Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Kulttuuritutor -toimintaa

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Kulttuuritutor -toimintaa"— Esityksen transkriptio:

1 Kulttuuritutor -toimintaa
Hesoten Kamut Kulttuuritutor -toimintaa Päivikki Huttu, Katri Karlsson, Juha-Pekka Marjoranta, Hanna Poutiainen

2 Kulttuuritutoroinnin tavoitteet Hesotessa
Parantaa opiskelijoiden valmiuksia kohdata maahanmuuttajataustainen opiskelija (oppilaitoksen toimintakulttuuriin vaikuttaminen). Tukea maahanmuuttajataustaisia opiskelijoita koulutuksen aikana (tukitoimet). Kehittää toimintaa, joka tukee suomalaiseen yhteiskuntaan ja työelämään integroitumista (tutorointi työssäoppimispaikoille). Kehittää uusi vuorovaikutteinen toimintamalli.

3 1. Oppilaitoksen toimintakulttuuriin vaikuttaminen
Hankkeen toiminnalla on pyritty parantamaan sekä opettajien että opiskelijoiden valmiuksia kohdata maahanmuuttajataustaisia opiskelijoita esim. seuraavasti: toimijoina on ollut sekä Hesoten MAVA–koulutuksen että hammastekniikan opettajia ja opiskelijoita hammastekniikan Kamut -vappurieha (kevät 2010). Logo- kilpailu hammaslaboranttiopiskelijoille (kevät 2010) T –paidat (voittajalogolla) hammaslaboranttiopiskelijoille (syksy 2010) Ryhmäytymispäivä Nuuksiossa uusille hammaslaboranttiopiskelijoille ( )

4 Kamut –vappurieha ( ) Hammaslaboranttien oma vappurieha! Perjantaina 30.4. Hammaslaboranttien oma vappurieha! Perjantaina 30.4. Ohjelmassa mukavaa yhdessäoloa kello 10 – 14! Aloitetaan auditoriossa kello TERVETULOA!

5 Logokilpailu kaikille hammaslaboranteille
Suunnittele oma logo hammaslaboranteille! Kilpailun säännöt Suunnittele mustavalkoinen tai värillinen tunnus Hesoten hammaslaboranttiopiskelijoille A4-kokoiselle paperille (työn voi tehdä käsin tai koneella). Ota huomioon suunnitelmassa, että logoa käytetään mm. t-paidoissa. Merkitse työn taakse oma nimesi ja ryhmätunnuksesi. Aikataulu Kilpailu alkaa Palauta ehdotuksesi mennessä huoneeseen 201 Katrille tai Päivikille. Kaikista ehdotuksista järjestetään näyttely ja äänestys Tulokset julkistetaan koulun aulassa. Voittaja palkitaan. Logoterveisin Katri ja Päivikki

6 LOGO-KILPAILU ON RATKENNUT!
Voittajaksi on äänestetty logo numero 2. Logon on suunnitellut opiskelija Besa Zymberi. ONNEA VOITTAJALLE! Kilpailun tulos julkistetaan virallisesti pe hammaslaboranttien omassa vappuriehassa. (Katri ja Päivikki)

7 Opiskelija Besa Zymberin ”voittologo” (k. 2010)

8 Logo painettiin hammastarvikeliike Hammasväline Oy:n sponsorituella T –paitoihin k. 2011!

9

10 Ryhmäytymispäivä Nuuksiossa 4.10.2010

11

12

13 2. Tukitoimet Maahanmuuttajataustaisia opiskelijoita tuettiin koulutuksen aikana kulttuuritutorointiin soveltuvien uusien vapaasti valittavien opintojen avulla, joita olivat: a) ”Me hammaslaboranttiopiskelijat” (1 ov) kevät 2010 – kevät 2011 Opettajina MAVA- koulutuksen opettajat Katri Karlsson ja Päivikki Huttu Opinnon tavoitteet: tutustuttaa hammaslaboranttiopiskelijat toisiinsa ja ehkäistä maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden syrjäytymistä toteuttaa yhteistä toimintaa uusille ja vanhoille hammaslaboranttiopiskelijoille (tutustumisaamupäivä ja kuusijuhla) harjoitella projektityötä harjoitella kyselyn tekemistä oppia käyttämään audiovisuaalisia laitteita oppia kirjallisen raportin kirjoittamista

14 Tunnelmia opinnon tutustumisaamupäivästä 14.9.2010

15 Uudet opiskelijat hampaina ja tutorit keskellä kielenä 14.9.2010

16 Kuusijuhla HL-opiskelijat suunnittelivat itse juhlan kaikille HL-opiskelijoille ja opettajille Tavoitteena oli, että HL-opiskelijat tutustuvat toisiinsa ja voivat jatkossa hakea helpommin tukea toinen toisiltaan

17 Kysely ja tulokset kevät 2011
kurssin Hl-opiskelijat suunnittelivat ja toteuttivat kyselyn muille HL-opiskelijoille kyselyssä oli 14 kysymystä, jotka liittyivät opiskeluun sekä sosiaaliseen ja fyysiseen opiskeluympäristöön. ”Tuntuuko sinusta, että joku luokastasi on syrjäytynyt tai että jotakuta syrjitään?” Vastauksia: Kyllä 1 Ei 14 ”Tunnetko itsesi syrjäytyneeksi, tai että sinua syrjitään? ” Vastauksia: Kyllä 0 Ei 15 ”Miten mielestäsi syrjäytymistä voisi ehkäistä koulussa?” Vastauksia: ”Puhumalla./ Ei otettaisi liian suuria luokkia./ Huomioimalla jos joku vaikuttaa yksinäiseltä. /Vetää yhtä köyttä. /Otetaan aremmat porukkaan mukaan. / Ottamalla kaiken kokoiset, ikäiset yms. tasapuolisesti huomioon, eikä vain katsoisi arvostelevasti päälle.” ”Muodostuuko luokassanne ryhmiä etnisen taustan (esim. sama lähtömaa) perusteella?” Vastauksia: Kyllä 8 Ei 5

18 b) Toiminnalliset infopäivät MAVA –koulutuksen opiskelijoille 16-17. 2
Ryhmän HLS08AV hammaslaboranttiopiskelijat suorittivat uuden vapaasti valittavan opinnon, jossa he suunnittelivat ja toteuttivat toiminnalliset infopäivät MAVA –koulutuksen opiskelijoille ja opettajille. Tutoreiden valmentajina olivat opettajat Juha-Pekka Marjoranta ja Hanna Poutiainen.

19 Infossa esiteltiin mm. hammaslaborantti työasussaan

20 Perehtymistä hammaslaborantin työhön …

21 Perehtymisen tuloksena vahakukkanen

22 3. Tutorointi työpaikoille
Hankkeen toiminnalla pyrittiin parantamaan maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden suomalaiseen työelämään integroitumista uuden oppimistehtävän välityksellä Pilottikokeiluna verkko-oppimistehtävä (1 ov) osana vapaasti valittavaa opintoa ”Työssäoppiminen ja yrittäjyys hammasteknisen alan työpaikassa” syksy 2010 Opinnon opettajana, ”tutorina” ja arvioijana hammastekniikan opettaja opiskelijoiden työssäoppimisjakson aikana Tavoitteet: Saada käsitys sisäisen ja omaehtoisen yrittäjyyden elementeistä hammasteknisellä alalla sekä muodostaa perustaa omalle työuralle. Tutustua omiin vahvuuksiin ja kehittämistarpeisiin. Lisätä ymmärrystä erilaisuuden voimavaroista.

23 Esimerkki työssäoppimispaikasta

24 Verkko-oppimistehtävän toteutustapa
Opiskelijat työskentelivät työssäoppimispaikassa ja TOP-jakson aikana vastasivat tehtäväksi annettuihin sisäistä ja omaehtoista yrittäjyyttä koskeviin kysymyksiin ja pohdintoihin Fronter verkko-oppimisympäristössä.

25 Hankkeen toiminnan vaikuttavuus
Hammastekniikan opiskelijat ja MAVA –koulutuksen opiskelijat kokevat kuuluvansa yhteisöön ja saavat vertaistukea Opiskelijoiden välinen ilmapiiri paranee Uusien vapaasti valittavien opintojen sisältöjen ja menetelmien välityksellä positiivinen vaikuttavuus siirtyy opiskelijoiden opintoihin orientoitumiseen ja opintoihin Positiivinen vaikuttavuus siirtyy myös suomalaiseen yhteiskuntaan ja työelämään integroitumiseen

26 Uusi toimintamalli (tulevaisuus) Hesotessa?
Uudet vapaasti valittavat opinnot Hammastekniikan perustutkintoon yht. 3 ov: Me hammaslaboranttiopiskelijat 1ov (opettajana MAVA –koulutuksen opettaja). Pidemmällä opinnoissa olevat (mamu –taustaiset) opiskelijat järjestäjinä/tutoreina aloittaville opiskelijoille. Verkkokurssi 1 ov, toteutus työssäoppimisjakson aikana (opettajana hammastekniikan opettaja). Kurssin teemana sisäinen ja omaehtoinen yrittäjyys opinnoissa. Monikulttuurinen tiedottaminen 1 ov (opettajana hammastekniikan opettaja). Tiedottajina/toteuttajina Pidemmällä opinnoissa olevat (mamu –taustaiset) opiskelijat järjestäjinä/tutoreina aloittaville opiskelijoille. Vastuut: Hesoten osastoilla ja johdolla, jotka vastaavat kyseisten koulutusten organisoinnista ja opettajien työnjaosta.

27 Hankkeen toiminta avasi oven uusille tuulille!


Lataa ppt "Kulttuuritutor -toimintaa"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google