Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Helmi -oppilashallintojärjestelmä

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Helmi -oppilashallintojärjestelmä"— Esityksen transkriptio:

1 Helmi -oppilashallintojärjestelmä
Huoltajan näkökulma Hakalan koulu syyskuu 2014

2 Mitä helmestä löytyy? Oppilaan lukujärjestys Poissaolot Huomautukset
Huomioikaa, että laiskanläksy suoritetaan (3.-6. luokilla) yhä koulun jälkeen ilman ennakkoviestiä asiasta. Helmeen laitetaan huomautus (=unohdus). Oppilas itse kertoo olleensa laiskalla.  Huoltaja kuittaa poissaolot ja huomautukset Helmessä.

3 Mitä helmestä löytyy? Kokeet
jolleivat ne ole esillä jossain muualla sähköisessä ympäristössä, esim. luokan blogilla Mahdollisesti läksyt (opettajakohtainen päätös, kukin opettaja tiedottaa luokkansa toimintatavan) Helmi-viestintä Huoltaja voi lähettää viestejä opettajalle. Opettaja voi lähettää viestejä huoltajille. Viestinnällä voidaan mahdollisesti korvata (opettajakohtainen päätös, kukin opettaja tiedottaa luokkansa toimintatavan) Lomapäätösten paperiversiot (rehtorin lomapäätökset tulevat tästä eteenpäin Helmi-viestinä) Reissuvihko  Mikäli huoltaja ei halua käyttää Helmeä viestinnässä, tulee hänen pyytää mahdollisimman pian reissuvihkon säilyttäminen  tämän jälkeen ko. oppilaan viestit tulevat edelleen reissuvihkon välityksellä, ei Helmi-viestinnän kautta (poissulkien poissaolot / huomautukset, ne laitetaan joka tapauksessa Helmeen).

4 Tunnus ja tuki Alakouluissa ei jaeta oppilastunnuksia.
Huoltajatunnus on henkilökohtainen. Huoltajatunnus on oppilaskohtainen ( kolme lasta, kolme tunnusta). Tunnuksia ei voi yhdistää yhdeksi (näin toistaiseksi, tiedotetaan, mikäli asia muuttuu). Luovutetaan joko luokkakohtaisessa vanhempainillassa 9.9. tai laitetaan kirjekuoressa kotiin 10.9. Huoltajatukihenkilöä ei Kotkassa ole: Luokanopettaja jakaa tunnukset. Mikäli tunnus ei toimi niin huoltaja on yhteydessä kouluun oppilaan luokanopettajaan tai rehtoriin.

5 Huoltajanäkymä ensimmäisellä käyttökerralla.
Ohjelma pyytää tarkastamaan huoltajan omat yhteystiedot. Sähköpostiosoite!  Seuraavaksi valitaan huollettava ylänurkasta ja siirrytään seuraavaan näyttöruutuun.

6 Huollettavan henkilötietoja ei pääse tätä kautta muuttamaan, vaan muutos tulee edelleen ilmoittaa luokanopettajalle. Tulette yhä saamaan syksyisin yhteystietojen tarkastuslaput (tulevaisuudessa ne vain tulevat Helmestä).

7 Huoltajan pääsivu Oppilaan lukujärjestys Viestit Poissaolot Huomautukset (Kokeet) (Läksyt) Yhteystiedot Omat tiedot

8 Kasvatuskeskustelut = KAKET

9 Milloin kakeen? Pääsääntönä: silloin, kun opettaja antaisi ”vanhalla mallilla” jälki-istuntoa. Näitä voivat olla mm. Välituntitilanteet Kaverin kanssa nyhjäämiseen ja toisen iholla oloon puututaan normaalein ojentamiskeinoin. Kakeen ohjataan kun kyseessä on rajumpi fyysinen kontakti (tappelu, lumipallo tms.) tai jos jo aikaisemmin on oppilasta ojennettu eikä ole tehonnut. Oppitunnin häirintä Ensin käytetään yhdessä sovitut puuttumiskeinot: opettaja ojentaa tilanteessa, keskustelee oppilaan kanssa kahden kesken ja vaihtaa istumapaikkaa. Jos nämä toimenpiteet eivät auta, aloitetaan kake. Sopimaton käytös (oppitunnilla, välitunnilla, ruokalassa, retkillä ym.) Opettaja ojentaa tilanteessa ja käy keskustelun oppilaan kanssa. Jos tilanne ei kohennu, aloitetaan kake.

10 Lukuvuosi 2014-15 vastuulliset kake-opettajat
luokat 2+3 Tuuli luokat 4+5 Johanna luokat 6+1 Mari

11 Kaken eteneminen Kake-prosessin vaiheet:
1. kake-keskustelu (oppilas + kake-opettaja)  ilmoitus kotiin joko puhelimitse tai viestillä 2. kake-keskustelu (oppilas + kake-opettaja + luokanopettaja + huoltajat) jälki-istunto

12 Kiva koulu KiVa-lyhenne muodostuu sanoista Kiusaamisen Vastainen tai Kiusaamista Vastustava koulu. KiVa Koulu on opetusministeriön rahoituksella Turun yliopistossa kehitetty toimenpideohjelma koulukiusaamisen vähentämiseksi. KiVa Koulun on todettu vähentävän kiusaamista ja lisäävän kouluhyvinvointia! KiVa Koulu on käytössä kaikissa Kotkan kouluissa.

13 Kiva koulun toimintamalli
KiVa Koulu oppitunnit Toteutetaan ainakin 1. ja 4. luokilla (myös muilla luokilla voidaan ottaa tuntien sisältöjä opetuksen tueksi) KiVa-tiimi (lukuvuosi Minna, Saku, Susanna ja Mari-opet) Selvittää tietoon tulleet kiusaamistapaukset Toimintatapa: KiVa-tiimille voi ohjata kiusaamistapauksen kuka tahansa (huoltaja, kuka tahansa koulun aikuinen, oppilas…). KiVa-tiimi jututtaa kaikkia asiaan liittyviä oppilaita  lähettää tämän jälkeen koteihin tiedotteen, jossa kerrotaan, että oppilas on ollut KiVa-tiimin keskustelussa. Huoltajia pyydetään olemaan puuttumatta asiaan, koska KiVa-selvittelyyn kuuluu olennaisena osana antaa oppilaille mahdollisuus korjata käytöstään. Mikäli käytös ei sovitun ajan puitteissa muutu, kutsuu KiVa-tiimi kokoon palaverin, johon osallistuvat kaikki osalliset oppilaat ja heidän huoltajansa.


Lataa ppt "Helmi -oppilashallintojärjestelmä"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google