Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

OHJELMAKAUSI 2007-2013 ITÄ-SUOMEN LÄÄNINHALLITUS Rahoittavat viranomaiset -Itä-Suomen lääninhallituksen sivistysosasto -Itä-Suomen lääninhallituksen sosiaali-

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "OHJELMAKAUSI 2007-2013 ITÄ-SUOMEN LÄÄNINHALLITUS Rahoittavat viranomaiset -Itä-Suomen lääninhallituksen sivistysosasto -Itä-Suomen lääninhallituksen sosiaali-"— Esityksen transkriptio:

1 OHJELMAKAUSI 2007-2013 ITÄ-SUOMEN LÄÄNINHALLITUS Rahoittavat viranomaiset -Itä-Suomen lääninhallituksen sivistysosasto -Itä-Suomen lääninhallituksen sosiaali- ja terveysosasto  Hankehallinnointi hoidetaan sivistysosastolla  Hankearviointi osastoittain

2 Itä-Suomen lääninhallituksen sivistysosasto Sivistysosasto toimii opetusministeriön tulosohjauksessa valtion aluehallintoviranomaisena opetus- ja kulttuurihallintoa koskevissa asioissa. Tavoitteena on parantaa läänin väestön koulutustasoa, sovittaa yhteen elinkeinoelämää ja ammatillista koulutusta ja näiden tarjontaa sekä edistää kirjasto-, nuoriso- ja liikuntatointa. Sivistysosaston osastopäällikkö Lääninsivistysneuvos Heikki Laakso Puh. 020 516 7010

3 Itä-Suomen lääninhallituksen sivistysosasto oikeusturva yhteishaku ammatillisen koulutustarpeen ennakointi, määrällinen arviointi ja seuranta aikuisten ammatillisen lisäkoulutuksen koordinointi ja avustusten myöntäminen EU:n rakennerahastohankkeiden rahoitus ja valvonta sivistystoimen perusturvan ja peruspalvelujen arviointi sivistystoimen henkilöstön täydennyskoulutus opetus-, kirjasto-, ja liikuntatoimen rakentamishankkeet koululaisten iltapäivätoiminnan ja nuorten työpajatoiminnan avustusten myöntäminen nuoriso- ja liikuntatoimen valtakunnallisten toimintaohjelmien edistäminen seudullisen yhteistyön edistäminen kirjastojen kehittämis- ja kokeiluhankkeiden edistäminen elektronisen tiedon saatavuuden ja käytön edistäminen kansainvälinen toiminta ja lähialueyhteistyö Sivistysosaston tehtäviä ovat mm.

4 Sosiaali- ja terveysosaston osastopäällikkö Läänin sosiaali- ja terveysneuvos Elli Aaltonen Puh. 020 516 8042 Itä-Suomen lääninhallituksen sosiaali- ja terveysosasto Sosiaali- ja terveysosasto hoitaa STM:n, MMM:n, KTM:n hallinnonalaan kuuluvia tehtäviä valtion aluehallintoviranomaisena. Sosiaali- ja terveysosasto ohjaa, valvoo, suunnittelee, kehittää ja arvioi lainsäädäntöön perustuen sosiaali- ja terveydenhuoltoa sekä ympäristöterveydenhuoltoa läänin alueella. Osasto toimii läänin asukkaiden parhaaksi yhteistyössä kuntien, muiden paikallisten ja alueellisten toimijoiden kanssa. Sosiaali- ja terveysosaston strategiassa korostuu Itä-Suomen oikeudenmukainen kehitys, tasokkaat hyvinvointipalvelut ja vahva turvallisuuskulttuuri.

5 Itä-Suomen lääninhallituksen sosiaali- ja terveysosasto Sosiaali- ja terveysosaston tehtäviä ovat mm. sosiaali- ja terveydenhuollon ohjaus ja valvonta ehkäisevä sosiaali- ja terveyspolitiikka yksityisten sosiaali- ja terveyspalvelujen tuottajien luvat ja valvonta rikos- ja riita-asioiden sovittelutoiminnan ohjaus kuolemansyyn selvittämisen ohjaus ja valvonta sekä oikeuslääketieteelliset ruumiinavaukset sosiaali- ja terveydenhuollon valtionavut terveydensuojelu ja elinympäristön terveellisyys elintarvike- ja tuoteturvallisuus eläinlääkintä ja eläinsuojelu alkoholijuomien anniskelun ja vähittäismyynnin valvonta ja lupahallinto sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen arviointi terveydenhuollon ammatinharjoittajien valvonta terveydensuojelun, tupakkalain, kemikaalilain ja hautaustoimilain mukaiset tehtävät

6 Pohjois-Suomi Itä-Suomi Länsi- Suomi Etelä- Suomi

7 HANKEARVIOINTI Arvioinnin pohjana –Ohjelma-asiakirjat –Maakunnalliset kehittämisasiakirjat –Maakunnan yhteistyöasiakirja (MYAK) MYAKissa valintakriteerit ja tarkemmat painopisteet –Hallinnonalan valtakunnalliset painotukset

8 Pohjois-Karjalan maakunnan YHTEISTYÖASIAKIRJA (MYAK) EU:n alueellinen kilpailukyky ja työllisyys -tavoite Itä-Suomen EAKR-toimenpideohjelma Toimintalinja 2: Innovaatiotoiminnan ja verkostoitumisen edistäminen sekä osaamisrakenteiden vahvistaminen Itä-Suomen lääninhallitus, sivistysosasto Osaamis- ja innovaatiojärjestelmän kehittämisen painopisteet perustuvat alueen keskeisiin osaamisaloihin. Järjestelmän kehittämisessä huomio kiinnitetään koko alueellisen innovaatioverkoston (tutkimuslaitokset, oppilaitokset, julkishallinto ja yritykset) toiminnan ja sen rakenteiden kehittämiseen, keskinäiseen vuorovaikutukseen sekä kansalliseen ja kansainväliseen verkostoitumiseen. Innovaatioverkoston osaamisen ja toiminnan tulee tukea yritysten ja muun elinkeinoelämän tuotekehityksen ja tuotteistamisen kaikkia vaiheita suunnittelusta markkinointiin. Soveltavaa tutkimusta pyritään ohjaamaan tukemaan muuta innovaatiotoimintaa ja kasvuyrittäjyyttä. Investoinnit ja kehittämistoimet kohdistuvat koulutus- ja tutkimuslaitosten osaamisrakenteiden ja teknologian siirtomekanismien kehittämiseen työelämän tarpeiden näkökulmasta. Tuetaan korkeakoulujen ja tutkimuslaitosten sekä toisen asteen oppilaitosten rakenteellista kehittämistä sekä laboratorioiden yhteiskäyttöä maakunnan painopistealueilla yritystoiminnan kehittämiseksi. Maakunnan laboratorioita pyritään hyödyntämään palveluja kaupallistamalla ja soveltamalla laboratorioiden käyttöön liiketoimintaosaamista. Tuetaan toisen asteen koulutuksen mikro- ja pk-yritystoimintaa palvelevien oppimisympäristöjen rakentamista. T&K-ympäristöjen hyödyntämistä tuetaan myös ESR-toimenpitein. EAKR:n investoinnit kytketään mahdollisuuksien mukaan ESR-toimintalinjaan 3 sisällön yhteensovittamiseksi ja vaikuttavuuden lisäämiseksi.

9 Pohjois-Karjalan maakunnan YHTEISTYÖASIAKIRJA (MYAK) EU:n alueellinen kilpailukyky ja työllisyys -tavoite Itä-Suomen EAKR-toimenpideohjelma Toimintalinja 3: Alueiden saavutettavuuden ja toimintaympäristön parantaminen Itä-Suomen lääninhallitus, sosiaali- ja terveysosasto Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen järjestämiseen ja palvelurakenteeseen kohdistuu suuria muutospaineita harvaanasutun alueen palvelujen saatavuuden, ikääntymisestä johtuvan kysynnän kasvun, työvoiman riittävyyden ja kustannusten osalta. Hanketoiminnalla: edistetään sosiaali- ja terveydenhuollon sekä ympäristöterveydenhuollon erityishaasteisiin vastaavia palveluinnovaatioita, jotka liittyvät palvelujen tuotantoon, järjestämiseen, rahoitukseen tai jakeluun kehitetään esteettömiä palveluja kehitetään helppokäyttöisiä palvelusisältöjä ja sovelluksia hyödyntäen tietoyhteiskunnan keinoja (etälääketiede, sähköiset apuvälineet ja laitteet ja asiakaslähtöiset tietojärjestelmät) kehitetään kotona tapahtuvan hoidon ja asioinnin palvelukokonaisuuksia

10 Pohjois-Karjalan maakunnan YHTEISTYÖASIAKIRJA (MYAK) EU:n alueellinen kilpailukyky ja työllisyys -tavoite Manner-Suomen ESR-toimenpideohjelman Itä-Suomen osio Toimintalinja 1: Työorganisaatioiden, työssä olevan työvoiman ja yritysten kehittäminen sekä yrittäjyyden lisääminen Itä-Suomen lääninhallitus, sivistysosasto Edistetään joustavien koulutusratkaisujen kehittämistä työpaikalla hyödyntäen tieto- ja viestintätekniikan ja monikanavaisen oppimisen tarjoamia mahdollisuuksia. Kehitetään työorganisaatioiden innovaatio- ja tuotekehitysympäristöä tukevia koulutus- ja verkostohankkeita sekä T&K-toimintaa. Edistetään innovaatioiden kaupallistamista liiketoiminta- ja logistiikkaosaamista kehittämällä ja yritysten kansainvälistymiseen ja kansainvälisissä verkostoissa toimimiseen tähtäävän osaamisen kehittämistä. Tuetaan koulutusjärjestelmän ja työelämän välisen yhteistyön tehostamista yrittäjyysopintojen, myönteisen yrittäjyysasenteen ja liiketoimintaosaamisen kehittämiseksi. Tuetaan monikulttuuristen työ- ja opiskeluympäristöjen kehittämistä. Kehitetään yhteistyössä työelämän, kolmannen sektorin ja sivistystoimen toimijoiden kanssa työhyvinvointia edistäviä toimintamuotoja. Tuetaan luovan talouden potentiaalin hyödyntämistä yrittäjyydessä ja liiketoiminnassa. Itä-Suomen lääninhallitus, sosiaali- ja terveysosasto Hanketoiminnalla tuetaan sosiaali- ja terveydenhuollon monimuotoistuvien työyhteisöjen joustavuuteen, muutosvalmiuteen, tasa-arvoon ja työssä jaksamiseen tähtäävää kehittämistä.

11 Pohjois-Karjalan maakunnan YHTEISTYÖASIAKIRJA (MYAK) EU:n alueellinen kilpailukyky ja työllisyys -tavoite Manner-Suomen ESR-toimenpideohjelman Itä-Suomen osio Toimintalinja 2: Työllistymisen ja työmarkkinoilla pysymisen edistäminen ja syrjäytymisen ehkäiseminen Itä-Suomen lääninhallitus, sivistysosasto Nuorten tieto- ja neuvontapalveluja kehitetään erityisesti sähköisten palvelujen osalta. Sisällöllisesti niihin kehitetään oppilaanohjauksellisia elementtejä. Edistetään nuorten työpajatoiminnan menetelmällistä kehittämistä. Edistetään nuorten valinnanmahdollisuuksia eri koulutusohjelmien ja -tasojen sisällä ja välillä. Opinto-ohjausta kehitetään lisäämällä oppilaanohjaajien ja opettajien käytännön työelämän tuntemusta. Rekrytoitavalle nuorelle ehdotetaan ns. osaamistakuuta, jossa oppilaitos antaisi lisäkoulutusta poistamaan osaamisvajetta perusosaamisessa. Oppimista tukevia tieto- ja viestintätekniikan mahdollisuuksia kehitetään erityisesti aikuisopiskelijoiden tarpeiden näkökulmasta ja kehitetään alueellisesti tasa-arvoisten koulutuspalvelujen saavutettavuutta. Kehitetään kirjastoja alueellisina oppimisympäristöinä sekä nostetaan siihen liittyvää kirjasto- ja nuorisotyöntekijöiden osaamistasoa. Monialaista ja -ammatillista yhteistyötä tuetaan kasvavien erityisryhmien huomioon ottamisessa ja turvataan erityisryhmien kulttuurin, taiteen ja terveysliikunnan saavutettavuus. Itä-Suomen lääninhallitus, sosiaali- ja terveysosasto Tuetaan hankkeita, jotka edistävät vaikeasti työllistyvien ja syrjäytymisvaarassa olevien henkilöiden työmarkkinavalmiuksien ja työkyvyn ylläpitoa sekä mahdollisuuksia itsenäiseen elämään ja sosiaaliseen osallisuuteen.

12 Pohjois-Karjalan maakunnan YHTEISTYÖASIAKIRJA (MYAK) EU:n alueellinen kilpailukyky ja työllisyys -tavoite Manner-Suomen ESR-toimenpideohjelman Itä-Suomen osio Toimintalinja 3: Työmarkkinoiden toimintaa edistävien osaamis- ja palvelujärjestelmien kehittäminen Itä-Suomen lääninhallitus, sivistysosasto Edistetään yhteiskäyttöisten tutkimus- ja tuotekehitysympäristöjen muodostumista alueen keskeisille osaamisaloille ja tuetaan osaamisalojen rajapinnoissa tapahtuvaa tutkimus- ja kehitystoimintaa sekä varmistetaan osaamisen siirtäminen yritysten käyttöön. Tuetaan korkeakoulujen ja tutkimuslaitosten rakenteellista yhteistyötä ja verkottumista sekä varmistetaan korkea laatu ja houkutteleva ammatillinen koulutus edistämällä opetushenkilöstön koulutusta, opetuksen laadun kehittämistä ja tulevien ammatillisten osaamistarpeiden tunnistamista. Kannustetaan oppilaitoksia verkostoitumaan ja hyödyntämään oppimista tukevien tieto- ja viestintätekniikan tarjoamia mahdollisuuksia. Edistetään aikuiskoulutuksen uusien yhteistyömuotojen kehittämistä neuvontaan, markkinointiin ja opiskelijoiden rekrytointiin. Tuetaan alueellisia verkostoja aikuisopetuksen henkilökohtaistamiseksi. Edistetään toisen asteen koulutuksen yhteistyötä ja ammatillisen toisen asteen ja lukiokoulutuksen yhteistyötä sekä kehitetään alakohtaista eri kouluasteiden välistä toimintaa. Edistetään EAKR-ESR ohjelman yhteishankkeilla rakenteellisten uudistusten vaikuttavuutta ja varmistetaan investointien tehokas käyttöönotto.

13 Pohjois-Karjalan maakunnan YHTEISTYÖASIAKIRJA (MYAK) EU:n alueellinen kilpailukyky ja työllisyys -tavoite Manner-Suomen ESR-toimenpideohjelman Itä-Suomen osio Toimintalinja 4: Jäsenvaltioiden ja alueiden välinen yhteistyö ESR- toiminnassa Itä-Suomen lääninhallitus, sivistysosasto Tuetaan eurooppalaisten alueiden ja viranomaisten välistä yhteistyötä ja hyvien käytäntöjen levittämistä ja vaihtoa erityisesti koulutus- ja tutkimussektorin sekä nuorisopolitiikan aloilla. Edistetään kulttuuriyrittäjyyttä ja luovan talouden toimintaa tukevien hyvien käytäntöjen etsimistä ja yhteistyön edistämistä. Vahvistetaan oppilaitosyhteisöjen ja opettajien kansainvälisiä valmiuksia vastata maahanmuuttajataustaisten oppilaiden ja opiskelijoiden tarpeisiin.

14 HANKEARVIOINTI Muutamia huomioita -Isompia hankekokonaisuuksia -Verkostoituminen ja yhteistyö  yritykset mukaan -Ylimaakunnallisuus ohjelma-alueen sisällä -Hankkeiden vaikuttavuus -Kansainvälisyys -Hankkeiden kytkeytyminen strategioihin (EU/valtak./maak.) -Hankkeiden jatkuvuus (5 vuoden sääntö) -ESR:n valtakunnalliset kehittämisohjelmat

15 OPM:n ja STM:n hallinnonalan ESR-kehittämisohjelmat 2007–2013  Toimintalinja 1: Työorganisaatioiden, työssä olevan työvoiman ja yritysten kehittäminen sekä yrittäjyyden lisääminen  Yrittäjyyskasvatuksella ja -osaamisella muutosvoimaa (OPM)  Luovien alojen yritystoiminnan kasvun ja kansainvälistymisen kehittämisohjelma (OPM, KTM)  Kolmas sektori hyvinvointipalveluiden tarjoajana (OPM)  Terveenä ja osaavana työssä (STM)  Toimintalinja 2: Työllistymisen ja työmarkkinoilla pysymisen edistäminen ja syrjäytymisen ehkäiseminen  Paremmat arjentaidot ja opintojen kautta töihin (OPM)  Maahanmuuttajien alkuvaiheen neuvonnan ja ohjauksen kehittäminen (TM, OPM)  Välityömarkkinoiden kehittäminen (välittävät työmarkkinat) (STM)  Toimintalinja 3: Työmarkkinoiden toimintaa edistävien osaamis-, innovaatio- ja palvelujärjestelmien kehittäminen  Aikuisohjaus työelämän voimavarana (OPM, TM)  Osaajana työmarkkinoille (OPM)  Avoimissa oppimisympäristöissä aktiiviseksi kansalaiseksi (OPM)  Innovaatio- ja osaamisjärjestelmien kehittäminen (OPM)  Koulutus- ja osaamistarpeiden ennakointi (OPM) Itä-Suomi osallistuu ohjelmiin omalla ESR-rahoituskehyksellään, mutta valtakunnallisiin hakuihin voivat itäsuomalaiset toimijat yrittää etenkin hankkeidensa valtakunnallisten toimenpiteiden osalta (hankkeiden läpimeno kuitenkin epävarmaa). Ensimmäiset haut avataan 10.12.2007 ja päättyvät 31.1.2008. Lisätietoja, OPM:n kehittämisohjelmat http://www.minedu.fi/OPM/EU-asiat/EU-rakennerahastot/ohjelmakausi_2007- 2013/Kehittamisohjelmat.html?lang=fi

16 HANKEHAKEMUKSEN LIITTEET EURA 2007 Kaupparekisteriote ja verojäämätodistus ovat kaikille projekteille pakollisia liitteitä Itä-Suomen lääninhallitus edellyttää hakijoilta myös hankkeen osatoteuttajien kirjallista kumppanuus- tai aiesopimusta hakemuslomakkeen yhteydessä Kuntarahoituksesta aiesopimus tai päätös Suunnitelma hankkeen itsearvioinnista Hankkeen tiedotus/viestintäsuunnitelma projektin elinkaaren aikana (mitä, milloin, kenelle, millaisin välinein jne.) Suunnitelma hyvien (tai huonojen) käytäntöjen levittämisestä (mitä, milloin, kenelle, millaisin välinein jne.) Sukupuolivaikutusten arviointi (suvaus) erityisesti ESR- hankkeissa. Jos suvausta ei ole tehty, kuvataan yleisesti, miten hankkeen toimenpiteissä on huomioitu nais- ja miesnäkökulmat. Ympäristövaikutusten arviointi EAKR-hankkeissa

17 YHTEYSTIEDOT ITÄ-SUOMEN LÄÄNINHALLITUS Joensuun toimipiste Sähköposti: etunimi.sukunimi@islh.intermin.fi Sivistysosasto (hankevalmistelu, seuranta ja valvonta) –EU-koordinaattori Sirpa Catalano, puh. 020 516 8021 –Sivistystoimentarkastaja Lisbeth Mattsson, puh. 020 516 8015 –Erikoissuunnittelija Raimo Kalevi, puh. 020 516 8013 Sosiaali- ja terveysosasto (osaston omien hankkeiden arviointi) –Lääninsosiaalitarkastaja Kirsi Kaikko, puh. 020 516 8048


Lataa ppt "OHJELMAKAUSI 2007-2013 ITÄ-SUOMEN LÄÄNINHALLITUS Rahoittavat viranomaiset -Itä-Suomen lääninhallituksen sivistysosasto -Itä-Suomen lääninhallituksen sosiaali-"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google