Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
1
Kamut-projektin päättöseminaari 26.5.2011 Marja Sierilä
2
Kulttuuritutorointi Toimintaa, jossa ”vanhempi” opiskelija tutoroi ”nuorempaa”, kohteena on maahanmuuttajataustainen opiskelija, ja tutorina joko suomalainen tai pitemmällä opinnoissaan oleva maahanmuuttajanuori Toiminta on siis vertaisohjausta, opiskelijalta opiskelijalle tapahtuvaa Verkostotyöryhmä nimesi toiminnan monikulttuuriseksi vertaisohjaukseksi
3
Monikulttuurisen vertaisohjauksen tavoitteet
Ennaltaehkäisee syrjäytymistä Edistää integroitumista oppilaitokseen Tarjoaa tukitoimia selvitä arjessa Vahvistaa koulukulttuuria ja parantaa opiskeluilmapiiriä Vahvistaa monikulttuurista identiteettiä, toiminta auttaa ymmärtämään erilaisuutta ja arvostamaan toista kulttuuria edustavaa opiskelijaa
4
Tutorverkostossa laadittu malli
5
Tukitoimet Kielimentori, yksilöllinen/ryhmän tuki
Perehdyttäjä, opintoihin opastaja Koulukulttuuriin, koulurakennukseen ja opiskelukulttuuriin perehdyttäjä Ryhmän ”kummina” toimiminen: yhteydenpito ja viestien viejä ja niiden selventäjä
6
Oppilaitoksen toimintakulttuuri
Osallistavaa toimintaa: erilaisten tapahtumien ja juhlien järjestämistä ja niihin vastuullista osallistumista: uusien opiskelijoiden ryhmäytymispäivään osallistuminen pikkujoulu/vaihtoehtojoulu, monikulttuurinen vappujuhla, ystävänpäivä, luovuuspaja erilaiset urheilutapahtumat kielivähemmistöjen aamunavaukset Cheering-up-vierailu sushibaari
7
Oppilaitoksen toimintakulttuuri (jatkuu)
monikulttuurisuusviikko koulutusmessuille osallistuminen mava-ryhmän kanssa t-paitojen suunnittelu, logokilpailun järjestäminen olohuonetoiminta
8
Työssäoppiminen työssäoppimisjaksolla opiskelijoiden keskinäinen yhteydenpito, tapaamispaikka voidaan sopia näyttö - käsitteiden selkokielistäminen keskustelujen avulla, suomenkielessä avustaminen työssäoppimistavoitteiden laadinnassa tukeminen ja avustaminen
9
Tutoreiden koulutus tehtävään
Hakuaika tehtävään keväisin Koulutuksena vähintään yhden opintoviikon pituinen kurssi, se voisi olla osa vapaasti valittavia opintoja Tavoitteina on, että tutoropiskelijaksi hakenut opiskelija ymmärtää oman kulttuurinsa merkityksen suhteessa muihin kulttuureihin, tiedostaa omien asenteidensa merkityksen, ymmärtää viestintäeroista johtuvien väärinkäsitysten mahdollisuuden, oppii tukemaan, ohjaamaan ja neuvomaan toista opiskelijaa.
10
Tutorkoulutus Aikuisopiston tutoreiksi aikoville järjestetään 1-2 illan perehdyttäminen monikulttuurisuuteen ja lisäksi tutustumisia tutoroitavaan ryhmään
11
Tutorkurssin sisältöjä
Minä ja suomalaisuus Minä ja monikulttuurisuus Tietoa kulttuurieroista Kulttuureista johtuvia väärinkäsityksiä Vähemmistönä Suomessa Monikulttuurinen ohjaus käytännössä Mahdollinen opintokäynti
12
Tutortoiminnan toteutuksen ongelmia
Jatkuvuus Opiskelijoiden nuori ikä ja sitoutumattomuus Ikien yhteensopivuus, elämänkokemus Toiminnan ajankohta Palkitseminen
13
Tulevaisuus Ammattiopistoissa tukitutoreiden koulutus jatkuu
Tutortoimintaan pyydetään mukaan englanninkieliset opiskelijat (Omnia, Varia) Myös mavaa tutoroidaan jatkossa (Varia, Hesote, Omnia) Hesoten hammaslaboranttiopiskelijat jatkavat uusien mamu-opiskelijoiden tukitoimia ja verkkoalustalla keskustelua Omniassa alkamassa koko ammattiopiston kattava vertaistutortoiminta Omnian aikuisopiston Lehtimäentien yksikössä on aloitettu keskustelut vertaistutortoiminnan liittämisestä opetussuunnitelmaan
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.