Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Koulutus- ja perehdyttämisaineisto

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Koulutus- ja perehdyttämisaineisto"— Esityksen transkriptio:

1

2 Koulutus- ja perehdyttämisaineisto
Työsuoritukseen perustuva palkkausjärjestelmä (TSA) perusopetuksen ja lukiokoulutuksen opettajilla Koulutus- ja perehdyttämisaineisto

3 TSA-järjestelmän tavoitteet
Työsuorituksen arviointiprosessin tavoitteet perustuvat koulun, opettajan ja rehtorin tehtäviin ja niiden mahdollisimman hyvään toteuttamiseen. TSA-järjestelmä kannustaa rakentavasti työsuorituksen jatkuvaan kehittämiseen valittujen arviointikriteerien suunnassa (arvioitavat). TSA-järjestelmä tuo esille tietoa opettajien ja rehtoreiden työstä, osaamisesta sekä koulutyöyhteisöjen toiminnasta (arvioijat). TSA-järjestelmä antaa tietoa koulutusorganisaation tilasta, kehittämis- ja osaamistarpeista sekä kehittämisen painopisteistä (arvioijat, johto, päättäjät). Koulutus- ja perehdyttämisaineisto

4 Työsuorituksen arviointiin perustuva palkkausjärjestelmä
TOIMINTAA OHJAAVAT ARVOT JA NORMIT OPETTAJAN/REHTORIN TEHTÄVÄT HENKILÖN TYÖSUORITUS ARVIOINTIA OHJAAVAT KRITEERIT Yhteistyö- ja vuorovaikutus-taidot Monipuolinen ammatinhallinta Kyvykkyys ja oma-aloitteisuus PALKITTAVA TYÖSUORITUS Koulutus- ja perehdyttämisaineisto

5 Toimintaa ohjaavat arvot ja normit
Koulun ja opetushenkilöstön toimintaa ohjaavat kasvatusta ja koulutusta koskeva lainsäädäntö ja valtakunnalliset opetussuunnitelman perusteet sekä niihin perustuvat paikalliset opetussuunnitelmat Opettajien ja rehtoreiden työn tulee perustua voimassa olevien opetusalaa koskevien lakien määräyksiin ja opetussuunnitelmiin Opetussuunnitelman perusteissa määritellään arvopohja, jolle perusopetuksen ja lukiokoulutuksen opetussuunnitelmat perustuvat Koulutus- ja perehdyttämisaineisto

6 Opettajan perustehtävä
Opetussuunnitelman mukaisen opetuksen sekä ohjauksen antaminen Kolmiportaisen tuen antaminen Turvallisesta oppimisympäristöstä huolehtiminen Oman opetuksen suunnitteleminen ja arviointi Kodin ja koulun välinen yhteistyö Oppilaiden ja opiskelijoiden arviointi Tukiopetuksen antaminen Koulun arviointi- ja kehittämistyöhön osallistuminen Oppilas- ja opiskelijahuoltoon osallistuminen Koulutus- ja perehdyttämisaineisto

7 Rehtorin perustehtävä
Yleishallinto Taloushallinto Henkilöstöhallinto ja –johtaminen Pedagoginen johtaminen Turvallisuus- ja hyvinvointijohtaminen Yhteydet sidosryhmiin Kehittäminen Laatutyö ja arviointi Oppilas- ja opiskelija-asiat Opetusvelvollisuus Toimintasäännön mukaiset yleiset esimiehen ja rehtorin tehtävät Koulutus- ja perehdyttämisaineisto

8 Opettajan palkan muodostuminen (esimerkki)
Koulutus- ja perehdyttämisaineisto

9 Tehtävän vaativuuden arviointiin perustuva järjestelmä (TVA)
Perustehtävän kuvaus Tehtävien vaativuuskriteerit Toistaiseksi määriteltyjen tva-lisien kohdentaminen Vaativuutta lisäävien tekijöiden arviointi koulukohtaisesti Rehtorin esitykset koulukohtaisten tva-lisien kohdentamisesta eri tehtäviin Päätökset tva-lisien saajiksi Tehtäväkohtainen palkka (hinnoittelu+tva) Tiedottaminen Arviointi perustuu tehtävän vaativuuteen Koulutus- ja perehdyttämisaineisto

10 Henkilökohtaisen työsuorituksen arviointiin perustuva järjestelmä (TSA)
Arviointikriteerit ja niiden kuvaus Opettajan/rehtorin oma arvio työsuorituksestaan Opettajan/rehtorin ja rehtorin/esimiehen yhteinen arviointikeskustelu Esitysten yhteen-sovittaminen Rehtorin/esi-miehen esitykset henkilökohtaisen lisän saajiksi Päätökset lisien saajiksi Perustelut lisän saajille Tiedottaminen Arviointi perustuu työsuoritukseen Koulutus- ja perehdyttämisaineisto

11 TSA-järjestelmän onnistumisen edellytykset
Luottamus järjestelmän oikeudenmukaisuuteen ja järjestelmää soveltavien esimiesten osaamiseen Järjestelmän tarkoitus ja tavoitteet on sisäistetty Arvioinnin kohteena työsuoritus Esimiehet huolehtivat siitä, että järjestelmän tarkoitus, tavoitteet ja arviointikriteerit avataan työyhteisössä ennen arviointi- keskusteluja Kattava koulutus ja perehdytys Yhdenvertaisuudesta huolehtiminen Arviointi tehdään sovittujen kriteerien pohjalta ja kaikkien vakinaisten viranhaltijoiden työsuoritus (myös virkavapaalla olevat) on arvioinnin kohteena Koulutus- ja perehdyttämisaineisto

12 Koulutus- ja perehdyttämisaineisto
Arviointi eri kouluilla on mahdollisimman yhteismitallista valittujen kriteereiden pohjalta Arviointien yhteensovittaminen (koulu, eri koulut, kaupunki) Läpinäkyvyys ja tiedotus on varmistettu Päätökset henkilökohtaisista lisistä ovat julkisia Lisän saaneilla on oikeus saada päätöksen perustelut Arvioinnilla on jatkuvuutta eli arviointikeskustelut käydään vuosittain ja arvioitavilla on tosiasiallinen mahdollisuus saada henkilökohtaista lisää työsuorituksen arvioinnin perusteella Koulutus- ja perehdyttämisaineisto

13 Arviointia ohjaavat kriteerit
Yhteistyö- ja vuorovaikutustaidot Monipuolinen ammatinhallinta Kyvykkyys ja oma-aloitteisuus Arvioinnin tasot: Kehitettävää on yksi neljästä tasosta. Se tarkoittaa, että arvioitava ei sen yksittäisen kriteerin kohdalla saavuta vielä kokonaan perustasoa.  Arvioinnissa painotetaan yhteistyö- ja vuorovaikutustaitoja Kehitettävää Perustaso Hyvä Erittäin hyvä Koulutus- ja perehdyttämisaineisto

14 Yhteistyö- ja vuorovaikutustaidot
Yhteistyötaitoa arvioidaan sen perusteella, miten opettaja toimii oppilaiden ja opiskelijoiden, huoltajien ja tukiverkostojen kanssa sekä työyhteisön jäsenenä. Samoin tarkastellaan sitä, miten opettaja osoittaa työyhteisössään taitoa, osaamista ja halua hyvän työilmapiirin ylläpitämiseen. Hyvän työilmapiirin ylläpitäminen tarkoittaa esimerkiksi työyhteisön muiden jäsenten huomioon ottamista, yhdessä sovittujen asioiden arvostamista, koulun käytänteiden mukaisesti toimimista, sitoutumista sekä vastuun kantamista yhteisistä asioista. Yhteistyö- ja vuorovaikutustaitoja arvioidaan myös sen perusteella, miten opettaja toimii erilaisissa vuorovaikutustilanteissa ja tukee toiminnallaan työyhteisöä ja esimiestyötä.  Kehitet-tävää Perustaso Hyvä Erittäin hyvä Suhteessa oppilaisiin ja opiskelijoihin  Tukee vuorovaikutuksellaan oppilaiden ja opiskelijoiden oppimista sekä kasvua ja kehittymistä. Toimii rakentavasti ja ratkaisukeskeisesti haastavissa vuorovaikutustilanteissa. Kehittää ja edistää toimintamalleja, jotka tukevat kollegoita ja työyhteisöä vuorovaikutustilanteissa. Suhteessa huoltajiin ja tukiverkostoihin Huolehtii yhteistyöstä kodin ja koulun välillä opetussuunnitelman ja koulun toimintatapojen mukaisesti. Toimii myönteisesti ja ratkaisukeskeisesti haastavissa yhteistyötilanteissa. Verkottuu aktiivisesti eri yhteistyötahojen kanssa lapsen ja nuoren kasvun ja oppimisen tukemiseksi. Suhteessa työyhteisöön Noudattaa yhteisiä sopimuksia ja tukee rakentavalla vuorovaikutuksellaan työyhteisön toimivuutta ja ilmapiiriä. Auttaa, neuvoo ja tukee oma-aloitteisesti työyhteisön jäseniä ja ottaa tukea vastaan myös muilta. Kehittää ja tuo rakentavasti esille työyhteisöä hyödyttäviä ratkaisuja ja edistää omalla toiminnallaan työyhteisön hyvinvointia. Perusopetus ja lukiokoulutus

15 Monipuolinen ammatinhallinta
Monipuoliseen ammatinhallintaan kuuluu työn ja opetuksen kehittäminen sekä menetelmien ja välineiden hallinta. Opettajalla voi olla myös ammatillista monitaitoisuutta, joka tarkoittaa sekä tavanomaisten tehtävien hyvää hallintaa että valmiutta muiden tehtävien vastaanottamiseen. Monitaitoisuutta on myös hankitun työkokemuksen ja koulutuksen hyödyntäminen työtehtävissä samoin kuin valmius toimia erilaisissa moniammatillisissa tiimeissä ja työryhmissä.  Opettaja hallitsee opetussuunnitelman toteuttamisen edellyttämät opetus- ja arviointimenetelmät sekä opetuksessa käytettävät välineet ja teknologian. Hän käyttää niitä tarkoituksenmukaisesti tukemaan erilaisten oppijoiden onnistumista. Monipuolinen ammatinhallinta edellyttää oman alansa ja toimintaympäristön muutosten seuraamista, vastuuta uudistumisesta sekä oman osaamisen kehittämisestä.   Kehitet-tävää Perustaso Hyvä Erittäin hyvä Menetelmien ja välineiden hallinta  Ottaa huomioon erilaiset oppijat ja käyttää tarkoituksenmukaisia opetus- ja arviointimenetelmiä eri välinein. Ideoi ja kokeilee uusia työmenetelmiä ja materiaaleja muiden kanssa. Vie käytäntöön uusia pedagogisia menetelmiä ja välineitä koulun ja/tai kaupungin hyväksi. Työn ja opetuksen kehittäminen Kehittää omaa osaamistaan ja opetustaan. Hyödyntää hankkimaansa osaamista työyhteisön hyväksi. On mukana suunnittelemassa ja toteuttamassa koulutuksia kaupungin tai valtakunnan tasolla. Monitaitoisuus Käyttää monitaitoisuutta työyhteisön, tiimien ja aineryhmien hyväksi. Opettajan monitaitoisuutta hyödynnetään koulujen tai kaupungin erilaisissa laaja-alaisissa työtehtävissä. Perusopetus ja lukiokoulutus

16 Kyvykkyys ja oma-aloitteisuus
Kyvykäs opettaja osaa työnsä, on aikaansaava ja tietoinen omasta toiminnastaan, saa työtehtävät tehtyä menestyksekkäästi ja on yhteisöllinen. Kyvykkyys on taito, jota voi harjaannuttaa: tietojen, osaamisen, toimintatapojen ja yhteisön sisäistettyjen arvojen suuntaisesti toimimalla opettajan hallinnan ja itsenäisyyden tunne kasvaa ja samalla hän saa muut mukaan yhteiseen tekemiseen erilaissa tilanteissa. Kyvykäs opettaja hahmottaa seuraussuhteita ja tulevaisuuden kehityspolkuja, hän on sitkeä ja omaa korkean sopeutuvuuden. Työyhteisössä kyvykkyys ilmenee aikaansaamisen ja oppimisen ohella hyvänä ihmistuntemuksena, hyvinä vuorovaikutustaitoina, kannustavana suhtautumisena työtovereihin ja hyvänä tilannetajuna. Edellisten ominaisuuksien lisäksi kyvykkyys on kaikessa toiminnassa näkyvä läpäisevä ominaisuus. Kyvykäs opettaja osaa ja haluaa yhdistellä työyhteisön näkemyksiä uutta luovalla tavalla. Oma-aloitteisuus tarkoittaa kykyä suorittaa tehtävänsä itsenäisesti ja aktiivisesti, hyödyntää osaamistaan ja resurssejaan sekä kykyä toimia aloitteellisesti ja tarkoituksenmukaisesti tavoitteiden saavuttamiseksi erilaisissa tilanteissa. Oma-aloitteisuus tarkoittaa myös halua osallistua oman toiminnan kehittämiseen sekä valmiutta hankkia ja tuoda uutta tietoutta työyhteisön käyttöön. Oma-aloitteisuuteen kuuluu ammattitaidon kehittäminen sekä uusien tarkoituksenmukaisten työtapojen ja käytäntöjen esiintuominen työyhteisön hyödyksi. Kehitet-tävää Perustaso Hyvä Erittäin hyvä Aloitekyky ja tehtävien loppuun saattaminen Kykenee työskentelemään aloitteellisesti ja itseohjautuvasti ja huolehtii sovituista tehtävistä. Tarttuu oma-aloitteisesti asioihin ja tilanteisiin, jotka vaikuttavat luokkatason, aineryhmän tai vastaavan toimintaan ja huolehtii yhteisten tehtävien loppuun saattamisesta. Osoittaa toiminnallaan ideointi- ja organisointikykyä laajoissa tehtäväkokonaisuuksissa ja vie tehtävät huolellisesti loppuun saakka. Itsensä johtaminen, kannustaminen, kehittäminen ja visiointi Toimii organisaation tavoitteiden, toimintakulttuurin ja sisäistettyjen arvojen mukaisesti. Omaksuu opetusalan muutokset, tunnistaa omat ja työyhteisön kehitystarpeet sekä kykenee esimerkillään kannustamaan muita muutoksessa. Ennakoi opetusalan tulevaisuutta ja kykenee tuomaan esiin oman työyhteisön kannalta hyödyllisiä kehittämismahdollisuuksia. Perusopetus ja lukiokoulutus


Lataa ppt "Koulutus- ja perehdyttämisaineisto"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google