Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Kim Holmberg -- Isto Huvila -- Nancy Pettersson -- Maria Sundström Informationsförvaltning / Öppna Universitetet ERFARENHETER FRÅN SECOND LIFE YHDESSÄ.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Kim Holmberg -- Isto Huvila -- Nancy Pettersson -- Maria Sundström Informationsförvaltning / Öppna Universitetet ERFARENHETER FRÅN SECOND LIFE YHDESSÄ."— Esityksen transkriptio:

1 Kim Holmberg -- Isto Huvila -- Nancy Pettersson -- Maria Sundström Informationsförvaltning / Öppna Universitetet ERFARENHETER FRÅN SECOND LIFE YHDESSÄ OPPIMINEN ERILLÄÄN

2 SISÄLTÖ 1. Tutustutaan Second Lifeen 2. Opettaminen Second Lifessa 3. Opiskelijanäkökulma 4. Mistä aloitan?

3 MISTÄ OIKEIN ON KYSE?

4

5

6 “80% of active Internet users will have a ‘Second Life’ in the virtual world by 2011.” — Gartner Research

7 MIKSI SECOND LIFE?

8 SECOND LIFE NUMEROINA •Avattiin kesäkuussa 2003 •Lähes 10 milj. rekisteröitynyttä •n. 30 000 sisään kirjautuneena •Eurooppalaisia 54% (helmikuu 2007) •Keski-ikä 33 •41% naisia •n.1 milj. US$ vaihtaa omistajaa päivittäin

9

10 SIKSI SECOND LIFE •Ilmainen •Luomisen vapaus (Your World, Your Imagination) •Yhteisöllisyys / Verkostoituminen •Uusia työkaluja ja apuvälineitä •Katsaus tulevaan •SL on hauskaa •Immersiivinen

11

12 OPETUS- MENETELMIÄ

13 Etäluennot

14 Ryhmätyöskentely

15 Dramatisointi ja visualisointi

16 Konferenssit, työpajat ja seminaarit

17 MAHDOLLISUUKSIA

18 Taiteet Taidemuseo, Second Louvre

19 Biologia Solun rakenne ja ihmisen kromosomeja Naturen saarella

20 Kauppa ja markkinointi Coca-Colan saari ja kilpailukutsu

21 Arkkitehtuuri Rakenteita, suunnittelua, innovaatioita

22 Viestintä Puhe, Chat, Instant Messaging, reaaliaikainen ääni ja kuva

23 Uskonto Kölnin katedraalin mallinnus

24 Opetus Åbo Akademin auditoriossa

25 Kielet Käyttäjiä yli sadasta maasta

26 Turismi Chichen-Itza, Meksikon matkailuviraston rakentama

27 Historia Stonehenge, alkuperäisessä muodossaan

28 Journalismi Uutistoimisto Reutersin päämaja

29 Kirjastot Stanfordin yliopiston kirjasto ja tietopalvelu

30 Meteorologia Reaaliaikainen kolmiulotteinen sääkartta

31 Fysiikka Space flight museum

32 Rekrytointi Manpowerin pääkonttori, virtuaalinen työvoima

33 Tietojenkäsittely Linden Scripting Language, IBMn saaristo

34 Politiikka Hillary Clintonin vaalikampanja

35 Psykologia Skitsofrenia-talo, hallusinaatioiden kokeminen

36 Teatteri Shakespearen ajan teatteri

37 Geologia Aktiivinen tulivuori

38 Suunnittelu Vaatesuunnittelua

39 Your World. Your Imagination.

40 SISÄLTÖ 1. Tutustutaan Second Lifeen 2. Opettaminen Second Lifessa 3. Opiskelijanäkökulma 4. Mistä aloitan?

41 SIIRRYTÄÄN SECOND LIFEEN

42 SISÄLTÖ 1. Tutustutaan Second Lifeen 2. Opettaminen Second Lifessa 3. Opiskelijanäkökulma 4. Mistä aloitan?

43 TUTKIMUSTULOKSIA

44 Opiskelijakysely •Toteutettu keväällä 2007 verkkolomakekyselynä •Vastaajat –Öppna universitetet vid Åbo Akademi, informaatiotutkimuksen opiskelijoita –N=30 –28 naista, 2 miestä –50% syntynyt ennen vuotta 1967 (ikähaitari 1952-1984) –Suurin osa tietokoneen käyttötottumuksen suhteen ’peruskäyttäjiä’ –Kaikilla verrattain paljon kokemusta verkko- oppimisesta

45 Helppoa vai vaikeaa? •LiikkuminenHELPPOA •NavigoiminenHELPPOA •KeskusteleminenHYVIN HELPPOA •KysyminenHELPPOA

46 Oppiminen verrattuna lähiopetukseen •Vähän vaikeampaa •Paljon hauskempaa •Ei yhtä ’hyvä’ opetusmuoto •Helpompi ottaa osaa keskusteluun •Kynnys kysyä oli matalampi

47 Oppiminen verrattuna verkko- oppimisympäristöihin •Ei vaikeampaa tai helpompaa •Paljon hauskempaa •Opetusmuotona ’parempi’

48 Kanssakäyminen •Verrattuna lähiopetukseen –Mukavuus: hajontaa, ei suurta eroa –Edistää kanssakäymistä: ei edistä –Muiden läsnäolon tuntu: paljon hajontaa •Verrattuna verkko-oppimisympäristöihin –Mukavuus: Paljon mukavampaa –Edistää kanssakäymistä: kyllä –Muiden läsnäolon tuntu: paljon parempi

49 Matalampi kynnys osallistua keskusteluun Second Lifessa

50 Ryhmätyöskentely •Hauskaa •Tuotti tuloksia •Vastaajat tunsivat olevansa vahvasti osa ryhmää •”Ryhmä tuotti enemmän yhdessä kuin olisin tuottanut yksin”

51 hauskuus tylsyys tehokkuus tehottomuus

52 PALATAAN SECOND LIFEEN

53

54 SISÄLTÖ 1. Tutustutaan Second Lifeen 2. Opettaminen Second Lifessa 3. Opiskelijoiden mielipiteitä 4. Mistä aloitan?

55 Mitä SL opettaja tarvitsee? •Idean •Sisältöä •Luotettavan oppaan •Turvallisen alueen •Innostusta ja kiinnostusta

56 MISTÄ SAAN APUA? •www.secondlife.com - Second Lifen kotisivut •www.simteach.com - Multi User Virtual Environment- opettajien yhteisö ja tietopankki •Kim Holmberg –kim.holmberg@abo.fi –www.webometrics.fi •Isto Huvila –isto.huvila@abo.fi –www.istohuvila.fi

57 Kim Holmberg -- Isto Huvila -- Nancy Pettersson -- Maria Sundström Informationsförvaltning / Öppna Universitetet KIITOS!


Lataa ppt "Kim Holmberg -- Isto Huvila -- Nancy Pettersson -- Maria Sundström Informationsförvaltning / Öppna Universitetet ERFARENHETER FRÅN SECOND LIFE YHDESSÄ."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google