Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Katse lapseen –hanke kevät ja

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Katse lapseen –hanke kevät ja"— Esityksen transkriptio:

1 Katse lapseen –hanke kevät 2012 30.1 ja 2.2.2012
Kirsi Tarkka Terhi Tuominiemi-Lilja

2 Käsiteltäviä asioita:
Kevään aikataulu : Mitä tapahtuu ja milloin? Rakenne: Mikä rakenne missäkin? Roolit : Kuka tekee mitä ja miksi? Tutkimus: Yliopisto

3 Espoon tutkimuspäivähoitoyksiköt ja tutkimusneuvolat
Juvanpuiston lastentalo Kalajärven neuvola Ohjaaja: Liisa Ollikainen Ohjaaja: Arja Erma Päiväkoti Saunalahti Saunalahden neuvola Ohjaaja: Pirkko Nylund Ohjaaja: Seija Kärkkäinen Päiväkoti Seilimäki Mankkaan neuvola Ohjaaja: Anna-Liisa Nuolivirta Ohjaaja: Tuula Svahn Kilonpuiston lastentalo – Karuselli Kilonpuiston neuvola Ohjaaja: Ilkka Tahvanainen Ohjaaja: Piia Niemi-Mustonen Päiväkoti Rinkeli Leppävaaran neuvola Ohjaaja: Virpi Mattila Ohjaaja: Mervi Wallin

4 Vantaan tutkimuspäivähoitoyksiköt ja tutkimusneuvolat
Vantaanlaakson päivähoitoyksikkö Martinlaakson neuvola Ohjaaja: Eeva Pursimo Ohjaaja: Sirkka Maunula Yhdyshenkilö: th Rauni Söderholm   Kivistön toimintayksikkö Kanniston neuvola Ohjaaja: Tuula Tolonen Ohjaaja: Sirkka Maunula Yhdyshenkilö: th Johanna Rintakari Päiväkoti Ruokopilli Tikkurilan neuvola Ohjaaja: Hannele Tuominiemi Ohjaaja: Merja Pehkonen Yhdyshenkilö: th Leila Ylhäinen  Päiväkoti Vallinoja Leppäkorven neuvola   Ohjaaja Jarmo Lounassalo Ohjaaja: Päivi Jaamala Yhdyshenkilö: th Arja Rosenberg Päiväkoti Ravuri ( ei parikkia) Ohjaaja Tiina-Liisa Pitko

5 Helsingin tutkimusneuvolat
Kontulan neuvola Ohjaaja: Raija Saavalainen-Kourula Yhteyshenkilö: Nina Berndtson Vuosaaren neuvola Päiväkoti Merirasti-Siima Ohjaaja:Anni Mäkinen Ohjaaja: Irma Mattila Yhteyshenkilö: Helena Lamberg Kannelmäki-Malminkartano Päiväkoti Kaunokki-Metsätähti Ohjaaja: Aulikki Komi Ohjaaja: Mikko Mäkelä Yhteyshenkilö: Tarja Sallanko Malmin neuvola Ohjaaja: Kirsi Otronen Yhteyshenkilö: Mirja Luukko

6 Helsingin tutkimuspäivähoitoyksiköt
Päiväkoti Impivaara, Päiväkoti Merirasti – Siima, Päiväkoti Leipuri Ohjaaja: Irma Mattila Päiväkoti Viikinki, Päiväkoti Laakavuori, Päiväkoti Pikkusuo Ohjaaja :Pasi Brandt Päiväkoti Pikku-veräjä – Veräjänmäki Ohjaaja Nina Onufriew Päiväkoti Kaunokki - Metsätähti Ohjaaja: Mikko Mäkelä Perhepäivähoitoalue Puistola – Jakomäki, Perhepäivähoitoalue Vuosaari -Östersundom Ohjaaja: Pirjo Pekkala

7 Kauniaisten tutkimuspäiväkoti ja tutkimusneuvola
Päiväkoti Pikku Akatemia Ohjaaja Jamina Bergholm Kauniaisten neuvola Ohjaaja: Selviää myöhemmin

8 Katse lapseen - hankkeen TUTKIMUSNEUVOLOIDEN JA TUTKIMUSPÄIVÄHOITOYKSIKÖIDEN ALKUHAASTATTELUT (kevät 2012) Haastattelun tarkoituksena on hahmottaa kyseisen päivähoitoyksikön /neuvolan tilanne kehittämishankkeen alussa. Haastatteluun kuluu aikaa max. 1,5 tuntia ja se toteutetaan ryhmähaastatteluna. Johtajan ja ohjaajan on tärkeää olla mukana sekä mahdollisimman moni päivähoitoyksikön ja neuvolan henkilökunnasta.

9 Alkuhaastattelun teemat
Esittäytyminen ja alkutunnelmat Tutkimuspäiväkodiksi ja tutkimusneuvolaksi ryhtyminen, mikä sai lähtemään mukaan? Yleiset tuntemukset kehittämistoiminnan alkaessa? Yhteistyökäytänteet Minkälaisia neuvolan ja päivähoidon yhteistyörakenteita ja -käytänteitä on jo olemassa? Mikä toimii hyvin? Minkälaisissa tilanteissa yhteistyötä tarvitaan lisää? Miten muut toimijat (esim. kelto, lastensuojelu, terapiapalvelut) linkittyvät yhteistyörakenteisin? Hyve – malli Kokemuksia mallin käytöstä (mm. kirjaaminen, tiedonsiirto, vanhempien osallisuus, vaikutukset lapsen hyvinvointiin) Ajatuksia kehittämistyöstä Koetut vahvuudet lähdettäessä yhdessä kehittämistyöhön (mahdollisuuksia)? Heikkouksia, jotka tulisi huomioida (mahdollisia uhkia) Ajatuksia snadit stepit – toimintatavasta Odotukset Minkälaista ohjaamista kaivataan? Odotukset ohjaajalta Odotukset esimieheltä Esimiehen odotukset henkilökunnalta Odotukset yhdyshenkilöltä / yhdyshenkilöiltä Yhdyshenkilön / yhdyshenkilöiden odotukset henkilökunnalta Ohjaajan odotukset henkilökunnalta Odotukset hanketyöntekijöiltä Lopuksi: Mitkä asiat voisivat olla puolentoista vuoden kuluttua toisin, jos kaikki odotukset ja toiveet toteutuisivat?

10 Tutkimusyksiköiden ohjaajat
Ohjaajan rooli? VVK Metrossa vakiintunut käytäntö: vahvistaa linkkiä hallinnon ja toiminnan välillä 1. Ohjaaja saa tämän hetkistä tietoa kentältä ja päinvastoin 2. Ohjaajat ovat kuntien henkilökuntaa, jotka toimivat erilaisissa keskihallinnon tehtävissä 3. Ohjaaja tuo ulkopuolisen näkemyksen ja tuen päiväkodin kehittämistoimintaan Neuvolassa haetaan toimintatapaa => ohjaajien roolit eri kunnissa Ohjaajien tapaamiset yksiköissä (x1 / kk) Neuvola? Ohjaajien vertaistapaamiset kuntakohtaisesti X1 maaliskuu Ohjaajien vertaistapaamiset kuntien kesken X1 toukokuu

11 Tutkimusyksiköiden yhdyshenkilöt
Yhdyshenkilön rooli? Tutkimusyksikön henkilökunnan edustaja Vastaa tiedon välityksestä ja koordinoinnista hankkeen ja yksikön välillä Vastaa esimiehen rinnalla hanketta koskevista käytännön järjestelyistä yksikössä . Tapaamiset: Vertaistuki , kokemukset , oppiminen, haasteet! Yhdyshenkilöiden vertaistapaamiset kuntakohtaisesti X1 maaliskuu Yhdyshenkilöiden vertaistapaamiset kuntien kesken X1 toukokuu

12 Tutkimusyksiköiden esimiehet
Yksikön esimies vastaa työn kehittämisestä ja osaamisen johtamisesta. Sitouttaa ja motivoi työntekijöitä !!! Esimiesten yhteiset ( päiväkodin johtaja, perhepäivähoidon ohjaaja , neuvolan osastonhoitaja/ylihoitaja) tapaamiset Kuntien esimiesten kesken (maaliskuu ja toukokuu), kahdessa eri ryhmässä: Tiistai ja torstai 15.3 Tiistai 8.5 ja torstai 10.5

13 Lapsen hyvinvointioppiminen ja kehitysympäristöt -koulutus pe 20. 4
Lapsen hyvinvointioppiminen ja kehitysympäristöt -koulutus pe klo Espoon Laurea AMK, Otaniemi Kouluttaja: (mm.)Matti Rimpelä, dosentti, Tampereen yliopiston terveystieteen laitos

14 Tutkimus Katse lapseen -hankkeessa
Hyve –lomake keskeinen tiedonkeruuväline tutkimuksessa!! Hyve -lomakkeen pilotointi tutkimuspäivähoitoyksiköissä (2 kaavaketta / yksikkö) Helmi-maaliskuussa!! Tekstien analyysi sen pohjalta, mitä ne kertovat lapsen hyvinvoinnista. Lisäkysymysten työstäminen Hyve -lomakkeen yhteydessä täytettäväksi.

15 Työpajat maaliskuun lopussa
Työpajat maaliskuun lopussa. Harjoitellaan selkeää ja konkreettista kirjaamista. Samassa yhteydessä esitellään siirtyminen sähköisten Hyve -lomakkeiden ja niihin sisältyvien lisäkysymysten täyttämiseen. Tiedote vanhemmille tulossa!!

16 Tutkimus -kevät -syksy 2012
Hyve -lomakkeen tietojen siirtäminen e-lomakkeelle jokaisen lapsen (taustatiedot poistettuna) kohdalla. Samassa yhteydessä lisäkysymyksiin vastaaminen. Alkaen Kevään päätteeksi tai syksyn aluksi järjestetään työpaja, jossa käydään läpi kokemuksia Hyve 4-kaavakkeen täyttämisestä ja siihen kirjattujen tietojen hyödyntämisestä. Yhdessä kartoitetaan niitä kohtia, joita olisi syytä kehittää, jotta kaavakkeista tulisi käyttäjäystävällisempiä ja paremmin tietoa välittäviä.

17 Hyve –lomakkeen kehittäminen
Tekstien ja lisäkysymysten analysointi sen pohjalta, mitä ne yhdessä kertovat lapsen hyvinvoinnista. Mahdollisten syventävien haastatteluiden toteuttaminen joillekin ryhmille - niiden analysointi ja hyödyntäminen kaavakkeen kehittämisessä.


Lataa ppt "Katse lapseen –hanke kevät ja"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google