EUROOPPALAINEN IHMINEN RENESSANSSI. = Antiikin uudelleen löytäminen = Aikakausi keskiajan ja uuden ajan välissä  Tuomitsi keskiajan, ihaili antiikkia.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Uusi aika.
Advertisements

Hy02 : Eurooppalainen ihminen
Keskiajan loppu: Mikä Euroopan kulttuurissa johti keskiajan ”loppumiseen” ? Suuri Skisma 1378 – 1415, jolloin kaksi kilpailevaa paavia, nakersi kirkon.
2.2. – 2.4. Muistiinpano- ja tehtäväkokonaisuus
1800-luvun taidesuunnat ja tieteen kehitys
Tiedon vallankumous ja uusi maailmankuva
EUROOPPALAISUUS JA EUROOPAN UNIONI YH 4 Euroopan historia.
MONISÄRMÄINEN HUMANISMI Keksi tähän kuva? kulttuurit taiteet traditiot yhteisöt yhteiskunnat.
IHMINEN, YMPÄRISTÖ JA KULTTUURI Uusi aika koittaa: siirtomaat ja kansainvälinen kauppa.
Katolinen kirkko. Historia ja faktat Katolinen kirkko syntyi vuonna 1054, kun kristityt jakaantuivat katolilaisiin ja idän ortodokseihin. Katolilaisen.
Ylöjärven opetussuunnitelma luokka 2. LUOKAN OPETUSSUUNNITELMA Keskeiset sisällöt oppiaineittain.
Renessanssi luku. Renessanssi ’uudelleensyntyminen’ Ihminen syntyy yksilöksi, taide ja tiede elpyvät; antiikin kulttuurin arvostus Sai alkunsa.
Ruotsin vallan ajan kirjallisuus. Ajankuvaa -Kausi alkaa ristiretkistä n ja päättyy vuoteen 1809: Suomi osaksi Venäjää -Poliittisesti, taloudellisesti.
Uusi aika alkaa
MAAILMANKUVA, MAAILMANKATSOMUS, ELÄMÄNKATSOMUS. MITÄ TARKOITTAVAT KÄSITTEET: Maailmankuva Maailmankatsomus Elämänkatsomus.
Skeema Ihminen on sosiaalinen olento Ydinsisältö.
MODERNISAATIO JA KIRKOT - UUDET AATTEET JA YHTEISKUNNALLISET MUUTOKSET AIHEUTTIVAT HAASTEITA KIRKOILLE 1700-LUVUN LOPULTA LÄHTIEN.
LUONNONTIETEELLISEN MAAILMANKUVAN SYNTY
12. Reformoidut kirkot Ydinsisältö.
Ihminen ja maailma Teksti: Ortoboxi.fi ja Stefan Holm: Kirkon jäsenenä – Oppikirja 9. luokalle, kpl 5 Kuvat:
Humanismi.
HI04- Eurooppalaisen maailmankuvan kehittyminen
Luku 11 – Nykyajan uskonnollisuuden kirjo
Pedagoginen kehittäminen
Pirstoutunut kristikunta ja uusi maailmankuva
Maailmankatsomus, valinnat ja vastuu
Keskiajan ja renessanssin vertailu
KESKIAJAN KULTTUURI ( ) Kristinuskon/ kirkon merkitys
Tietotekniikan opetuksen perusteet
Yksilön lyhyt historia
REFORMAATIO eli uskonpuhdistus (kpl 8)
Tärkeimmät taitelijat, ajattelijat, kirjailijat..
1500-LUVUN USKONPUHDISTUS = REFORMAATIO
Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän.
TIETEELLISEN AJATTELUN JA TIETEEN SYNTY
LUONNONTIETEELLISEN MAAILMANKUVAN SYNTY (s )
1700- ja 1800-LUKUJEN SUURET MUUTOKSET
Konteksti, jossa tutkimus tapahtuu
Uuden ajan murros - Keskiajan ja renessanssin vertailua
Elämänkatsomustiedosta, oppiaineen oikeutuksesta ja traditioista
LÄNNEN KIRKKO KULTTUURISENA VAIKUTTAJANA
UUDEN AJAN JÄRKYTTÄVIÄ PALJASTUKSIA !
LUTERILAISEN KIRKON SYNTY
VOIKO JUMALAN OLEMASSAOLOA TODISTAA
Tieteellisen ajattelun ja tieteen synty ANTIIKIN AIKANA (s )
METSÄSTÄJIEN JA KERÄILIJÖIDEN ELÄMÄNTAPA
TIEDE JA KRISTINUSKO UE2 LAJM.
Luterilaisuus Luterilaisuus on protestanttinen kristinusko
LÄNNEN KIRKKO KULTTUURISENA VAIKUTTAJANA
Luterilaisuus Luterilaisuus on protestanttinen kristinusko
9. Kristinuskon yhteiskunnallisia tulkintoja
Luku Kirkko menettää otteensa s.106–110
Matti Pohjola Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu
Stoalaisuudesta.
2. tieto osana maailmankuvaa
Elämänkatsomustiedosta, oppiaineen oikeutuksesta ja traditioista
Historia2 Eurooppalainen ihminen
ETIIKAN KÄSITTEITÄ s
Kirkko ja papit opettavat suomalaisia
4. Luterilainen kristillisyys
RENESSANSSI JA TIEDON VALLANKUMOUS
Terve Kunta –verkoston toiminnan kehittäminen
Terve Kunta –verkoston toiminnan kehittäminen
Skeema Ihminen on sosiaalinen olento Ydinsisältö
Skolastiikka Skolastiikka oli keskiajalla merkittävä yliopistotiede jossa yhdisteltiin klassista filosofiaa ja teologiaa. Skolastiikalla ei varsinaisesti.
Pirstoutunut kristikunta ja uusi maailmankuva
& VALTAISTAVA SOSIAALINEN ASIANAJO & Sosiaalityöntekijä aAsiaas
REALISMI (1850-).
MAAILMAN- KULTTUURIT.
KIINA.
Esityksen transkriptio:

EUROOPPALAINEN IHMINEN RENESSANSSI

= Antiikin uudelleen löytäminen = Aikakausi keskiajan ja uuden ajan välissä  Tuomitsi keskiajan, ihaili antiikkia  Antiikki oli löydettävissä kirjoista   Humanismi = antiikin kirjoituksia kerännyt ja tutkinut suuntaus  Tunnetuin humanisti: Erasmus Rotterdamilainen ”Tyhmyyden ylistys”

IHANTEENA YLEISNERO  Yksilöllisyys eli individualismi keskiajan yhteisöllisyyden sijaan  Sivistys ja koulutus tärkeää  Machiavellin kirja ”Ruhtinas” - klassikko  Toi realismin politiikkaan  Renessanssiruhtinas oli kunnianhimoinen, lahjakas, häikäilemätön juonija…

MAAILMANKUVA MUUTTUU KeskiaikaUusi aika Maailman- kuva MaaginenTieteellinen AuktoriteettiKirkko (antiikin oppineet) Tiedemiehet ja taiteilijat (antiikin oppineet) IhmiskäsitysYhteisöllinenYksilöllinen HyveitäNöyryys Kuuliaisuus Usko Perinteet Rohkeus Epäily Äly Menestys

RENESSANSSI UUDISTAA TAITEET KESKIAIKARENESSANSSI SiveysAlastomuus Kuvassa JumalaKuvassa ihminen ArvojärjestysPerspektiivi Vakioitu esitystapaRealismi MahtailevuusHarmonia Symbolit

KÄSITYS MAAILMASTA MUUTTUU  Kristikunta-sana vaihtuu ”Euroopaksi”  Maailmankuva muuttuu, syinä: 1.Löytöretket 2.Uskonpuhdistus 3.Tieteiden murros

KIRKON VALTA MURTUU  Kirkko vaati sopusointua Raamatun kanssa  Oli kieltänyt kokeellisen tutkimuksen mm. anatomiassa  Oli estänyt tieteiden kehitystä keskiajalla  Renessanssin ihanneihminen oli tiedonhaluinen ja utelias: vastusti kirkon auktoriteettia