Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Sisäisen turvallisuuden ohjelma Matti Järvinen Liikenneturva.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Sisäisen turvallisuuden ohjelma Matti Järvinen Liikenneturva."— Esityksen transkriptio:

1 Sisäisen turvallisuuden ohjelma Matti Järvinen Liikenneturva

2 Sisäisen turvallisuuden ohjelman tavoite: Suomi on Euroopan turvallisin maa vuonna 2015 Suurimmat ongelmat Syrjäytyminen - yli sukupolvien syrjäytyminen uusi ilmiö - moniongelmaisuus ja köyhyys - syrjäytyminen koulutuksesta ja työmarkkinoilta Alkoholi - suurin yksittäinen tekijä väkivallan, onnettomuuksien ja tapaturmien taustalla

3 Ohjelman yhteiset toimenpiteet: Nostetaan alkoholiveroa siten, että alkoholin kokonaiskulutus laskee vuoden 2003 tasolle tai sen alle varhaista puuttumistaTehostetaan varhaista puuttumista järjestöjensyrjäytymisen ennalta ehkäisemiselleLuodaan edellytyksiä järjestöjen tehokkaalle syrjäytymisen ennalta ehkäisemiselle Jokainen oppilas suorittaa osana peruskoulutusta turvallisuuskortin joka antaa valmiudet arvioida arjen riskejä ja toimia ongelmatilanteissa. Huolehditaan eri alojen ammatillisessa koulutuksessa siitä, että opiskelijat saavat kokonaisnäkemyksen ja perusvalmiudet huolehtia turvallisuuden edistämisestä ja turvallisuussuun- nittelusta ammatissaan.

4 Päihdetapaturmien vähentäminen /ONTAPI Strateginen linjaus Päihteiden osuuteen tapaturmien syytekijänä vaikutetaan nostamalla päihdepolitii- kassa ja –haittojen vähentämisessä tapaturmien ehkäisy nykyistä tärkeämmäksi. Toimenpiteet Alkoholi- ja muussa päihdevalistuksessa painotetaan päihteiden käyttöön liittyviä arkipäivän tapaturmariskejä terveyshaittojen lisäksi. Päihdeongelmaisille tarjottavissa asumisratkaisuissa otetaan huomioon korkea tapaturmariski. Vahvistetaan varhaisen puuttumisen ja syrjäytymisen ehkäisyn toimintamuotoja. Selvitetään edellytykset eri liikennemuotoihin liittyvien promillerajojen alentamiseksi. Osa alkoholiveron tuotosta ohjataan tapaturmien ehkäisyyn.

5 Kehitetään paikallista turvallisuussuunnittelua Uudenmuotoiset paikalliset turvallisuussuunnitelmat käsitellään valtuus- toissa viimeistään vuoden 2010 aikana. Niissä puututaan erityisesti väkivaltatapauksiin ja tapaturmiin… Huolehditaan eri toimialojen kattavasta ja joustavasta integroinnista suunnitteluun (esim. liikenneturvallisuus sekä sosiaali- ja terveydenhuollon tapaturmien ehkäisy). Varmistetaan poikkihallinnollisen sisäisen turvallisuuden yhteistyön jatkuvuus aluehallinnon uudistuksen yhteydessä. Kyläsuunnitelmiin liitetään kylien turvallisuussuunnitelmat Varmistetaan harvaan asuttujen alueiden turvallisuuspalvelut Palokuntien roolia turvallisuussuunnittelussa lisätään Kehitetään sisäisen turvallisuuden tutkimusta Liitetään avohoidon tilastointiin tapaturmien ja väkivallan seuranta tutkimusohjelma elinkeinoelämän kanssa Toteutetaan yhteinen tutkimusohjelma elinkeinoelämän kanssa

6 Onnettomuuksien ja tapaturmien ehkäisy

7 KUVIO 2. Tapaturmat (lkm) tapaturmatyypeittäin sairaaloiden hoitoilmoituksissa 2006. Lähde: Stakes /hoitoilmoitusrekisteri

8 Tapaturmiin kuolleiden yleisimmät kuolemasyyt ja päihtyneiden osuus 2006 (Lähde: Tilastokeskus) Tapaturmien määrän vähentäminen, asumisen ja liikenneturvallisuuden parantaminen Keskeiset ongelmat

9 Asumisen turvallisuus Työ- turvallisuus Tieliikenne- turvallisuus Koti- ja vapaa -ajan turval- lisuus Liikkumistapaturmat Vesiliikennetapaturmat Palotapaturmat Kaatumiset Tapaturmien ehkäisyn viitekehys - tavoitteena pääsy 5. turvallisimmaksi maaksi Tapaturmien torjunnan kehittämiselle yhteisen viitekehys: - järjestelmäajattelu, nolla –ideologia, ehkäisyn teoriat - tavoitteet, toimintastrategiat, mittarit, evaluointi - turvallisuusjohtaminen, riskienhallinta, seurantajärjestelmät - yleiset toiminnan edellytykset: kaavoitus, järjestöt, EU yms. Tapaturmien ehkäisyn koordinointi ja yhteiset verkostot - Tapaturmafoorumi

10 Tapaturmien ehkäisylle määritellään työtä ohjaavat tavoitteet sekä yhdenmukaiset toimintaperiaatteet ja toimintatavat. Perustetaan viranomaisten ja järjestöjen yhteinen foorumi koordinoimaan tapaturmien ehkäisyä. Päävastuu: STM. 2009. Tapaturmatietojen hyödyntämistä turvallisuussuunnittelussa parannetaan lisäämällä alueellisten pelastuslaitosten tiedonvaihtoa Kansanterve- yslaitoksen kanssa. Pelastuslaitokset hyödyntävät tapaturmatietoja ennal- taehkäisytyön vaikuttavuuden arvioinnissa sekä ohjaavat tapaturmatie-tojen kokoamista helposti paikallistasolla hyödynnettävään muotoon. Päävastuu: SM. Aikataulu: 2008–2009. Turvallisuusasioiden käsittely sisällytetään koulujen ja päiväkotien työhön osaksi niiden jokapäiväistä toimintaa. Valmistetaan päiväkodeille ja eri kouluasteille tapaturma-alan yhteinen turvallisuussuunnittelun malli. Päävastuu: STM. Toteuttaminen vuonna 2010.

11 Toimenpiteet Vakavien tapaturmien ehkäisy perustuu nolla tapaturma –periaatteelle. Ehkäisylle aikaan sidotut määrälliset tavoitteet ja työtä ohjaavat välitavoitteet. Työn etenemistä arvioidaan indikaattorien avulla. Suunnittelu perustuu riskianalyyseihin. Toimenpiteet kootaan poikkihallinnolliseksi ohjelmaksi. Se sisältää sekä järjestelmää (mm. lainsäädäntö, valvonta, infra) että kansalaisia itseään koskevat toimenpiteet (valistus, koulutus, opastus ym.). Jaetun vastuun periaate: viranomaisyhteistyö, kansalaisten oma vastuu ja järjestöjen rooli. EHKÄISYTYÖN VIITEKEHYS / ONTAPI Strateginen linjaus Turvallisuuden painoarvoa ihmisten arkea koskevassa päätöksenteossa, suunnittelussa ja toiminnassa lisätään yhdenmukaistamalla tapaturmien ehkäisyn toimintatapoja ja lisäämällä aiheen käsittelyä eri alojen ammatillisessa koulutuksessa.

12 Tieliikenteessä panostetaan kohtaamis- ja suistumisonnettomuuksien sekä rattijuopumusten torjumiseen. Edistetään alkolukon vapaa ehtoi- sen käytön lisäämistä. Parannetaan erityisesti lasten ja iäkkäiden jalankulkijoiden ja polkupyöräilijöiden turvallisuutta rauhoittamalla taajamien liikennettä ja kehittämällä nopeusrajoitusten ja liikennevalojen automaattista liikennevalvontaa. Päävastuu: LVM. Aikataulu: 2011. Ehkäistään järjestelmällisesti jalankulkijoiden liukastumisia parantamalla jalankulkualueiden kunnossapitoa ja tarjoamalla jalankulkijoille tietoa jalankulun turvallisuuteen vaikuttavista asioista. Päävastuu: LVM. Mukana: STM, Tiehallinto, Kansanterveyslaitos, Ilmatieteen laitos, Liikenneturva, Finanssialan Keskusliitto, Terveyden edistämisen keskus kunnat. Aikataulu: pysyvä.

13 Sosiaali- ja terveysministeriön alan kehittämis- ja tutkimuslaitosten (Kansanterveyslaitos ja Stakes) yhdistämisessä taataan koti- ja vapaa-ajan tapaturmien ehkäisyn voimavarat. Kaatumistapaturmien ehkäisyä tehostetaan tapaturma-alan poikkihallinnollisella yhteistyöllä. Päävastuu: STM. Mukana: Kansanterveyslaitos, Työterveyslaitos, Stakes, UKK-instituutti, kunnat, järjestöt. Aikataulu: 2010.. Selvitetään kotitalousvähennyksen käytön laajentaminen ja muut rahoitusmahdollisuudet turvallisuustekniikan käyttöönoton lisäämiseksi kotitalouksissa. Päävastuu: VM. Mukana: SM, STM, YM, Turvatekniikan keskus, Kuluttajavirasto. Aikataulu: 2009. Hoito- ja hoivalaitokset suojataan automaattisella sammutuslaitteistolla, jollei turvallisuusselvityksen perusteella voida osoittaa muita keinoja riittävän turvallisuustason saavuttamiseksi. Selvitetään automaattisten sammutusjärjestelmien rahoitusjärjestelyt ja valtion osallistuminen rahoitukseen. Päävastuu: SM. Mukana: STM, YM, Suomen Kuntaliitto. Aikataulu: 2015.

14 Kysymyksiä - Mikä porukka alkaa arvioida ja kehittää yhteistä viitekehystä ? - Kuka käynnistää foorumin ja antaa sille resurssit / toimintaluvan? - Kuka organisoi turvallisuusalan yhteisen ”koulupaketin” ja turvallisuuskortin? - Kuka ottaa käytännössä alkoholitapaturmien torjunnan kontolleen? - Meillä lienee tarpeita käynnistää alan yhteinen päättäjien lobbaus?

15 http://www.intermin.fi/intermin/hankkeet/turva/home.nsf Seuratkaa


Lataa ppt "Sisäisen turvallisuuden ohjelma Matti Järvinen Liikenneturva."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google