyysterävyyteen Maisema: pieni aukko (f11 - f22) Potretti: suuri tai keskisuuri aukko (f2.8-f8)

VALOTUSAIKA: PERUSSÄÄNNÖT JA -OHJEET Mitä vähemmän valoa, sen pitempään kännykkäsi kamera valottaa Liike-epäterävyys eli kohde liikkuu Tärähdys laukaisinta painaessa Kamera kannattaa tukea esim. pöytää tai seinää vasten Kuvataksesi tarkkoja toimintakuvia,varmista että kameran valotusaika on suurempi kuin 1/125 sek. Vähemmän valoa pääsee kennolle/filmille nopeilla ajoilla, joten niiden käyttö on hankalaa tilanteissa, joissa valoa on vähän. Lisää linssin läpi menevää valoa avamaalla suuremmalle aukolle (syvyysterävyys pienenee) tai käytä suurempaa ISO -asetusta (rakeisuus kasvaa)

SULJINAIKA Periaate Nopealla suljinajalla liikkeen pysäyttäminen (ellei tehokeino) Liike-epäterävyydella saadaan kuvaan vauhdin tunnetta Kohdetta seuraamalla saadaan liikkuvasta kohteesta parempia kuvia

ISO (Kennon/Filmin herkkyys): Perussäännöt ja -vihjeet ISO-asetukset ovat usein 100, 200, 400, 800, 1600, 3200 ja aina jopa joissain kameramalleissa Käytä ISO-asetusta 100 tai 200 kun kuvaan tilanteissa, joissa valoa on paljon (aurinkoinen keli ulkona) ISO-asetuksen nosto mahdollistaa kuvauksen hämärämmässä, mutta luo kuvaa rakeisuutta. Mitä pienempi ISO, sen pienempi rakeisuus. Jos voit, niin käytä mahdollisimman pientä ISO-asetusta välttääksesi rakeisuutta kuvasssa ISO 100ISO 3200

VALO Periaate 1 vältä salaman käyttöä, koska se pilaa vallitsevan valon tunnelman

VALO Periaate 2 Käytä sivuvaloa suoran tai ylhäältä tulevan valon sijasta Vie kuvattava kohde esimerkiksi ikkunan tai oven luokse ja käytä sieltä tulevaa valoa

VALO Periaate 3 Käytä täytevaloa takaa tai ylhäältä tulevassa valossa

VALOkuva Maalaa valolla Valon määrä vaikuttaa kuvan tunnelmaan valon lisäys selkeyttää kuvaa vähentäminen voi muuttaa sen salaperäiseksi

Kuvakertomus Eräopas 1. Henkilön esittely

Kuvakertomus Eräopas 1. Ympäristö 2. Ryhmä 3. Perspektiivi

Kuvakertomus Eräopas 1. Yksityiskohtia