Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Kajaanin yliopistokeskuksen esittely

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Kajaanin yliopistokeskuksen esittely"— Esityksen transkriptio:

1 Kajaanin yliopistokeskuksen esittely
Kehitysjohtaja Pentti Malinen

2 MIKÄ ON YLIOPISTOKESKUS
Opetusministeriön tavoitteena oli koota yliopistopaikkakuntien ulkopuolella olevaa yliopistotoimintaa muutamaan monipuoliseen yliopistokeskukseen, joissa on usean yliopiston toimintaa Yliopistokeskukset kokoavat alueillaan olevan yliopistollisen toiminnan yhden sateenvarjon alle niin, että eri yksiköt toimivat alueen näkökulmasta yhtenäisenä kokonaisuutena Kajaani on yksi kuudesta vuoden 2004 alussa aloittaneesta yliopistokeskuksesta Itä-Suomi

3 KAJAANIN YLIOPISTOKESKUS
Kajaanin yliopistokeskus on Kainuun alueen yliopistollisten toimintojen muodostama osaamiskeskittymä, jossa yliopistot tekevät yhteistyötä Oulun yliopiston koordinoimana. mukana kaikki Kainuussa toimivat yliopistoyksiköt Erillislaitos, jossa toimivat Joensuun, Kuopion, Jyväskylän ja Lapin yliopistot Yliopistojen yhteistyö-sopimus allekirjoitettiin

4 YLIOPISTOKESKUKSEN MISSIO
Yliopistokeskuksen yhteisenä yhteiskunnallisena tehtävänä on kohottaa toiminta-alueensa osaamisen tasoa sekä edistää sen hyvinvointia, kilpailukykyä ja kulttuuria yliopistollisen ja asiakaslähtöisen tutkimus-, koulutus- ja kehittämistoiminnan avulla. Yliopistokeskuksessa voi olla monitieteisiä, useiden yliopistojen yhteisiä tai kansainvälisiä maisteriohjelmia. Erityisenä tehtävänä keskuksella on tukea Kainuun ja Ylä-Savon elinkeino- ja aluekehitystä, innovaatiotoimintaa ja kansainvälistymistä.

5 OULUN YLIOPISTO Oulun yliopisto – Monitieteinen
Oulun yliopisto on opiskelijan ja 3200 työntekijän vireä tiede- ja oppimisyhteisö. Yliopiston vuotuinen kokonaisrahoitus on runsaat 200 miljoonaa euroa. Oulun yliopisto – Monitieteinen tutkimuksen ja oppimisen keskus - rehtori Lauri Lajunen

6 Oulun yliopiston alueellinen toiminta
Oulun yliopisto on kansainvälinen tiedeyliopisto, jonka perustehtävänä on edistää Pohjois-Suomen sivistystä ja aineellista hyvinvointia. Yliopisto tarjoaa korkeatasoisen oppimisympäristön kouluttaessaan erikoisalojen asiantuntijoita ja monialaisia osaajia haastaviin kansallisiin ja kansainvälisiin tehtäviin.

7 Vastuualueet Kajaanin yliopistokeskuksessa
mittaustekniikka ja optiikka Venäjä-osaaminen puu- ja metsäala maaseutu- ja aluekehitys

8 Vastuualueet Kajaanin yliopistokeskuksessa
liikunta- ja terveystieteet liikuntateknologia

9 Vastuualueet Kajaanin yliopistokeskuksessa
biotekniikka ja elintarviketutkimus terveysteknologia mittaustekniikka ravitsemus- ja kliiniset tutkimukset alueellinen kehittäminen

10 Vastuualueet Kajaanin yliopistokeskuksessa
eräät kasvatustieteen alat oikeustieteet kulttuuri ja kulttuuriteollisuus matkailu Venäjä-osaaminen alueellinen kehittäminen

11 YLIOPISTOKESKUKSEN KÄYTÄNNÖN HYÖDYT
yliopistojen Kainuun yksiköiden keskinäinen yhteistyö (synergia) yhteistyö Kajaanin ammattikorkeakoulun kanssa (alueellinen korkeakoulustrategia) yhteistyö lähiyliopistojen kanssa yhteistyöllä laajennetaan ja vahvistetaan yliopistokeskuksen osaamista ja resursseja vastata toiminta-alueen osaamisen ja innovaatiotoiminnan kehittämisen haasteisiin

12 Yliopistojen tehtävät (Yo-laki 4 §)
Yliopistojen tehtävänä on edistää vapaata tutkimusta sekä tieteellistä ja taiteellista sivistystä, antaa tutkimukseen perustuvaa ylintä opetusta sekä kasvattaa opiskelijoita palvelemaan isänmaata ja ihmiskuntaa. Tehtäviään hoitaessaan yliopistojen tulee toimia vuorovaikutuksessa muun yhteiskunnan kanssa sekä edistää tutkimustulosten ja taiteellisen toiminnan yhteiskunnallista vaikuttavuutta.

13 Yliopiston ja alueen vuorovaikutus
SIVISTYS ALUEELLINEN INNOVAATIO- JÄRJESTELMÄ Vaikutukset aluetalouteen, kulttuuriin ja palveluihin Akateeminen tutkimus ja opetus Tuotekehitystä palveleva tut-kimus ja täsmäkoulutus Korkean teknologian yritykset js teknologia- keskukset den osaamistaso Asukkaiden ja organisaatioi- Paikkakunnan kehityskuva ja ilmapiiri YHDYSKUNTA (YHTEISÖ, ELINKEINOT, PALVELUT)

14 M U T O S E K I J Ä MISSIO, toiminta-ajatus ARVOPERUSTA
1. Alueellinen vastuu 2. Eettisyys 3. Yhteisöllisyys 4. Autonomia 5. Laatu 6. Kumppanuus 7. Kehityshakuisuus Globalisaatio ja lokalisaatio EU:n laajeneminen Teknologinen kehitys Venäjä-suhteet Bolognan prosessi Alueen kilpailukyvyn muutos Alueen väestörakenteen vinoutuminen Toimintorakenteen keskittyminen Kainuun hallintokokeilu Työelämän tuleva murros MISSIO, toiminta-ajatus Yliopistokeskuksen yhteisenä yhteiskunnallisena tehtävänä on kohottaa toiminta-alueensa osaamisen tasoa sekä edistää sen hyvinvointia, kilpailukykyä ja kulttuuria yliopistollisen ja asiakaslähtöisen tutkimus-, koulutus- ja kehittämistoiminnan avulla. Erityisenä tehtävänä keskuksella on tukea Kainuun ja Ylä-Savon elinkeino- ja aluekehitystä, innovaatiotoimintaa ja kansainvälistymistä. VISIO 2012, tahtotila Olemme alueellamme keskeinen vaikuttaja, joka toimii osana alueellista ja valtakunnallista innovaatiojärjestelmää. Olemme valtakunnallisesti arvostettu ja korkeatasoisesti profiloitunut osaamiskeskittymä, vetovoimainen opiskelupaikka ja kansainvälisesti haluttu työpaikka. Osaamisemme kautta alueen sivistystaso on kohonnut ja alueelle on syntynyt runsaasti uutta yritystoimintaa ja korkeatasoista asiantuntijuutta RESURSSIT JA TALOUS VAIKUTTAVUUS OSAAMINEN, UUDISTUMINEN JA TYÖKYKY PROSESSIT JA RAKENTEET TOIMINTASUUNNITELMAT: TTS, VUOSISUUNNITELMA, TULOSSOPIMUS M U T O S E K I J Ä KEHITTÄMISHAASTEET

15 PROSESSIT JA RAKENTEET UUDISTUMINEN, OSAAMINEN JA TYÖKYKY
Kehittämishaasteet VAIKUTTAVUUS 1. a.Pysyvän yliopistokoulutustarjonnan laajentaminen Kainuussa. b. Laadukas ja profiloitu koulutus 2. a. Tieteellisen tutkimuksen kehittäminen ja laajentaminen b. Tutkimustiedon hyödyntäminen toiminta-alueella ja toimialalle. 3. Alueellisen vaikuttavuuden kehittäminen PROSESSIT JA RAKENTEET 9. Toimintakyvyn vahvistaminen yliopistokeskuksen yhteistyösuhteilla 10. Yliopiston ja alueen vuorovaikutus- prosessin kiinteyttäminen 11. Tehokkaiden tutkimus- ja koulutusprosessien synnyttäminen. 12. Tehokas organisaatio ja avoin johtamiskulttuuri TOIMINTA- YMPÄRISTÖN MUUTOS MISSIO VISIO ARVO- PERUSTA RESURSSIT JA TALOUS 4.Sisäisen rahanjaon kehittäminen toiminnan tavoitteita tukevaksi 5. Ulkopuolisen rahoituksen käytön kehittäminen 6. Perus- ja tukitoimintojen tuloksellisuuden kehittäminen UUDISTUMINEN, OSAAMINEN JA TYÖKYKY 7. a. Oppivana organisaationa kehittyminen b. Työhyvinvoinnin parantaminen 8. Vetovoimainen ulkoinen kuva

16 KAJAANIN YLIOPISTOKESKUKSEN ORGANISOINTI 1.1. 2005
KAJAANIN YLIOPISTOKESKUS Johtaja: Juhani Suortti ja kehitysjohtaja: Pentti Malinen YHTEISET PALVELUT Aikuis-koulutus Esimies Timo Pinola Lönnrot-Instituutti Esimies Jouni Ponnikas Bioteknii-kan labora-torio Tutkimus-johtaja Vesa Virtanen Mittalaite-laboratorio Tutkimus-johtaja Juha Kalliokoski Opettajan -koulutus-yksikkö Johtaja Juhani Suortti Tietojen-käsittely-tiede Professori Ari Heiskanen Liikunta-teknologia Vesa Linnamo JOHTOKUNTA Johtoryhmä

17 Yhteiset palvelut Johto (erillislaitos)
Yliopistokeskuksen koordinointi, suunnittelu ja kehittäminen (viiden eri yliopiston toimintaa) Talous-, henkilöstö- ja tilahallinto Opintoneuvonta Tietohallinto: perusteilla yhteinen oppimis- ja palvelukeskus yliopistokeskuksen v lisämääräraha (0,5 M€) kohdennetaan tähän hankkeeseen yhteiset verkko- ja opetusteknologiapalvelut

18 Alueellinen jatkokoulutusohjelma
Yliopistokeskuksen yhteinen ”tohtorihautomo” kokoaa jatko-opiskelijoita eri yksiköistä ja työelämästä täydentää ainelaitosten tohtorikouluja mukana noin 80 henkilöä aloitti toimintansa 2002 vastuuhenkilö Timo Pinola

19 KORKEAKOULUTUS KAINUUSSA 2004
OULUN YLIOPISTO Kasvatustieteen tri, lis ja -maisteri Varhaiskasvatus 45 ap Luokanopettajat 60 ap Matemaattisten aineiden opettajakoulutus 30 ap Liikunnan aineenopettaja 12 ap Jatko-opiskelijat 20 ap Filosofian maisteri Tietojenkäsittelytiede 40 ap Alueellinen jatkokoulutusohjelma Yhteensä noin 600 opiskelijaa KAJAANIN AMMATTIKORKEAKOULU Jatkotutkinto: Tekniikka: Osaamisen johtaminen –ap Alempikorkeakoulututkinto: Insinööri (AMK): Tietotekniikan ko ap Rakennustekniikan ko ap Kone- ja tuotantotekniikan ko 30 ap Tradenomi: Liiketalouden ko ap Tietojenkäsittelyn ko ap Degree Programme in International Business ap Restonomi: Matkailun ko ap Palvelujen tuottamisen ja johtamisen ko ap Sairaanhoitaja: Hoitotyön ko ap Terveydenhoitaja: Hoitotyön ko ap Yhteensä noin 1700 opiskelijaa

20 MUUNTO- JA TÄYDENNYSKOULUTUS 2004
Mobiilipalvelujen maisteriohjelma op Ohjelmistotuotannon maisteriohjelma op Digitaalisen median maisteriohjelma op Insinööristä diplomi-insinööriksi op Ruotsin kielen kielikylpy- ja aineenopettaja ap Kuvataideopettaja ap Kulttuuriteollisuuden ja –tuotannon maisteri- ohjelma ap Venäjän kulttuurin ja kielen maisterikoulutus ap Alempikorkeakoulututkinto: Insinööri (AMK):Tietotekniikan ko op Rakennustekniikan ko op Kone- ja tuotantotekniikan ko 1 op Tradenomi: Liiketalouden ko op Tietojenkäsitelyn ko op Degree Programme in International Business 0 op Restonimi: Matkailun ko op Palvelujen tuottamisen ja johtamisen ko op Sairaanhoitaja: Hoitotyön ko op Kätilö: op Yhteensä 257 opiskelijaa

21 OPETTAJANKOULUTUSYKSIKKÖ
Kajaanin (mies)seminaari per. v. 1900 Liittyi Oulun yliopistoon v (kasvatustiet. tdk/ tulosyksikkö) vuoden 2003 budjetin toteutuma 5,4M€ Toiminta: Luokanopettajankoulutus Varhaiskasvatus Koulutuskokeilut Kajaanin normaalikoulu Henkilöstöä 104 kuvassa päärakennus kampusalueella

22 Opettajankoulutuksen alat
Opintolinjat: Luokanopettajakoulutus Varhaiskasvatuksen koulutus Liikunnan aineenopettajakoulutus (erillinen haku) Ruotsin kielen kielikylpyyn painottuva koulutus Venäjän kulttuurin ja kielen koulutus Kuvataideopettajien pätevöitymiskoulutus (TaiK) Matemaattisten aineiden opettajien koulutuskokeilu Opiskelijoita yht. noin 575

23 KAJAANIN NORMAALIKOULU
perusopetus 1-6 vuosiluokille sekä esiopetus organisoi ja toteuttaa opetusharjoittelua sekä harjoittelukoulussa että kentällä sijaitsevissa yhteistyökouluissa opettajat tekevät tutkimus- ja kehittämistyötä sekä toimivat täydennyskouluttajina n. 290 oppilasta ja 30 opettajaa ja muuta henkilökuntaa

24 Tietojenkäsittelytieteen Kajaanin yksikkö
Oulun yliopiston tietojenkäsittelytieteiden laitoksen (TOL) Kajaanin yksikkö aloitti toimintansa , jolloin siihen sulautui Kajaanin kehittämiskeskuksen informaatioteknologian tuoteryhmä Tällä hetkellä (9/2004) henkilöstöä kaikkiaan 13 professori 2 projektipäällikköä 3 suunnittelijaa 2 yliassistenttia 2 lehtoria 1 tuntiopettaja osastosihteeri amanuenssi

25 Tietojenkäsittelytieteen peruskoulutus
Perustutkintokoulutus alkanut syksyllä 2004 OPM:n erillisrahoituksella, 40 aloituspaikkaa 2 TOL:n suuntautumisvaihtoehtoa: ohjelmistotuotanto ja ohjelmistoliiketoiminta (sisältää 35 ov taloustieteitä) Tutkintonimike filosofian maisteri (FM), tutkinnon laajuus 160 ov Koulutus profiloituu yrittäjyyteen ja kansainvälisyyteen

26 Tietojenkäsittelytieteen maisteriohjelmat
Käynnissä on myös kolme erillisrahoitteista maisteriohjelmaa (yht. 70 opiskelijaa) digitaalisen median maisteriohjelma ( ) ohjelmistotuotannon maisteriohjelma ( ) mobiilipalveluiden maisteriohjelma ( ) toteutetaan Oulun lääninhallituksen, Euroopan sosiaalirahaston (ESR) ja Kajaanin kaupungin rahoituksella Venäjä-hankkeet Venäjään liittyvien hankkeiden tarkoituksena on profiloida tietojenkäsittelytieteiden opetusta Venäjä yhteistyöhön ja laajemmin kansainvälisyyteen sekä tukea IT-alan yrityksiä rajan ylittävässä yhteistyössä (toimisto Petroskoissa)

27 Aikuiskoulutus Yksikön toimitilat sijaitsevat Oulun yliopiston Kajaanin kampusalueella Täydennyskoulutus-toiminta alkanut v. 1981; toiminta laajeni yritys- ja kehittämiskoulutuksen alalle 1980-luvun lopulla Henkilöstöä 20 Koulutus ja hyvinvointi tuottaa Kainuun ja Pohjois-Suomen tarpeisiin yliopistollista aikuiskoulutusta, jossa lähtökohtana ovat kuntien erityistarpeet, maakuntastrategiat ja valtakunnalliset kehityslinjaukset ja painopisteet. Erityisalueita ovat luonnontieteet, varhaiskasvatus, perusopetus, esiopetus, lukio-opetus, leikki ja luovailmaisu sekä tasa-arvo koulutukset. Työelämän ja työyhteisöjen kehittäminen suuntautuu työelämän kehittämistä tukeviin hankkeisiin, monipuolisiin yritysten kehittämispalveluihin ja soveltavaan työelämä- ja organisaatiotutkimukseen. Erityisalueita ovat johtaja- ja ohjaajakoulutukset, ikäjohtaminen ja ikäasiantuntijakoulutus sekä koulutuksen ja työelämän tasa-arvo.

28 LÖNNROT-INSTITUUTTI Lönnrot-instituutti on kulttuuriin, pohjoisuuteen ja itäyhteistyöhön suuntautunut Kajaanin kampuksen yhteinen tutkimusyksikkö, joka vaalii Elias Lönnrotin henkistä perintöä. Perustehtäviä ovat tutkimus, julkaisutoiminta ja opetus Syksyllä 2004 alkanutKulttuuriteollisuuden ja –tuotannon maisteriohjelma (20 ap) Aluekehitystoiminta alkanut v Pohjois-Suomen tutkimuslaitoksen Kainuun yksikkönä Yksikön osaamisalueet ovat: Aluekehitys ja maaseudun kehittäminen Raja-aluekehittäminen

29 BIOTEKNIIKAN LABORATORIO
Perustettu 1996 v budjetin toteutuma 1,1 M€ Toiminnan painopisteet Metsämarjojen ja pohjoisen erikoiskasvien tutkimus Maidon biotekniikka-osaamisen vahvistaminen Teknologiansiirto-, innovaatio- ja yrityspalvelutoimintojen kehittäminen Laboratorio on mukana valtakunnallisessa ELO-osaamiskeskusohjelmassa Henkilöstöä 18 toimitilat sijaitsevat Sotkamossa

30 BIO-LABORATORION MISSIO
Biotekniikan laboratorio toteuttaa yliopiston alueyksikön tehtävää biotieteiden osalta Kainuun alueella. Toiminnan painopisteenä on luonnonmarjojen ja alueelta saatavien biomassojen tutkimus, Kainuun alueen yrityksiä tukeva palvelutoiminta ja teknologiansiirto, sekä maidon biotekniikan tutkimus. Yksikkö pyrkii tukemaan alueen elintarvikealan yrityksien kehittymistä ja löytämään Kainuun omien raaka-aineiden terveyttä ja hyvinvointia edistäviä tekijöitä.

31 BIO-LABORATORION VISIO
Biotekniikan laboratorio toimii kiinteästi osana Kainuun alueen yliopistoverkostoa ihmisen terveyteen ja hyvinvointiin liittyvissä tutkimushankkeissa. Toiminta on vakiintunut ja sillä on Oulun yliopiston tuki, sekä luonnollinen toiminnallinen verkosto alueen muihin toimijoihin ja Kuopion yliopiston elintarvikebiotekniikan suuntaan. Yksikkö toteuttaa korkeatasoisen tutkimustoiminnan ohella myös luonnonmarjoihin ja erikoiskasveihin liittyvää biotekniikan alan koulutusta.

32 BIO-LABORATORION STRATEGIA
Visio toteutetaan paikallisen osaamisen lisääntymisellä (jatko-opinnot), sekä onnistuneen verkostoitumisen kautta Toimintaympäristö pyritään luomaan innovaatioita edistäväksi ja avoimeksi.

33 BIOTEKNIIKAN LABORATORION TEKNOLOGIAPYRAMIDI
Keihäänkärjet Kärkiteknologiat Avainteknologiat Liitännäisteknologiat Maitoallergia & immuunivaste KEIHÄÄNKÄRJET Kasviosaamisen hyödyntäminen Ultrasuodatus Fermentointi Kasvianalytiikka & bioprosessit KÄRKITEKNOLOGIAT Elintarvikekemia Biokemia Funktionaalisiin elintarvikkeisiin liittyvä osaaminen Biomassojen analytiikka AVAINTEKNOLOGIAT Biomittaus Mikrobiologia Informaatiotekniikka Peruskemian analyysit Tietotekniikka Gerentologia LIITÄNNÄISTEKNOLOGIAT BIOTEKNIIKAN LABORATORION TEKNOLOGIAPYRAMIDI

34 MITTALAITELABORATORIO
Perustettu v budjetin toteutuma 2,4 M€ Osaamisalueet: sellun ja paperin karakterisointi prosessimittaustekniikka mekaanisen puun mittaukset optinen suunnittelu langaton instrumentointi projektihallinta Henkilöstöä 40 mittalaitelaboratorion tilat sijaitsevat teknologiapuistossa

35 Mittalaitelaboratorio tuottaa mittaustekniikan osaamista.
MILAN MISSIO Mittalaitelaboratorio tuottaa mittaustekniikan osaamista. Painopisteenä on puunjalostusteollisuuden piirissä toimivia yrityksiä hyödyttävä optinen mittaustekniikka.

36 MILAN VISIO Mittalaitelaboratorio kehittää kumppaneidensa kanssa toisilleen arvokasta mittausteknologiaa ja sen hyödyntämistä erityisesti puunjalostusteollisuudessa innostavan, pitkäjänteisen tieteellisen tutkimuksen ja koulutuksen avulla.

37 Visio toteutetaan osaamisen jatkuvan kasvun ja täsmentymisen kautta.
MILAN STRATEGIA Visio toteutetaan osaamisen jatkuvan kasvun ja täsmentymisen kautta. Tämä edellyttää MILAn ja MILAlaisten sekä niiden kumppaneiden motivoituneisuutta ja sitoutuneisuutta, toistensa tarpeiden ja tavoitteiden ymmärtämistä ja yhteensovittamista sekä keskinäisten suhteiden luottamuksellisuutta ja tieteellisen työn avoimuutta.

38 MITTALAITELABORATORION TEKNOLOGIAPYRAMIDI
Liitännäisteknologiat Keihäänkärjet Kärkiteknologiat Avainteknologiat Yksittäisen puukuidun seinämän paksuuden ligniini- pitoisuuden ja fibrillikuitujen mittaaminen Virtaussytometrian soveltaminen paperikonevesien pihkamittaukseen Nesteiden optisten ominaisuuksien määrittäminen KEIHÄÄNKÄRJET Polarisaation hyödyntäminen mikroskopiassa Optinen spektroskopia Optinen heijastusmittaus Virtaussytometria KÄRKITEKNOLOGIAT Mikroaaltomittaus Teollisuuden langaton instrumentointi Puun lämpökäsittelyn hallinta Mittausjärjestelmien mallinnus Ultraäänimittaus Röntgenmittaus Elektroniikkasuunnittelu Signaalien käsittely Optiikan suunnittelu Referenssimittaukset Tehtäväläheinen ohjelmointi Paperin ja sellun karakterisointi AVAINTEKNOLOGIAT Konenäkö Kemiallisia analyysejä Tietoliikenne Kuvankäsittelyalgoritmit Prosessiosaaminen Mekaniikan valmistus Elektroniikan valmistus Diffraktiivien optiikka LIITÄNNÄISTEKNOLOGIAT MITTALAITELABORATORION TEKNOLOGIAPYRAMIDI

39 MILA: Liikuntamittausten kehittämishanke käynnistetty
Liikuntateknologia Jyväskylän yliopiston liikuntabiologian laitoksen Liikuntateknologian muuntokoulutus ohjelma (50 op) käynnistynyt Vuokatissa 2003 loppuvuodesta Toimintaa tukevat muut hankkeet: Snowpolis –hankkeen piirissä kartoitetaan yrityslähtöisten t&k-hankkeiden mahdollisuudet MILA: Liikuntamittausten kehittämishanke käynnistetty BIO: Biomittausten kehittäminen käynnistetty KOKY: Liikuntakasvatuksen vahvistaminen aloitettu


Lataa ppt "Kajaanin yliopistokeskuksen esittely"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google