Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuLeo Aro Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
KAINUUN INNOVAATIOJÄRJESTELMÄN KEHITTÄMINEN YLIOPISTOKESKUKSESSA
Johtaja Pentti Malinen Kajaanin kehittämiskeskus -seminaari Vuokatti
2
ESITYKSEN NÄKÖKULMA In Balance tapahtuma käynnistää valtakunnalliset vakavat keskustelut etätyöstä ja sen mahdollisuuksista muodostua tuotekehitysympäristöksi luovissa olosuhteissa Mitä edellytyksiä Kajaanin yliopistokeskus osana alueen innovaatiojärjestelmää voi tarjota ja luoda kehitettäessä Kainuussa tutkimusta ja tuotekehitystoimintaa?
3
Alueen kilpailukyvyn merkitys korostuu
- - 1. INHIMILLINENPÄÄOMA SEUTU - kyky 2. INNOVAATIVISUUS KUNNAN 3. KESKITTYMINEN TILA 4. INFRASTRUKTUURI - KILPAILU - TEKIJÄT 10. IMAGO 10. IMAGO veto - TAVOITTEET 5. YRITYKSET voima 6. INSTITUUTIOT 7. ASUINYMPÄRISTÖN HAASTEET LAATU uudistu- - miskyky 8. KEHITTÄJÄVERKOSTOT 9. LUOVA JÄNNITE Ståhle & Sotarauta 2002
4
Alueen kilpailukykyn kehittämiseen tarvitaan toimivaa innovaatiojärjestelmää
Innovaatiojärjestelmän keskeiset osat: koulutus, tutkimus ja tuotekehitys sekä tietointensiivinen yritystoiminta Alueellinen innovaatiojärjestelmä: yliopistot, tutkimuslaitokset ammattikorkeakoulut TE-keskukset, muut rahoittajat yritykset osaamiskeskukset teknologiakeskukset muut toimijat
5
MIKÄ ON YLIOPISTOKESKUS
Opetusministeriön tavoitteena on koota yliopistopaikkakuntien ulkopuolella oleva yliopistotoiminta muutamaan monipuoliseen yliopistokeskukseen, joissa on monen yliopiston toimintaa Yliopistokeskukset kokoavat alueillaan olevan yliopistollisen toiminnan yhteisen sateenvarjon alle niin, että eri yksiköt toimivat alueen näkökulmasta yhtenäisenä kokonaisuutena Kajaani on yksi kuudesta vuoden 2004 alussa aloittavasta yliopistokeskuksesta
6
Kajaanin yliopistokeskuksen missio
Kajaanin yliopistokeskuksen yhteiskunnallisena tehtävänä on kohottaa toiminta-alueensa osaamisen tasoa sekä edistää sen hyvinvointia, kilpailukykyä ja kulttuuria yliopistollisen ja asiakaslähtöisen tutkimus-, koulutus- ja kehittämistoiminnan avulla. Yliopistokeskuksessa voi olla monitieteisiä, useiden yliopistojen yhteisiä tai kansainvälisiä maisteriohjelmia. Erityisenä tehtävänä keskuksella on tukea Kainuun ja Ylä-Savon elinkeino- ja aluekehitystä, innovaatiotoimintaa ja kansainvälistymistä. Yliopistokeskuksen missio on alueellinen kehittäminen Kainuussa ja Ylä-Savossa yliopistokeskuksen toiminta liittyy yliopistojen ns. kolmanteen tehtävään eli yhteiskunnalliseen palvelutehtävään
7
PERUSTAMISEN KOLME TAUSTATEKIJÄÄ
Kajaanin korkeakoulustrategia, jonka kärkihankkeet ovat DI-koulutus, tietojenkäsittelytieteen FM-koulutus ja VTT Opetusministeriön aluestrategia, johon liittyy yliopistojen kolmas tehtävä ja uutena toimintamallina yliopistokeskukset Kainuun hallintomallikokeilu
8
KAJAANIN YLIOPISTOKESKUS INNOVAATIOJÄRJESTELMÄSSÄ
Alueellinen kehittäminen Kainuussa ja Ylä-Savossa Alueellinen jatkokoulutusohjelma Aikuis-koulutus ja aluekehitys: kilpailukyky-tutkimus, aluekehitysarviointi ja ennakointi, työyhteisöjen kehitttäminen, Lönnrot-Instituutti: kulttuuri-perintö, identiteetti Biotekniikan laboratorio: ELO Snowpolis Mittalaite-laboratorio: DI-koulutus Tiet.tutkimus Measurepolis Snowpolis Opettajan -koulutus-yksikkö: Teknologia-ja yrittäjyys-kasvatus Tietojen-käsittely-tiede: FM-koulutus Soveltava tutkimus Yhteistyö lähiyliopistojen kanssa Alueellisia kumppaneita: Kajaanin ammattikorkeakoulu, Kajaanin teknologiakeskus, Intotalo, Innova, Kainuun Etu; Rahoittajat
9
OSAAMISKESKUSOHJELMA
on kansallisen aluepolitiikan väline toiminta-ajatuksena on kansainvälistä huipputasoa edustavan tiedon ja osaamisen hyödyntäminen yritystoiminnan, työpaikkojen luomisen ja alueellisen kehittämisen voimavarana
10
Osaamiskeskukset Kainuussa
Alueiden vahvuuksien kautta erikoistumista tukeva erityisohjelma Vain parhaimmat ovat saaneet Oske-statuksen, yksi osaamisala vain yhdessä osaamiskeskuksessa valtakunnallisesti Tarkoituksena saada alueen tutkimuksen, koulutuksen ja elinkeinoelämän huippuasiantuntijat yhteistyöhön Kainuun oske Measurepolis Snowpolis Virtuoosi ELO –Elintarvikealan alue-oske Measurepolis on osa Pohjois-Suomen Multipolis-verkostoa, jonka kehittämiseen mm. Oulun yliopisto sitoutunut
12
Measurepolis -osaamiskeskus
Innova Kajaanin Teknologiakeskus Yritykset AMK VTT MILA
13
Kajaanin Teknologiakeskus Oy
Yrityshautomo INNOVA Kajaanin Teknologiakeskus Oy Uudet yritykset Yritykset KAINUUN INNOVAATIOJÄRJESTELMÄ Mittaustekniikan näkökulmasta Toisen asteen koulutus Aikuiskoulutus Koulutus Soveltavaa tutkimusta Rahoituslähteet: TE-keskus Tekes Finnvera Kaupunki Maakuntaliitto Suomen Akatemia Soveltavaa tutkimusta Soveltavaa perustutkimusta
14
MITTALAITELABORATORIO
Mittalaitelaboratorio tuottaa mittaustekniikan osaamista. Painopisteenä on puunjalostus-teollisuuden piirissä toimivia yrityksiä hyödyttävä optinen mittaustekniikka.
15
MEASUREPOLIS-päivä 9.00 Tervetuloa, Kajaanin kaupunginjohtaja E.Vähämaa Menestyksen avaimet, Prof. Seppo Säynäjäkangas, Polar Electro Oyj Kahvitauko / Tiedotustilaisuus 11.00 Ohjelman esittely, Risto Oikari / Osaamiskeskusohjelma Paneelikeskustelu: Mittaustekniikka – Kainuun tulevaisuus? puheenjohtaja: J.Kärkkäinen, kehitysjohtaja, Kainuun liitto Osallistujat: Oulun yliopiston mittalaitelaboratorio, tutkimusjohtaja J.Kalliokoski Kajaanin Ammattikorkeakoulu, koulutusjohtaja J.Kurkela Metso Automation Oy, A.Rahikkala Ponsse Oy, A.Särkiniemi Sunit Oy, E.Suutari Elektrobit Oy, S.Seppänen 13.00 Tilaisuus päättyy
16
Elintarvikealan osaamiskeskus
Viikki Food Centre, Helsinki Business and Science Park Oy Ltd Uusimaa ja Itä-Uusimaa 2. Funktionaalisten elintarvikkeiden keh. keskus, Turku Science Park Varsinais-Suomi 3. Pyhäjärvi-instituutti Satakunta 4. Agropolis Oy Häme ProAgria Kymenlaakso Kymenlaakso ja Etelä-Karjala 6. Jyväskylän ammattikorkeakoulu Keski-Suomi Ekoneum ry Etelä-Savo Sisä-Savon seutuyhtymä, Kuopion yliopisto Pohjois-Savo Pohjois-Karjalan Aikuisopisto / ELO-Food Pohjois-Karjala Oulun yliopisto Kajaanin kehittämiskeskus/ Biotekniikan laboratorio Kainuu 11. Oulun seudun ammatillisen koulutuksen kuntayhtymä Pohjois-Pohjanmaa K 11 10 8 6 9 7 3 4 4 5 2 1
17
BIOTEKNIIKAN LABORATORIO
Biotekniikan laboratorion toiminnan painopisteenä on luonnonmarjojen ja alueelta saatavien biomassojen tutkimus, Kainuun alueen yrityksiä tukeva palvelutoiminta ja teknologiansiirto, sekä maidon biotekniikan tutkimus. Yksikkö pyrkii tukemaan alueen elintarvikealan yrityksien kehittymistä ja löytämään Kainuun omien raaka-aineiden terveyttä ja hyvinvointia edistäviä tekijöitä.
18
Tietojenkäs. tieteen muuntokoulutukset
v alkoi digitaalisen median maisteriohjelma (20 opiskelijaa) v ohjelmistotuotannon maisteriohjelma (25) v loppuvuonna mobiilipalvelujen maisteriohjelma (25) 160 ov:n FM-tutkinto TOL:n tutkintovaatimusten mukaan opiskelu iltaisin ja viikonloppuisin opintojen sisältö Oulusta videoneuvotteluyhteydellä tai digitaalisina tallenteina, harjoitukset paikan päällä toteutetaan projektina erillisrahoituksella
19
Tietojenkäsittelytieteiden perustutkintokoulutus
2004 syksyllä OPM:n erillisrahoituksella, 40 aloituspaikkaa 2 TOL:n suuntautumisvaihtoehtoa: ohjelmistotuotanto ja ohjelmistoliiketoiminta (sisältää 35 ov taloustieteitä) TOL:n Kajaanin yksikköön tulee noin 20 opetus- ym. henkilökuntaa, kaksi professuuria Hyödynnetään uutta opetusteknologiaa maisteriohjelmien tapaan, opetusta myös Kajaanista Ouluun Koulutukselle saneerataan tilat nykyiseltä Linnan lukiolta Koulutus profiloituu yrittäjyyteen ja kansainvälisyyteen (mm. Venäjä-hankkeet)
20
Tutkimustoiminta Kahdenlaista laitoksen toimintaan liittyvää tieteellistä perus- ja soveltavaa tutkimusta Muuta soveltavaa tutkimusta, hanketoimintaa ja maksupalvelutoimintaa voidaan toteuttaa projektilaboratoriohankkeen kautta Lähiajan suurimpana haasteena Linux-keskuksen ja siihen liittyvien tutkimus-projektien suunnittelu ja selvitysten käynnistäminen Selvitysten ja hankkeistuksen kohteina olleita aloja: ohjelmistotuotanto, paikantaminen, geronteknologia
21
Intotalo -yhteistyö Kolme valmennusohjelmaa toteutettu (Intoakatemia-opinnot 15 ov ja esihautomovalmennukset 2x3 ov, Intoyrittäjyysopinnot 10 ov—lukiolaisten valmennus) Toteutetun Intoakatemia-pilottivalmennuksen pohjalta suunniteltiin yhteistyössä Oulun yliopiston Kajaanin opettajankoulutusyksikön kanssa yrittäjyys- ja projektipedagogiikan sivuaineopinnot( 15 ov. Ensimmäisen ”Intoakatemian approbaturin” toteutus alkaa tammikuussa 2004
22
Aluekehittämisen hankkeita
Maakuntaohjelman avainklusterit ja Kainuun innovaatiojärjestelmän kehittäminen Osaaminen ja teknologia erilaisten alueiden kilpailukyvyn tekijänä (Suomen Aluetutkimus FAR:n kanssa) Pohjois-Suomen kehityksen monitorointi (Pohjois-Suomen kompassi) Itäisen Suomen suuret tulevaisuuden kysymykset
23
WomenIT –hanke Työn ja muun elämän yhteensovittamisen avainkysymys on siinä, että teollisuuden ja teknologian parissa työskentelevät naiset ja miehet jaksaisivat molemmilla elämän sektoreilla. Työn ja perheen/muun elämän yhteensovittamisen järjestelyt ja tukitoimet ovat: joustavat työjärjestelyt eli työn ja työajan organisointi, josta etätyö on yksi osa-alue vapaajärjestelyt, esim. perhevapaat muut hoivaetuisuudet tai –järjestelyt, esim. koululaisten iltapäivähoito ja vanhustenhoito työn ja perheen yhteensovittamista tukevat muut järjestelyt, kuten informaation jakaminen, neuvonta tai koulutus
24
Toteutettuja etätyön kehittämishankkeita
Työ ja paikka – etätyön kehittymismahdollisuudet Kainuussa PAIDEIA in TEN Telecom Etätyökoulutus I ja II; osana Työtorihanketta ”Tietotyötä Kainuuseen”; pilottitoimialana Tilitoimistot –hankkeen esiselvitys Etätyöpiste ja etäyrittäjäverkosto Suomussalmelle -projekti
25
Yliopistokeskus kehittää systemaattisesti alueellista vaikuttavuuttaan ja ymmärrystään aluekehityksen tekijöistä toimii alueen kärkiteknologia-alojen kehittäjänä, soveltajana ja innovoijana näkee kehittämisen laaja-alaisena ml työyhteisöjen kehittämisen ja työ- ja muun elämän sovittamisen kysymyksenä laajentaa omaa osaamistaan verkostoitumalla Kajaanin ammattikorkeakoulun ja lähiyliopistojen kanssa
26
Lisätietoja KIITOS ! Pentti.Malinen@oulu.fi
p tai f
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.