Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

SEMINAARIA POHJUSTANEEN KYSELYTUTKIMUKSEN TULOKSIA

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "SEMINAARIA POHJUSTANEEN KYSELYTUTKIMUKSEN TULOKSIA"— Esityksen transkriptio:

1 PLAGIAATINTUNNISTUSPALVELUIDEN HANKINTA JA ORGANISOINTI KORKEAKOULUISSA
SEMINAARIA POHJUSTANEEN KYSELYTUTKIMUKSEN TULOKSIA Totti Tuhkanen, Paula Merikko Webropol-kysely suoritettiin

2 KYSELYYN VASTANNEET KORKEAKOULUT:
Diakonia-ammattikorkeakoulu HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu Hämeen ammattikorkeakoulu Jyväskylän ammattikorkeakoulu Kymenlaakson ammattikorkeakoulu Laurea-ammattikorkeakoulu Metropolia Ammattikorkeakoulu Oulun seudun ammattikorkeakoulu Saimaan ammattikorkeakoulu Savonia-ammattikorkeakoulu Seinäjoen ammattikorkeakoulu Turun ammattikorkeakoulu Aalto-yliopisto Helsingin yliopisto Itä-Suomen yliopisto Jyväskylän yliopisto Lapin yliopisto Lappeenrannan teknillinen yliopisto Oulun yliopisto Svenska handelshögskolan Tampereen teknillinen yliopisto Tampereen yliopisto Turun yliopisto Vaasan yliopisto Åbo Akademi 12 ammattikorkeakoulua 13 yliopistoa

3 PLAGIAATINTUNNISTUSJÄRJESTELMÄT KORKEAKOULUITTAIN:
Diakonia-ammattikorkeakoulu HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu Hämeen ammattikorkeakoulu Jyväskylän ammattikorkeakoulu Kymenlaakson ammattikorkeakoulu Laurea-ammattikorkeakoulu Metropolia Ammattikorkeakoulu Oulun seudun ammattikorkeakoulu Saimaan ammattikorkeakoulu Savonia-ammattikorkeakoulu Seinäjoen ammattikorkeakoulu Turun ammattikorkeakoulu E U T Aalto-yliopisto Helsingin yliopisto Itä-Suomen yliopisto Jyväskylän yliopisto Lapin yliopisto Lappeenrannan teknillinen yliopisto Oulun yliopisto Svenska handelshögskolan Tampereen teknillinen yliopisto Tampereen yliopisto Turun yliopisto Vaasan yliopisto Åbo Akademi Käytetyt lyhenteet: E = EPHORUS U = URKUND T = TURNITIN N = Nalkki K = Kohta tiedossa… K, N*, T* U K T, U K, N* T

4 PLAGIAATINTUNNISTUSJÄRJESTELMÄT KORKEAKOULUITTAIN:
Huom: jos yliopistolla kaksi kattavasti käytettyä järjestelmää, laskennallinen painoarvo on ollut 0,5; rajatussa käytössä olevat järjestelmät on jyvitetty 0,25-osuudella.

5 LIITTYMÄT MUIHIN JÄRJESTELMIIN:
Plagiaatintunnistusjärjestelmä on integroitu: Oppimisalustaan 78 % - yhdessä tapauksessa liittymä kk:n kahteen eri alustaan - koko organisaation käytössä olevat pt-järjestelmät usein integroituja, osastojen käyttämät eivät integroituja Korkeakoulun IDM:ään 50 % Opinnäytteen julkaisujärjestelmään 17 % - tällä integraatiolla saavutetaan suurimmat hyödyt alkuperäisyystarkastusten kattavuutta ja referenssi- aineistojen järjestelmäriippumatonta indeksoitavuutta kehitettäessä! Kaksi esimerkkiä !

6 Ks. laajemmin: Kai Skiftesvik, eGradu-hanke
Ks. laajemmin: Kai Skiftesvik, eGradu-hanke. Ylemmän tutkintovaiheen opinnäytetöiden elektroninen arkistoiminen ja esilletuonti

7

8 OHA 75 % KIRJASTO 25 % YLLÄPIDON TOTEUTUS 1:
Korkeakoulun plagiaatintunnistuspalvelun ’omistaa’: OHA % KIRJASTO 25 % =opintohallinto/ =kirjasto/kirjasto- ja opetusteknologiapalvelut jne. /opetuksen/koulutuksen kehittämispalvelut jne. (Kyselyyn osallistuneista korkeakouluista 16 % ei vastannut tähän kysymykseen.)

9 YLLÄPIDON TOTEUTUS 2: Loppukäyttäjätuki: Teknisen ylläpidon tuki:
Palvelun ylläpidosta vastaa korkeakoulussa: (vastauksia 25, joista 2 eos) Loppukäyttäjätuki: Teknisen ylläpidon tuki: Käyttäjäkoulutus, lähituki, ohjaus Käyttäjätunnusten hallinta, kurssialueiden Koulutusmateriaalit/manuaalit, avaaminen, tekninen helpdesk, integraatioiden prosessiohjeet ja säännöt. suunnittelu ja toteutus, lisensiointisopimukset. OHA/opetuksen/koulutuksen kehittämispalvelut/op.tek % % KIRJASTO/… % % (jos kaikki amk:t tarkastelussa mukana, kirjastojen osuus lienee korkeampi) IT-HALLINTO/palvelut % % LAITOKSET/YKSIKÖT % Kaksi tapaus esimerkkiä ! TOIMITTAJA % 100 % 100 % Jos loppukäyttäjätuen ja teknisen ylläpidon organisoi sama palveluyksikkö (9/23 tapausta), tällöin Palvelusta vastasi kokonaisuutena OHA/opetusteknologiakeskus 44 %, KIRJASTO 44 % tai IT-palvelut 22 %.

10 YLLÄPIDON TOTEUTUS 2: ”Päävastuuhenkilö ja tekninen tuki on keskitetty yhdelle henkilölle: amk:mme tietopalvelupäällikölle. Hän jakaa tunnuksia, vastaa teknisiin kysymyksiin ja vie kehittämisideoita eteenpäin. Hän on tarvittaessa yhteydessä Urkundin henkilöstöön. Ohjelman käytön koulutuksesta henkilöstölle vastaavat pääasiallisesti kunkin yksikön opinnäytetyökoordinaattorit.” ”Palvelun pääkäyttäjälle opintohallinnossa on keskitetty seuraavat tehtävät: käytön seuranta ja raportointi, käyttäjäpalautteen ja kehittämistarpeiden käsittely, palvelun elinkaarisuunnitelman seuranta, käyttäjä- koulutustarjonnan organisointi ja pääkouluttajana toimiminen, 24/5 online-tuki ongelmatilanteissa, palvelun dokumentointi laatujärjestelmään sekä koulutusta ja tutkimusta ohjaaviin sääntöihin, palvelusta tiedottaminen ja yhteistyön edistäminen. Palvelu on integroitu Moodleen, joten Moodle-adminit, jotka vastaavat alustan käytön koulutuksesta ja kurssien myöntämisestä, ovat kiinteä osa myös PT-palvelun loppukäyttäjätukea. Palvelun yleisperehdytystä annetaan/tullaan antamaan myös kirjastoinformaatikkojen tarjoaman tieteellisen tiedonkäytön kursseilla ja informaatiolukutaidon koulutuksen yhteydessä. Tiedekunnat organisoivat lähituki-ratkaisuja itse. Jatkotutkinto-opetusta keskitetysti koordinoivan tutkijakoulun tdk-koordinaattorit antavat tarvittaessa lähitukea väitöksiin valmistautuville opiskelijoille ja heidän työnohjaajilleen. IT-palvelut vastaavat rajapintojen ylläpidosta sekä järjestelmän lisensiointisopimuksesta. PT-palvelun ylläpitoon liittyy siis toimijoita OHAsta, kirjastosta, tutkijakoulusta ja IT-hallinnosta.”

11 KEHITTÄMISTAVOITTEET 1:
Tärkeimpiä kehittämiskohteita ovat: Integrointi yliopiston uusiin prosesseihin sekä niissä kuvattuihin rooleihin ja vastuisiin. Vaikuttavuuteen liittyen kehittämiskohteena ovat opinnäytteiden tarkistamiseen liittyvien prosessien uudistaminen. Yliopistojen välisten työnohjausprosessien yhtenäistäminen. Pyritään ottamaan käyttöön niin, että painotus on hyvissä tieteellisissä käytännöissä. Painopiste pelkästä plagiaatintunnistuksesta enemmän plagionnin ehkäisyyn ja oikean tieteellisen kirjoittamisen opetukseen. PT:n käyttökokemusten ja opetuksen kehittämistyön vuoropuhelu. PT:n käyttöohjeiden kotouttaminen eri tiedekuntiin niiden toimintatapoja tukevassa muodossa. PT:n laaja hyödyntäminen opintojen aikaisen lähdeanalyysin välineenä. Toiminnallisena prosessina pt-palvelujen käyttö ohjauksen ja opinnäytteiden laadun parantamiseen sekä opiskelijan oman työn apuvälineenä. Käytön laajentaminen edelleen yliopistossa. Pyritään lisäämään kattavuutta opinnäytetöiden tarkistuksessa. Käyttäjien näkökulmasta muutoin ok, mutta uudelle käyttäjälle voitaisiin tarvita lisää ohjeistusta. Uppdatering av avtal studenternas användaravtal för Akademins IT-reruser

12 KEHITTÄMISTAVOITTEET 2:
Tekninen integrointi oppimisympäristöön. Järjestelmän (Urkund) integrointi oppimisalustaan (Moodle) (suunnitteilla) Järjestelmän liittäminen sähköiseen julkaisuprosessiin. Digitaalinen graduprosessi ja PT-tarkistus yhtenäiseksi koko yliopistossa. Järjestelmän integrointi kk:n käyttäjähallintaan. Henkilökunnan haka-tunnistautuminen. Henkilön Urkund-osoite on pitkä, tulee helposti kirjoitusvirheitä Uusien käyttäjätunnusten luonti toimii vielä liian manuaalisesti, sitä tulee automatisoida. Tekijänoikeuden näkökulmasta esillä ollut ongelma siinä että työ jää Urkund tietokantaan. Tämä ongelma poistuu Urkund järjestelmän toiminnallisuuksien muuttuessa lähiaikoina. Tämän muutoksen myötä ei enää taritse jokaiselta opiskelijalta erikseen kysyä lupaa opinnäytetyön tarkistamiseen. Tämä on todella iso muutos päivittäisen käytön näkökulmasta. Monipuolinen ja tilannekohtaisesti tarkoituksenmukainen käyttö (Turnitinin GradeMark ja PeerMark enemmän käyttöön, Urkund sähköpostin/käyttöliittymän kautta, PT-ohjelmien käyttö Moodlen kautta jne.) Käytettävyyttä parannettu aiemmasta integroimalla se yhdeksi työkaluksi molempiin oppimisympäristöihin (Moodle ja Optima). Lisätty tiedottamista asiasta sekä henkilökunnalle että opiskelijoille. Valtakunnallisesti: kokemusten vaihtoa ja koulutusta. ”Yhteisrintama" vuoropuhelussa toimittajien kanssa Dokumentin tarkastusraportin kattavuus (tarkkuus) ja käytettävyys. Vertailutietokantojen kattavuus ja yhteiskäyttö. Kaipaisimme lisätietoja mistä kaikista paikoista Urkund hakee vertailuaineistoa, onko esim Theseus yksi kohde? Kotimaisten referenssitietokantojen kehittäminen. Yhteistyö järjestelmän vertailuaineiston kehittämisessä. Erillisiä kehityskohteita ei ole syntynyt. Palvelu on vielä meille uudehko. Toimii hyvin itsenäisenä järjestelmänä

13 KIITOS KYSELYYN OSALLISTUNEILLE !
VERKOSTOITUMINEN: Kyselyn yhteydessä tarjoutui mahdollisuus perustaa plagiaatintunnistuspalveluiden ylläpidosta ja kehittämisestä vastaavien asiantuntijoiden yhteydenpitoverkosto. 18.4. seminaarin yhteydessä sovitaan yhteydenpidon muodoista ja tavoitteista. KIITOS KYSELYYN OSALLISTUNEILLE !


Lataa ppt "SEMINAARIA POHJUSTANEEN KYSELYTUTKIMUKSEN TULOKSIA"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google