Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

ITSE-UUDISTUMINEN KAUPUNKISEUTUJEN KEHITTÄMISESSÄ

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "ITSE-UUDISTUMINEN KAUPUNKISEUTUJEN KEHITTÄMISESSÄ"— Esityksen transkriptio:

1 ITSE-UUDISTUMINEN KAUPUNKISEUTUJEN KEHITTÄMISESSÄ 26.9.2007
HÄME – JOHTAVA MATKAILUMAAKUNTA ITSE-UUDISTUMINEN KAUPUNKISEUTUJEN KEHITTÄMISESSÄ Hämeen matkailun tulevaisuus Toimitusjohtaja Raija Forsman Hämeen Matkailu Oy

2 MATKAILULLE OMINAISET 12 TOIMIALAA
Majoitustoiminta Vapaa-ajan asuntojen omistus ja vuokraus Ravitsemistoiminta Rautateiden henkilöliikenne Linja-autojen henkilöliikenne ja taksiliikenne Vesiliikenteen henkilökuljetus Lentoliikenteen henkilökuljetus Matkustajaliikennettä palveleva toiminta Kulkuneuvojen vuokraus Matkatoimisto- ja matkanjärjestäjäpalvelut Kulttuuripalvelut Urheilu- ja virkistyspalvelut

3 MATKAILUN VALTAKUNNALLISET JA ALUEELLISET TOIMIJAT
KTM/Suomen matkailustrategia Valtakunnalliset toimijat KTM Muut ministeriöt MEK – Matkailun edistämiskeskus FCB – Finland Convention Bureau Matkailun edunvalvontajärjestöt mm. Suoma ry Alueelliset toimijat Maakunnan liitto Lääninhallitus, ympäristökeskukset, Tiehallinto, Metsähallitus TE-keskukset Seudulliset kehittämisyhtiöt Kunnat Matkailun yrityskenttä

4 MATKAILUN KEHITTÄMINEN HÄMEESSÄ
HÄME – JOHTAVA MATKAILUMAAKUNTA MATKAILUN KEHITTÄMINEN HÄMEESSÄ Hämeen liitto - Maakunnan matkailustrategia vuoteen 2006 ja tulo- ja työllisyysselvitys vuonna 2001 ”Häme Suomen johtava matkailumaakunta” Strategisen toimintalinjauksen jatkoselvitys vuosille HämePro –työskentely käynnistynyt 2007 ja matkailu- strategian jatkotyö käynnistetään 2007

5 MATKAILU TOIMIALANA HÄMEESSÄ
HÄME – JOHTAVA MATKAILUMAAKUNTA MATKAILU TOIMIALANA HÄMEESSÄ Matkailu Hämeen aluekehittämisohjelmassa 2000-luvun alusta lähtien strategisesti tärkeä elinkeino - Matkailu yksi voimakkaimmin kasvavista elinkeinoista Hämeen alueella Matkailu maakunnan toiseksi tärkein työllistäjä Matkailu valittu kärjeksi alueen mielikuvan luomisessa

6 STRATEGISET, KUNNIANHIMOISET TAVOITTEET
HÄME – JOHTAVA MATKAILUMAAKUNTA STRATEGISET, KUNNIANHIMOISET TAVOITTEET 1. Häme työmatkailussa Suomen merkittävin alue pääkaupunkiseudun ulkopuolella vuonna 2010 (=laatujohtaja) 2. Häme on perhematkailussa kolmen merkittävimmän alueen joukossa pääkaupunkiseudun ulkopuolella vuonna 2010 3. Häme on valtakunnallisesti tunnettu teematuotealue (golf, luonto- ja erä sekä kulttuuri) vuonna 2010 4. Häme-brändi on matkailijalle laadun ja yritykselle kilpailukyvyn tae

7 - Keskitytään olennaiseen (kärkituote/-teemamarkkinointi)
HÄME – JOHTAVA MATKAILUMAAKUNTA STRATEGISET VALINNAT - Keskitytään olennaiseen (kärkituote/-teemamarkkinointi) Selkeä yhteinen visio ja konkreettiset tavoitteet - Toimijoiden roolit ja vastuut selkeiksi - Maakunnan matkailun markkinointi ja myynti yhden toimijan vastuulle - Vahva kehittämistyö yhdessä yritysten kanssa Tiedonkulku ja luottamus toimijoiden välillä kuntoon

8 LAATUMITTAREILLA MITATTUNA
… TAVOITTEET ON SAAVUTETTU… LAATUMITTAREILLA MITATTUNA Hopeaa ja kultaa kuntamarkkinoinnin SM-kilpailussa 2006 Hämeen matkailun vetovoimaisuus kasvanut eri mittareilla ja tutkimuksilla mitattuna Alueen asiantuntemusta arvostetaan Suuria, keskisuuria ja pieniä matkailu- investointeja valmistunut alueelle Alueen reitistöjä kehitetty matkailukäyttöön Toimialan työllistävä vaikutus kasvanut merkittävästi

9 VOLYYMIMITTAREILLA MITATTUNA
… NE ON JOPA YLITETTY VOLYYMIMITTAREILLA MITATTUNA Alueelle jäävä matkailutulo jopa kaksinkertaistunut kolmen vuoden aikana Suomen korkeimmat hotellimajoituksen kasvuluvut vuonna 2006 – sekä volyymi että majoituksen keskihinta Hämeen Matkailu Oy:n liikevaihdon kasvu on noudattanut matkailun yleistä vahvaa kehitystä alueella

10 Vuodet 2004 - 2006 (tammi-joulukuu)
Häme - Yöpymistilasto Vuodet (tammi-joulukuu) * Vuoden 2006 tiedot ovat ennakkotietoja. Muutos % on ed. vuoden vast. kk. muutos % 2005/2006 19,0 % 14,0 % 7,0 % 16,0 %

11 Häme - Yöpymisen keskihinta (€/hlö) Vuodet 2004-2006 (tammi-joulukuu)
* Vuoden 2006 tiedot ovat ennakkotietoja. E u r o a

12 Vuodet 2004 – 2006 (tammi-joulukuu)
Häme – Matkailutulo (yöpymisen keskihinta x yöpymisten lkm yht.) Vuodet 2004 – 2006 (tammi-joulukuu) * Vuoden 2006 tiedot ovat ennakkotietoja. E u r o a

13 Matkailun kasvu – turistien määrä kasvaa
HÄME – JOHTAVA MATKAILUMAAKUNTA MATKAILUN TRENDIT Matkailun kasvu – turistien määrä kasvaa Väestömäärät kasvavat ja väestön keski-ikä nousee - Turvalliset ja eksoottiset kohteet voittajia - Suomen asema vahvistuu kongressi- ja kokousmaana - Teemamatkailu (autourheilu, luontolomat, urheilu, hemmottelu jne.) yleistyy - Tarjonta kasvaa ja kilpailu kiristyy maailmalla sekä kotimaassa (uudet EU-maat) - Tuotteistaminen ja markkinointi korostuvat Matkailumaailma sähköistyy - internet ja e-sukupolvi Ammattitaitoisen työvoiman saanti?

14 HÄMEEN VAHVUUDET MATKAILUSSA
HÄME – JOHTAVA MATKAILUMAAKUNTA HÄMEEN VAHVUUDET MATKAILUSSA - Maakunnallinen, pitkäjänteinen yhteistyö - Matkailu strateginen elinkeino; painopistealue - Matkailuinvestointeja tehty ja tekeillä - Strateginen suunnittelu ja organisoituminen kehittynyttä - Halukkuus panostaa matkailuun (taloudellisesti ja toiminnallisesti) - Kehittämispotentiaalia paljon eri seuduilla

15 HÄME – JOHTAVA MATKAILUMAAKUNTA
SUOMEN JA HÄMEEN MATKAILUN TULEVAISUUS Kv-markkinat, valtakunnan taso Yhteinen Suomi-mielikuva – vahvempi maakuva Credible, Creative, Contrasts, Cool Katkeamaton palveluketju, tyytyväisemmät asiakkaat Kohderyhmätuntemuksen ja –ajattelun vahvistaminen Asiakaslähtöisen tuotekehityksen ja tuotteistuksen kehitystyön jatkaminen (teemat) Markkinointiviestinnän ja jakeluteiden monipuolisen käytön kehittäminen Sähköinen informaatio- ja kauppapaikka (mukana valtakunnallisessa kehityksessä) Asiakkuuksien ja asiakasprosessien parantaminen

16 Sujuva saavutettavuus matkailun kehittymisen elinehto
HÄME – JOHTAVA MATKAILUMAAKUNTA Sujuva saavutettavuus matkailun kehittymisen elinehto - Matkailuelinkeinon tarpeiden huomioiminen Suomen liikennejärjestelmien kehittämisessä - Sujuvien liikenneyhteyksien turvaaminen Matkailuliikenneinformaation ja –palveluiden käytön sekä opastuksen kehittäminen - Koulutuksella vahvempi ammattitaito ja osaavaa työvoimaa Matkailualan koulutuksen kehittämisen lähtökohtien määrittäminen Matkailukoulutuksen työelämälähtöisyyden vahvistaminen Kehittäjien, kouluttajien ja rahoittajien matkailuosaamisen lisääminen Eri kulttuurien tuntemuksen lisääminen HÄME – JOHTAVA MATKAILUMAAKUNTA

17 Infrastruktuuria kehittämällä lisää toimivuutta ja kilpailukykyä
HÄME – JOHTAVA MATKAILUMAAKUNTA Infrastruktuuria kehittämällä lisää toimivuutta ja kilpailukykyä Matkailun kokonaisvaltaisten kehittämissuunnitelmien kehittäminen (Masterplan) Monipuolisen majoitustarjonnan varmistaminen Reitistöjen ja niitä tukevan infrastruktuurin parantaminen Matkailukohteiden ja –alueiden esteettisyyden ja laadun lisääminen - Matkailun säädösympäristön kehittäminen Ravintoloiden arvonlisäveron alentaminen eurooppalaiselle tasolle Koulujen loma-aikojen ajoittaminen matkailuelinkeinolle suotuisimmaksi

18 Matkailutoimijoiden työnjaon selkeyden ylläpitäminen ja
HÄME – JOHTAVA MATKAILUMAAKUNTA Matkailutoimijoiden työnjaon selkeyden ylläpitäminen ja verkostoitumista lisäämällä tehokkuutta kehittämiseen Rahoitusta strategian mukaisesti kohdentamalla nopeampaa kasvua - Julkisen rahoituksen kohdistaminen strategian painopisteiden ja kärkiteemojen toteutukseen - Matkailua rahoittavien viranomaisten yhteistyön kehittäminen ja selkiyttäminen - EU:n suorien rahoitusmahdollisuuksien hyödyntämisen lisääminen - Seuranta ja arviointi kunniaan…

19 Ollaan hyvässä vauhdissa! Visiota ja strategiaa toteuttamaan ja
HÄME – JOHTAVA MATKAILUMAAKUNTA Ollaan hyvässä vauhdissa! Visiota ja strategiaa toteuttamaan ja matkaan mukaan tarvitaan kaikki ne, joilla riittävästi tahtoa ja kyky tehdä yhteistyötä

20 HÄME – JOHTAVA MATKAILUMAAKUNTA
KIITOS!


Lataa ppt "ITSE-UUDISTUMINEN KAUPUNKISEUTUJEN KEHITTÄMISESSÄ"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google