Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuJoonas Aro Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
TYÖNOHJAAJAPALAVERI 1.2.2012 VARTTI-hanke/ Anne-Mari Ollikainen
2
KEVÄÄN 2012 AIKATAULU 1.2.2012 Asiakaslähtöisyys Asiakassegmentointi, ohjaajaroolit ja arviointi 29.2. 2012 Työpaja oppimisympäristönä Dynaaminen oppimisympäristö, metakognitiiviset taidot 28.3.2012 Palveluprosessi Tehtävänkuva työn jäsentäjänä 25.4.2012 Muutos työssä ja muutos työnä Ekspansiivinen oppiminen 30.5.2012 Työn vaikuttavuus Onnistumisen mittaaminen – epäonnistumisen tunnistaminen 20.6.2012 Minä ohjaajana – ohjaajuus minussa Ohjaajatietoisuuden kehittyminen osana ammatilllisuutta
3
Vartti.purot.net
4
ASIAKASLÄHTÖISYYS
5
TYÖPAJATOIMINNASSA ASIAKASLÄHTÖISYYS ON… kysyntälähtöisyyttä (palvelutarve) oikea-aikaisuutta mielekästä, tavoitteellista tekemistä ennakointia oman ohjaajaroolin tiedostamista osana palveluprosessia ja yhteistyöverkostoja Jos oppisimme olemaan myötäylpeitä opiskelijoidemme, alaistemme ja kollegoidemme onnistumisista, erottuisimme varmasti kaikista näistä ”asiakaslähtöisistä” organisaatioista olemalla yhtä aikaa asiakas-, työntekijä- ja työkaverilähtöisiä. Palvelujohtaja Mika Helva Turun kaupunki
6
ASIAKASSEGMENTOINTI Ensisijaisena kriteerinä valmentautujan palvelutarve Tavoitteena interventioiden (palvelut/tukitoimet) mahdollisimman tehokas kohdentaminen Tukee palveluiden tuotteistamista Tuotteistaminen on yksinkertaisesti tietyn palvelun tai prosessin määritteleminen toistettavaan muotoon
7
VERTAISTIIMI osaaja ohjautuja osallistuja ohjautuja ohjaaja OSALLISTUMINEN OHJAUTUMINEN OSAAMINEN Taidollinen taso VERTAISTIIMI osaaja ohjautuja osallistuja ohjautuja ohjaaja OSALLISTUMINEN OHJAUTUMINEN OSAAMINEN Taidollinen taso OSAAJA – OHJAUTUJA - OSALLISTUJA
8
TYÖPAJAKONSEPTIN UUDISTAMINEN? Reagointiherkkyys, ennustettavuus: Mitä ”työelämässä” tapahtuu – miten pajalla vastataan? Kysyntä vs. ohjausresurssien kohdentaminen – pullonkaulojen tunnistaminen ja tunnustaminen Uudet asiakaslähtöiset tarpeet (pop up) – onko rohkeutta luopua vanhasta? Ensisijainen palvelutarve Yksilövalmentajien määrä vs. työn painopisteet
9
POP UP –PAJOJEN KRITEERIT Ydinkysymys: Ketä paja palvelee – mitä taitoja pajan kautta saa? 1. SISÄLTÖ: Mielekäs tekeminen (työtoiminnan taso) 2. VALMENTAUTUJAT: Ennen pajan aloittamista on tiedossa, ketkä pajalle on tulossa (mielekkäät tavoitelähtökohdat) 3. OSAAVA JA MOTIVOITUNUT OHJAAJA 4. PAJATOIMINNALLE ON TILAAJA (sisältö) pajan ulkopuolelta
10
ASIAKASSEGMENTIT TYÖTOIMINTAASIAKASPALVELU - Sisäiset ja ulkoiset asiakkuudet TYÖN SUUNNITTELU JA PALAUTTEEN ANTO OSAAJATavoitteellinen, kustannustehokas toiminta. Hallitsee työelämän vaatimukset niin tiedoissa kuin taidoissa. Hallitsee yleisimmät työtoimintaan liittyvät laitteet/välineet. Sisäistetyt asiakaspalvelutaidot. Taito ja halu neuvoa toisia. Osaa markkinoida ja kohdentaa palveluita/tuotteita suoraan asiakkaan tarpeisiin. Työtoiminnan eksperttiys Kykenee kehittämään ja koordinoimaan työtään oma-aloitteisesti käyttäen hyödyksi myös muiden osaamista. OHJAUTUJAMotivaatio kokeilla erilaisia työtehtäviä. Kiinnittynyt työhön ja pystyy tekemään suoritteita annettujen ohjeiden mukaan. Hakee ohjatusti kokemuksia erilaisista asiakaspalvelutilanteista. Tekee ohjatusti erilaisia tilaussuoritteita. Osaa antaa ja ottaa vastaan palautetta toiminnastaan. Itsereflektiotaidot kehittymässä. OSALLISTUJAPystyy ottamaan osaa erikseen määriteltyihin työtehtäviin. Osallistumisen edellytyksenä selkeät ja konkreettiset ohjeet. Hakeutuu palvelutilanteisiin valikoidusti yhdessä ohjaajan kanssa. Välitön palaute työstä suoriutumisesta kehittää yksilön valmiuksia antaa ja ottaa vastaan palautetta. Asiakassegmentointi pajajaksoarvioinnin tukena
11
OHJAAJAROOLIT Työvalmentaja Yksilövalmentaja OHJAUSDIALOGI (Työtoiminnan ohjaaminen) PALAUTTEENANTOKOLLEGIAALISUUDEN TUKEMINEN OSAAJAMahdollistava, kaksisuuntainen kommunikointi. Valmentautuja kestää ja häneltä voidaan myös odottaa analysoivaa ja kriittistäkin palautetta sekä omasta että koko työyhteisön toiminnasta ja tilasta. Valmentautuja asiantuntija suhteessa omaan työhönsä. Mahdollisuus kokeneempien kollegoiden kanssa käytävään keskusteluun. OHJAUTUJAOhjaus sisältää paljon suoria ohjeita, mutta myös kaksisuuntaista, keskustelevaa kommunikointia. Valmentautujan tulee vähitellen kestää myös kriittisiä kommentteja ja perusteluiden vaatimista. Yksilökohtaisesti annettava mahdollisuus vertaisarviointiin. OSALLISTUJAOhjausvuorovaikutus yksisuuntaista, kohdistuu suoraan työtehtävään. Ohjaaja neuvoo paljon, ja antaa harkitusti mahdollisuuksia itseohjautuvuuteen. Suoraan työtehtävään liittyvä kannustava palaute. Valmentautuja on mukana ryhmässä.
12
ASIAKASSEGMENTIT PAJOITTAIN PAJA _____________ TYÖTOIMINTAASIAKASPALVELU - Sisäiset ja ulkoiset asiakkuudet TYÖN SUUNNITTELU JA KOORDINOINTI OSAAJA OHJAUTUJA OSALLISTUJA Asiakassegmentit pajoittain helmikuussa Sippo/Anne-Mari
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.