Liikennemelun torjunnan tavoitteet ja nykytila – pari sanaa myös VIEME –hankkeesta Risto Saari Liikenne- ja viestintäministeriö PTL,
Ohjelmallinen viitekehys liikennemelun torjuntaan __|_________________________|___________|_________|_______|________|________|______ LVM:n 1. LVM:n 2. YM asettaaTyöryhmä LVM:n 3. VNppTie- ja ympäristöohjelma ympäristö- työryhmänjättää ympäristö- rautatie- ohjelma laatimaan mietinnön ohjelmaliikenteen meluntor- meluteema- junnan paketti toimintaohjelmaa
Liikennemelun torjunnan päämäärät ja tavoitteet Päämääränä: Viihtyisä ja vähämeluinen ympäristö. Välitavoite vuodelle 2010: Vuonna 2010 liikennemelulle altistumista on onnistuttu vähentämään noin asukkaalla vuoden 2003 tilanteeseen verrattuna. Tavoitteet vuodelle 2020: Yli 55 dB liikennemelualueilla asuvien ihmisten määrä on vähintään 20 prosenttia pienempi kuin vuonna 2003: maanteiden melualueilla asuu enintään asukasta, katujen melualueilla noin asukasta, rautatieliikenteen melualueilla asukasta ja siviili-ilmailun melualueilla noin asukasta. Ulkomelutasoja alennetaan (55 dB/60 dB). Hiljaisia alueita säilytetään. Tärinän haitat tunnistetaan, kyetään mittaamaan sekä vähennetään.
Tie- ja rautatieliikenteen meluntorjunnan teemapaketti Valtioneuvoston periaatepäätös meluntorjunnasta toukokuussa –> Meluntorjuntahankkeiden rahoitusta varten valmistellaan teemapaketteja. LVM asetti työryhmän elokuussa 2006 valmistelemaan tie- ja rautatieliikenteen teemapakettia. Työryhmän ehdotus valmistui toukokuussa –92 miljoonan teemapaketti vuosille : 72 miljoonaa maanteiden meluntorjuntaan ja 20 miljoonaa rautateiden meluntorjuntaan (+kuntarahoitus). –Kiireellisten hankkeiden listaus: 77 maantiehanketta ja 9 rautatieliikenteen hanketta. –Yli asukasta pois maanteiden liikennemelualueilta ja asukasta pois rautatieliikenteen melualueilta. –Lisäksi tarvitaan noin 10 milj. euroa vuosittain
Taulukko 1: Melualueilla (päiväajan yli 55 dB, LAeq7-22 > 55 dB) asuvien lukumäärät melulähteittäin Yleiset tiet Kasvaa Kadut Kasvaa Rautatieliikenne Vähenee Ilmailu Vähenee Vesiliikenne/satamat 300Ennallaan Yhteensä 0,8-0,9 milj. asukasta Liikennemelu kokonaisuudessaan lisääntyy ja melualueet leviävät etenkin, jos keväällä 2007 julkaistua tie- ja rautatieliikenteen meluntorjunnan teemapakettia ei kyetä toteuttamaan (92 milj. euroa vuosina milj. euroa ).
EU:n meluntorjuntapolitiikka: ajoneuvojen melupäästönormit
EU:n meluntorjuntapolitiikka 1996: Vihreä kirja meluntorjuntapolitiikasta. 1999: komission ehdotus ympäristömeludirektiiviksi. 2001: EY:n rengasmeludirektiivi (2001/43/EY) voimaan. 2002: EY:n ympäristömeludirektiivi (2002/49/EY) voimaan. 2004: YMD:n mukaiset kansalliset säädökset voimaan. 2007: ensimmäiset EU-meluselvitykset. 2008: ensimmäiset EU-toimintasuunnitelmat. 2012: toisen vaiheen meluselvitykset. 2013: toisen vaiheen toimintasuunnitelmat.
VIEME –meluntorjuntahanke Valtakunnallisen meluntorjunnan toimintaohjelman yhteydessä todettiin tarve kartoittaa tutkimuksen painopistealueet. LVM:n hallinnonalalla tarvetta integroidumpaan tutkimustoimintaan. –Erilaisten keinojen pitäisi edistää useamman tavoitteen saavuttamista. –Meluntorjunta, ilmanlaatu, liikenneturvallisuus, ilmasto ja energia. Hiljaiset päällysteet ja renkaat todettiin painopistealueeksi. Kesällä 2005 LVM järjesti asiasta keskustelutilaisuuden. –Sovittiin vierintämeluhankkeen käynnistämisestä. Tavoitteena vähentää vierintämelua ilman, että katupöly tai hiukkaspäästöt lisääntyvät tai liikenneturvallisuus heikkenee.
Toteutus ja rahoittajat Tutkimuskonsortio: Nordic Envicon Oy, TKK, Akukon Oy, Stadia, Ilmatieteen laitos, GTK. Rahoittajat: LVM päärahoittaja. Muut hallinnonalan virastot ja laitokset: –TIEH –Destia Yritysrahoittajat: –Nokian Renkaat Oy –Tikka Nasta Oy –Lohja Rudus Oy –Skanska Oy Kaupungit: –Helsingin, Vantaan ja Espoon kaupungit.
Esiselvitys valmistui helmikuussa Julkaistu LVM:n sarjassa 12/2006. Tutkimustavoitteiden kartoitus. Todettiin erityisesti tarve selvittää erilaisten päällysteiden meluominaisuuksia eri vuoden aikoina ja sääolosuhteissa. Esiteltiin myös alustavia mittaustuloksia. Julkaisu on saatavilla osoitteesta: -> liikennetietoa -> julkaisuja -> 2006www.mintc.fi
Väliraportti valmistui marraskuussa Uudet hiljaiset päällysteet eivät kulu sen enempää kuin tavanomaisetkaan. –Pölymittauksissa jopa vähemmän katupölyä kuin tavanomaisissa. Hiljaiset päällysteet kesällä hyvä meluntorjuntakeino, mutta talvikeleillä ja nastarenkailla ei olennaista eroa tavanomaisiin. Erot hiljaisten päällysteiden välillä pieniä. Hiljaisten päällysteiden kitkaominaisuus vähintään yhtä hyvä kuin tavanomaisten, mutta vaihtelu suurta. Nastarenkaat meluisimpia. Vanhoilla renkailla järjestään pienempi pölyvaikutus. Kitkarenkailla pölypäästö näyttäisi olevan suurin. Kun katu puhdas, eri rengastyyppien pölyvaikutukset lähentyvät toisiaan.
Tulossa VIEME-hankkeen loppuraportti valmisteilla. Lisää mittaustuloksia ja vertailutuloksia. Vahvistusta väliraportissa esitetyille johtopäätöksille. –Tietoa hiljaisten päällysteiden kestävyydestä (vertailutietoa aina vuodesta 2002 lähtien). –Renkaiden mittaustuloksia. –Tietoa meluesteiden vaikutuksista katupölyn leviämiseen. –Hyvillä materiaaleilla ja ratkaisuilla mahdollista edistää samanaikaisesti melu-, ilmanlaatu-, liikenneturvallisuus- ja energiansäästötavoitteita. VIEME-hankkeen loppuseminaari –Hankkeen tulosten esittely. –Arvioitava jatkotutkimustarpeita.