Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Digitaalinen opetus- ja oppimisympäristö

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Digitaalinen opetus- ja oppimisympäristö"— Esityksen transkriptio:

1 Digitaalinen opetus- ja oppimisympäristö
OHTJ-iltapäivä 2014 Sari Koski-Kotiranta

2 Digitaalisen opetus- ja oppimisympäristön tavoitetila
Ei tietojärjestelmästä toiseen siirtymistä HY:n visuaalinen ilme ja brändi Integroi ja yhtenäistää opintohallinnon, opetuksen ja opiskelun keskeiset prosessit Lähtökohtana opiskelijan tarpeet Jättää tilaa ja valinnanvaraa pedagogisille valinnoille Mahdollistaa opetuksen avoimuuden ja näkyvyyden

3 Palvelukokonaisuus HELSINGIN YLIOPISTO DIGITAL
Yksi URL HELSINGIN YLIOPISTO DIGITAL Käyttäjä ei kirjaudu sisään Käyttäjä kirjautuu sisään KOHDERYHMÄVIESTINTÄ JA MARKKINOINTI KIRJAUTUNEEN KÄYTTÄJÄN TYÖPÖYTÄ (Henkilökohtainen, ryhmäkohtainen ja kohdistettu data ja toiminnallisuus) Käyttäjä kirjautuu sisään tarvittaessa OPEN DATA: Tutkimustulokset, Koulutustarjonta, yms. KÄYTTÄJÄKOHTAISET TOIMINNOT JA PALVELUT TIETOJÄRJESTELMÄT

4 OTM-HANKE

5 Helsingin yliopiston verkko-opetus
Helsingin yliopiston verkko-opetus. 10 vuotta virtuaaliyliopistostrategian jälkeen Pirjo Hiidenmaa Kehitetään yhden kirjautumisen periaatteella toimiva opiskelu- ja opetusympäristö, jossa kaikki järjestelmät seurustelevat keskenään, jotta opiskelijat ja opettajat pääsevät sujuvasti omiin tietoympäristöihinsä. Rehtori nostaa verkko-opetuksen ja e-työskentelyn koko yliopiston läpäiseväksi tavoitteeksi. Strategiset tavoitteet määritellään opetuksesta ja oppimistuloksista lähteviksi: tavoitteena on parantaa opetuksen laatua ja vastata modernin e-ammattilaisuuden vaatimuksiin. Tavoiteohjelmissa ja tulosneuvotteluissa asia otetaan esiin. On luotava akateemisesti kestävät käytännöt. Vastuu avoimuudesta ei voi olla yksilöillä vaan yhteisöllä. Yliopistoyhteisöt (oppiaineet, laitokset, tiedekunnat) tulee linjata tavoitteensa ja laatuvaatimuksensa ja sen jälkeen huolehtia siitä, että yksittäiset opettajat pystyvät toimimaan näiden linjausten mukaan.

6 Käytännön toimenpiteet
Projektilla on epävirallinen ohjausryhmä Sari Koski-Kotiranta (pj) Päivi Pakkanen Susanna Rautio Sari Zitting Ragna Rönnholm Kati Kettunen Ilkka Siissalo Tuomas Naakka Anne-Mari Seppola (sihteeri) Projektilla on projektipäälliköt (Tuomas Naakka, Anne-Mari Seppola) Projektilla on alustava budjetti vuodelle 2014 Projektisuunnitelma on tekeillä, sisältää mm. kokonaisuuden hahmottelua ja yksittäisiä toimenpiteitä kuten: Kurssisivun mallinnusta, suunnittelua ja toteutusta Opintojen suunnitteluvälineen käyttöönotto

7 OTM opiskelijan opintojen suunnittelun tukena
OHTJ-iltapäivä 2014 Katja Arstio, Juho Kilpikoski, Tuomas Naakka, Sami Nikander, Eeva Saari

8 Opintohallinnon tietojärjestelmän modernisointi (OTM)
Lyhyesti: Aalto-yliopiston, Helsingin yliopiston ja Tampereen yliopiston tietojärjestelmähanke Kolme-vuotinen hanke Tavoitteena Oodin korvaava kokonaisuus vuoden 2016 loppuun mennessä Ks. Tarkemmin edellinen OHTJ:stä: OTM-HANKE

9 Mitä on tapahtunut vuonna 2013?
Valittiin ketterä toteutustapa: Yliopistojen projektiryhmä priorisoi ja määrittelee vaatimukset vähän ennen koodausta Ohjelmistotuotantotiimi koodaa kahden viikon jaksoissa Koodausjakson jälkeen tarkistetaan tulosten taso ja tehdään tarvittavat muutoksia Saadaan nopeasti sovellus, jota voidaan kehittää käyttäjäpalautteen perusteella Ketterän kehityksen ansiosta toimivia kokonaisuuksia voidaan ottaa käyttöön heti kun niitä valmistuu

10 Vuoden 2013 tavoitteet ja niiden toteutuminen
Keskeiset prosessit sovittu ja määritelty -> Kyllä, ylätasolla. Ollaan valmiita reagoimaan muutoksiin. Vaatimusmäärittely toteutettu -> ei, vaatimukset mahdollisimman myöhään, jotta ne eivät vanhene. Arkkitehtuurivalinnat tehty -> tekninen arkkitehtuuri valittu, mutta sitä voidaan muuttaa tarpeiden mukaan Käyttöliittymäproto -> kyllä, prototyypit hyvä tapa saada käyttäjäkokemuksia Toteutussuunnitelma seuraavalle vaiheelle -> määritelty ylätason kokonaisuudet

11 Tilanne Toteutus aloitettu vuoden alussa!
Opiskelijan opintojen suunnittelu ensimmäinen kokonaisuus Tiedotus-sivua seuraamalla pysyt ajan tasalla: HY:n sisäinen tiedotus-wiki: OTM-HANKE

12 Aikataululuonnos OTM-HANKE

13 Käyttäjälähtöisyys Tänä keväänä tehty opiskelijahaastatteluja
Käyttöliittymän läpikäyntejä prototyypeillä Seuraavaksi testataan oikeaa käyttöliittymää pienellä opiskelijaporukalla Syksyllä tavoitteena pilotoida tätä hieman laajemmin pienellä käyttäjäkunnalla Virkailijahaastatteluja tehty 2012 Pohja kokonaisuudelle, jatkossa tehdään lisää Opettajahaastattelut syksyllä 2014 OTM-HANKE

14 Opiskelijan näkökulmaa
Tarve etsiä tietoa yhdestä paikasta Pulmallista, jos oodissa oleva tieto ristiriidassa todellisuuden kanssa Tiedotus (mitä kursseja milloinkin menee, uusi kurssi, ilmoittautuminen) Tutkinto ohjaa vahvasti suunnittelua -> tarve peilata valintoja tutkintorakenteeseen OTM-HANKE

15 Käyttöliittymäsuunnittelu
Kaikki lähtee siis käyttäjien (=opiskelija!) todellisista tarpeista Kartoitamme ja yritämme ymmärtää opiskelijoiden todellisia opintojen suunnittelutilanteita Menetelminä esim. haastattelut, käyttäjätarkkailut Ei useinkaan vastaa sitä, mitä suunnittelija kuvittelee! Jos järjestelmä ei vastaa todellisia tarpeita, on tehty turhaa työtä Käyttöliittymäsuunnittelussa vastaavasti paino järjestelmän hyödyllisyydellä Hyvä käyttäjäkokemus rakentuu ensisijaisesti hyödyllisyydestä Hyväkään käytettävyys (esim. helppokäyttöisyys) ei auta, jos opiskelija ei pysty tekemään tarpeellisia asioita OTM-HANKE

16 Käyttöliittymäsuunnittelu
Käytössä ketterät menetelmät Muistuttaa tieteellistä metodia: Tehdään nopeita arvauksia/hypoteeseja Tehdään minimimäärä työtä arvausten testaamiseksi (esim. nopea prototyyppi) Havainnoidaan tuloksia ja opitaan virheistä Tehdään seuraavalle kierrokselle parannuksia hypoteesiin ja ratkaisuihin Palautetta voidaan kerätä koko työn ajan, myös muuttuvat tarpeet voidaan huomioida vielä myöhäisessä vaiheessa Maailma muuttuu kun käyttäjät saavat uuden työkalun! Kaikkea ei voi etukäteen edes aavistaa... OTM-HANKE

17 Työkaluna paperiprotot
Versio 0.1 Paperiprototyyppi: tarkoituksellisen karkea, nopeasti piirretty puolivalmiste Helppo esitellä ja demota Nopea ja halpa toteuttaa  Matala kynnys heittää suunnitelmat roskiin ymmärryksen lisääntyessä! Lähtökohtana tutkintorakenne: - Pakolliset - Valinnaiset - Sivuaineet ja muut OTM-HANKE

18 Evolutiivinen lähestymistapa
Versio 0.3. Kaikki uusiksi opiskelijapalautteen perusteella!  Lähtökohdaksi lukujärjestys OTM-HANKE

19 Evolutiivinen lähestymistapa
Versio Työnkulkua hiottu, näyttöelementit muuttuneet OTM-HANKE

20 Rinnalla tekninen prototyyppi
Ensimmäinen ”oikeasti toimiva” prototyyppi paperiversion 0.5 pohjalta Koodaustyö alkoi vasta 6 kk paperiprotoilua myöhemmin – ehditään oppia virheistä OTM-HANKE

21 Opintojen ajoitus (periodit, lukuvuodet)
Luentokurssi Tentti Opintojen ajoitus (periodit, lukuvuodet) Lukujärjestys (vko/kk) Opintosuunnitelma/ tutkintorakenne v 0.6

22 Lukujärjestys (vko/kk) Aikajanalla näkyy lisätietoja toteutuksista
Opintojakso Cyk270 Toteutus, suomenk. Opintojakso Toteutus, ruotsink. Lukujärjestys (vko/kk) Aikajanalla näkyy lisätietoja toteutuksista ja suoritustavoista! Opintojen ajoitus (periodit, lukuvuodet) Opintosuunnitelma ajoitusmallin mukaan järjestettynä v 0.7

23 Opintojakso Cyk222 Opintojakso Cyk270 v 0.7 Toteutuksen kuvaus
tiiviisti – toimitettua sisältöä! Opintojakso Cyk222 Opintojakso Cyk270 Click Vaihtoehdot yhtä aikaa näkyvissä - opetustarjonnan vertailu helppoa v 0.7

24 Opintojakso Cyk222 Opintojakso Cyk270 v 0.7 Toteutuksen kuvaus
tiiviisti – toimitettua sisältöä! Opintojakso Cyk222 Opintojakso Cyk270 OK Toteutuksen tiedot tarvittaessa laajemmin v 0.7

25 Pakolliset ja suositellut opinnot valmiina
Case: ”Haluan isona vakuutusmatemaatikoksi” Variaatio 1: 1. vuoden opiskelija, kiltisti mallilukujärjestyksen mukaan Pakolliset ja suositellut opinnot valmiina Järjestetty suositellun suoritusajankohdan mukaan

26 Opetustarjonnan suodatus esim. erikoistumisen ja tason mukaan
Case: ”Haluan isona vakuutusmatemaatikoksi” Variaatio 2: 3. vuoden opiskelija, työssäkäyvä kiireinen, pohtii valinnaisuuksia Opetustarjonnan suodatus esim. erikoistumisen ja tason mukaan

27 Suodatettu näkyviin vain puuttuvat opinnot
Case: ”Haluan isona käytännölliseksi filosofiksi” Variaatio 3: 7. vuoden opiskelija, hajanaisia opintoja, yrittää valmistua mahd. nopeasti ja suoraviivaisesti Suodatettu näkyviin vain puuttuvat opinnot Tutkintorakenteen merkitys kasvaa (rakennenäkymä puuttuu kuvasta)

28 1. vuoden opiskelija elokuussa: ”Missä minun pitää olla, milloin
1. vuoden opiskelija elokuussa: ”Missä minun pitää olla, milloin?” ”Pitääkö minun valmistautua?” ”Mitä minun pitää tietää?” ”Ahaa, täällä on valmiina mallilukujärjestys... Onpas paljon kursseja, näyttääpä raskaalta!”

29 ”1. syksyn kurssit sijoittuvat aikajanalle näin...
Ei se enää näytäkään niin täydeltä.”

30 ”Analyysi I:ssä on näköjään pakolliset harjoitusryhmät 3 kertaa viikossa...
...näistä ryhmä 7 vaikuttaisi minulle sopivimmalta. ...vai menisinköhän sittenkin marraskuun erilliskokeeseen?”

31 ”Tässä sitten se lopullinen lukkari...
Ei näytä pahalta. Tuonne mahtuisi sekaan joku sivuaineen kurssikin.”

32 Opiskelijapalaute ohjaa
Ensimmäisessa suunnitteluratkaisussa rakennettiin ensin tutkintorakenne ja vasta lopuksi lukujärjestys Ongelma: ei mahdollista päättää tutkintorakennetta ilman ajoitustietoa, todellisuudessa opetustarjonta ohjaa rakennetta (esim. pakollista kurssia ei luennoida joka vuosi) Ongelma: opiskelijalle vieras lähestymistapa: ”Mutta mä haluaisin nähdä sen mun tämän syksyn lukkarin!” Tämä onneksi huomattiin jo käyttöliittymäsuunnittelun kolmantena päivänä! Ravisteli vakiintuneita ”virkamiesmäisiä” ajattelutapoja Opiskelijan valintoja ohjaavat alussa suositukset ja opetustarjonta Mallilukujärjestykset, suositellut suoritusajankohdat, polut/juonteet, vuosikurssit Tutkintorakenne ohjaa erikoistumista ja sivuaineiden valintaa Tämä näkökulma alkaa kiinnostaa haaraumakohdissa ja valmistumisen lähestyessä Nykyään: opiskelijat suunnittelevat opintojaan Excelillä Päällekkäisyyksien hallinta (luennot, harjoitukset jne.) Esitietovaatimukset, valinnaisuus, erikoistuminen, suoritustapojen vertailu Tavoitteena tarjota vähintään yhtä hyvä työkalu kuin Excel/paperi (muuten sitä ei käytetä!) OTM-HANKE

33 Suositusten tuolla puolen
Opintosuunnitelmaa pystyttävä täydentämään opiskelijan omilla poiminnoilla (esim. ”Kielikeskuksen Japanin kurssi olisi kiva”) Poimintojen mieltäminen ”soittolistoina” tarjoaa yllättäviä sivuvaikutuksia, joita kaikkia ei pysty edes ennakoimaan Mahdollisia vaikutuksia: Luonteva integraatio opetustarjonnan selailuun: ”Poimi tämä sivuaine koriin ja vie opintojen suunnitteluun” Uusia työkaluja opintoneuvojien työhön: ”Tässä juuri sinun tilanteeseesi räätälöity mallilukujärjestys” Jakaminen esim. sosiaalisessa mediassa: ”Näille kursseille aion mennä syksyllä, kuka tulee mukaan?” ”Tässä ainejärjestömme varjo-opinto-opas” OTM-HANKE


Lataa ppt "Digitaalinen opetus- ja oppimisympäristö"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google