Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Lahjakkaan oppilaan tunnistaminen

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Lahjakkaan oppilaan tunnistaminen"— Esityksen transkriptio:

1 Lahjakkaan oppilaan tunnistaminen
Aineiston laatijat: Aleksandr Asmolov Anatoli Glazunov Vladimir Orlov Hans Henrik Knoop Vladimir Dubrovsky

2 Esityksen pääsisältö Lahjakkuuden käsite
Lahjakkaiden lasten kanssa työskentelyssä sovellettavat opetusmenetelmät Opetuksen sisältö Lahjakkaiden lasten kanssa työskentelevien opettajien koulutus

3 Lahjakkuuden määrittely
Ei ole olemassa yleisesti tunnustettua lahjakkuuden määritelmää. On olemassa paljon määritykselle läheisiä tarkastelutapoja.

4 Lahjakkuus = älylliset kyvyt ? + luova asenne/ lähestymistapa
Älyllinen kiihtyvyys menee ohi ikäryhmänsä normaalista älylliset kyvyt + luova asenne/ lähestymistapa sinnikkyys ? Motivaatio optimit luovuuden suhteen Lahjakkuus = Poikkeuksellisen suuri J. Renzulli. The enrichment trial model, a guide for developing programs for the gifted and talented. 1977

5 Keitä ovat lahjakkaat oppilaat?
Kyvykäs, taitava? Kiinnostunut? Halukkaita miellyttämään? Vladimir Dubrovsky 2006

6 ”Harjoittelu tekee mestarin!”
Germany 1995/96 Japani 1993 Soccer players General population Soccer players General population Brasilia 1995/96 Australia 1995/96 Soccer players General population Soccer players General population

7 Miksi haluamme opettaa heitä?
Jotta heistä tulisi tutkijoita? Jotta heistä tulisi hyviä insinöörejä? Kehittääksemme inhimillistä älykkyyttämme? Jotta he läpäisisivät pääsykokeita, voittaisivat kilpailuja jne.? Vladimir Dubrovsky 2006

8 Milloin tulisi aloittaa?
Kotona Lastentarhassa, päivähoidossa? Peruskoulussa? Ala- vai yläluokilla? Lukiossa (Ammattioppilaitoksessa)? Vladimir Dubrovsky 2006

9 Missä opetetaan? Erikoiskouluissa? Erikoisluokilla? Kesäkouluissa?
Koulun jälkeen, esim. kerhoissa? Vladimir Dubrovsky 2006

10 Kuka opettaa? Opettajat (luokanopettaja, aineenopettaja)
Tutkijat (yliopisto/AMKK)? Vladimir Dubrovsky 2006

11 Mitä opetetaan? - Miten opetetaan?
Vähemmän tärkeää; riippuu tavoitteista Tärkeämpää; Määrittelee tulokset Vladimir Dubrovsky 2006

12 Divergenttiä toimintatapaa pidetään luovana
Divergentit (hajauttava) Laaja luovan toiminnan spektri Voimakas mielikuvitus Konformismin puute Sisäinen motivaatio Omaksuvat helposti uusia suhtautumistapoja ja ajatuksia Saavat tyydytystä tiedostamiseen liittyvistä tunteista Konvergentit (yhdentävä) Kapea-alaiset, tavoitteelliset tutkimukset Keskittymiskyky Konformismi Ulkoinen motivaatio Kulkevat tuttua tietä Puuttuvat tiedostavat tunteet

13 Minä kuva Itsensä käsittämisen järjestelmä, jonka pohjalta ihminen on vuorovaikutuksessa muiden ihmisten kanssa Varhainen rakentaminen tärkeää Tehtävä: Muodostaa lapselle terve itsetuntemus: Lapsi kokee, että hänellä on jotakin, mitä antaa maailmalle ja jonka maailma ottaa iloiten vastaan

14 Minä kuvan rakentamisessa on kehitettävä
tiedon halua tapaa tukeutua omiin voimiin vastuuta omista teoista tiedostettuun itsensä arviointiin perustuvaa varmuutta

15 Vanhempien huomaamat varhaislahjakkuuden pääominaisuudet 1/2
varhain aloitettu puhuminen varhain aloitettu laskeminen ja lukeminen vaikeiden sanojen käyttö poikien lahjakkuus havaitaan hieman myöhemmin lapset reagoivat voimakkaammin erilaisiin tapahtumiin

16 Vanhempien huomaamat varhaislahjakkuuden pääominaisuudet 2/2
valtava hellittämättömyys heitä kiinnostavissa asioissa kaikenkattava uteliaisuus pystyvät näkemään ilmiöiden ja tapahtuminen väliset yhteydet tiedostamiskyvyt heijastavat kanssakäymisen lakien ymmärtämistä pystyvät keksimään itselleen tekemistä itsenäisesti

17 Suosituksia vanhemmille lasten luovan potentiaalin kehittämiseksi
Tue lasten ajatuksia ja ehdotuksia Luo ”positiivinen ilmapiiri”, johon kuuluvat arvioimattomuus ja psykologisen turvallisuus Varmista, että lapset voivat valita ratkaisunsa riippumattomasti ja he voivat kontrolloida itsenäisesti omaa edistymistään.

18 Psykologien määrittämät lahjakkaiden lasten ominaisuudet
Suuri tiedonhalu Korkea biokemiallinen ja sähköinen aktiivisuus hyvä muisti hyvä huomion keskittämiskyky

19 Psykososiaaliset ominaisuudet
kehittynyt oikeudenmukaisuuden tunne laaja henkilökohtainen arvojärjestelmä huumorintaju (yleensä) pelkojen liioittelu (esim. seurausten vaarallisuuden liioittelu) itsekeskeisyys korkea energeettinen taso suhteellisen lyhyt uni

20 Luovien kykyjen ja ongelmien ratkaisemisen tutkimusmenetelmiä
Tarkkanäköisyys Ajattelunopeus Assosiaatiokyky Puheen helppous Kyky määrittää kohteiden kategoriat Seurausten johtaminen Monikolliset ryhmitykset Kohteen parantaminen Mielikuvitus Piirrosten loppuunsaattaminen

21 Lahjakkuutta ja erityistä vahvuutta tukevat opetusmenetelmät
Opiskelijan erittäin aktiivinen rooli Opiskelijan motivaatio Opintoprosessin voimaperäisyys Ryhmä- ja yksilöllisten muotojen yhdistäminen Opetusmuotojen ja –menetelmien optimaalinen aktiivisuus Toimintatulosten arviointijärjestelmän käyttö (yksilöllisempi arviointi) Positivismin, ”menestyksen ilmapiirin” muodostaminen opetuksessa

22 Muistettava lahjakkaiden lasten kanssa työskennellessä
Kohtuuden tunne Motivaatio-optimi on yksilöllistä Opetuksen luova toiminta vaatii yleensä korkeata tunnepitoisuutta/emotionaalisuutta Luova ilmapiiri ja opetustyön muoto vaikuttaa enemmän lopputulokseen kuin sisältö Luovuuden kehittäminen rakentuu suureen tieto- ja taitomäärään ”Luominen luomisen tähden” on tuhoisaa Eteenpäin Flow

23 Ihmisen kulttuuri evoluutio Ihmisen biologinen evoluutio
Aivojen kehitys 2003 Hans Henrik Knoop Ihmisen kulttuuri evoluutio ~ 1000 sukupolvea Luovuus Uusi-aivokuori Järjestys - Kaaos Limbinen järjestelmä Mielihyvä - kipu Ihmisen biologinen evoluutio ~ 2,5 milj. vuotta ~ sukupolvea Oppiminen Matelija aivot Elämä - Kuolema Nisäkkäät ~ 200 milj vuotta Tunteet Yleinen herkkyystaipumus spontaanille itsenäiselle monimutkaisuuden kasvulle Matelijat ~ 350 milj.vuotta Perusaistit

24 Taidot ja haasteet oppimisessa
2003 Hans Henrik Knoop Ahdistus Korkea A3 A4 Flow Haasteet A1 A2 Matala Turhautuminen Taidot Matala Korkea Flow: The natural balance between challenges and competence (Knoop 1997 after Csikszentmihalyi, 1991)

25 Edellytyksiä Flow:lle I
TURVALLISUUS RIITTÄVÄT HAASTEET LEIKKISYYS OHJATTU TUTKIMINEN VAHVAT POSITIIVISET TUNTEET SISÄLLÖN KÄYTTÖKELPOISUUS JA HYÖDYLLISYYS MYÖS LAAJEMASSA PERSPEKTIIVISSÄ

26 Edellytyksiä Flow:lle II
Oppimisympäristölliset tekijät: Selkeät, yksilöllisesti asetettavat tavoitteet Selvät, kohtuulliset toimintaohjeet (mallit) Mahdollisuus säätää haasteita kykyjen mukaan Selkeä tieto siitä, kuinka hyvin menee Häiritsevien elementtien häivyttäminen Opiskelijan henkilökohtaiset taidot: Kyky asettaa tavoitteita itselle, vaikka sillä hetkellä ei olisikaan mitään erityistä tehtävää Kyky ymmärtää, seurata ja luoda sääntöjä ja ohjeita Kyky sovittaa taidot ympärillä oleviin mahdollisuuksiin Kyky lukea palautetta, jota muut eivät huomaa Kyky keskittyneeseen työhön ja häiriön sietoon

27 Luovuuden kehittämismenetelmä Eduard de Bonon mukaan
Ongelman ratkaisuehtojen esille saaminen Taito luopua/etääntyä menneestä kokemuksesta, uusien keinojen etsiminen Monifunktionaalisten yhteyksien näkeminen Assosiatiivinen ajattelu – vastakkaisten keinojen yhdistäminen Polarisoivien ajatusten tuominen ilmi ja kehittäminen

28 Brain-Storm -metodiikka
Ehdotettujen ideoiden kritiikin kieltäminen Kaikkien ideoiden kannustaminen Maksimoidaan ideoiden lukumäärä Ideoiden yhdistäminen ja parantaminen Kiistely/väittely keskeytetään, koska kiistelyssä hukkuu totuus

29 Opetuskäytäntöjen neljä ongelmatasoa
Opettaja muotoilee, tutkii ja ratkaisee ongelman, opettaja esittelee ongelmien ratkaisemisen mekanismin Opettaja muotoilee, tutkii ja ratkaisee ongelman yhdessä oppilaan kanssa Opettaja muotoilee ongelman yhdessä oppilaan kanssa, oppilas tutkii ja ratkaisee ongelman Oppilas muotoilee, tutkii ja ratkaisee ongelman Autonomia

30 Oppimistasot Tunnistaminen Mieleen painaminen Ymmärtäminen
Tietoihin perustuva toiminta Luova soveltaminen uudessa tilanteessa

31 ”Koeryhmän oppilaiden akateemisen minäkuvan ja itsearvostuksen heikko yhteys osoittaa, että myös akateemisesti kyvykkäät oppilaat tarvitsisivat opetuksellista erityishuomiota ja opinto-ohjausta kokeakseen oppimisen ja menestymisen koulussa itselleen tärkeäksi. Ilman opetuksellisia erityistoimenpiteitä suomalainen peruskoulu ja yhteiskunta näyttävät tällä hetkellä menettävän osan akateemisesti lahjakkaiden oppilaiden potentiaalista.” Risto Hotulainen Joensuun yliopisto

32 Tulevaisuudessa erilaisen lahjakkuuden ja luovuuden entistä parempi tunnistaminen ja tukeminen voisi olla peruskoulun yksi painopistealue. Se ei vaadi peruskoulussa erilliskouluja tai -luokkia, vaan pedagogista eriyttämistä, jossa erilaisia oppilaita opetetaan niin, että jokainen saa sen hetkisen tasonsa mukaista opetusta - aivan kuten peruskoulumme isät aikanaan suunnittelivat. (Kari Uusikylä YLE Radio 1:n Ykkösaamussa )

33 Lopuksi: Muistettava, että jokaisella on yksilöllinen motivaatio optimi Lahjakkaiden opettamiseen tarvitaan lahjakas opettaja Ensisijaista on valita yksilöllinen sopiva opetusmenetelmä sisällöt eivät ole niin tärkeässä asemassa

34 Kiitos!


Lataa ppt "Lahjakkaan oppilaan tunnistaminen"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google