Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuAri Lahtinen Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
Uudenmaan liitto | Nylands förbund 1 DialogiFoorumi IV ”Päättäminen ja arviointi – näkymät jatkotyöskentelyyn” 14.12.2006 Järvenpää Kunnat ja sosiaalinen yrittäjyys Irma Pahlman, OTT, VT, suunnittelupäällikkö, Uudenmaan liitto
2
Uudenmaan liitto | Nylands förbund 2 DialogiFoorumi IV Suomen perustuslaki 11.6.1999/731 (ks. HE 309/1993 vp, s. 67─69, PeVM 25/1994 vp, s. 10 ) 18 § Oikeus työhön ja elinkeinovapaus18 § Jokaisella on oikeus lain mukaan hankkia toimeentulonsa valitsemallaan työllä, ammatilla tai elinkeinolla. Julkisen vallan on huolehdittava työvoiman suojelusta. Julkisen vallan on edistettävä työllisyyttä ja pyrittävä turvaamaan jokaiselle oikeus työhön. Oikeudesta työllistävään koulutukseen säädetään lailla. Ketään ei saa ilman lakiin perustuvaa syytä erottaa työstä.
3
Uudenmaan liitto | Nylands förbund 3 DialogiFoorumi IV Työ ja hyvinvointi työ: palkkatyötä, yrittäjyyttä, vapaaehtoistyötä ja/ tai kotityötä hyvinvointi: fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista työ vaikuttaa työntekijän yleiseen hyvinvointiin työntekijän yleinen hyvinvointi vaikuttaa työhön työhyvinvointi eli hyvinvointia työssä työelämä: käsite rinnastettavissa esim. talouselämän, perhe- elämän käsitteisiin, joilla viitataan yhteiskuntien keskeisiin ”sfääreihin”. työelämä: ei analyyttinen käsite vaan arkikielen ilmaus, joka viittaa työhön elämänpiirinä
4
Uudenmaan liitto | Nylands förbund 4 DialogiFoorumi IV Sosiaalinen yritys Heikko työmarkkina-asema työntekijällä vajaakuntoinen, pitkäaikaistyötön, (maahanmuuttaja) Rahoitusongelmat palkkatuen määrä ja vajaakuntoisen työn tuottavuus oma ja vieras pääoma vakuudet erityiset investoinnit Sosiaalisen mielen ja tiedon puute
5
Uudenmaan liitto | Nylands förbund 5 DialogiFoorumi IV Työ on kahden kauppa? työvoimatoimiston tulisi tarjota enemmän kuin yhtä henkilöä työpaikkaa kohti palkkatuen määrä tiedettävä sitovasti ennakkoon (tarve yhtenäiseen ja sitovaan tukien myöntämiskäytäntöihin) työvoimaviranomaisten sitoutuminen tiettyyn tukitasoon kuntien lisättävä aktiivisuutta työvoimaviranomaisiin
6
Uudenmaan liitto | Nylands förbund 6 DialogiFoorumi IV ”Sosiaalinen yritys on kuin mikä tahansa liikeyritys” sosiaaliset yritykset velkaisia ja kannattavat heikommin kuin muut yritykset työvoiman kustannusvaikutukset ?, tiedettävä etukäteen kannattavuuden ennustettavuus (ks. edellinen dia) kannattavuus ja liiketoiminnan kehitys tiedettävä, jotta sijoittajat saadaan mukaan kunnilla mahdollisuus ko. yritysten pääoman vahvistamiseen esim. osakkuus yrityksessä erit. julkisia palveluita tuottavat yritykset
7
Uudenmaan liitto | Nylands förbund 7 DialogiFoorumi IV Rahoituslaitosten ennakkoluulot +vakuuksien puuttuminen+ omaa pääomaa vähäisyys + heikko kassavirta maksuvaikeudet ennakkoluulojen ja epäluottamuksen kasvu kunnilla tulisi olla mielenkiintoa toimiin, joilla edistetään ko. yrittäjyyttä ja paikallista työllisyyttä
8
Uudenmaan liitto | Nylands förbund 8 DialogiFoorumi IV Osaamisvajeet ja muut ongelmat puutteellinen liiketoimintaosaaminen ajan niukkuus toimintaympäristön puutteet (sijainti, koneet ja laitteet) hautomopalveluiden ulkopuolisuus kuntien apu toimitilaratkaisuissa sosiaaliset yritykset osaksi kunnan ja alueen elinkeino- ja työllisyysstrategioita
9
Uudenmaan liitto | Nylands förbund 9 DialogiFoorumi IV Sosiaalinen yritys tytäryhtiönä yhteisyritys kolmannen sektorin toimijan kanssa alihankkijana myös yhdistys ja kunnallinen liikelaitos (kaupparekisteriin merkitty, harjoittaa liiketoiminta – väh. 51 % tuloista, 30 % henkilöstöstä vajaakuntoisia ja/tai pitkäaikaistyöttömiä)
10
Uudenmaan liitto | Nylands förbund 10 DialogiFoorumi IV Kunnille verotuloja ja hyvinvointia sekä yhteisö- että yksilötasolla julkisen sektorin säästöt tärkeä rooli sosiaalisen yritystoiminnan kehittäjänä tuki uusien sosiaalisten yritysten perustamiselle (esim. julkisista hankinnoista päätettäessä)
11
Uudenmaan liitto | Nylands förbund 11 DialogiFoorumi IV Sosiaalisten yritysten kokonaistaloudellinen hyöty hyvä yhteiskunnalle Miten voitaisiin parantaa ko. yritysten asemaa ja toimintaedellytyksiä? lainsäädäntömuutokset: palkkatuki määrältään ja pituudeltaan riittäväksi apua aloittavalle yritykselle:käynnistysavustukset asennemuutokset
12
Uudenmaan liitto | Nylands förbund 12 DialogiFoorumi IV Vuoden 2006 alusta voimaantuleva työmarkkinatukiuudistus: Kuntakompensaatioratkaisu palkitsee kuntia, jotka edistävät työttömien aktivoitumista ja työllistymistä. Kunnat, joilla aktivointiaste nousee nopeammin tai enemmän, hyötyvät. Jos aktivointiaste jää alle tavoitteen, kunnan kompensaation mitoitus vastaa keskimääräistä tasoa.
13
Uudenmaan liitto | Nylands förbund 13 DialogiFoorumi IV KIITOS irma.pahlman@uudenmaanliitto.fi
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.