Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO RV/11/11/2004 Elinaikainen ohjaus Euroopan unionin jäsenmaissa - tavoitteet vuodelle 2010 Raimo Vuorinen Tutkija, Koulutuksen tutkimuslaitos.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO RV/11/11/2004 Elinaikainen ohjaus Euroopan unionin jäsenmaissa - tavoitteet vuodelle 2010 Raimo Vuorinen Tutkija, Koulutuksen tutkimuslaitos."— Esityksen transkriptio:

1 JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO RV/11/11/2004 Elinaikainen ohjaus Euroopan unionin jäsenmaissa - tavoitteet vuodelle 2010 Raimo Vuorinen Tutkija, Koulutuksen tutkimuslaitos (Diat pohjautuvat osin komission asettaman elinikäisen ohjauksen työryhmän toimittamiin dokumentteihin) Ohjaus 2004 -seminaari 11.-12.11.2004 Jyväskylä

2 JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO RV/11/11/2004 Tarkasteltavia teemoja keskustelujen pohjaksi….  Elinaikaisen ohjauksen määrittelystä….  Miksi elinaikaisella uraohjauksella on merkitystä EU:n koulutus- ja työvoimapolitiikassa…?  Ohjauksen arvioinnista saatuja tuloksia…  Käynnistyneitä toimenpiteitä…ohjauksen paradigman muutos?

3 JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO RV/11/11/2004 Elinaikainen uraohjaus… (EU:n ministerineuvoston päätöslauselma 28.5.2004)  Mitä: Erilaiset toimet: »tietojen ja neuvojen antaminen, opinto-ohjaus, tietojen ja taitojen arviointi, opastus, suosittaminen, päätöksenteko- ja uranhallintataitojen opettaminen  Kenelle: Kaikenikäiset kansalaiset  Milloin: Missä tahansa elämänvaiheessa  Kohde: Koulutukseen ja ammattiin liittyvät päätökset, yksilöllisen kehityskaaren hallinta, valmiuksien, taitojen ja kiinnostusten määrittely  Ura: Yksilöllinen kehityskaari oppimisessa, työssä ja muussa sellaisessa toiminnassa, jossa valmiuksia ja taitoja opitaan ja/tai käytetään.  Missä: Julkiset palvelut, työelämä, kolmas sektori, ostopalvelut, yksityiset palvelujen tuottajat

4 JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO RV/11/11/2004 Miksi ohjauksen toimintapolitiikasta kiinnostuttiin?  Lissabonin strategia 2000: –kilpailukyky  Koulutus 2010 –ohjelma tavoitteiden saavuttamiseksi –Elinikäinen oppiminen –Koulutusjärjestelmän konkreetit tulevaisuuden tavoitteet –Ammatillisen koulutuksen yhteistyön lisääminen (Kööpenhaminan prosessi)  Lisäksi: –Korkea-asteen koulutuksen tutkintorakenne (Bologna –prosessi) –Osaamisen ja pätevyyksien elinikäinen kehittäminen eri työmarkkinaosapuolien kesken

5 JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO RV/11/11/2004  Ohjauksen tuloksellisuuden tarkastelu seuraavilla tasoilla: –Yksilön oppimistulokset ja urasuunnittelu –Koulutusjärjestelmän toimivuus –Työmarkkinoitten toimivuus –Yhteiskunnallisen tasa-arvon lisääminen Miksi ohjauksen toimintapolitiikasta kiinnostuttiin?

6 JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO RV/11/11/2004 Vastaavatko nykyiset palvelut elinaikaisen ohjauksen kysyntää - arvioinneista saatuja tuloksia…

7 JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO RV/11/11/2004 OECD:n, EU:n ja Maailmanpankin toteuttamat ohjauksen toimintapolitiikan arvioinnit 2000-2004  Käynnistettiin marraskuussa 2000 –OECD:n Koulutus- ja työllisyyskomitean yhteinen aloite  Toimintapoliittinen konteksti: –Elinikäinen oppiminen –Aktiivinen työmarkkinapolitiikka  Rinnakkaiset arvioinnit EU:n toimesta 29 maassa  Maailmanpankin toteuttama arviointi 7 maassa

8 JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO RV/11/11/2004 Lisätietoa arvioinneista:  Internet-sivut: – http://www.oecd.org/els/education/careerguidance/  Yhteenvetoseminaari - Kanadassa lokakuussa 2003; yhteenveto kaikista arvioinneista  OECD Career Guidance and Public Policy; Bridging the Gap - Loppuraportti (16.2.2004)  CEDEFOP – yhteenvetoraportti EU:n jäsenmaiden ohjauksesta  Euroopan koulutussäätiö – yhteenveto hakijamaiden ohjauksesta  Maailmanpankki – yhteenvetoraportti  Kaikkien arviointien maaraportit CEDEFOP:n sivuilla –http://www.trainingvillage.gr/etv/http://www.trainingvillage.gr/etv/  Suomenkielinen yleiskatsaus arviointituloksista on saatavissa osoitteesta:  http://www1.oecd.org/publications/e-book/910401FE5.PDF

9 JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO RV/11/11/2004 Yhteenveto tuloksista:  On olemassa hyviä yksittäisiä käytäntöjä  Mutta: –Palvelujen tarjonta ei vastaa kysyntään –Tieto- ja viestintäteknologian mahdollisuuksia uraohjauksessa ei vielä käytetä täysin hyväksi –Ohjaus keskittyy turhan usein yksittäisiin valintatilanteisiin, elinikäiseen urasuunnitteluun liittyvät valmiudet jäävät vähemmälle huomiolle –Ohjausalan työntekijöiden koulutus ei aina vastaa työtehtävien vaatimuksia –Eri hallinnonalojen ja sidosryhmien keskinäinen yhteistyö on jäsentymätöntä. –Ei riittävästi tutkimustietoa ohjausta koskevan päätöksenteon tueksi

10 JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO RV/11/11/2004 Ministerineuvoston 28.5.2004 kokouksessaan hyväksymät toimenpiteet palvelujen kehittämiseksi:  Yhteisten painotusten ja kehittämistoimien käynnistäminen kansainvälisenä yhteistyönä (esim. OECD, UNESCO, Maailmanpankki, ILO) - > ICCDPP (International Centre on Career Development and Public Policy)  Arviointien osoittamiin kehittämishaasteisiin vastaaminen kansallisesti poikkihallinnollisena yhteistyönä  Palvelujen saatavuuden parantaminen poikkihallinnollisella yhteistyöllä  Kansalaisten urasuunnitteluvalmiuksien kehittäminen

11 JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO RV/11/11/2004 Ministerineuvoston 28.5.2004 kokouksessaan hyväksymät toimenpiteet palvelujen kehittämiseksi:  Alan ammattilaisten perus- ja jatkokoulutuksen kehittäminen – kokemusten vaihto jäsenmaiden kesken  Päätöksenteon tueksi tarvittavan tutkimustiedon vahvistaminen  Sukupuolten tasa-arvon huomioon ottaminen  Kansallisen kehittämistyön vahvistaminen eurooppalaisella yhteistyöllä

12 JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO RV/11/11/2004 Ministerineuvoston 28.5.2004 kokouksessaan hyväksymät toimenpiteet palvelujen kehittämiseksi:  EU:n rahoittamien hankkeiden tuloksellisuuden vahvistaminen (koulutusohjelmat + ESR)  Ohjausta koskevan arvioinnin integroiminen Koulutus 2010 –ohjelman seurantaan  Edellä olevien tavoitteiden huomioonottaminen olemassa olevissa rakenteissa (verkostot, työryhmät, koulutusohjelmat)

13 JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO RV/11/11/2004 Toteutuneita ja meneillään olevia toimenpiteitä…

14 JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO RV/11/11/2004 Elinaikaista uraohjausta koskevien yhteisten periaatteiden kehittäminen  Yhteiset tavoitteet ja periaatteet elinaikaisen ohjauksen toteuttamiseksi EU:n jäsenmaissa  Yhteiset non-formaalin oppimisen tunnustamisen periaatteet, joissa viitataan miten ohjauksen avulla tuetaan kansalaisia yksilöimään non-formaaleissa konteksteissa saavutettu ammatillinen osaaminen.  Ohjauksen kansallisten laatukriteereiden määrittäminen  Elinaikaisen uraohjauksen palvelujärjestelmän keskeiset piirteet jäsenmaissa

15 JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO RV/11/11/2004 Yhteiset tavoitteet ja periaatteet elinaikaiselle ohjaukselle  Määritelmä – päätöslauselmasta  Tavoitteet –kansalaisen, koulutusjärjestelmän, työmarkkinoiden, päättäjien näkökulmasta  Periaatteet –kuluttajanäkökulma, voimavaraistaminen, saatavuus, laadunvarmistus  Toimintapoliittiset tavoitteet –sijoittaminen koulutukseen, työmarkkinoiden toimivuus, elinikäinen oppiminen, osallisuus, tasa-arvo, taloudellinen kilpailukyky

16 JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO RV/11/11/2004 Kansalliset laatukriteerit  Kansalaisten osallistuminen laadunvarmistukseen palvelujen käyttäjinä  Alan ammattilaisten osaamisvaatimukset  Pysyvä laadunvarmistus  Palvelujen kattavuus  Alalla toimivien yksityisten palveluntuottajien laadun varmistaminen

17 JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO RV/11/11/2004 Palvelujärjestelmän keskeiset piirteet  Kansalaisen näkökulma palvelujen tuottamisessa  Toimintapolitiikan systemaattinen kehittäminen  Palvelujen keskinäinen koordinointi  Eri kohderyhmien huomioon ottaminen kattavasti  Palvelujen kehittävä arviointi  Kansainvälinen yhteistyö

18 JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO RV/11/11/2004 Ohjauksen toimintapoliittinen käsikirja  Pohjautuu arviointiraporteissa havaittuihin löydöksiin  Tavoitteena kansallisen ja alueellisen poikkihallinnollisen kehittämistyön tukeminen  Neljä keskeistä osaa: –Nuorten ohjauspalvelujen kehittäminen –Aikuisten ohjauspalvelujen kehittäminen –Ohjauspalvelujen monipuolistaminen –Ohjauksen järjestämistä tukevien rakenteiden kehittäminen

19 JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO RV/11/11/2004 Ohjauksen toimintapoliittinen käsikirja  Kukin luku jakaantuu seuraaviin osiin: –Arvioinnissa esille nousseet haasteet –Tarvittavat strategiset kysymykset –Eri vaihtoehdot toimintojen kehittämiseksi –Esimerkkejä toimivista käytännöistä  Kirjan käyttömahdollisuuksia –Palvelujen itsearviointi –Palvelujen omaehtoinen kehittäminen –Vertaisarviointi  Kirja julkaistaan joulukuussa 2004 komission ja OECD:n yhteisjulkaisuna –englanti, ranska, saksa, espanja (suomenkielinen tiivistelmä OECD:n sivuille)

20 JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO RV/11/11/2004 Jäsenmaiden keskinäinen yhteistyö palvelujen kehittämiseksi  Koulutusohjelmat –Socrates –Leonardo da Vinci Seuraavalla hakukierroksella painopistealueena non- formaalin oppimisen tunnustaminen –Yhteisöaloitteet Kevään 2004 haussa tavoitteena oli kansallisten poikkihallinnollisten ohjausalan työryhmien perustaminen Nyt hyväksytyissä hankkeissa mukana 12 jäsenmaata Suomi mukana klusterissa, jossa mukana Itävälta, Saksa, Puola, Tsekinmaa, Ranska

21 JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO RV/11/11/2004 Mitä EU:n tavoitteet merkitsevät Suomen osalta?  Suomessa on jo meneillään monia kehittämisehdotusten suuntaisia toimenpiteitä –opetus- ja työhallinnon kansalliset hankkeet –alueelliset projektit  Haasteet: –kansallinen pysyvä poikkihallinnollinen yhteistyöryhmä? Suomi mukana yhteisöaloitteessa –tutkimustiedon systemaattisempi käyttö päätöksenteon pohjana kehittämistyö meneillään –alan ammattilaisten koulutuksen kehittäminen (maisteriohjelmat, perus- ja jatkokoulutus) kehittämistyö meneillään –paikallisen päätöksenteon merkitys?

22 JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO RV/11/11/2004 Lisätietoja teemasta CEDEFOP:n sivuilla (http://www.trainingvillage.gr/etv)

23 JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO RV/11/11/2004 Kiitoksia! Lisätietoja: Raimo Vuorinen Tutkija Koulutuksen tutkimuslaitos PL 35 40014 Jyväskylän yliopisto Puh. (014) 260 3271, GSM 050-361 1909 email: raimo.vuorinen@ktl.jyu.firaimo.vuorinen@ktl.jyu.fi Takaisin ohjelmaan >>


Lataa ppt "JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO RV/11/11/2004 Elinaikainen ohjaus Euroopan unionin jäsenmaissa - tavoitteet vuodelle 2010 Raimo Vuorinen Tutkija, Koulutuksen tutkimuslaitos."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google