Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Ideoiden synty ja synnyttäminen yrityksessä

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Ideoiden synty ja synnyttäminen yrityksessä"— Esityksen transkriptio:

1 Ideoiden synty ja synnyttäminen yrityksessä
Antti Ivanoff Antti Jääskeläinen Ilona Vallenius

2 Esityksen rakenne Innovaatioprosessin onnistumiseen vaikuttavat tekijät Uusien tuotteiden syntymistavat Idealähteet Ideoiden synty yritystoiminnan kentässä Ideoiden synnyttämistekniikoita Yhteenveto

3 Esityksen sijoittuminen viitekehykseen …

4 Innovaatioprosessin onnistumiseen vaikuttavat tekijät
Rohkaiseva analyysi Ympäristö Uudistava strategia Uuden kehittäjä Mahdollisuuksien tarjoaminen Idean käsittely Innovaatioprosessiin ja Innovaation onnistumiseen vaikuttavat tekijät Vastuun korostaminen Resursseja Rahoitus Kehityksen tukeminen Aikaa innovoinnin kehitykseen Lähde: Kangasluoma 1979

5 Uusien tuotteiden synnyttämistavat (kategoriat)
Oivallukseen pohjautuva Markkinatutkimukseen pohjautuva Perustutkimukseen pohjautuva Lähde: Liiketaloustieteellinen tutkimuslaitos

6 Oivallukseen pohjautuva
Tyydyttämis- mahdollisuudet Oivallus Tuotekehitys Tuote Markkinoiden tarve Lähde: Liiketaloustieteellinen tutkimuslaitos

7 Markkinatutkimukseen pohjautuva
Markkinatarve Tuotekehitys Tuote Kysymys, ongelma Soveltava tutkimus Markkina- tutkimus Tyydyttämis- mahdollisuus Lähde: Liiketaloustieteellinen tutkimuslaitos

8 Perustutkimukseen pohjautuva
tutkimus Aihe Menetelmä Tuote- kehitys Tuote Soveltava tutkimus Markkina- tutkimus tarpeet mahdol- lisuudet Lähde: Liiketaloustieteellinen tutkimuslaitos

9 Ideoiden ryhmittelytapoja on myös muita …
Ideoiden ryhmitys (Leivo) markkinapainotteiset ideat teknologiapainotteiset ideat T&K projektit vastaavasti (Mansfeld & Wagner) Kysyntäpainotteiset projektit (demand-pull) Teknologiapainotteiset projektit (technology-push) Lähde: Liiketaloustieteellinen tutkimuslaitos

10 Tuotekehityksen lähtökohdat konepajateollisuudessa …
kapea, tarkoin määritetty liiketoiminta-alue panostus teknologisiin muutoksiin kasvetaan voittamalla muut tekniikalla nopea reagointi markkinoihin oman alan taitotiedon lisääminen johtavia sektoreita 20-25% lopuissa seuraajia => Puolet keksinnöistä lähtöisin talon sisältä (teknologiapainotteiset) toinen puoli markkinalähtöisesti Lähde: MET 1987

11 Idealähteet asiakkaat ja käyttäjät näyttelyt ja kongressit
markkinatutkimukset oman ja kilpailijan tuotteen analysointi tuottavuuden analysointi patentit, ulkopuoliset keksinnöt korkeakoulut ja tutkimuslaitokset arvoanalyysi ja luovan työn menetelmät hylättyjen ja keskeytettyjen tuotekehitysprojektien arviointi henkilökohtaiset kontaktit Lähde: Kangasluoma 1979.

12 Tuoteidea vs. Asiakastieto
Menestyäkseen tuotteella täytyy olla tilaajat, asiakkaat joiden tarpeisiin tuote on kehitetty asiakastarvetietous täytyy saada markkinoinnilta tuotekehitys voi myös tutustua asiakkaan ympäristöön aikaisemman sukupolven reklamaatiotietous auttaa nykyisten tuotteiden kehittämisessä asiakastietoutta täytyy kerätä tuotekehitykseen koko talon sisältä tuotekehitysideoita syntyy myös talon sisällä Lähde: Välimaa et al. 1994, s26.

13 Yrityksen toimitusprosessi / arvoketju…
Tuottaa yrityksen kassavirran Muodostaa työntekijöiden arkipäivän Muodostaa pohjan, josta asiakastarvetieto kertyy organisaatioon Tieto hajautuu yrityksen eri toimintoihin

14 Tuotemuutoksen laajuus
Uusi avaintuote Avaintuotteen uusi sukupolvi Lisäys tuote- perheeseen Tuote- johdannaiset Radikaali Läpimurto Uusi avainprosessi Seuraava sukupolvi/ platform Avainprosessin uusi sukupolvi Prosessimuutoksen laajuus Prosessin päivitys Johdannaiset Vähäinen muutos Lähde: Berg et al

15 Kuinka yrityksen arkipäivä liittyy tuotekehitykseen?
Asiakastarpeet Havainnot Reklamaatio Palautteet Kokemukset Asiakkaiden toiveet IDEOITA Markkinatilannetieto … ideoita synnyttämällä

16 Käytännössä tieto jakautuu organisaation ”lonkeroihin” …
Seuraus: Ideoiden kehittämiseen saatava henkilöitä (tai tietoa) yrityksen eri toiminnoista …

17 Tiedon lähteet vs. ideat
Uusi avaintuote Avaintuotteen uusi sukupolvi Lisäys tuote- perheeseen Tuote- johdannaiset Radikaali Läpimurto Tuotekehitys Uusi avainprosessi Markkinatieto Asiakaspalaute Seuraava sukupolvi/ platform Avainprosessin uusi sukupolvi Tuotekehitys Asiakaspalaute Prosessimuutoksen laajuus Prosessin päivitys Asiakaspalaute Johdannaiset Vähäinen muutos Lähde:

18 Järjestelmällisiä ideoiden synnyttämistekniikoita
Divergoiva ongelmanratkaisumenetelmä Aivoriihi Morfologinen analyysi Muistilistat Delfoi-tekniikka Taulukointi Pakkoassosiaatiot Synektiikka Luovuus (?) Yhtäläisyyksiä OLO - menetelmään Lähde: Kangasluoma 1979

19 Arvioinnin vaikutus innovointiprosessiin
Luova ajattelu Tuhoava ajattelu Ideointi Arviointi Ideointi Arviointi Lähde: Välimaa1994

20 Ideoiden ja projektiehdotusten arviointikriteereitä …
Yhdensuuntaisuus toiminta-ajatuksen ja tavoitteiden kanssa Markkinointikriteerit Taloudelliset kriteerit Tuotetta ja järjestelmää koskevat kriteerit Tutkimus ja kehitystoimintaa koskettavat kriteerit Tuotantoa koskevat kriteerit Ihmistä ja ympäristöä koskevat kriteerit

21 Innovaatioprosessin onnistumiseen vaikuttavat tekijät – muutama lisää
Rohkaiseva analyysi Ympäristö Uudistava strategia Uuden kehittäjä Toimintojen välinen yhteistyö Mahdollisuuksien tarjoaminen Idean käsittely Innovaatioprosessiin ja Innovaation onnistumiseen vaikuttavat tekijät Vastuun korostaminen Resursseja Osaamisen ja tiedon jakaminen Rahoitus Markkinatilanne Kehityksen tukeminen Tietojärjestelmien oikea hyödyntäminen Aikaa innovoinnin kehitykseen Lähde: Kangasluoma oma

22 Yhteenveto Ideat voivat syntyä joko teknologia tai markkinalähtöisesti
Onnistunut T&K prosessi ei sellaisenaan riitä – innovaation kaupallistaminen tärkeää Markkinatieto jakautuu yrityksessä eri toimintoihin Ideoiden kehittämisessä on hyvä yhdistää yrityksen koko markkinatieto Ideoiden järjestelmälliseen synnyttämiseen on olemassa erilaisia tekniikoita Arviointi ja ideoiden kehitys kannattaa pitää erillään

23 Lähteet Liiketaloustieteellinen tutkimuslaitos Tuotekehitystuki ja yritysten tutkimustoiminta. Liiketaloustieteellisen tutkimuslaitoksen julkaisusarja – sarja B:33 Berg, P., Leivo, V., Pihlajamaa, J., Leinonen, M. Tuotekehitystoiminnan laadun ja kypsyyden arviointi MET-julkaisuja 6/2001. Vantaa. s. 134. Kangasluoma Matti 1979 Tutkimus- ja tuotekehityskäsikirja. s. 300 MET, Suomen Metalliteollisuuden Keskusliitto 1987 Tuotekehitysprojektin ohjaus ja toteutus. Tekninen tiedotus 2/87. s. 58 Välimaa, V. Kankkunen, M., Lagerroos, O. Lehtinen, M Tuotekehitys – asiakastarpeesta tuotteeksi


Lataa ppt "Ideoiden synty ja synnyttäminen yrityksessä"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google