Liikennemelun torjunnan tavoitteet ja nykytila – pari sanaa myös VIEME –hankkeesta Risto Saari Liikenne- ja viestintäministeriö PTL, 25.10.2007.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Leikkaukset koulutuksesta ja tutkimuksesta. Leikkaukset koulutukseen ja tutkimukseen tällä hallituskaudella Leikkauksia on tehty • laskennallisista valtionosuuksista,
Advertisements

Toimintaympäristö
Ympäristökeskuksen varautuminen katupölyyn
Kolaririskin vähentäminen siirryttäessä nastattomaan talviliikenteeseen Valmixa Oy Valde Mikkonen Huhtikuu 2012.
SUOMEN KULTTUURIRAHASTON KIRJATALKOOT SKR. Kirjatalkoot -Suomen Kulttuurirahaston kaikkien aikojen suurin tukihanke, johon Svenska litteratursällskapet.
Valtatien 4 Oulu – Kemi yhteysvälin kehittäminen
Energiaseminaari eduskunnassa
OPINNÄYTETYÖSEMINAARI HANNA KETTUNEN
Vammaispalveluiden innovaatio- ja kehittämiskeskus -konsepti Jarno Tuimala, Anne Laakso
Pekka Isoniemi katu- ja puisto-osasto ylläpitotoimisto
Lähellä kaupungissa Verkkopalvelu kaupunkiympäristön teemojen opiskeluun Virpi Hirvensalo, TY, maantieteen ja geologian laitos
Projektipäällikkö Tiehallinto
Sivu 1 Tilannekatsaus Maaseudun kehittämisohjelma 2014–2020.
V V V V V V V V V V V V Kuuden suurimman kaupungin päihdepalvelut
Tutkijan identifiointi kansallisella tasolla Hanna-Mari Puuska, CSC – Tieteen tietotekniikan keskus Oy
HKR HSY LiVi LVM STM Trafi YM YMK NASTA-tutkimusohjelman tutkimuskokonaisuus Tavoitteena kokonaisnäkemys talvirenkaiden käytön muutoksien vaikutuksista.
Esitelmän pitäjän nimi Metro- ja raitioliikenteen hallintomallivaihtoehdot.
Mitä Osaamispankki voi tarjota? Juulia Tuominen
Mikko Malmivuo. 1. Kirjallisuustutkimus nasta- ja kitkarenkaiden liikenneturvallisuuseroista 2. Kirjallisuustutkimus nastarenkaiden vähentämisen liikenneturvallisuusvaikutuksista.
Katujen kevätsiivous alkaa Helsingissä lähiaikoina. Paras tulos syntyy kaupungin ja kiinteistöjen yhteistyöllä - ja autoilijakin voi auttaa!
HKR HSY LiVi LVM STM Trafi YM YMK NASTA-tutkimusohjelman taustat – Tavoitteena kokonaisnäkemys talvirenkaiden käytön muutoksien vaikutuksista Helsingissä.
Projekti- ja yleisavustukset 2013 Ville Ranta, Teppo Suominen, Maija Valkeapää Jyväskylän yliopiston ylioppilaskunta 22.1.
Eveliina Okkonen & Johanna Hägg, LO-07
Liikenne- ja viestintäministeriön ehdotus EAKR-rahoituksen käyttämiseksi laajakaistahankkeissa.
EU-Aluepolitiikka Rakenne- toimenpiteet Agenda Rakennetuki liittymistä valmisteleville maille liittymistä valmisteleva tuki vuodesta 2000:
Elliott 803 A aloitti TKK:lla tietokoneajan 50 vuotta sitten
Kuukausi-rock Tammi-, helmi-, maalis-, huhti-, touko-, kesäkuu,
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi KSHJ workshop Haku- ja valintaprosessi
Ilmanlaadun kehittyminen ja seuranta pääkaupunkiseudulla
Terveydenhuollon menot ja rahoitus 2011
Talouden kehitys ja arvio vuoden 2015 kehityksestä
Toimintaympäristö Muuttajien taustatiedot Leena Salminen Muuttajien taustatiedot julkaistaan verotuksen valmistumisesta johtuen yli kahden.
FORUM Rengasfoorumi 2011 Panu Sainio NÄKÖKULMIA NASTAKYSYMYKSIIN Panu Sainio, yli-insinööri Aalto-yliopisto / Autotekniikka AUTONRENGASLIITTO.
Yliopistojen taloudellinen tilanne Petri Koikkalainen
VAMPO – PÄÄTÖSSEMINAARI ESTEETTÖMYYS JA SAAVUTETTAVUUS- LIIKENNE- JA VIESTINTÄMINISTERIÖN HAVAITSEMAT VAIKUTUKSET.
Sosiaalimenot ja rahoitus 2014 Hannele Tanhua, Nina Knape Tilastoraportti 2/2016. Suomen virallinen tilasto, Sosiaalimenot. THL
YK- JA EU-OHJEISTUSTA LAPSEN OIKEUKSIIN LIITTYEN Heli Mikkola, HIV/AIDS neuvonantaja, Ulkoasiainministeriö
Talousarvio 2010 ja taloussuunnitelma Tiedotustilaisuus Kaupunginjohtaja Mauri Gardin.
Vieraskielisen väestön ennuste Helsingin kaupungin tietokeskus Pekka Vuori Työryhmä: Helsinki: Pekka Vuori, Marjo Kaasila, Netta Mäki.
Johdanto + alueen esittely valintaperusteet historiaa?? sijainti + lyhyt kuvailu alueesta (ps. kartta ois kiva )
PTL 33 seminaari1 Mitä kunnat tekevät liikennemelun torjumiseksi? Kuuluvatko hiljaiset päällysteet keinovalikoimaan? Osmo Torvinen HKR, katu-
Paikallisosastojen toiminta-avustukset VUOSIKOKOUS
TUULIVOIMALAÄÄNEN HÄIRITSEVYYS JA SEN VÄHENTÄMINEN Esimerkkeinä Haminan Petkele ja Mäkelänkangas Vesa Viljanen Johtava ääniasiantuntija Fyysikko, FM Promethor.
”Ihminen ympäristössä 1/3: Ilma” -seminaari
Strategia ja SHVK aikajanalla 
HT Eero Laesterä – KTM Tuomas Hanhela – KTM Katja Pesonen
Liikenne ja autonomistajuus
Ruokahävikin vähentäminen ravintoloissa Veli-Matti Aittoniemi
PRS-palvelun VN:n periaatepäätöksen valmistelu
Pirkanmaan MAHKU PIRELY/Olli Madekivi
Johdanto + alueen esittely
Terveydenhuollon menot ja rahoitus 2015
Lähde: Suomen Kuntaliitto / Sanna Lehtonen
Kannustinloukkujen purkamista ja työvoiman alueellista liikkuvuutta selvittäneen työryhmän havaintoja.
Loviisan liikenneturvallisuussuunnitelman laatiminen ja liikenneturvallisuustyön käynnistäminen - Raportointi.
Psykiatrinen erikoissairaanhoito 2015
Hallitusneuvos Mikko Ojala
Lähde: Suomen Kuntaliitto/Sanna Lehtonen
Maaseutuohjelman tavoitteet nyt ja rahoitus tulevaisuudessa Kehittäjä Matchmaking –tapahtuma Marianne Selkäinaho Maa- ja metsätalousministeriö.
Cultura Yhdistävä tekijä
Lentoliikennestrategian valmistelun organisointi Lentoliikenneseminaari Neuvotteleva virkamies Leena Kostiander.
Liikenne ja autonomistajuus
Maakunnan konserniohjauksen työkalut
Eduskunnan työelämä- ja tasa-arvovaliokunta
Valkoinen kirja Euroopan tulevaisuudesta
Kotikadut turvallisiksi
Lähde: Kuntaliitto/Sanna Lehtonen
RUOKAKASVATUKSEN VUOSIKELLO
Etsi lyhyin reitti This project has received funding from the European Union’s Horizon 2020 research and innovation programme under grant agreement.
Kodin turvallisuus- valmennus
Esityksen transkriptio:

Liikennemelun torjunnan tavoitteet ja nykytila – pari sanaa myös VIEME –hankkeesta Risto Saari Liikenne- ja viestintäministeriö PTL,

Ohjelmallinen viitekehys liikennemelun torjuntaan __|_________________________|___________|_________|_______|________|________|______ LVM:n 1. LVM:n 2. YM asettaaTyöryhmä LVM:n 3. VNppTie- ja ympäristöohjelma ympäristö- työryhmänjättää ympäristö- rautatie- ohjelma laatimaan mietinnön ohjelmaliikenteen meluntor- meluteema- junnan paketti toimintaohjelmaa

Liikennemelun torjunnan päämäärät ja tavoitteet Päämääränä: Viihtyisä ja vähämeluinen ympäristö. Välitavoite vuodelle 2010: Vuonna 2010 liikennemelulle altistumista on onnistuttu vähentämään noin asukkaalla vuoden 2003 tilanteeseen verrattuna. Tavoitteet vuodelle 2020: Yli 55 dB liikennemelualueilla asuvien ihmisten määrä on vähintään 20 prosenttia pienempi kuin vuonna 2003: maanteiden melualueilla asuu enintään asukasta, katujen melualueilla noin asukasta, rautatieliikenteen melualueilla asukasta ja siviili-ilmailun melualueilla noin asukasta. Ulkomelutasoja alennetaan (55 dB/60 dB). Hiljaisia alueita säilytetään. Tärinän haitat tunnistetaan, kyetään mittaamaan sekä vähennetään.

Tie- ja rautatieliikenteen meluntorjunnan teemapaketti Valtioneuvoston periaatepäätös meluntorjunnasta toukokuussa –> Meluntorjuntahankkeiden rahoitusta varten valmistellaan teemapaketteja. LVM asetti työryhmän elokuussa 2006 valmistelemaan tie- ja rautatieliikenteen teemapakettia. Työryhmän ehdotus valmistui toukokuussa –92 miljoonan teemapaketti vuosille : 72 miljoonaa maanteiden meluntorjuntaan ja 20 miljoonaa rautateiden meluntorjuntaan (+kuntarahoitus). –Kiireellisten hankkeiden listaus: 77 maantiehanketta ja 9 rautatieliikenteen hanketta. –Yli asukasta pois maanteiden liikennemelualueilta ja asukasta pois rautatieliikenteen melualueilta. –Lisäksi tarvitaan noin 10 milj. euroa vuosittain

Taulukko 1: Melualueilla (päiväajan yli 55 dB, LAeq7-22 > 55 dB) asuvien lukumäärät melulähteittäin Yleiset tiet Kasvaa Kadut Kasvaa Rautatieliikenne Vähenee Ilmailu Vähenee Vesiliikenne/satamat 300Ennallaan Yhteensä 0,8-0,9 milj. asukasta Liikennemelu kokonaisuudessaan lisääntyy ja melualueet leviävät etenkin, jos keväällä 2007 julkaistua tie- ja rautatieliikenteen meluntorjunnan teemapakettia ei kyetä toteuttamaan (92 milj. euroa vuosina milj. euroa ).

EU:n meluntorjuntapolitiikka: ajoneuvojen melupäästönormit

EU:n meluntorjuntapolitiikka 1996: Vihreä kirja meluntorjuntapolitiikasta. 1999: komission ehdotus ympäristömeludirektiiviksi. 2001: EY:n rengasmeludirektiivi (2001/43/EY) voimaan. 2002: EY:n ympäristömeludirektiivi (2002/49/EY) voimaan. 2004: YMD:n mukaiset kansalliset säädökset voimaan. 2007: ensimmäiset EU-meluselvitykset. 2008: ensimmäiset EU-toimintasuunnitelmat. 2012: toisen vaiheen meluselvitykset. 2013: toisen vaiheen toimintasuunnitelmat.

VIEME –meluntorjuntahanke Valtakunnallisen meluntorjunnan toimintaohjelman yhteydessä todettiin tarve kartoittaa tutkimuksen painopistealueet. LVM:n hallinnonalalla tarvetta integroidumpaan tutkimustoimintaan. –Erilaisten keinojen pitäisi edistää useamman tavoitteen saavuttamista. –Meluntorjunta, ilmanlaatu, liikenneturvallisuus, ilmasto ja energia. Hiljaiset päällysteet ja renkaat todettiin painopistealueeksi. Kesällä 2005 LVM järjesti asiasta keskustelutilaisuuden. –Sovittiin vierintämeluhankkeen käynnistämisestä. Tavoitteena vähentää vierintämelua ilman, että katupöly tai hiukkaspäästöt lisääntyvät tai liikenneturvallisuus heikkenee.

Toteutus ja rahoittajat Tutkimuskonsortio: Nordic Envicon Oy, TKK, Akukon Oy, Stadia, Ilmatieteen laitos, GTK. Rahoittajat: LVM päärahoittaja. Muut hallinnonalan virastot ja laitokset: –TIEH –Destia Yritysrahoittajat: –Nokian Renkaat Oy –Tikka Nasta Oy –Lohja Rudus Oy –Skanska Oy Kaupungit: –Helsingin, Vantaan ja Espoon kaupungit.

Esiselvitys valmistui helmikuussa Julkaistu LVM:n sarjassa 12/2006. Tutkimustavoitteiden kartoitus. Todettiin erityisesti tarve selvittää erilaisten päällysteiden meluominaisuuksia eri vuoden aikoina ja sääolosuhteissa. Esiteltiin myös alustavia mittaustuloksia. Julkaisu on saatavilla osoitteesta: -> liikennetietoa -> julkaisuja -> 2006www.mintc.fi

Väliraportti valmistui marraskuussa Uudet hiljaiset päällysteet eivät kulu sen enempää kuin tavanomaisetkaan. –Pölymittauksissa jopa vähemmän katupölyä kuin tavanomaisissa. Hiljaiset päällysteet kesällä hyvä meluntorjuntakeino, mutta talvikeleillä ja nastarenkailla ei olennaista eroa tavanomaisiin. Erot hiljaisten päällysteiden välillä pieniä. Hiljaisten päällysteiden kitkaominaisuus vähintään yhtä hyvä kuin tavanomaisten, mutta vaihtelu suurta. Nastarenkaat meluisimpia. Vanhoilla renkailla järjestään pienempi pölyvaikutus. Kitkarenkailla pölypäästö näyttäisi olevan suurin. Kun katu puhdas, eri rengastyyppien pölyvaikutukset lähentyvät toisiaan.

Tulossa VIEME-hankkeen loppuraportti valmisteilla. Lisää mittaustuloksia ja vertailutuloksia. Vahvistusta väliraportissa esitetyille johtopäätöksille. –Tietoa hiljaisten päällysteiden kestävyydestä (vertailutietoa aina vuodesta 2002 lähtien). –Renkaiden mittaustuloksia. –Tietoa meluesteiden vaikutuksista katupölyn leviämiseen. –Hyvillä materiaaleilla ja ratkaisuilla mahdollista edistää samanaikaisesti melu-, ilmanlaatu-, liikenneturvallisuus- ja energiansäästötavoitteita. VIEME-hankkeen loppuseminaari –Hankkeen tulosten esittely. –Arvioitava jatkotutkimustarpeita.