Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

AINEENOPETTAJIEN ERITYISOPETUS RYHMÄKERTA 3

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "AINEENOPETTAJIEN ERITYISOPETUS RYHMÄKERTA 3"— Esityksen transkriptio:

1 AINEENOPETTAJIEN ERITYISOPETUS RYHMÄKERTA 3
Lotta Uusitalo-Malmivaara, HY, Erityispedagogiikka Lotta Uusitalo-Malmivaara, HY, Erityispedagogiikka

2 Lotta Uusitalo-Malmivaara, HY, Erityispedagogiikka
POHDI Mitä teet, jos oppilaasi ei opi muiden tahdissa? Lotta Uusitalo-Malmivaara, HY, Erityispedagogiikka

3 Lotta Uusitalo-Malmivaara, HY, Erityispedagogiikka
OPS-hölkkä Kirsti Longan lanseeraama käsite opettajan juoksusta opetussuunnitelman noudattamisen perässä Sama OPS ei voi sopia kaikille Longan diat sulautuvasta opetuksesta löytyvät esim. sanoilla ”lonka ops-hölkkä” Lotta Uusitalo-Malmivaara, HY, Erityispedagogiikka

4 Erityisopetuksen strategia
Erityisopetuksen strategian toimeenpano > perusopetuslain ja opetussuunnitelman perusteiden muutokset, voimaan osittain 2010, kokonaan 2011. Uutta mm: tehostettu tuki ennen eo-päätöstä, ks. oph:n diat Lotta Uusitalo-Malmivaara, HY, Erityispedagogiikka

5 Lotta Uusitalo-Malmivaara, HY, Erityispedagogiikka
Lähikouluperiaate: 17 § Erityinen tuki Kun oppilaalle annettu tehostettu tuki ei riitä, oppilaalle tulee antaa erityistä tukea. Erityinen tuki muodostuu erityisopetuksesta ja muusta tämän lain mukaan annettavasta tuesta. Erityisopetus järjestetään oppilaan edun mukaisesti ensisijaisesti muun opetuksen yhteydessä. Lotta Uusitalo-Malmivaara, HY, Erityispedagogiikka

6 Pedagogisen osaamisen keskeinen rooli:
Moniammatillisen yhteistyön tärkeys Oppimisen ja kasvun tasapuolinen huomioiminen Tehostetun tuen aloittaminen ja järjestäminen tulee käsitellä opettajien pedagogiseen arvioon perustuen moniammatillisesti 31 §:n 1 ja 2 momentissa tarkoitetussa oppilashuoltotyössä. Lotta Uusitalo-Malmivaara, HY, Erityispedagogiikka

7 Lotta Uusitalo-Malmivaara, HY, Erityispedagogiikka
PEDAGOGINEN SELVITYS Ennen erityistä tukea koskevan päätöksen tekemistä opetuksen järjestäjän tulee kuulla oppilaan huoltajaa sekä hankkia oppilaan opetuksesta vastaavilta opettajilta selvitys oppilaan oppimisen etenemisestä ja moniammatillisena oppilashuollon yhteistyönä tehty selvitys oppilaan saamasta tehostetusta tuesta ja oppilaan kokonaistilanteesta sekä tehdä näiden perusteella arvio erityisen tuen tarpeesta (pedagoginen selvitys). Pedagogista selvitystä tulee tarvittaessa täydentää psykologisella tai lääketieteellisellä asiantuntijalausunnolla tai vastaavalla sosiaalisella selvityksellä. Lotta Uusitalo-Malmivaara, HY, Erityispedagogiikka

8 Hallituksen esitys: Pedagoginen selvitys
Pedagogisessa selvityksessä todettaisiin oppilaan vahvuusalueet sekä oppilaan oppimiseen ja kasvuun sekä opiskelutilanteisiin liittyvät keskeiset ongelmat. Selvityksessä todettaisiin myös oppilaan saama tehostettu tuki ja arvio siitä, millaisia pedagogisia ja oppilashuollollisia järjestelyjä tarvitaan oppilaan oppimisen ja kasvun tukemiseksi. Pedagogiset järjestelyt voivat sisältää esimerkiksi oppimisympäristöön, opetus- ja ohjaushenkilöstöön, opetus- ja opiskelumenetelmiin, materiaaleihin ja välineisiin liittyviä tekijöitä. Lotta Uusitalo-Malmivaara, HY, Erityispedagogiikka

9 Lotta Uusitalo-Malmivaara, HY, Erityispedagogiikka
CASE-kuvauksia Case 1: 7-luokkalainen poika, joka on opiskellut erityiskoulussa neljänneltä luokalta lähtien. Seitsemännen luokan alkupuolella ensimmäisen jakson lopussa hänet ollaan siirtämässä erityisopetuksesta yleisopetuksen ryhmiin englannin, biologian, liikunnan, teknisen työn ja äidinkielen opetuksessa, joihin on tehtävä HOJKS tarpeen mukaan. Siirto oli määrä tehdä jo lukukauden alussa ja oppilas sekä vanhemmat lähtivät aktiivisesti selvittämään siirtoa, kun sitä ei ollut tapahtunut. Oppimisvaikeudet perustuvat kielellisen prosessoinnin vaikeuksiin ja erityisesti lukeminen reaaliaineissa on tuottanut vaikeuksia. Koulussa on erityisopettaja ja koulunkäyntiavustaja apuna tilapäisesti. Lotta Uusitalo-Malmivaara, HY, Erityispedagogiikka

10 Lotta Uusitalo-Malmivaara, HY, Erityispedagogiikka
Case 2: Kahdeksannella luokalla oleva tyttö, joka on jäänyt luokalleen poissaolojen vuoksi. Kahdeksannen luokan syksyyn asti tyttö on pärjännyt hyvin koulussa. Tytöllä on edelleen vaikea kotitilanne ja jonkin verran poissaoloja, joiden takia hän on jäljessä kaikissa oppiaineissa. Hän on myös ollut joitakin jaksoja Sairaalakoulussa itsensä viiltelyn vuoksi. Normaaliin työskentelyyn kyetessään hänellä ei ole vaikeuksia oikeastaan minkään aineen opiskelussa. Lotta Uusitalo-Malmivaara, HY, Erityispedagogiikka

11 Lotta Uusitalo-Malmivaara, HY, Erityispedagogiikka
Case 3: Kyseessä 7- luokkalainen poika, jolla on oppimisvaikeuksia erityisesti kielissä. Hän on jäänyt jälkeen jo ala-asteella A-englannissa. Ala-asteen opettaja ei ole huomannut pojan oppimisvaikeuksia, vaan pitänyt häntä ainoastaan laiskana. Vasta 7. luokan ruotsin tunnilla paljastuu, että pojalla on oppimisvaikeuksia nimenomaan kielellisessä hahmottamisessa, vaikka reaaliaineet sujuvatkin hyvin. Käyttäytymishäiriö, keskittymiskyvyn puute ja epäedulliset kotiolot osoittautuvat suurimmaksi syyksi pojan oppimisvaikeuksiin. Lisäksi hän kompensoi huonoa oloaan kiusaamalla luokkatovereitaan, jolloin oppitunneista suurin osa kuluu häiriköintiin. Lotta Uusitalo-Malmivaara, HY, Erityispedagogiikka

12 Lotta Uusitalo-Malmivaara, HY, Erityispedagogiikka
Case 4: HOJKS ja seuraava kouluaste 9-luokkalainen poika, jolla on akateemisten suoritusten ja läsnäolon näkökulmasta kovin rikkonainen koulutausta. Koulumotivaatio ei ole. Alkoholi ja pikkurötökset jonkin verran kuvassa mukana. Erittäin lyhytpinnainen, mutta saattaa kahdenkeskisissä tilanteissa olla varsin mukava. Kaveri, jonka kanssa voit hyvin viedä luokan hajonneen TV:n huoltoon, mutta joka tuskin koskaan on saanut äidinkielen läksyjään tehtyä. Ainekirjoitukset eivät ylitä pituudeltaan juuri sivua, vaikka sama kaveri puhuu itsensä kuiville tilanteesta kuin tilanteesta. Eräänä perjantaina, kun olet lähdössä koulusta, huomaat, että autostasi on puhjennut rengas. Saat sen vaihdettu juuri tämän oppilaan avustuksella. Hän sattuu olemaan koululla, koska viikon jälki-istunnot on juuri istuttu. Seuraavana maanantaina aletaan miettiä kevään yhteisvalintoja. Olet tämän oppilaan luokanvalvoja ja tehtäväsi on opinto-ohjaajan kanssa auttaa häntä tekemään oikeita valintoja. Lotta Uusitalo-Malmivaara, HY, Erityispedagogiikka

13 Lotta Uusitalo-Malmivaara, HY, Erityispedagogiikka
HOJKS Henkilökohtainen Opetuksen Järjestämistä Koskeva Suunnitelma Laaditaan jokaiselle erityisopetukseen otetulle tai siirretylle oppilaalle. Laadinnassa mukana ainakin lapsi, vanhemmat, luokanopettaja/-valvoja ja erityisopettaja. Tarvittaessa aineenopettajia, psykologi, terapeutti ym. Lotta Uusitalo-Malmivaara, HY, Erityispedagogiikka

14 Lotta Uusitalo-Malmivaara, HY, Erityispedagogiikka
HOJKS Keskeiset sisällöt: selvitys oppilaan tämänhetkisten suoritusten tasosta, oppimisvalmiuksista Selvitys lyhyen ja pitkän aikavälin tavoitteista Opetustuntimäärät sekä keskeiset ainekohtaiset tavoitteet ja sisällöt, erityisesti yksilöllistykset (mukautukset) Maininta tarvittavasta erityisopetuksesta ja muista palveluista Maininta arvioinnista Selvitys erityispalveluista ja arvio niiden tarpeen kestosta Kuvaus opetuksen järjestämisestä sekä opetukseen osallistuvista henkilöistä Lotta Uusitalo-Malmivaara, HY, Erityispedagogiikka

15 Esimerkkinä Espoon HOJKS
Oppijan vahvuudet Oppimisen erityistarpeet Oppiainekohtaiset tavoitteet ja arvioinnin periaatteet Tarvittaessa siirtymävaihesuunnitelman Koulunkäyntiavustuksen ja mahdollisen tuntimäärän Oppilashuollolliset ja muut tukitoimet Apuvälineet HOJKS -kokouksen päivämäärän, sovitut asiat ja seuraavan tapaamisajan. Lotta Uusitalo-Malmivaara, HY, Erityispedagogiikka

16 Lotta Uusitalo-Malmivaara, HY, Erityispedagogiikka
OPS Lotta Uusitalo-Malmivaara, HY, Erityispedagogiikka


Lataa ppt "AINEENOPETTAJIEN ERITYISOPETUS RYHMÄKERTA 3"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google