Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
1
Kynsijärvi Valli Väisänen
Esimies viestijänä Kynsijärvi Valli Väisänen
2
Sisältö Yleistä Ilmapiirin luominen Palautteen antaminen
Kehityskeskustelut Lähteet
3
Yleistä On arvioitu, että 80 % johtajien ja esimiesten työajasta on viestintää ” Jos emme usko telepatiaan, meidän on oletettava, että johtaminen on viestintää eli että johtajan sanat ja teot ovat juuri sitä johtamista, joka vaikuttaa alaisten ajatteluun ja toimintaan. “ -Jari Salminen, Johtamisviestintä
4
Yleistä Esimies tarvitsee viestintää ja johtamista monenlaisissa viestintätilanteissa jokapäiväisessä työviestinnässä rekrytoinnissa ja perehdyttämisessä tavoite- ja tuloskeskusteluissa sekä ura- ja koulutussuunnittelussa (kehityskeskusteluissa) palavereissa (oman yksikön, osaston tai tiimin; yhteistyökumppaneiden) tiedottamisessa (suunnitelmat, muutokset, talous, seuranta) vapaamuotoisissa keskusteluissa.
5
Yleistä Viestintä on: Tiedonvaihtoa Tietämyksen ja ymmärryksen luomista Asioiden pohdintaa työyhteisön henkilöiden kanssa Esimiesviestintä toteutuu monensuuntaisena vuorovaikutuksena ja tiedonvaihtona Alaisten kanssa Kollegoiden ja omien esimiesten kanssa Toisten tiimien kanssa Koko työyhteisön kanssa Ylimmän johdon kanssa
6
Yleistä Esimiesviestinnän tähtäimet Strateginen toiminta (tulevaisuus)
Päivittäinen operatiivinen toiminta (tämä hetki) Yrityksen infrastruktuurin johtamisessa (asiat ja prosessit) Henkilöstön ohjaus ja tukeminen Henkilöstön että myös oman osaamisen kehittämisessä
7
Ilmapiirin luominen Ilmapiiri syntyy osana jokapäiväistä toimintaa
Ihmisten välinen yhteistyö ja vuorovaikutus Jos työyhteisö voi huonosti, se ei pysty ulkoiseenkaan tehokkuuteen Miten esimies voi vaikuttaa ilmapiirin luomiseen? Kannustava johtaminen Strateginen johtaminen ”Miksi tehdään?” ”Mihin pyritään?” Osaamisen palkitseminen
8
Ilmapiirin luominen Myönteinen ilmapiiri: varmuus tulevaisuudesta
yhteiset tavoitteet työtehtävien ja vastuualueiden selvyys kunnossa olevat pelisäännöt ja toimintatavat oppiva ja kehittyvä työyhteisö henkilöstön aktiivisuutta ja kasvua korostava yhteisö käyttöön otetut henkilöstön kyvyt, taidot ja luovuus sujuva yhteistyö aikaa sosiaaliselle kanssakäymiselle usko ongelmien ratkaisumahdollisuuksiin
9
Ilmapiirin luominen Kielteinen ilmapiiri:
tieto ei kulje – paljon huhuja työyhteisö klikkiytynyt ”ei kuulu meille” -asenne yleinen sääntöjä noudatetaan jäykästi, sisäiset pelisäännöt epäselvät syyttelyä, avoimia riitoja, yleistä valitusta paljon poissaoloja, henkilöstön vaihtuvuus suuri kielteisyyttä, toivottomuutta (”ei kannata…”) puhutaan paljon, ymmärtäminen vaikeaa johtajuus hämärtynyt
10
Ilmapiirin luominen Mitä hyvän ilmapiirin luomisella saavutetaan?
Ryhmän toimintakyky paranee Työn aiheuttama stressi vähenee Työn kannustearvo kasvaa Henkilöstö sitoutuu helpommin työyhteisöön ja organisaatioon
11
Palautteen antaminen Palautteen avulla ohjataan omaa ja tiimin suoriutumista Tulee olla osa arkea Esimiehen pitää myös pyytää palautetta Rakentavaa palautetta kahdenlaista positiivista ja korjaavaa Palautteiden suhde tulisi olla vähintään kolmen suhde yhteen
12
Positiivinen palaute Huomioidaan, osoitetaan ja palkitaan siitä mikä on hyvää työntekijän työssä Lisää tehokkuutta ja parantaa työilmapiiriä Yksilötasolla vahvistaa itsetuntoa, uskallusta ja kykyä vastaanottaa korjaavaa palautetta
13
Korjaava palaute Tavoitellaan muutosta toiminnassa
Annetaan kasvokkain ja kahden kesken Kohdistetaan toimintaan ei henkilöön Voidaan antaa kerroksittain ns. hampurilaistekniikalla Aloitetaan myönteisellä viestillä Esitetään korjattava asia ja korjausehdotukset Lopetetaan kohtaaminen positiivisesti
14
Kehityskeskustelut Kehityskeskustelulla tarkoitetaan ennalta sovittua ja suunniteltua esimiehen ja alaisen välistä keskustelua Kehityskeskustelut kuuluvat yrityksen perusrutiineihin Kehityskeskustelut käydään: Kahden kesken Ryhmässä Keskustelun käyminen katsotaan jokaisen työntekijän oikeudeksi ja velvollisuudeksi
15
Kehityskeskustelun vaiheet
Valmistautuminen Keskustelu ajan ja paikan sopiminen Tärkeiden asioiden miettiminen etukäteen Kehityskeskustelulomakkeen täyttäminen Virittäytyminen Luottamuksellisen ilmapiirin luonti Menneen arviointi Tulosten arviointi Palautetta organisaatiosta
16
Kehityskeskustelun vaiheet
Tulevan suunnittelu Tavoitteiden asettaminen Tarpeiden määritys Päätös Yhteenveto Jälkityöt Muistion laatiminen
17
Kehityskeskustelujen tavoitteet
Arvioida työn tuloksia ja suoriutumista Selkiyttää tehtävänkuvaa ja roolia Antaa molemminpuolista palautetta Määritellä työn tavoitteet ja päämäärät Tunnistaa kehittämistarpeet ja sopia toimenpiteistä Edistää yhteistyötä ja hyvää työilmapiiriä
18
Keskustelun merkitys Työntekijä Esimies
Saa palautetta työstään ja sen onnistumisesta Osaaminen ja työn kehittyminen varmistetaan Mitä työntekijältä odotetaan Esimies Saa palautetta omasta esimiestyöstään Voi varmistaa yhteiset tavoitteet
19
Keskustelun merkitys Organisaatio Hallinnollinen apuväline
henkilöstösuunnittelussa henkilöstön kehittämisessä toiminnan suunnittelussa Tilaisuus konkretisoida organisaation tavoitteita Keskinäisen ymmärryksen lisääntyminen
20
Hyvän kehityskeskustelun edellytykset
Esimies tuntee työntekijän työkentän ja seuraa arkityötä riittävästi Työyhteisön jäsenet ovat valmiita käymään keskusteluja kehittämisen ja kehittymisen näkökulmasta Kehityskeskustelut toteutuvat läpi organisaation Kumpikin osapuoli osallistuu keskusteluun Työntekijän ja esimiehen tasavertaisuus
21
Lähteet
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.