Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Leena Suonio 03/2003 Oppimisprosessin ohjaus verkossa Itä-Suomen etälukioverkon käytännöt oppimisprosessin ohjaamisessa.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Leena Suonio 03/2003 Oppimisprosessin ohjaus verkossa Itä-Suomen etälukioverkon käytännöt oppimisprosessin ohjaamisessa."— Esityksen transkriptio:

1 Leena Suonio 03/2003 Oppimisprosessin ohjaus verkossa Itä-Suomen etälukioverkon käytännöt oppimisprosessin ohjaamisessa

2 Leena Suonio 03/2003 Paltamo Joensuu Kajaani Iisalmi Kuopio Mikkeli Savon- linna Varkaus •Yhteinen kurssitarjonta: n. 390 kurssia jaksotetut / omatahtiset / abikurssit / kesäohjaus • www –tukipalvelut: ilmoittautumiset, arviointi,... • Opiskeluympäristö, materiaalit ja ohjeet • Aineryhmäyhteistyö ja opettajien koulutus • Tiedotus ja markkinointi • Opiskelijoita: v. 2000573 v. 2001622 v. 2002768 Nykyinen: Itä-Suomen virtuaaliverkko 2000-03 Pakolliset kurssit Valinnaiset kurssit OPH YLE Otavan opisto

3 Leena Suonio 03/2003 Etäopiskelijoita Yhteisen kurssitarjonnan hyödyntäminen syyskaudella 2002: Osallistumiset toisten koulujen jaksotetuille kursseille: 73 Osallistumiset omatahtisille kursseille: 336

4 Leena Suonio 03/2003 Toimenpiteet Jaksotettu - sidottu koulun jaksojärjestykseen Omatahtinen - lukuvuoden aikana tai kesällä omaan tahtiin IlmoittautuminenEnnen kurssin alkuaMilloin tahansa Lähivaihe koulussa3 x (40 – 80 min.) - vapaaehtoinen Ei lainkaan Ohjaus - opiskelijalähtöisesti pääosin verkon kautta - ohjeet ja materiaali verkossa ja paperilla Päivystykset Verkko-ohjaus Puhelin / faksi / posti Verkko-ohjaus Puhelin / faksi / posti Arviointi - koko prosessi - kokeet (yleensä) Tuotokset aikataulun mukaisesti Kokeet koeviikolla lähikoululla Tuotokset lukuvuoden (tai kesän) aikana Kokeet pääosin verkko- koepäivinä lähikoululla Erilaisia etäkursseja

5 Leena Suonio 03/2003 Kurssitarjonta: www.itasuomenetalukioverkko.fi www.itasuomenetalukioverkko.fi

6 Leena Suonio 03/2003 Verkko-opiskelu - mikä muuttuu? •Kasvokkain kohtaamisia vähän tai ei lainkaan •Vuorovaikutus ’välitteistä’, perustuu pääosin kirjalliseen viestintään (verkkoviestintä) •Opiskelijan motivaatio, vastuullisuus ja aktiivisuus korostuvat •Edellyttää selkeitä ohjeita, tukea ja palautetta, toimivaa vuorovaikutusta ja verkkokohtaamista •Teknisten valmiuksien ja opiskelutaitojen merkitys •Laitteet, yhteydet ja ohjelmat (toimivuus, nopeus, käytettävyys, opittavuus) •Tekninen tuki opettajille ja opiskelijoille •Verkkotyöskentelyvalmiudet, opiskelutaidot ja pohjatiedot

7 Leena Suonio 03/2003 Sähköposti WWW Videoneuvottelu Ryhmätyöohjelmisto Kasvokkain / välitteisesti?

8 Verkon yhteiset kurssipohjat aineryhmäyhteistyönä • opettajat muokkaavat pohjia omille kursseilleen Ympäristön monipuolista ohjauskäyttöä / hyödyntämistä haittaa: • verkkoyhteyksien puute, hitaus ja kustannukset • ohjelman käytettävyys- ongelmat •ajan puute ja asenteet

9 Leena Suonio 03/2003 Etälukion yleisohjaus Ohjaustehtävät koulussa Reh- tori OpoROATK- vast. Kans- lia Opet- tajat Ilmoittautumiset / kyselyihin vastaaminenxxxx Opinto-opas / verkkosivu / tiedotteetxxxxxx HOPS (laatiminen, ohjaus ja seuranta)xxxx Alkuvalmennus (infot, pienryhmät, yksilöohjaus)xxxxxx Ryhmätyöohjelman ylläpito (tunnukset, käyttäjien ja kurssien lisääminen, päivitys) xxxx Verkkoympäristöön ja -opiskeluun perehdyttäminen xxxxx Opiskeluvalmiuskurssit (OP/AT/AI/?)xxxx Opintojen yleisohjaus (yksilöohjaus verkossa tai päivystysaikoina, haastattelut, kontaktitunnit) xxxx Yo-tutkintoon liittyvä ohjaus ja tiedotus, urasuunnittelu xxxxx Postitus (tiedotteet, kokeet, kurssimateriaalit,…)xxxxx

10 Leena Suonio 03/2003 Kurssin toteutus Ilmoittau- tuminen Opiskelun ohjaaminen Loppuohjaus Palautteet Alkuohjaus Kurssin suunnittelu 1. Tavoitteet ja arviointi, opiskeluprosessin eteneminen 2. Valmiin aineiston ja työkalujen kartoitus 3. Oma materiaali (verkossa ja / tai paperilla) –Kurssikuvaus, tavoitteet ja arviointi –Opiskeluohjeet, aikataulut, yhteystiedot –Tehtävät, tukimateriaalit, vinkit ja linkit Yhteinen perusta, työtavat ja opiskeluohjeet –Esittelyt, kontaktin luominen, kurssiohjeet, verkko- opiskeluun ja - ympäristöön perehtyminen 1. Lähitapaamiset (mahdollisesti) –Sisällön ja työtavan valinta! –Vuorovaikutus ja ilmapiiri, opiskelutaidot, solmukohdat, suullinen viestintä 2. Etävaiheen ohjaus –Virtuaalinen läsnäolo ja vuorovaikutus –Tehtävät, oppimispäiväkirjat, esseet, sisältöanalyysit, portfoliot, dialogit, kokeelliset työt ja raportit, … Tuotokset, kokeet, arviointi

11 Leena Suonio 03/2003 Abikurssit / intensiivikurssit (EN, RU, MA) •Ennakkotehtävät ja verkkotyöskentely –Kurssin ohjelma, tehtävät ja keskustelut verkossa •Intensiivijakso (la-su) Portaanpään kansanopistolla –Käytännön työskentelyä ja yksilöllistä ohjausta –Yo-valmennusta, kuuntelu-, puhe- /laskuharjoituksia –Keskustelua, yhdessäoloa, saunomista yms. –Ennakkotehtävien purku ja jatkotehtävien valmistelu •Verkkotyöskentely –Verkkotehtävät, oppimispäiväkirja –Kurssipalaute / itsearviointi –Kysely- /keskustelufoorumi (opiskelijat / opettaja) •Arviointi –Suoritusmerkintä kurssin tuotosten ja osallistumisen perusteella

12 Leena Suonio 03/2003 Esimerkki kurssisuorituksesta •Perinteinen etäkurssi (fysiikka)  Kurssikoe  Lisäksi tee yksi seuraavista vaihtoehdoista a) Tee 20 oppikirjan harjoitustehtävää b) Tee jokin töistä 1-4 ja siitä työselostus tai c) Tee kirjoitelma jostakin fysiikan aihepiiristä (Otsikoi itse).  Tehtävien hyvä suoritus vaikuttaa kurssiarvosanaan korottavasti. Palauta tehtävät postissa tai sähköpostin liitteenä. •Puhdas verkkokurssi (filosofia)  Oppimispäiväkirja verkkoon omaan yksityiseen kansioon.  Kurssin osan sisältöanalyysi. Tallennus julkiseen käyttöön.  Osallistuminen verkkokeskusteluun: tietty määrä keskustelun avauksia ja osallistumisia.  Kaikki toiminta arvioidaan ja palaute annetaan sähköpostitse.

13 Leena Suonio 03/2003 Miten keskeytyksiä voidaan vähentää ja sitoutumista lisätä? Kehitysideoita? (kysely 2003) Opettajat 1. Opettajan toiminta (52%) •koko oppimisprosessin ohjaus, tuki ja arviointi •hyvä ja selkeä alkuohjaus, yhteiset käytänteet •selkeät määräajat tehtäville, realistinen opiskelun aikataulu •kurssit tavoitteellisia ja ryhmiteltyjä (välitavoitteet) •vuorovaikutus, ryhmäyttäminen ja dialogi •motivointi ja kannustus •aineenopettajan vastuuta ohjauksessa korostettava

14 Leena Suonio 03/2003 2. Osallistumisia / kontakteja (44%) •verkkokeskustelu ja verkkotyöohjelman ohjauskäyttö liitettävä kiinteästi kurssiin •verkossa tapahtuva ryhmäytyminen ja dialogi •kannustavat ja kuuntelevat kontaktit •lähitapaamiset ja aktivoivat työtavat •opiskelijan aktiivisuus ja sopimuksista kiinnipitäminen 3. Yleisohjaus •onnistunut alkuohjaus, opiskelun perusvalmiudet •realistiset HOPSit ja tavoitteelliset kurssisuunnitelmat •vuorovaikutukseen kannustava oppimisen ohjaus •verkkodialogin käynnistäminen 4. Muita ideoita •lähiohjausta pienryhmille, osa päivystysajoista lähiohjaukseen •vuoroviikoin ilta- / etäopetusta pienissä lukioissa

15 Leena Suonio 03/2003 Miten keskeytyksiä voidaan vähentää ja sitoutumista lisätä? Kehitysideoita? (kysely 2003) 1. Opetusjärjestelyt, kurssitarjonta (35 %) •joustavuus kursseissa ja kokeissa •yksilöohjaus / kesäohjaus / intensiivikurssit •enemmän aikaa kurssisuorituksille ja opiskelulle 2. Opettajan toiminta (29%) •koko oppimisprosessin ohjaus, tuki ja arviointi •aktiivinen yhteydenpito opiskelijoihin •realistinen aikataulu, kiireetön opiskelu •motivointi ja kannustus •henkilökohtainen ja yksilöllinen ohjaus •lähiohjaukseen panostaminen Opiskelijat

16 Leena Suonio 03/2003 3. Yleisohjaus (23%) •hyvä alkuohjaus, realistinen HOPS ja tiedotus etäopiskelusta •opiskelutyylit ja tavoitteellisuus •lisää henkilökohtaista ohjausta •oppilastutorit 4. Kontaktitapaamiset (17%) •intensiivikurssit (kielet ja matematiikka) •kertauskursseja •oppilaskuntatoiminta / oppilaat tukemaan toisiaan 5. Opiskelijan oma vastuu opinnoista (17%) •ei liikaa kursseja, realistinen ajankäyttö •motivaatio ja opiskeluinto itsestä kiinni •elämäntilanteet määräävät opiskelutahdin 6. Tukimateriaalit (3%) •verkkomateriaalin käyttöä laajennettava ja monipuolistettava

17 Leena Suonio 03/2003 Haasteita - uuteen toimintakulttuuriin •Opettajan / opiskelijan roolin muutos -Opettamisesta oppimisen ohjaamiseen -Hallinnasta kohtaamiseen, suljetusta avoimeen -Yksin tekemisestä tiimityöhön ja verkostoitumiseen -Vaikutus kaikkeen opetustyöhön! •Ohjauksen laatu –Luottamussuhde ohjaajan ja opiskelijan välille –Vuorovaikutuksen virittäminen ja ylläpito / ilmapiiri –Taito oppia toisilta ja ajatella yhdessä? Verkkodialogi –Motivaation ja itseohjautuvuuden tukeminen –Oikea-aikainen ja kannustava palaute –Oppimisen esteiden raivaaminen

18 Leena Suonio 03/2003 •Arviointi –Oppimistulosten arvioinnista koko prosessin arviointiin •Osallistumiset, tuotokset, oppimispäiväkirjat, portfoliot, kokeet •Helpottaa koejärjestelyjä verkostossa! •Ajasta ja paikasta riippumattomuus / avoimuus –Yksilöllisyys / yhteisöllisyys –Avoimuuden taso / itseohjautuvuus •Opettajan vaativa ja monipuolinen tehtäväkenttä –Tuki, valmennus ja koulutus (pedagoginen, tekninen) –Yhteistyö (aineryhmät, idea-/tehtävä-/materiaalipankit) –Tulevaisuuden resurssikeskukset / palvelukeskukset –Opettajan ammattitaito ja ihmissuhdetaidot korostuvat

19 Leena Suonio 03/2003 Opettajan työ on inhimillisten läpimurtojen käynnistämistä, ruokkimista ja ohjaamista (Lonka/Saarinen) - tapahtuu inhimillisinä kohtaamisina tekniikan puitteissa


Lataa ppt "Leena Suonio 03/2003 Oppimisprosessin ohjaus verkossa Itä-Suomen etälukioverkon käytännöt oppimisprosessin ohjaamisessa."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google