Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuEeva Hiltunen Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
Yhteistyö elinkeinoelämän kanssa: Opettajien kehittämiä malleja Anne Laajaniemi 30.3.2007 Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta
2
Taustaa Lukuvuonna 2006-2007 Kemian opetuksen keskus on järjestänyt OPH:n rahoittaman täydennyskoulutuskurssin: ”Eväitä kemian teknologian opettamiseen”. Kurssille osallistui 35 kemian opettajaa eri puolilta Suomea. Kurssilaisten toiveena oli mm. löytää keinoja yritysyhteistyöhön.
3
Yhteistyöstä kurssilla todettua Mahdollisuus yhteistyöhön on hyvin paikkakuntakohtainen. Lukiolaisille vierailu- ja yhteistyökohteita löytyy melko helposti. Peruskoululaisille on vaikeampi saada yhteistyökumppaneita.
4
Malli 1: Erilaiset ammatit Taustalla toive toimintatavasta paikkakunnalle, jossa ei ole kemian alan yrityksiä. Kartoitetaan ammatteja, joita esiintyy koulujen ympäristössä. Oppilaat käyvät haastattelemassa esim. parityönä mahdollisimman erilaisissa ammateissa toimivia ihmisiä selvittääkseen ammatissa tarvittavaa kemiaa ja sen teknologiaa. Tavoitteena lisätä oppilaiden ja opettajan tietämystä kemian merkityksestä eri ammateissa ja ehkä myös vaikuttaa ammatinvalintaan.
5
Malli 2: Kemiaa lähiympäristön yrityksissä Tavoitteena on kysellen saada tietoa kemiallisista yhdisteistä, joita eri yritykset käyttävät usein. Selvitetään esimerkiksi seuraavaa: käytetty yhdiste yhdisteen arkipäivän nimi - kemiallinen ” oikea nimi” mihin yhdistettä käytetään ja kuinka usein millaisia välineitä yhdisteen käsittelyssä käytetään mitä ongelmia / vaaratilanteita käytössä on sattunut/ voi sattua kuinka käytetystä yhdisteestä päästään turvallisesti eroon millaista tietoa firman mielestä työntekijällä pitäisi olla
6
Malli 3: Korumetallit Tavoitteena tutustuttaa oppilaita, erityisesti tyttöjä metallien kemiaan uuden lähestymistavan kautta. Aiheena on korumetallit. Sopii pienellekin paikkakunnalle. Oppilas valitsee kotoa tarkasteltavan korun ja käy sen kanssa kultasepänliikkeessä selvittämässä esim. mitä materiaaleja mahdollisia työtapoja materiaalien hintoja jne.
7
Malli 4: Vierailu palolaitokselle Tutustumiskohteena paloasema. Sisältää palopäällikön opetustuokion. Selvitetään palamista ja sen edellytyksiä. Sammutusharjoituksia.
8
Malli 5: Perinteisiä yhteistyömalleja Yläasteella voidaan toteuttaa vierailu lähialueen kemian alan pienyrityksessä. Nähdään, miten kemia ilmenee esim. raaka-aineessa, valmistusprosessissa, tuotteen jalostamisessa ja markkinoinnissa sekä ympäristönsuojelussa.
9
Malli 6: Vierailijat koululla Tarkoituksena on käyttää ulkopuolisia ihmisiä kertomassa kemian oppitunnilla oppilaille kemian tietojen ja taitojen käytöstä teknologiassa ja merkityksestä omassa työssään. Tämän voisi toteuttaa joko yläasteella 9 lk:lla tai lukion 1 lk:lla yhteistyössä opojen kanssa. Täten voisi vertailla oppilaiden ennakkokäsityksiä ja todellista tilannetta. Tällä vuorovaikutustapahtumalla voisi ehkä olla motivoiva vaikutus opiskelijoiden kemian jatko-opiskeluun.
10
Villejä ideoita Jos vierailu ei onnistu, voidaan hyödyntää yrityksen verkkosivuja pyytää yrityksen edustajaa vastaamaan oppilaiden kysymyksiin esim. sähköpostitse käyttää yrityksen esittelyvideoita opetuksessa käyttää yrityksen muita julkaisuja opetuksessa (lehdet, esittelylehtiset ym.)
Samankaltaiset esitykset
© 2023 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.