Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Medioiden historia ja nykykehitys

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Medioiden historia ja nykykehitys"— Esityksen transkriptio:

1 Medioiden historia ja nykykehitys
ma 10. ja : 10-12, F133; ti 11. ja : 11-14, F416 viikko 41 ma-ti Medioiden historia viikko 42 ma-ti Medioiden nykykehitys Seppo Kangaspunta

2 Luento 6 Digitaalinen televisio 1. Digi-tv:n muodot
2. Yhteisöllinen digi-tv 3. Digi-tv ja journalismi

3 1. Digi-tv:n muodot Miksi digi-tv?
Viestintäpolitiikan, talouden ja tekniset syyt Kansalliset intressit; taajuudet edian digitalisoituminen Konvergenssi; tekninen, taloudellinen ja kulttuurinen Sisällöntarjonta ja kulutus; yleis- ja erityiskanavat, laatu Vuorovaikutteisuus Digi-tv:n lisäpalvelut Tietoyhteiskunta ja postmoderni kulutuskulttuuri Maailman laajuinen prosessi Digi-tv:n kehitys Euroopassa (Datamonitor, lvm 52/2003).

4 1. Digi-tv:n muodot Pohjana lvm raportti 25/2002
Laajennettu vaihe 2001- Interaktiivisuuden vaihe 2002- Internetiin pääsyn vaihe 2003- Vuorovaikutuksen näkökulma Yksisuuntainen digi-tv Kaksisuuntainen digi-tv Monisuuntainen hybridi-tv Digi-tv:n startti

5 Yksisuuntainen digi-tv
Tarjonta Digitaaliset tv- ja radiokanavat, EPG, laatu Superteksti-tv (MHP), käytännössä yksisuuntainen Salauksenpurku ja tallennus Kanavat; yli 20 kanavaa TV1-D, TV2-D, YLE 24, YLE Teema, FST MTV3, Nelonen, Urheilukanava, Subtv, The Voice Maksutv: Canal+ (4 kanavaa), MTV3+, Nelonen Plus Alue-tv: Turku TV, Lahden ja Kuopion Aluetelevisio Muut: SEXTV.fi, Estradi, Harju & Pöntinen, Lähi-tv jne. Vuorovaikutus: yhdeltä -> monelle

6 Kaksisuuntainen digi-tv
Lisäarvotelevision lisä Superteksti-tv, tilaus, osto, pankkiasiointi.. Paluukanava: puhelinmodeemi palvelut ennallaan 3 vuotta (2002-) sovellukset odottaneet 3 vuotta (2002-) Maanpäällinen MHP (ei kaapelissa) Suomi aloitti 8/02, Italiassa vetää hyvin Saksassa, Ruotsissa, Espanjassa käytössä Etelä-Koreassa käytössä osittain Vuorovaikutus: lähettäjä <-> yleisö

7 Vuorovaikutteiset lisäpalvelut
Informaatiopalvelut: superteksti-tv (digital teletext) lisäpalvelut ohjelmien yhteydessä julkiset ja kaupalliset palvelut, mainonta Kommunikaatiopalvelut: sähköposti, keskustelualueet, TV-chat, navigointi Viihde- ja ajanvietepalvelut: Pelit, kilpailut, visailut, osallistuminen, äänestäminen - reaaliaikainen Sähköinen kauppa, ostoskanavat, mainonta Räätälöidyt Internet -palvelut, ei avoin!

8 Suomen MHP-palvelut 2004 Uutiset (kotimaa, ulkomaa, urheilu)
Ylen supertekstitelevisio Uutisrulla (Yle) Säätiedot Lähiajan ohjelmatiedot Ohjelmaopas (kaikki kanavat) Tulevat ohjelmat MTV3 Tekstikanava (MTV3, MTV3+, Subtv, Urheilukanava) Nelosen superteksti-tv (Nelonen ja Plus) Pelit Muistipeli, NE-spelet (Yle) Lotto (koekäytössä, paluukanava) (MTV3, MTV3+, Subtv, Urheilukanava) Yhteiskuntapalvelut Eduskuntafakta (Yle) Ruotsinkieliset palvelut FST:n uutiset (Yle) Ohjelmaopas (kaikki digi-tv-kanavat) Liikennetiedot: Eskon reitti Yle; poistettu Lotto, koekäytössä vuodesta 2002 Ohjelmakohtaiset palvelut Joka kodin asuntomarkkinat, T.i.l.a., Ruokala.tv, SM-liiga Hockey Night (MTV3) Food: Impossible, Anarkistit, Subleffat (Subtv) Pankkipalvelut Osuuspankin Digi-tv -palvelu, PALUUKANAVA (MTV3, MTV3+, Subtv, Urheilukanava)

9 Monisuuntainen eli hybridi-tv
(vertaa Internetiin pääsyn vaihetta 2003-) Alkuvaiheen uusmediakonstruktio Kolmannen polven MHP -teknologiaa Hyvin pitkälle kehittynyt digi-tv, hybridi Räätälöity Internet, sähköposti, suora tilaus ja osto Konvergenssi; tekninen, taloudellinen ja kulttuurinen Katsomisesta palveluiden kuluttamiseen ja käyttöön Sosiaalinen muovautuminen käytännöiksi vie aikaa Milloin hybridi-tv käynnistyy? Vuorovaikutus: monelta monelle

10 Johtopäätöksiä Yksisuuntaisen läpimurto; vallitsevana 2007 asti?
Vuorovaikutteinen digi-tv pysähdyksissä Sovellukset, tv-toimijat ja katsojat odottavat Olisiko voitu toimia toisin? Italian esimerkki Avaako kaapeli- ja/tai laajakaistamodeemi vuon? Maanpäällisen ja mobiili-tv:n standardi Digi-tv:n uusi ansaintalogiikka ja kannattavuus? Monisuuntainen digi-tv hyvin kaukana, vai onko? Mediamaiseman muutos: Yleis-, erityis- ja alueelliset kanavat Journalistisesti muutos toistaiseksi vähäinen Lisää kanavia ja ohjelmia, kotisivut, teksti-tv, Sisältöjen määrällinen kasvu Kohderyhmät, kaupallistuminen, halpatuotanto

11 2. Yhteisöllinen digi-tv
Yhteisöllinen digi-tv: vuorovaikutteisuuteen ja monisuuntaisuuteen perustuva uusi yhteisöllisyys Yhteisötelevisiosta kolmas vaihtoehto julkisen palvelun ja kaupallisen television rinnalle

12 Digi-tv:n yhteisöllisyydestä
Uudenlainen television yhteisöllisyys edellyttää pitkälle kehittynyttä vuorovaikutteisuutta Kanavien, ohjelmien, lisäpalveluiden ympärille ”Reaaliset”, mediavälitteiset, virtuaaliset Yhteisöllinen ansaintalogiikka kanavien ja yleisöjen hajautuminen yleisöjen tuottamisesta yhteisöjen tuottamiseen monimuotoisen ansainnan potentiaali; verkon kokemukset

13 Digi-tv:n yhteisöllisyydestä
Yhteisöllisyyden jatkumo yhteiset piirteet ja samankaltaisuus kuvitteellinen, symbolinen ja toiminnallinen yhteisö Kuvitteellinen yhteisö Yhteenkuuluvuuden tunteeseen perustuvaa yhteisyyttä Kohderyhmät lähettäjän näkökulmasta; mainoksetkin Symbolinen yhteisöllisyys Vuorovaikutukseen perustuva; virtuaaliset yhteisöt Toiminnallinen yhteisö Toiminnallinen vuorovaikutusjärjestelmä, reaalinen yhteisö

14 Yhteisötelevisio Digi-tv ja mediamaiseman muutos
Erityistelevisiot; teema-, kohderyhmä-, niche-, erityis- ja aluetelevisiot Yhteisötelevision kokeiluja ja malleja vaihtoehto-, vasta- ja vähemmistö-tv kansalais-tv, avoin kanava paikallis- ja kaapeli-tv Kolmas vaihtoehto Suomeen? Nettitelevisiot, verkot

15 3. Digi-tv ja journalismi
Vuorovaikutteisuuden näkökulma Yksisuuntainen televisio kaiken perusta Kaksisuuntaisuus usein reaktiivista: lisätieto, palaute, äänestys, osallistuminen, tilaaminen, ostaminen Vastavuoroinen vuorovaikutus: kommunikointi; keskustelu, kirjeenvaihto, kohtaaminen; Internetin tuomia lisiä Mediamaiseman muutos: Neljän kanavan järjestelmä murtuu Yleis-, erityis- ja alueelliset kanavat; täyden palvelun, teema- ja erityiskanavat; Trendi: kohti erityiskanavia Aluetelevisiot ja n. 40 toimivaa kaapelitelevisiota Konvergenssi ja toimittajan työ Verifiointi, räätälöinti, työn rajat ja kuvat

16 3. Digi-tv ja journalismi
Digi-tv muuttaa televisiota Kohti palvelu-, maksu- ja ”aktiivitelevisiota” Katsomisesta kulutukseen ja käyttöön Sisältöjen muutoksia Televisio-ohjelma television perustana Kanavien sisällöllinen eriytyminen; kohderyhmät Genren muutokset; tosi-tv jne. Yleisökäsitys, kansalainen vai kuluttaja? Annetaan kansalaiselle mitä hän tarvitsee Annetaan kuluttajalle mitä hän haluaa Tietoyhteiskunta vs. postmoderni kulutuskulttuuri Tietoa, viihdettä vai elämyksiä? Omaehtoinen tekeminen, kansalais- ja kansanjournalismi


Lataa ppt "Medioiden historia ja nykykehitys"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google