Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Ajankohtaista OAO:ssa AO Mikkeli

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Ajankohtaista OAO:ssa AO Mikkeli"— Esityksen transkriptio:

1 Ajankohtaista OAO:ssa AO Mikkeli 27.3.2019
Päivi Koppanen OAJ:n Ammatilliset Opettajat OAO, puheenjohtaja Opetusalan Ammattijärjestö OAJ, varapuheenjohtaja TAMK, OAJ:n pääluottamusmies

2 OAJ:n Ammatilliset Opettajat, OAO-piiri 17662 (18476 vuonna 2018) henkilöjäsentä 1.1.2019
9417 SMOL 2584 KSOLLI 131 AKOL 2161 OAO 17662 SKO 2335 TOOL 934 KEA 100

3 OAJ:n Ammatilliset Opettajat OAO
OAO:n tehtävä on olla sektorimme erityisasiantuntija OAJ:ssa OAO:n tehtävänä on sovittaa yhteen OAO:n jäsenten (valtakunnalliset yhdistykset) valmisteluun tuomat asiat ja viedä niitä eteenpäin OAJ:n päätöksentekoon AVATA- ja AMK-ryhmät toimivat OAO:n hallituksen sisällä Ryhmät valmistelevat KOPO-asioita OAO:n hallitukselle ja ovat OAJ:n toimiston asiantuntijoiden apuna OAO on OAJ:n vaalipiiri OAO:n edustajat vievät OAJ:n näkemykset OAJ:n valmistelu- ja päätöksentekoelimiin, eivät toimi siis valtakunnallisten yhdistysten edustajina. OAO hankkii palautetta ja tietoa ajankohtaisesta tilanteesta kentältä (esimerkkejä tässä esityksessä jäljempänä) ja viestii OAO:n näkemyksiä kentän suuntaan alueyhdistysten OAO-jaostoihin tai vastaaviin. Tieto kulkee myös vk-yhdistyksiin ja niistä OAO:hon

4 Tulo- ja palkkapolitiikka OAO:ssa
Vuosityöaikaan siirtyminen toisen asteen ammatillisessa koulutuksessa kaikilla sopimusalueilla (ja peruskoulun vuosityöaikakokeilu, alle 200 opettajaa koskee) Puhuttavat paljon, OAJ:n vuosityöaikaa koskeviin materiaaleihin kannattaa tutustua, että saa oikean kuvan siitä mitä oikeasti on sovittu Soveltamisissa vielä harjoiteltavaa, koska ajattelutavan on muututtava kokonaan Osalla työantajista on selvästi tarkoituksena säästää vuosityöajalla Reformin, rahoitusleikkausten ja vuosityöajan vaikutuksia on hankala / mahdoton erottaa toisistaan, vuosityöaika saa myös kohtuutonta kritiikkiä rahoitusleikkausten vuoksi OAO:n rooli vuosityöajassa On linjattu jo OAO:n ves/tes-tavoitteet OAJ:n valmisteluun ja päätöksentekoon seuraavaa sopimuskierrosta varten (OAO yhteensovittaa vk-yhdistysten tavoitteet ammatillisten yhteisiksi tavoitteiksi) Työhyvinvointiin panostuksia: OAJ:n työolobarometri Haaga-Helian yhteistyössä OAJ:n kanssa tekemä tutkimus ”Opettajalle annettava tilaa, Osaaminen, halu kehittyä ja monialaiset tehtävät vahvuudeksi. Ammattikorkeakoulut jatkuvassa muutoksessa!” Myös Arene nostaa aihetta esille OAJ:ssa työhyvinvoinnin teemalukuvuosi

5 Koulutuspolitiikka OAO:ssa
Eduskuntavaalitavoitteet  OAO:n tavoitteet niiden pohjalta (OAO:n sivuilta löytyvät) Reformin toteutuminen toisen asteen ammatillisessa koulutuksessa Korkeakouluvisio 2030, Tiekarttatyöstä kehittämisohjelmiksi Mahdollistava ohjaus, rahoitus ja resurssit Rahoitusmallit Hyvinvoivat korkeakouluyhteisöt Jatkuva oppiminen Digitalisaatio ja tekoäly korkeakoulujen muutoksessa Avoimuus, joustavuus ja jatkuva oppiminen TKI-ryhmä OAJ:ssa uutena korkeakoulutyöryhmä, joka valmistelee asioita koulutuspoliittiselle, tulo- ja palkkapoliittiselle ja järjestö- ja viestintätoimikunnalle Esim. OAJ:n tiede, tutkimus ja innovaatiopoliittiset linjaukset Miten KK-sektori näkyy OAJ:ssa ja OAJ:sta Jäsenhankinta / OAJ:n vetovoima kk-sektorilla OAO:n työryhmät: AMK-työryhmä ja AVATA-työryhmä (ammatillinen koulutus, vapaa sivistystyö ja taiteen perusopetus)

6 Järjestö- ja viestintäpolitiikka OAO:ssa
Järjestövalmiuden on oltava kunnossa seuraavaa neuvottelukierrosta varten, sopimukset katkolla keväällä 2020, Sivistalla mahdollisesti 2021  OAO vaikuttaa omalta osaltaan järjestövalmiuden parantamiseen Työnantajakohtaiset paikallisyhdistykset: uusia yhdistyksiä hyväksyttävänä lähes jokaisessa OAJ:n hallituksessa OAJ:n yhteysopettajaverkon rakentaminen vauhdissa OAO:n kentässä OAO:n viestinnän kehitys: kotisivut, yhteydenpito alueyhdistysten OAO- jaostoihin, some OKKA-säätiön yhdessä OAO:n kanssa suunnittelemat ammatilliset opettajapäivät ovat Gustavelundissa Tuusulassa, ilmoittautuminen on käynnissä OKKA-säätiön sivujen kautta

7 Kuulumisia alueilta, OAO:n hallitus kysyy, alueet vastaavat Mikä puhuttaa alueella?
Vuosityöaika Resurssit Soveltamisneuvottelut paikallisesti, minkä §:n mukaan neuvotellaan, 6 § vai 8 §? Resurssoinnissa, työajan kirjaamisessa, jne. ongelmia Eroamisia huonon / epätasa-arvoisen sopimuksen vuoksi OAJ:n FB-ryhmässä käyty keskustelu antoi virheellisen kuvan vuosityöajasta ja hankaloitti työtä TA:n halu kiristää vuosityöaikasopimusta: ei olisi jakoa sidottuun ja sitomattomaan työaikaan Luottamusmiesten koulutus vuosityöaikaan on A ja O Lähiesimiehet ovat ongelma vuosityöajan sopimuksen mukaisessa tulkinnassa Matkustamiseen liittyvä ohjeistus pitää uusia Ruokatauko c. työaika? Jatkuvan haun haasteet

8 Kuulumisia alueilta jatkuu
AMK-sektorilta nousseita asioita AMK vapaajaksojen sijoittelu Vapaasti valittavassa paikassa ja aikana tehtävä työ Työajan hallinta Jatkuva huono taloustilanne AMK:ssa  työkuorma kohtuuton Urapolku: tuntiopettajasta lehtoriksi, osa-aikaisesta kokoaikaiseksi Kehityskeskusteltu usean esimiehen alaisuudessa AMK. Sivutoiminen opettaja –nimikkeestä on epäselvyyttä (Sivista?) YT:t toisella asteella, AKK:ssa ja AMK:ssa rahoitusleikaukset ja rahoitusperusteiden muuttuminen, koto-koulutuksen kilpailutus

9 Alueilta nousseita KOPO-asioita
Vaikuttaminen eduskuntavaaliehdokkaisiin on aloitettu: vaalipaneelit, ehdokkaiden kouluttaminen  systemaattiset tapaamiset valittujen kansanedustajien kanssa (suunnitelma etukäteen) Eduskuntavierailut Yhteistyö poliittisten päättäjien kanssa ja heidän perehdyttämisensä reformiin Reformin ja rahoitusleikkausten vaikutusten erottaminen toisistaan on hankalaa Reformin koetaan tuovan lisää työtä Reformin haltuunotto vaatii vielä työtä yhdessä työantajan kanssa Reformi tuo kaiken aikaa lisää lomakkeita, kyselyjä, paperityötä HOKSiin kuluu liikaa aikaa, liikaa jatkuvaa kirjaamista Kovat tulostavoitteet Fuusioneuvottelut AMK-kentässä (KOPO?) OAJ:n asiantuntijoiden vierailut kk-sektorilla Aktiivitoimijoiden / alueyhdistyksen aktiivien kierrokset alueyhdistysten jäsenyhdistyksissä Osallistumiset reformin kuulemistilaisuuksiin Ammatillisten osallistuminen alueyhdistyksen järjestämiin tilaisuuksiin OAOlaisten paikallisyhdistysten yhteiset tilaisuudet ajankohtaisista aiheista, myös verkostoitumista Konserniyhteistyö toisen asteen ja AMK:n kesken

10 Alueilta nousseita järjestö- ja viestintäpolitiikkaan liittyviä asioita
Työantajakohtaisten paikallisyhdistysten perustaminen menoissa, osassa alueita se on hidasta ja vaikeaa Paikallisyhdistyksen ja sen jäsenyhdistysten rooli on sekava ja aiheuttaa ongelmia, erityisesti B-malliset yhdistykset ovat ongelma  OAO:n tulee toimia ongelmien poistamiseksi OAJ:n viestintä koetaan huonona erityisesti ammatillisen puolen vuosityöajasta Yhteydet paikallisiin medioihin tärkeitä Jossain paikallinen media suhtautuu nihkeästi yhteydenottoihin Luottamusmiesvaalit Alueellisen toiminnan kehittäminen ja yhteistyön luominen on menoissa Muista: alueasiamiesvalinnat alueyhdistyksissä ovat menossa Eduskuntavaalivaikuttaminen vie kaikki voimat

11 Toiveita OAO:lle YHTEINEN OAOLAISUUS
On toteutettava mediamyllytys opettajien perustehtävän ja opettajan jaksamisen puolesta Ammatillisen koulutuksen polarisoitumisen estäminen Ammatillinen opettaja ei voi olla vastuussa opetuksen ja koulutuksen laadusta, kun resurssit ovat vähentyneet merkittävästi Elinkeinoelämälle on kerrottava selkeästi rahoitus- ja resurssileikkausten vaikutuksista oppilaitosten arkeen AMK:n yhteistyö yliopistojen kanssa, vaikutukset? AMK:n rahoitusleikkausten vaikutus opettajan työhön ja jaksamiseen Ammatillisen koulutuksen käyneitten tosiasiallinen mahdollisuus jatkaa korkeakoulussa reformin ja rahoitusleikkausten = opetuksen määrän vähentymisen jälkeen? Opiskelijalla liikaa valintoja ja itsenäistä opiskelua Tukea luottamusmiehille vuosityöajan paikallisessa sopimisessa luomalla mahdollisuuksia jakaa kokemuksia ja saada tietoja sudenkuopista

12 Esimerkki kansanedustajiin vaikuttamisesta, liitteenä kutsuluonnos (esimerkkinä Pirkanmaa)
Tavoitteena on esitellä todellista kuvaa ammatillisesta koulutuksesta, AMK:sta, jne. Pirkanmaan esimerkki on toisen asteen ammatillisesta koulutuksesta, mutta sitä voi käyttää millä asteella tahansa. Vaalipiirin kansanedustajille järjestetään mahdollisuus tutustua oppilaitoksiin ja erityisesti opettajan työhön oppilaitoksessa Tarkoitus on, että koko vierailun hoitavat AY-aktiivit. Tavoitteena ei ole kahvitella talon johdon kanssa. Oppilaitosten johdon kanssa toki on sovittava, että tällainen vaikuttaminen on sallittua ja ovat varmasti mukana osassa ohjelmaa. Luottamusmiehet ja yhdistysten edustajat ottavat kansanedustajan ohjaukseensa ja hoitavat häntä vierailun ajan. Tarkoitus on näyttää ja kokea mahdollisimman monipuolisesti mitä oppilaitoksessa ja vaikka työpaikalla tapahtuvassa oppimisessa tapahtuu. Kansanedustajan toivotaan ottavan osaa käytännön harjoituksiin ja pitävän vaikka oppitunteja. Vaalipiirin alueella on joku henkilö, joka koordinoi kansanedustajien tapahtumia vaalipiirin alueella Ko. henkilön kanssa kannattaa käydä alkukeskustelu ja sopia miten kannattaa menetellä.

13 AO:n hallitukselta keväällä 2018 saadut näkemykset ajankohtaisista edunvalvonta-asioista

14 Järjestö- ja viestintä
Oikea-aikainen viestintä jäsenkunnalle, esim. neuvottelutuloksesta Nettisivut kuntoon ja yksinkertaisemmiksi Järjestörakenne järkevämmäksi / on räjäytettävä Järjestörakenteen purkuun / työantajakohtaisen OAJ:n paikallisyhdistyksen perustamiseen selvät ja yksiselitteiset ohjeet Paikallisyhdistyksen resurssit ja osaaminen

15 Koulutuspolitiikka Reformin seuranta
Korkeakouluvisio ja erilaiset korkeakouluyhteisöt (yliopisto AMK:n omistajana) Aikuiskoulutuksen asema Ammatillisen koulutuksen asema: opettajan asema c. ohjaajat ja vastaavat, opettajankoulutus Lainsäädäntö verrattuna lukioon Korkeakoulujen valintakriteerit: tasa-arvo ja vertailtavuus Oppivelvollisuuskeskustelu, oppivelvollisuuden jatkaminen Ammatillisen koulutuksen rahoitusjärjestelmän uudistus ja sen vaikutukset toimintaan Lukuvuoden ajoittaminen, kesälomat sekä opettajilla että opiskelijoilla Asiantuntevan ohjauksen riittävyys kaikilla asteilla Vaikuttaminen omaan koulutuksen järjestäjään: on koulutus-, tupa- ja järjestö- ja viestintäpoliittista asiaa, lm, yhdistys, jne. vaikuttajina

16 Tulo- ja palkkapolitiikka
Vuosityöaika ja sen tulkinnat AMK:n vuosityöaika 1624 tuntia, iso työmäärä Palkka: ansionkehitys, palkan nostaminen, tasa-arvo Opettajan asema, soveltamisala Hyvät työolosuhteet Palkkaohjelma Ajantasainen tieto ja tuki toimijoille

17 Yhdistyksen kokoukset ja niiden kehittäminen (Majvik 31.10.2018)
Kokousten suhde muuhun toimintaan: suunnittelu  mitä tehdään kokousten välillä Kokousmateriaalit ajoissa ja hyvin valmisteltuina  helpottaa kokoukseen valmistautumista Asianmukainen kokouksiin valmistautuminen Puheenvuorojen pituus Kaikkien jäsenten arvostaminen ja tasapuolinen kohtelu Yhdistyksen sääntöjen kertaaminen Selkeät tehtävänjaot / roolit ja jokainen kantaa vastuunsa tehtävistään Kokousten teemoittaminen Asiaan keskittyminen Pohdittava asiat joihin voidaan vaikuttaa ja keskittyminen niihin Asioiden yhteen vetäminen pykälittäin Kokouksissa liikaa asiaa  keskittyminen enemmän jäsenten asioihin Tiedottamisen tasot: kuka, mitä, milloin, millä perusteella Vuorovaikutus oman yhdistyksen jäseniin


Lataa ppt "Ajankohtaista OAO:ssa AO Mikkeli"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google