Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?"— Esityksen transkriptio:

1 TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?

2 JAETTU ASIANTUNTIJUUS KUKA OPETTAA KETÄ? KOULUTUKSEN KONTEKSTI – OHJAUSTILANTEET TOPS TPO:N ONGELMAT OHJAUSTILANTEISSA, ARVIOINNISSA JA SUUNNITTELUSSA TYÖSKENTELY- TEORIAN LUOMINEN: MITÄ ON OHJAUS? ARVIOINTI? KRIITTINEN ARVIOINTI JA TARKENTUVAN ONGELMAN ETSIMINEN SYVENTYVÄ TIETO JA UUDET TOIMINTATAVAT

3 Mikä työpaikkaopinnoissa 1.VETÄÄ (innostaa, kannustaa kehittämään, toimii hyvin ja auttaa kehittymään) 2.TYÖNTÄÄ (tökkii, on hankalaa, ei toimi, aiheuttaa vastustusta) Listaa kumpaankin teemaan asioita ja arvioi Veto asteikolla 0 - +10 ja Työntö asteikolla 0 - -10.

4 Yritysten rooli miksi yritysten tulisi olla mukana työpaikkaopintojen järjestämisessä? miten opiskelijasta saadaan mahdollisimman suuri hyöty työpaikalle? miten yrityksen tulisi osallistua ja mihin yrityksen on mahdollista osallistua? kenen yrityksessä pitäisi osallistua?

5 Työpaikkaopintojen ohjaajayhteisö Työpaikkajakson tavoitteet työpaikkaohjaaja Opiskelija(-t) Opettaja( -t), asiakkaat esimiehet tiimi Viranomaiset

6 Työpaikkaopintojen tavoitteet kuka tai ketkä asettavat työpaikkaopintojen tavoitteet? miten työpaikkaopintojen tavoitteet asetetaan? mitä tavoitteita työpaikkaopinnoilla on?

7 Työpaikkaopintojen suunnitelma mitä työpaikkaopintojen suunnitelman pitäisi sisältää ja millä tarkkuudella?’ kenen tehtävänä on laatia suunnitelma? milloin suunnitelma laaditaan? minkälaisiin ideoihin oppimisesta

8 KOKEMUKSELLINEN OPPIMINEN (BARNETT 1989, RUOHOTIE 2000) Välitön kokemus Tapahtuma Pohdiskeleva havainnointi: mitä tapahtui? Ilmiön abstrakti käsitteellistäminen: mitä opittiin sovellusmahdollisuudet ? Toteutuksen suunnittelu; mitä tulisi tehdä toisin? Aktiivinen kokeilu: tehdään toisin MITEN HUOMIOIT MALLIN ELEMENTIT TYÖPAIKKAOHJAAJIEN SUUNNITTELUSSA?

9 Oppiminen yhteisen työn kontekstissa (Poikela 2005) Tekemällä oppiminen Kokemuksen vaihto Yhteinen reflektointi Käsitteellisen tiedon organisointi

10 MILLOIN KOULUTUS ON VAIKUTTAVAA? koulutus on vaikuttavaa silloin, kun - aika - paikka - tilanne ovat mahdollisimman todelliset MITÄ TARKOITTAA TYÖPAIKKAOHJAAJIENKOULUTTAMISEN NÄKÖKULMASTA?

11 Työpaikkaopintojen suunnitelma minkälaiseen käsitykseen työssäoppimisesta suunnitelma nojaa? mitkä ovat työpaikkaopintojen tavoitteet? miten arvioidaan opiskelijan lähtötaso? mitä työpaikkaopinnoissa tehdään, mitkä ovat työtehtävät? miten työpaìkkaopinnot ohjataan? miten työpaikkaopinnot arvioidaan?

12 Välitehtävä: Räätälöi itsellesi tehtävä, joka liittyy työpaikkaopintojen ohjaukseen ja/tai arviointiin: Esim. Keskustele opiskelijan ja työpaikkaohjaajan kanssa teemasta: -mitä työpaikkaopinnoissa pitäisi arvioida? -mitä haasteita arviointiin liittyy?

13 Ennen insinööri opintoja Opinto- jen alussa Ennen työpaik- kaopinto ja Työpaikk aopintoj en aikana Työpaikk opinto- jen jälkeen Kuka ohjaa Mitä ohjataan Millä menetel millä Työpaikkaopintojen ohjaussuunnitelma

14 KOKEMUKSELLINEN JA REFLEKTIIVINEN OPPIMINEN Konkreettinen kokemus Reflektiivinen havainnointi( toiminnan jälkeinen reflektio Abstrakti käsitteellistämine n/ toimintaa edeltävä reflektio Aktiivinen toiminta/ toiminnan aikainen reflektio

15 Työssä oppimisen prosessien ohjaaminen ja johtaminen 1.Oman tehtävän tarkoituksenmukainen omaksuminen ja kokemuksen kartuttaminen 2.a) Oman tehtävän arviointi, työtoverien ja esimiehen palaute b) Henkilökohtaisen työn ja muiden työn yhteinen arviointi ja suhteuttaminen toisiinsa 3. a) Yhteisen työn ja kehitystarpeiden jäsentäminen ja oppimissuunnitelman laatiminen

16 Työssä oppimisen prosessien ohjaaminen ja johtaminen 3b) Oman työn suunnittelu ja oppimissuunnitelman laatiminen esimiehen kanssa 4. Työ- ja kehitystehtävien toteuttaminen yhteisesti ja itsenäisesti 5. Kokemuksista keskustelu 6. Yhteisen ja yksilöiden toiminnan ja oppimisen yhteinen arviointi 7. Työssä oppimisen arviointi ja seuranta 8. Oppimisen johtamisjärjestelmän luominen ja ylläpitäminen

17 Työssä oppimisen prosessien ohjaaminen ja johtaminen 9. Kehitetyn ja dokumentoidun toimintatavan käytäntöön vieminen 10. Työssä oppimisen ohjausmallien toteuttaminen käytännössä

18 Ongelmalähtöisyys tupa-jaksojen suunnittelussa 1.Haluammeko kehittää työpaikkaopintoja ja työpaikoilla tapahtuvaa ohjausta? 2.Minkälaista osaamista/asiantuntijuutta tavoitellaan? 3.Minkälainen tupajaksojen ja työpaikkaohjaajien koulutuksen malli sopisi? 4.Miten se rakennetaan? 5.Mitä uutta osaamista sen rakentaminen vaatii? 6.Miten tupa-suunnitelma viedään käytäntöön? 7.Miten arvioimme tupajaksosuunnitelmat, niiden ohjauksen ja arvioinnin?


Lataa ppt "TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google