Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Ulkoisen pelastussuunnitelman laadintaa koskevasta lainsäädännöstä

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Ulkoisen pelastussuunnitelman laadintaa koskevasta lainsäädännöstä"— Esityksen transkriptio:

1 Ulkoisen pelastussuunnitelman laadintaa koskevasta lainsäädännöstä
Ilmailumuseo Pelastusylitarkastaja Pentti Kurttila [Tekijän nimi ja osasto]

2 Muuttunut lainsäädäntö
Seveso III-direktiivi edellytti ulkoisista pelastussuunnitelmista annetun sm:n asetuksen (406/2011) muuttamista Uusi sm:n asetus 612/2015 Direktiivistä johtuen muutettiin vaarallisten kemikaalien ja räjähteiden turvallisuudesta annettua lakia (kemikaaliturvallisuuslaki 390 /2005) Muutokset ovat laissa 358/2015 (esim. §:t 27a, 30, 31, c) Myös muita asetusmuutoksia tuli samasta syystä esim. (ns. teollisuuskemikaaliasetus 685/2015) kumosi asetuksen (855/2012) [Tekijän nimi ja osasto]

3 Muita laki- ja asetusmuutoksia edellisen ohjeen laadinnan jälkeen
VNA 856/2012 muutettu asetuksella 686/2015 VNA räjähteiden valmistuksen, käsittelyn ja varastoinnin turvallisuusvaatimuksista (1101/2015) VNA vak. aineiden kuljetuksesta rautateillä (776/2015) Laki vaaratiedotteesta (466/2012) Ympäristönsuojelulaki 527/2014 uusittu kokonaan VNA kaivannaisjätteiden jätealueista (190/2013) PEL 48 §:n muutos (1171/2016) huomioitiin jo ohjeeseen VNA 249/2014 öljyvahinkojen torjunnasta [Tekijän nimi ja osasto]

4 Muita muutoksia edellisen ohjeen laadinnan jälkeen
Tukesilta uudet ohjeet ja oppaat sekä kirje harjoituksiin liittyen vuosilta STUKIn määräys Ydinvoimalaitoksen valmiusjärjestelyistä ja sitä koskeva uusi ohje YVL C.5 Patoturvallisuusopas Elyn raportti 89/2012 HVK:n muistio 2015 öljyvarastoja koskevien tietojen julkisuudesta Yleisjohtajuutta moniviranomaistilanteissa selvittäneen työryhmän loppuraportti julkaisu 1/2015 uusi OVRO –OHJE LIVI/2821/ /2016, sitä ei ole huomioitu ohjeen laadintajulkaisussa 13/2016 [Tekijän nimi ja osasto]

5 Ohjeen 13/2016 perusta Muutokset säädöksissä ja ohjeissa olivat siis melkoiset vuoden 2012 julkaisun kannalta Alkuperäinen ohje oli vuodelta 2010 Ohje vuodelta 2012 päivitettiin pelastuslain 379/2011 ja asetuksen 406/2011 perusteella Avien arvioinneissa havaittiin etteivät ohjeen 2012 mukaiset suunnitelmat toimineet pelastustoimintaa tukevana asiakirjana Sm päätti tehdä kokonaan uuden ohjeen AVI-työryhmän kanssa Ulkoista pelastussuunnitelmaa laadittaessa on syytä käydä kohteen mukaan em. lainsäädäntö ja ohjeet läpi [Tekijän nimi ja osasto]

6 Seminaarin tarkoitus Saada palautetta uudesta ohjeesta, sillä
Vuoden 2019 alusta pelastuslaki ja useita valtioneuvoston ja ministeriöiden asetuksia muuttuu Siinä yhteydessä on mahdollisuus tehdä muutoksia mm. asetukseen 612/2015 ja sitä täydentävään ohjeeseen Mutta mitä vaikuttaa hallitusohjelman kirjaus vähentää normiohjausta ? Mitä ohjeita annetaan, mitä ei, on ratkaisematta Tarvitaanko ohjetta ulkoisen pelastussuunnitelman laadinnasta? Ohjeita pelastustoimessa tulee olemaan 2019 jälkeenkin [Tekijän nimi ja osasto]

7 Seminaarin tarkoitus Tässä seminaarissa voidaan nostaa esiin säädöksiin ja ohjeeseen tarvittavia muutosehdotuksia Tässä omia esityksiäni: Öt-varmuusvarastojen harjoitusten väli 5-6 vuodeksi Ratapihoille ja satamiin turvallisuustiedotteen laatimisvelvollisuus Asetukseen 612/2015 muutos sataman pitäjästä ja toiminnanharjoittajasta ko. muutostarve on huomioitu jo ups-ohjeessa [Tekijän nimi ja osasto]

8 Ilmailumuseo 31.1.2017 Pelastusylitarkastaja Pentti Kurttila
Ulkoisen pelastussuunnitelman laadintaohje Toimitettavat asiakirjat Suunnitelmien arviointi Ilmailumuseo Pelastusylitarkastaja Pentti Kurttila [Tekijän nimi ja osasto]

9 Ulkoisen pelastussuunnitelman laadintaohje
Päätettiin järjestää seminaari/ työpaja ( ) jotta saisimme eväät ohjeen rakenteesta, sisällöstä Ohjeluonnos laadittiin syksyllä 2015 Ohjeluonnoksesta järjestettiin laaja lausuntokierros 2/2016 Saatiin paljon lausuntoja, joista pelastustoimen puolelta osa kuitenkin samanlaisia Lausunnot huomioitiin mahdollisuuksien mukaan Ohje sinällään ei sovellu välttämättä suoraan jokaiseen hyvin erilaiseen kohteeseen, mutta sitä voi soveltaa [Tekijän nimi ja osasto]

10 Ulkoisen pelastussuunnitelman laadintaohje
Tarkoituksena oli muuttaa ohje sellaiseksi että se tukisi paremmin pelastustoimintaa ao. kohteessa Ohjeen rakenteessa huomioitiin asetuksen tavoite antaa tarpeelliset tiedot väestölle ja yhteistyötahoille (kuuleminen) Lisäksi huomioitiin julkisuuslain säädökset niin toiminnanharjoittajan kuin pelastuslaitoksen kannalta katsottuna Mm. näistä syistä ja työpajan tulosten perusteella päädyttyiin laadintaohjeen rakenteeseen, jossa: [Tekijän nimi ja osasto]

11 Ulkoisen pelastussuunnitelman laadintaohje
A-osaan kootaan vähimmäistiedot tiedot kohteen, onnettomuusskenaarioiden ja pelastuslaitoksen osalta ja joita tarvitaan yleisön kuulemisen yhteydessä B-osassa esitetään onnettomuustilanteessa tarvittavat yksityiskohtaiset tiedot ja onnettomuusskenaariokohtaiset toimintamallit Suunnitelmasta tulee käytännöllinen, kun B-osaan tehdään linkit liitteisiin ja toimintaohjekortteihin C-osaan voidaan koota esim. seuraavat liitteet: Yhteystiedot (helppo päivittää tarvittaessa) Pelastuslaitoksen päivittäisessä käytössä olevat ohjeet tarvittavassa laajuudessa (ainakin osa niistä on ei-julkisia) Kohteisiin liittyvä taustamateriaali (esim. suunnitelmakuvat) [Tekijän nimi ja osasto]

12 Ulkoisen pelastussuunnitelman laadintaohje, esiin nousseita täydennystarpeita ja kysymyksiä
Määritelmä toimintaperiaate-asiakirja koskee kaivannaisjätealueita Lisäys viranomaisohjeisiin uusi OVRO –OHJE LIVI/2821/ /2016 Asetuksen 685/ §:n mukaan toiminnanharjoittajan on toimitettava turvallisuusselvitys ja sisäinen pelastussuunnitelma aluehallintoviran-omaiselle, asetuksen 612/ § 4 kohdan mukaan ko. velvollisuus on pelastuslaitoksella. Säädöksienkö ristiriitaisuuden takia toiminnanharjoittajan asiakirjojen toimittaminen AVIiin ei ole toiminut vaan aina on pitänyt pyytää erikseen? Miten menetellään asiakirjojen toimittamisen suhteen, jos isosta kohteesta on 25 sisäistä pelastussuunnitelmaa? [Tekijän nimi ja osasto]

13 Ulkoisen pelastussuunnitelman laadintaohje, esiin nousseita täydennystarpeita ja kysymyksiä
Tuleeko AVEille toimittaa toiminnanharjoittajan salaama materiaali? Kuuleminen / kuulemistilaisuus Mikä on oleellinen muutos joka laukaisee nähtäväksi asettamis- ja kuulemisvelvoitteen suunnitelman päivittämisen yhteydessä? Omistajamuutos Toiminnan muutoksella vaikutusta väestölle aiheutuvaan vaaraan ja Vaikutusta pelastustoimintaan [Tekijän nimi ja osasto]

14 Ulkoisen pelastussuunnitelman laadintaohje, havaittuja täydennystarpeita
Laadintaohjeeseen pitäisi lisätä kohta, jossa mainitaan mihin asiakirjoihin (päivämäärä) laadittu ulkoinen pelastussuunnitelma perustuu Suunnitelmapohjaan lisäys suunnitelman jakelusta Suunnitelmapohjassa kohdissa 9.3 ja 9.4 sama asia kahteen kertaan hieman eri sanoin Selkeämpi määrittely siitä, että 3 vuoden määräaika alkaa suunnitelman edellisestä hyväksymispäivämäärästä Turvallisuustiedotteessa tulee olla päiväys tai ainakin pelastuslaitoksen sivulla päiväys näkyvillä milloin turvallisuustiedote on sivuille ladattu [Tekijän nimi ja osasto]

15 Ulkoisen pelastussuunnitelman laadintaohje, havaittuja täydennystarpeita
Suunnitteluprosessia olisi pitänyt avata ohjeessa vielä enemmän - Liitteenä oleva prosessikaavio ja selitysosa mukaan painettuun versioon - Päivittämisen käynnistys hyvissä ajoin ennen 3 vuoden määräajan täyttymistä - Yhteistyöviranomaisten osallistaminen tai lausunnot - Väestön kuuleminen ja AVIn arvio samanaikaisesti - Suunnitelman viimeistely - Hyväksyminen Kun prosessi ei ole kunnossa suunnitelmien päivitysväli venyy pelastuslaitoksissa yli kolmen vuoden määräajan [Tekijän nimi ja osasto]

16 Ulkoisen pelastussuunnitelma Asiakirjojen toimittamien
Taustamateriaali puuttuu AVIiin toimitetuista suunnitelmista Kaivannaisjätteiden jätealueiden asiakirjojen toimittamisessa on todella selkiyttämisen tarve, oma projekti Pelastuslaitos ei ole saanut asiakirjoja ajoissa toiminnanharjoittajalta Turvallisuusselvityksen päivitysväli 5 vuotta, ei synkroonissa PSAVI ei ole saanut Tukesilta turvallisuusselvityksen johtopäätöksiä Voisiko Tukes antaa määräaikoja tarkastuksissaan sisäisen pelastussuunnitelman (asetus 685/ § päivittämien 3 vuoden välein) toimittamisesta pelastusviranomaisille? [Tekijän nimi ja osasto]

17 Ulkoisten pelastussuunnitelmien arviointi, suunnitelmissa havaittuja kehittämistarpeita
Suunnitelman tulee olla suuronnettomuuden pelastustoimintaa tukeva kohdekohtainen asiakirja Suunnitelmien tulee vastata suuronnettomuuksiin, nyt usein komppaniatasoa lähempänä Skenaarioissa tulisi huomioida myös suuri ympäristövahinko (sammutusveden, myrkyllisten kemikaalien tai öljyn pääsy vesistöön) Suunnitelmien B-osassa liikaa pelastuslaitoksen omaa toimintaa (esim. johtaminen, resurssit = ”peruskauraa”) Päivittäiskäytössä olevat pelastuslaitoksen asiat pitää olla jo hallinnassa muutenkin Itse poistaisin pelastuslaitoksen resurssiluettelot Kohdekohtainen evakuointi tai suojaväistö (ei pelastus-laitoksen evakuointisuunnitelma) [Tekijän nimi ja osasto]

18 Ulkoisten pelastussuunnitelmien arviointi, suunnitelmissa havaittuja kehittämistarpeita
Kohteen tiedot pelastustoiminnan kannalta riittämättömät, eteenkin laajoissa kohteissa Suunnitelmassa oletetaan, että suuronnettomuudessa aina käytettävissä sama toiminnanharjoittajan organisaatio ja tietämys kohteen toiminnoista kuin normaalitilanteessa Isoissa kohteissa alueella toimivat muut yritykset huomioitava suunnitelmassa ja harjoitettava myös [Tekijän nimi ja osasto]

19 Ulkoisten pelastussuunnitelmien arviointi
Tavoitteena tulee olla yhdenmukainen arviointi AVIen kesken Miten tilanne muuttuu vuodesta 2019 alkaen? - Arviointi SM:n tehtäväksi 2019 alkaen? - Joka tapauksessa useampia henkilö arvioi, mikä edellyttää yhtenäistä arviointimenetelmää ja arviointia - Uusi arviointipohja käyttöön? Arviointi olisi helpompaa jos suunnitelmat noudattaisivat ohjeen rakennetta ainakin pääosin Kaikki asiakirjat on oltava saatavilla (”TIKE SUOMI”) Pitäisikö vuotta 2019 ennakoiden esim. Pronton yhteydessä olla ns. ”valvontarekisteri” johon pelastuslaitos tallentaisi suunnitelmansa, ohjeensa yms. liitteineen ? (sp:n rajallisuus) [Tekijän nimi ja osasto]

20 Kiitoksia mielenkiinnosta!
Muita havaintoja Suuronnettomuusharjoituksissa (moniviranomaistehtävä) on syytä käydä läpi eri viranomaisten rajapintoja ja toimivaltuuksia Harjoituksen järjestäminen kerran kolmessa vuodessa tarkoittaa kalenteri vuosia Eri säädöksissä mainitut määräajat esim. sisäisen pelastussuunnitelman päivittämisestä on syytä käydä pelastuslaitoksen valvontatehtäviä suorittavien henkilöiden kanssa Kiitoksia mielenkiinnosta! [Tekijän nimi ja osasto]


Lataa ppt "Ulkoisen pelastussuunnitelman laadintaa koskevasta lainsäädännöstä"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google